PDA

View Full Version : Techniektopic I - Over plectrumtechniek



Gitaro
23 augustus 2007, 14:53
Speeltechniek. Gezien het feit dat dit een gitaristenforum is bevind ik me al op dun ijs... maargoed, speeltechniek ;).

Speeltechniek is wat een speler in staat stelt om te spelen wat ie in z'n hoofd hoort. Het doet er écht niet toe wat je in je hoofd hoort; blues licks, pedal tone licks, hendrix-achtig akkoordwerk... je hebt er allemaal techniek voor nodig, daarom gaat dit topic niet over genres, maar over gitaarspelen. Topicvervuiling stel ik derhalve niet op prijs (Blah blah gevoel, blah blah Jimi Hendrix, blah blah Steve Vai, blah blah blah blah Yngwie Malmsteen, blah blah SRV, blah blah emotie, blah blah blah, zeik zeik zeik). Dit topic (en eventueel, deze reeks) is voor degenen onder ons die wat meer uit de kan willen halen.

Het woord 'snelheid' gaat hier vaak vallen. Afgezien van de inkoppertjes (hard of zacht aanslaan...) valt er weinig bijzonders over plectrumtechniek. Snelheid is echter niets meer dan een gunstige bijkomstigheid van nauwkeurigheid. Snelheid ontwikkel je alleen als je op een laag tempo moeiteloos kan spelen. Je spieren onthouden alles wat je doet - goed of fout. Oefening baart kitsch, GOEDE oefening baart kunst!

¡Nog meer disclaimers bij dit onderwerp!

1. Ja, met slechte techniek kan iedereen snel leren spelen. De doelen van optimale techniek zijn als volgt:
1) Zorgen voor snelst mogelijke vooruitgang
2) Zorgen voor minder (lees: geen) fouten wegens overbodige spierspanning
3) Voorkomen dat je net als Steve Morse te maken krijgt met CTS, RSI, et al.
4) Zorgen dat gitaarspelen lekker voelt! Het hoeft helemaal geen workout te zijn waarvoor je een intensieve warming-up nodig hebt

2. Dat de ene techniek beter is dan de andere wil natuurlijk niet zeggen dat je meteen je eigen techniek overhoop moet gooien. Zoals gezegd kan je met elke techniek snel leren spelen, en de kans dat je RSI krijgt is, tenzij je iets behoorlijk fout doet, natuurlijk ook weer niet bijzonder groot. Ik hou er niet van om iemand te vertellen hoe je iets moet doen, maar ik ben wél objectief en ik wind er geen doekjes om. Het komt er dus op neer dat de technieken zoals ik ze hier beschrijf inderdaad beter zijn dan "doe gewoon wat goed voelt!!1!". Dit zijn stuk voor stuk hele simpele concepten die al lang geaccepteerd zijn bij vele andere instrumenten en handelingen. De gitaar is geen magisch en onverklaarbaar instrument wat boven alle andere staat.

3. Anchoren (daar gaan we weer) is geen goede gewoonte.Het maakt niet uit dat pietje puk juist wel verankert en tóch snel kan spelen (zie punt 2). De kern van het verhaal is dat alle overbodige spierspanning in de weg staat van optimale ontwikkeling. Of dat nou een te gespannen schouder is of een pink die je op je slagplaat zet. De reden dat je denkt dat het allemaal wel OK is, is omdat je het zo onbewust doet dat je de spanning niet eens merkt. Als je deze simpele waarheid niet kan accepteren is dit topic niet voor jou bestemd. Hierbij verwijs ik weer even naar de inleiding over topicvervuiling...

Opmerking: anchoring is natuurlijk maar een fractie van het verhaal, en het wordt naar mijn mening nogal opgeblazen. Andere zaken zoals overspannen schouders zijn minstens zo belangrijk. Maargoed, het zij zo.

4. Persoonlijk vind ik legato (en de linkerhand in het algemeen) eigenlijk net iets belangrijker dan de aanslag, maar dit is nogal een hot topic, en bovendien gaan de meeste mensen hier de mist in. Dus... effe dat je het weet... let's go!


I Over gewenning

Gewenning is in veel gevallen de sleutel tot verbetering, maar tegelijkertijd de oorzaak van stagnatie. Aangezien dit over plectrumtechniek gaat zal ik me beperken tot dat onderwerp. Als voorbeeld gebruik ik ons aller favoriete stokpaardje... jawel, anchoring :D.

Niet lang geleden vertelde een gitarist me, na het zien van een video, dat hij het "echt niet zonder steuntje" zou kunnen, in zijn geval z'n pink. Dat zette mij aan het denken, want ik heb zelf - weliswaar voor een korte periode - ook slechte gewoontes gehad. Zwevend spelen (later meer hierover) voelt natuurlijk vreemd aan omdat je bij een verandering van speelstijl hele andere spieren gebruikt, spieren die niet of amper getraind zijn. Geen wonder dat je dan slechter speelt. Maar dat je het niet zou KUNNEN... dat is niets minder dan een belediging voor je bloedeigen lichaam. We hebben allemaal de spieren die nodig zijn om de meest bizarre snelheden te halen.

Het moeilijkste is altijd het wennen aan een nieuwe techniek. Voor iedereen. Puur omdat je even minder 'goed' speelt dan voorheen. De vruchten moeten helaas eerst groeien voordat je ze kan plukken. Dat je gewend bent aan minder goede techniek betekent niet dus dat die techniek voor jou beter is. Dat is een illusie.


II Over de rechter- of linkerhand

Eindelijk, het technische gedeelte! We beginnen met de basis

2.1. De ontspannen hand
Toen ik net begon met spelen hield ik m'n plectrum krampachtig vast in een gebalde vuist. Als één vingertje op een slagplaat al zo erg is kan je je voorstellen dat een gesloten vuist al helemaal een ramp is. Hier dus even een simpele manier om een comfortabele houding te vinden die prima aansluit bij de technieken die ik later bespreek.

**INSTRUCTIE**
1. Hou je hand omhoog, alsof je iemand gebaart te stoppen
2. Ontspan al je spieren in je hand. Je hand valt naarbeneden
3. Krul je wijsvinger naar je duim, en leg de platte kant van je duim op de zijkant van het uiterste kootje van je wijsvinger. Zorg dat de andere vingers ontspannen blijven!

Bedenk daar een plectrum tussen, en voila... zo moet je hand er ongeveer uitzien. Variaties zoals gebogen vingers zijn geen ramp, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Bovendien leent een open hand zich naar mijn mening wat beter voor palm muten.

2.2. Het plectrum vasthouden
**INSTRUCTIE**
http://youtube.com/watch?v=8YvsOKTPaks (na 0:45)

Zoals Gilberto-san laat zien, plectrum tussen je duim en de zijkant van je wijsvinger. Hoeveel je hem draait moet je zelf weten. Ik zelf hou hem veel minder schuin, maar ik gebruik dan ook een ander plectrum. (zie V. Plectrumkeuze voor meer hierover)

Let op! Hou je plectrum niet krampachtig vast. Je hebt bijzonder weinig kracht nodig om je plectrum in de juiste positie te houden.

Gitaro
23 augustus 2007, 14:53
III Over de rechter- of linkerarm

Voordat ik over de daadwerkelijke attack begin moet ik eerst uitleggen wat je met je arm moet doen. En ja... we gaan zweven!

3.1. De juiste houding van de arm
**INSTRUCTIE**
1. Gooi je plectrum weg, en hou je gitaar in speelpositie.
2. Leg de 4 vingers van je pickhand op fret 5, en zorg dat je arm plat blijft.

Nu ligt je arm plat tegen de snaren, en je elleboog bevindt zich ergens boven de pickups of bij de brug.

3. Schuif je hand richting brug tot je vingers zich boven je neckpickup bevinden. Je elleboog schuift ongeveer recht naar achteren.
4. 'Til' je arm een stukje de lucht in zodat je geen contact maakt met de gitaar. Zo simpel is het nou om niet te anchoren!

Nu is je elleboog als het ware nagenoeg in het verlengde van de snaren! En dat is goed! Waarom dat goed is ga ik nu uitleggen!

3.2. De spieren van de arm gebruiken

WAT>?!?!?11 De spieren van de arm? Maar op elk forum waar je komt predikt men "pick uit je pols, niet uit je arm"! Ja, dat klopt, voor een deel. Polspicken is veel ergonomischer dan elleboogpicken. Het verhaal houdt echter niet op bij de pols... Zie je arm als 2 onderdelen. Pols en elleboog. Het is beter om je spieren samen te laten werken dan om spieren buiten te sluiten! Bot gezegd geldt het volgende:

Elleboogpicken: stijve pols
Polspicken: stijve elleboog
Pols-elleboogpicken: spiervrijheid!

Nu volgt het gedeelte waar voor veel mensen de ongetrainde spieren hun intrede doen. Pak je plectrum erbij, en hou je arm zwevend in de goeie houding, zoals hierboven in 3.1 beschreven staat. Licht contact met de gitaar is vaak onvermijdelijk, en je hoeft natuurlijk geen meter boven je gitaar te zweven. Als je maar zorgt dat je geen rustpunt creëert... wees dus kritisch!

**INSTRUCTIE**
1. Breng je plectrum naar en TEGEN de e-snaar, in aanslagpositie. Hou er rekening mee dat je alleen snel kan spelen als er weinig wrijving is: speel dus met het uiterste puntje!
**voor een hardere attack kan je 'meer plectrum' gebruiken, het is niet noodzakelijk om exorbitant hard aan te slaan**
2. Laat het gewicht van je arm 'door' de snaar heenvallen om aan te slaan. Deze beweging kan je in het begin overdrijven, maar het is natuurlijk de bedoeling dat je het ontwikkelt tot een hele subtiele beweging!

Voor een upstroke moet je dezelfde beweging maken, alleen dan de... andere kant op.

Het is niet makkelijk uit te leggen. Het komt er op neer dat je op een gegeven moment een openbaring hebt waarbij je merkt dat de ideale aanslag een combinatie is van vele spieren, en niet alleen de spieren in een bepaald deel. Je pols heeft in deze "oefening" weinig te doen gehad. Zodra je echt op deze manier gaat picken gaat je pols (mits ontspannen) automatisch een rol spelen. De openbaring waarover ik het had komt op den duur.

Een aardige toevoeging: wat ik merk bij veel spelers is dat een slagje (akkoordenwerk) heel soepel gaat, terwijl het picken soms krampachtig oogt. Als je de gebruikte spieren gaat vergelijken kom je erachter dat deze techniek in principe niets meer is dan zo'n soepel slagje, maar dan voor één snaar in plaats van zes.


IV Van snaren wisselen

Zie je picking hand als een machine. Een soort pneumatische aanslagmachine die in verschillende tempo's afgesteld kan worden. Zestiende noten, achtste triolen, 100 bpm, 200 bpm, etcetera. Stel dat die machine van snaren moet wisselen. Hoe moet dat gebeuren? De meest efficiënte manier om dat te doen is door het mechanisme te verplaatsen. De aanslagtechniek die in dit topic beschreven wordt is universeel; wat betreft je pols/je plectrum/je vingers hoef je voor de hoge e dus géén andere houding aan te nemen dan bij de lage E. Helaas doen veel mensen, vaak degenen die puur vanuit hun pols spelen (ik spreek uit ervaring), dit juist wel. Daardoor krijg je in weze zes verschillende aanslagtechnieken, één per snaar.

Soepelheid is belangrijk, zowel mentaal als fysiek. Er is gewoon niets heerlijkers dan het gevoel van, op welke snaar dan ook, moeiteloos kunnen spelen.

*Ik ga er hier van uit dat je jezelf al enigzins bekend hebt gemaakt met het gevoel van de pick attack zoals eerder in deze post beschreven.*
**INSTRUCTIE**
G|---------0-0-0-0-|
D|-0-0-0-0---------|
A|-----------
E|------

1. Breng je plectrum naar de D-snaar en sla langzaam 4 keer aan (gebruik alternate picking)
2. Na de laatste upstroke moet je naar G. Om dit zonder problemen op hoge snelheid te kunnen is het van belang dat je je arm vóórdat je aanslaat al in positie brengt! Gebruik je elleboog om je 'mechanisme' één positie lager te brengen. Zorg dat de feel van de doorgaande aanslag aanwezig blijft, er mag geen onderbreking zijn! Zorg ook dat het soepel voelt! Oefen dit met een metronoom! Op 60 bpm - desnoods lager!

(Opmerking: op 60 bpm is moeilijk de feel te behouden van een aanslag die door blijft ratelen, zoals ik het noem. In de buurt van 100 bpm ga je het pas echt merken! Blijf dus altijd kritisch!)

De reden dat de wisseling van positie vóór het aanslaan moet gebeuren is simpel. Tijdens het aanslaan wisselen werkt prima... bij een downstroke. Stel dat je op de G moet beginnen met een upstroke (outside picken)! Dan is het zonder de juiste methode gewoonweg niet mogelijk om efficiënt te blijven werken. De machine moet namelijk doorratelen, en elke aanslag is even groot. Je kan niet even een wijdere beweging maken om van snaren te wisselen. Dat zorgt voor inconsistentie en overtollige spierspanning - en dat leidt weer tot fouten en een onprettig gevoel.

Gitaro
23 augustus 2007, 14:54
V Plectrumkeuze

Over het algemeen raad ik voor speedpicking een hard plectrum aan dat niet of amper buigt (zo'n beetje alles vanaf .88 mm). Ik ben een voorstander van aparte plectra zoals de Dunlop Jazz III en de ietwat dure maar bijzonder duurzame Tonepick, maar met een groot standaardplectrum kan je dezelfde resultaten behalen, zolang je er voor zorgt dat je de punt gebruikt. Ik heb een tijd lang een wat extremere mening gehad, maar hoe ik het ook bekijk, het is maar een stuk plastic ;).

Dankzij de scherpe punt van de Jazz III geeft ie makkelijker een harde attack dan een rond plectrum. De Jazz kan ik dan ook stukken schuiner houden zonder verlies van tone. Wat ik ook merk met de Jazz III is dat ik vanwege het formaat sneller geneigd ben de gewrichten van m'n vingers te gebruiken om te picken. En dat is niet de bedoeling, let daar dus op.

Maar wat je ook doet, zorg dat je goed blijft klinken, en play it like ya mean it!!! Ik heb een tijd zo zacht gespeeld dat ik zelfs met veel gain niet overtuigend klonk. Wat dat betreft is Paul Gilbert weer een van mijn voorbeelden, zijn spel is puur gericht op tone, en dat is te horen ook. Ik heb trouwens geen enkele CD van hem, voordat ik straks een Gilbert fanboy word genoemd, haha.


VI Slot

Nou ehh, ik hoop dat ik hiermee wat bruikbaars overbreng. Mochten er onduidelijkheden zijn; ik ga voor zover mogelijk op serieuze vragen in, maar ik raad je echt van harte aan het boek Guitar Principles (http://guitarprinciples.com/) (kutsite, ik weet het) in huis te halen en goed door te lezen. Ik presenteer mijn eigen variatie, maar de kern komt grotendeels uit dat boek. Bedankt voor het lezen, en excuses voor mijn schrijfstijl

Erik

Gitaro
23 augustus 2007, 14:55
(Deze post is gereserveerd voor toevoegingen)

Gitaro
23 augustus 2007, 14:55
(Deze post is ook gereserveerd voor toevoegingen!)

M@rtijn
23 augustus 2007, 17:13
Eindelijk zo'n onderwerp, dit is echt handig. Veel dingen deed ik al maar hier wordt ik toch wat wijzer van! Bedankt Gitaro!

Gitaro
23 augustus 2007, 17:23
Ok man, bedankt voor je reactie en ik ben blij dat je er wat aan hebt!!

R.W.
23 augustus 2007, 17:55
hoe hou je je hele arm/rug ontspannen? ik trek alles aan op t moment dat ik boven de 60 a 70 bpm ga, mijn picking is net zoals gilbert omschrijft.

G.G.
23 augustus 2007, 18:17
Leerzaam topic, maar dit is voor mij onmogelijk:


**INSTRUCTIE**[/b]1. Gooi je plectrum weg, en hou je gitaar in speelpositie.
2. Leg de 4 vingers van je pickhand op fret 5, en zorg dat je arm plat blijft.[/color]

Nu ligt je arm plat tegen de snaren, en je elleboog bevindt zich ergens boven de pickups of bij de brug.

3. Schuif je hand richting brug tot je vingers zich boven je neckpickup bevinden. Je elleboog schuift ongeveer recht naar achteren.
4. 'Til' je arm een stukje de lucht in zodat je geen contact maakt met de gitaar. Zo simpel is het nou om niet te anchoren!

Nu is je elleboog als het ware nagenoeg in het verlengde van de snaren! En dat is goed! Waarom dat goed is ga ik nu uitleggen!


Arm van de trem zit in de weg (lefty).

Wel een nuttig topic, morgen avond alles maar ff uittesten (BTW ik gebruik mijn pink op de slagplaat, net getest, en daar lijkt echt geen spierspanning op te zitten)

Pais
23 augustus 2007, 18:29
Erg leuk initiatief, maar ik stoorde me een beetje aan de opening:


Speeltechniek is wat een speler in staat stelt om te spelen wat ie in z'n hoofd hoort. Het doet er écht niet toe wat je in je hoofd hoort; blues licks, pedal tone licks, hendrix-achtig akkoordwerk... je hebt er allemaal techniek voor nodig, daarom gaat dit topic niet over genres, maar over gitaarspelen.

Maar is die techniek niet sterk techniek afhankelijk? Jij (en waarschijnlijk ook het Guitar Principles boek) scheert alles over 1 kam, terwijl je vervolgens verder gaat met het hanteren van een plectrum, een aanslag techniek die bij een beperkt aantal genres wordt gebruikt. Ik krijg zelfs bij het stukje wat hierboven gequote is zelfs het idee dat je alle akoestische gitaristen uitsluit.
Niets mis mee, maar dan hebben we het hier niet over gitaarspelen maar ook over genre's

Guitarmania
23 augustus 2007, 18:41
Goed stuk Gitaro!!!

Mbt post hierboven: ik heb de principles ook. Gaat net zo goed over akoustisch.

PS, ik heb toch bewust gekozen voor een "slepende rechterpink". Niet verankerd, maar wel contact met de body. Alles is daarbij ontspannen. Ik doe dat op advies van een gitarist die stelt dat zwevend spelen, uiteindelijk een minder strak resultaat oplevert.

Doel van dat rechterhand naar de 5 en dan terugtrekken, is om zo recht mogelijk voor de snaren te gaan liggen, laag net zo dicht bij de pick als hoog. Op die manier (via je elleboog) raak je iedere snaar met dezelfde techniek.

G.G.
23 augustus 2007, 18:56
PS, ik heb toch bewust gekozen voor een "slepende rechterpink". Niet verankerd, maar wel contact met de body. Alles is daarbij ontspannen. Ik doe dat op advies van een gitarist die stelt dat zwevend spelen, uiteindelijk een minder strak resultaat oplevert.


Hier sluit ik me volledig bij aan.

Gitaro
23 augustus 2007, 19:26
Ik ga niet in op fingerstyle omdat er hier nooit iemand komt die met de brandende vraag komt hoe hij moet tremolopicken (met de vingers dan) op 160 bpm. Bovendien zijn er voor fingerstyle gitaar véél meer goede bronnen (en geschoolde leraren!) dan voor pickstyle, mede vanwege het feit dat razendsnel picken eigenlijk pas sinds de jaren 70 bestaat en de regels van speeltechniek voor klassieke gitaar al heel lang in steen gegraveerd staan.

Bovendien heb ik geen verstand van fingerstyle en kan je veel beter terecht bij een geschoolde leraar of een fatsoenlijke methode (zoals de Principles) :). Dat ik akoestische gitaren buitenslsuit... tja daar heb je gelijk in, ik heb er niet bij stilgestaan omdat klassiek spelen helemaal buiten mijn wereld van "gitaar" staat :D. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Voor jou is akoestisch wellicht alles, maar voor mij is iets met nylon "alleen voor klassieke muziek enzo". (niet denigrerend bedoeld trouwens, klassiek is naast metal en jazz mijn favoriete muzieksoort)

--
R.W.:

Spanning die elders in je lichaam ontstaat als resultaat van spanning in je arm noemt het boek "sympathetic tension". Je kan het vergelijken met een geval waar iemands rechterhand/arm minder goed functioneert als hij te veel kracht zet bij een barré-akkoord. Het voordeel van langzaam spelen is dat je veel aandacht kan schenken aan dat soort dingen. Een goede techniek om dat te doen is om te gaan spelen, en dan gewoon af en toe te pauzeren om te kijken hoe het met de rest van je lichaam zit. Als je op die genoemde snelheden met een gespannen lichaam zit, terwijl je je bij 50 bpm (ik noem maar wat) beter voelt, ligt het begin van de oplossing dus bij 50 bpm. Dus spelen op 50 bpm, en dan ga je focussen op de spiergroepen waar je last van hebt, er zijn dan 2 scenarios:

1) Je hebt die spanning al bij 50 bpm (lees: lage snelheid in het algemeen), alleen was je er misschien niet zo bewust van omdat het spelen zo makkelijk ging. Oplossing: heel goed opletten, relaxen, en oefenen! De eerste periode is het altijd kut omdat je enkele uren zit te spelen zonder vooruitgang maar na een paar dagen zou je al een heel eidn moeten komen!

2) Je hebt die spanning NIET bij 50 bpm (dus ook geen gespannen arm oid), maar op de hogere snelheid wel. Dat is dan denk ik gewoon een kwestie van blijven oefenen op lage snelheid. Ik zit nu zelf bijvoorbeeld rond de 16e noten op 150 bpm, maar bij 170 raak ik ook op allerlei plekken gespannen. Maar een tijd geleden waren die nummers 110 en 130...! Snap je?

Mogelijk is het een combinatie van factoren, of is er iets niet goed is met je zithouding. De beste stoel die je kan hebben - volgens mij dan - is een simpele rechte stoel zonder armleuningen, waar je met je rug recht zit. Als je al een goede stoel hebt kan je proberen een steuntje onder je linkervoet te zetten en je gitaar in de klassieke houding te bespelen, dat is eigenlijk de beste methode om überhaupt gitaar te spelen, maar daar doe ik niet aan omdat ik eigenwijs ben :D.

hier een plaatje van die positie (http://www.learnclassicalguitar.com/images/Playing%20Position%201.jpg) (correctheid onder voorbehoud!)

Iemand vertellen hoe je het beste gitaar kan spelen is makkelijk, maar iemand vertellen hoe je iets moet voelen is erg moeilijk...

edit: deze post geschreven tijdens het koken dus vandaar dat het wat warrig is...

Gitaro
23 augustus 2007, 19:44
Dat het uiteindelijk een minder strak resultaat oplevert? Hmm, ik heb er geen last van, in fact, mijn strakheid is er tot nu toe alleen maar heel erg van omhoog gegaan. Ik kan het me ook niet voorstellen eerlijk gezegd, kan je er wat meer info over geven? En hey, jullie maken de keuzes nadat je alle beschikbare info tot je hebt genomen, en dat vind ik cool. Als je jezelf 100% comfortabel voelt en tevreden bent met je spel en sound is dat gewoon de bottom line natuurlijk. Zolang alle info die er is goed gedocumenteerd is ben ik blij, dan kunnen mensen bewust kiezen en worden ze niet aan hun lot over gelaten.

En iedereen weer bedankt voor het lezen en reageren!

Suggesties en verzoekjes (behalve fingerstyle dus :D) voor volgende techniektopics zijn trouwens altijd welkom

Pais
23 augustus 2007, 19:50
tja daar heb je gelijk in, ik heb er niet bij stilgestaan omdat klassiek spelen helemaal buiten mijn wereld van "gitaar" staat :D.


Haha daar was ik al bang voor :D Net als dat voor mij plectrums net mislukte muntjes van een discotheek zijn.

R.W.
23 augustus 2007, 20:25
spanning wisselt de ene dag red ik zes aanslagen per tik bij 80bpm, strak, en de volgende dag bak ik er bij vier aanslagen per tik 80 bpm nix van, moet zeggen dat ik "van nature" al erg houterig ben, mensendieck help deels, maar ik zal mijn tempo wat omlaag halen voor een tijd, kijken of t helpt.

thnx voor de info, dit topic is leerzaam

Gitaro
23 augustus 2007, 20:42
spanning wisselt de ene dag red ik zes aanslagen per tik bij 80bpm, strak, en de volgende dag bak ik er bij vier aanslagen per tik 80 bpm nix van, moet zeggen dat ik "van nature" al erg houterig ben, mensendieck help deels, maar ik zal mijn tempo wat omlaag halen voor een tijd, kijken of t helpt.

Ok dan, succes! Wat ik je nog kan adviseren is om een oefenschema te maken en dat ook ergens op te schrijven. Oefenen is namelijk niet het leukste wat er bestaat, en zeker op tempo's als 60 bpm zonder backingrack kan het geestdodend zijn. Je kan een schema maken om te voorkomen dat je na enkele minuten oefenen afgeleid raakt. Dit is er één van mij (ik heb er veel meer), voor 60 minuten:

00 - 15 Legato A maj
15 - 30 Picken hoog op de nek
30 - 45 Picken A mineur
45 - 60 Legato A mineur pentatonisch hoog op de nek

Natuurlijk kan je ze ook voor 30 minuten en 15 minuten maken bijvoorbeeld. Ik zeg maar altijd: je kan beter 5 minuten oplettend en correct oefenen dan 30 minuten aankloten.

Roebbeke
23 augustus 2007, 21:35
Bedankt voor alle info.

Door dat schuiven over de snaren gaat het zonder steunpunt veel beter. Ik was nog niet zo snel, dus veel snelheid verlies ik niet door zwevend te spelen.

Maar bij zwevend spelen komt er wel spanning in men bovenarm/schouder. is dit omdat de spieren gewoon nog niet getraind zijn? Want ik heb zo goed mogelijk geprobeerd te doen wat je zei.

Das Schaap
23 augustus 2007, 21:40
Ik heb bij palmmuting toch het idee dat het voornamelijk pols is en eigenlijk zo goed als geen elleboog. Of het ligt aan mijn positie qua muting, want verder speel ik altijd erg losjes zonder ankering en in vloeiende bewegingen vanuit pols en elleboog. Oh wat ben ik goed. :listen:

Gitaro
23 augustus 2007, 21:55
Bedankt voor alle info.

Door dat schuiven over de snaren gaat het zonder steunpunt veel beter. Ik was nog niet zo snel, dus veel snelheid verlies ik niet door zwevend te spelen.

Excellent! Zo is het bij mij ook gegaan


Maar bij zwevend spelen komt er wel spanning in men bovenarm/schouder. is dit omdat de spieren gewoon nog niet getraind zijn? Want ik heb zo goed mogelijk geprobeerd te doen wat je zei.

Het klopt inderdaad dat je schouder wat moe aan kan voelen na een tijdje spelen, dat is een grote spiergroep die geschikt is om je arm omhoog te houden dus dat is een kwestie van wennen (voor die spieren dus). Als je de verkeerde soort spanning hebt gaat je schouder omhoog, voelt ie krampachtig aan, en in de meest extreme gevallen span je je triceps ook. De laatste soort moet je logischerwijs voorkomen

@Das Schaap: haha, als ik me je posts in Sounds goed kan herinneren zou niet eens kritiek willen uiten over je speelstijl :D. En tja palm muten is een geval apart want er moet toch iets op die snaren komen. Licht palmmuten (voor bij scale runs enzo...) gaat overigens goed met deze techniek, maar voor het harde beukwerk doe ik het ook wat anders.

erca
23 augustus 2007, 22:58
Bedankt! Was ik al een tijdje naar op zoek :)
Echt zalig dat je daar zoveel moeite wil in steken om anderen te helpen, echt respect!

Gitaro
24 augustus 2007, 00:55
Heel erg bedankt!! Er zit inderdaad een paar uurtjes werk in :)

EricSw
24 augustus 2007, 01:22
Hoi,
Wat doe je precies met de plectrum bij het spelen van "pinched harmonics".
Hierbij moet je de snaar direct na raken met de plectrum raken met een vinger.
Als ik de plectrum erg laag vastpak gaat dit goed, maar de rest speelt dan niet lekker.
Ik ben gewend de plectrum wat hoger vast te houden.
Verschuif je de plectrum dan tijdens het spelen of leer je gewoon het spelen aan met een lage vastgehouden plectrum?

M@rtijn
24 augustus 2007, 11:28
Hoi,
Wat doe je precies met de plectrum bij het spelen van "pinched harmonics".
Hierbij moet je de snaar direct na raken met de plectrum raken met een vinger.
Als ik de plectrum erg laag vastpak gaat dit goed, maar de rest speelt dan niet lekker.
Ik ben gewend de plectrum wat hoger vast te houden.
Verschuif je de plectrum dan tijdens het spelen of leer je gewoon het spelen aan met een lage vastgehouden plectrum?

Ik verschuif tijden het spelen de plectrum iets naar boven (na een tijd oefenen gaat dit gewoon vanzelf hoor), ik weet niet of dit hoort maar dit vind ik het makkelijkst. Als je alles laag gaat spelen wordt het weer zo lastig vind ik zelf.

Vonk
24 augustus 2007, 14:22
Hoi,
Wat doe je precies met de plectrum bij het spelen van "pinched harmonics".
Hierbij moet je de snaar direct na raken met de plectrum raken met een vinger.
Als ik de plectrum erg laag vastpak gaat dit goed, maar de rest speelt dan niet lekker.
Ik ben gewend de plectrum wat hoger vast te houden.
Verschuif je de plectrum dan tijdens het spelen of leer je gewoon het spelen aan met een lage vastgehouden plectrum?

Je moet proberen jezelf aan te leren de pick zo laag mogelijk vast te houden, of een voor jouw aanvaardbare greep. Tremolopicking gaat dan als vanzelf en zo efficient mogelijk (omdat je de punt gebruikt) en zoals gezegd, de harmonics knallen eruit.

Gitaro
24 augustus 2007, 19:09
Yep, wat Vonk zegt :D

Een van de redenen dat ik vroeger alles en iedereen de Jazz III aanraadde is omdat je met dat ding in principe geforceerd word je techniek in orde te maken. Als je er ooit een in je gitaartoko ziet liggen moet je er maar eens eentje meenemen, niet per se om er altijd mee te spelen maar gewoon om te kijken hoe apart het voelt. die 50 cent kan iedereen wel missen

Roebbeke
25 augustus 2007, 11:57
Zwevend lukt nu al veel beter. Geen kramp in de schouders en men rechterhand en linkerhand lopen ook meer gelijk als ik 'sneller' speel.

Ben nu met metronoom bezig. Ik hoop dit weekend nog 160 te halen (met achtsten wel :) )

R.W.
25 augustus 2007, 12:29
zal t nog ff geker maken :confused:
zwevend gaat t ruk kramp tussen mijn oksel en schouderblad

maar als ik dan mijn arm licht op de arm contour laat rusten
is mijn spel en toon veel strakker dan voor het zwevend oefenen

R.W.
25 augustus 2007, 15:25
net een paar jazz 3 picks opgehaald,
toen ik de dikte zag begon ik ff te twijfelen,
speel normaal .88 nylon, en het geluid van de stevigere tortex serie beviel me nooit,
maar ik moet zeggen, klinkt oke, speelt bij vlagen nog beter, wel ff wennen, en mijn aanslag varieert nog teveel, qua uitslag en diepte....

trainen trainen trainen :satisfie:

jaspie
25 augustus 2007, 16:42
ik merk dat ik niet veranker met met mijn pink ofzo, maar soms wel mijn pols lichtjes rust op de brug, in dat filmpje van paul gilbert, lijkt het ook een beetje alsof hij dit doet. zou dit fout zijn? Daarnaast vraag ik me af of het ook slecht zou zijn om je arm(het uiteinde vanje ellenboog) een beetje tegen je gitaar te houden ipv een volledige zwevende arm?

Frankiefrank2
25 augustus 2007, 21:16
Ik heb altijd mijn handpalm zachtjes op de brug, ter orientatie, soms komt ie los, maar ik zoek hem altijd weer even op.

Ik merk ook dat als ik boven een bepaalde snelheid ga, ik uit mijn arm ga spelen ipv pols. Kan dat kloppen of lijkt dat maar zo? EN is dit slecht?

jaspie
25 augustus 2007, 21:22
Ik heb altijd mijn handpalm zachtjes op de brug, ter orientatie, soms komt ie los, maar ik zoek hem altijd weer even op.

Ik merk ook dat als ik boven een bepaalde snelheid ga, ik uit mijn arm ga spelen ipv pols. Kan dat kloppen of lijkt dat maar zo? EN is dit slecht?
er is geloof ik bij iedereen een bepaalde snelheidsgrens waarop je spastisch gaat spelen. Door oefening kanje deze grens verhogen bij hij blijft wel op een bepaald punt aanwezig lijkt me.

Danieldg
25 augustus 2007, 22:03
EDIT:
Hmm, sorry Gitaro, je hebt gelijk.

Gitaro
25 augustus 2007, 22:30
er is geloof ik bij iedereen een bepaalde snelheidsgrens waarop je spastisch gaat spelen. Door oefening kanje deze grens verhogen bij hij blijft wel op een bepaald punt aanwezig lijkt me.

Dat klopt. Wat ik in dit topic beschrijf is de speelstijl waarmee je jezelf zo min mogelijk benadeelt - er zal altijd een 'limiet' zijn, we zijn tenslotte geen machines :)

andere vragen (mochten die er zijn) kom ik later op terug, nu weer naar de kroeg... en Danieldg moet de rest van mijn disclaimers etc maar eens lezen voordat hij mijn mooie topic vervuilt

Guitarmania
27 augustus 2007, 15:48
Gitaro, ik heb deze week iets van 10 verschillende technieken uitgeprobeerd met de pick. Mede ahv de Principles. Ik heb toch weer iets veranderd. Wijsvinger en duim maken een "O". De andere drie vingers hangen over mijn snaren heen, naar beneden als gevolg van de zwaartekracht, volledig ontspannen. Die drie vingers maken contact met de body, want als ik ze intrek, dan - het zegt het al - "trekt" het.

Vraag: wat doe je met je onderarm? Laat je die op de body leunen? Of is je enige hoofd-scharnier je schouder en heeft je onderarm slechts slepend cntact met de body?

Raffel
27 augustus 2007, 15:59
misschien moet men eens foto's posten van hun picking hand (ik wil het desnoods ook wel doen, ik kan tegenwoordig aardig snel alternate picken 'effortless') want die beschrijvingen in tekst wordt ook niet iedereen wijzer van denk ik. Ik zal vanavond wel even kijken of ik er van mijn techniek 1 (van boven) kan maken.

je angle houdt denk ik ook wel verband met of je staat of zit en vooral hoe je zit. Ik heb staande een iets grotere hoek dan zittend en dus moet je aan de hand daarvan ook je techniek wat veranderen, of je gitaarhals minder naar boven richten.

Je moet trouwens ook enige referentie hebben. Ik geloof niet dat er iemand is die niet ergens 'anchored' of dat nu zijn elleboog, onderarm, pink of handpalm is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit allemaal goede opties zijn. Onderarm en handpalm zijn afhankelijk van de toegepaste techniek (strummen of palm-mute, of alternate picking) wel de beste opties.

Danieldg
28 augustus 2007, 10:00
Je moet trouwens ook enige referentie hebben. Ik geloof niet dat er iemand is die niet ergens 'anchored' of dat nu zijn elleboog, onderarm, pink of handpalm is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit allemaal goede opties zijn. Onderarm en handpalm zijn afhankelijk van de toegepaste techniek (strummen of palm-mute, of alternate picking) wel de beste opties.

+1 helemaal waar, trouwens waarom je schouder/bovenarm etc opspannen om je arm 'zwevend' te houden? :confused:

Raffel
28 augustus 2007, 17:04
opspannen? aanspannen? Moet je ook niet doen, krijg je kramp van en dan kan je binnen een uur stoppen met spelen denk ik.

M@rtijn
31 augustus 2007, 10:07
Ik heb mijn vorige post even verwijderd, ik was even niet zo duidelijk.

De techniek van de rechterhand wil maar niet goed lukken. Het zwevend spelen vind ik erg lastig, omdat ik eigenlijk geen goed/duidelijk voorbeeld heb, en volgens mij heb ik mezelf het ook een beetje verkeerd aangeleerd. Ik gebruik niet echt een heel vast steunpunt maar met mijn pink houd ik wel grip. Ook met de hoge E snaar heb ik geen last om deze correct te bespelen, maar des te lager ik kom (dus hoe hoger mijn hand moet komen), des te moeilijker en minder grip ik krijg en dus niet meer goed kan picken. Is dit gewoon een kwestie van oefenen of doe ik toch iets verkeerd.

Zijn er misschien goede filmpjes van? Ik heb die van Gilbert wel gezien maar ik krijg het niet soepel nagespeeld.

Roy K.
31 augustus 2007, 12:27
3. Anchoren (daar gaan we weer) is geen goede gewoonte.Het maakt niet uit dat pietje puk juist wel verankert en tóch snel kan spelen (zie punt 2).



3.1. De juiste houding van de arm
**INSTRUCTIE**
1. Gooi je plectrum weg, en hou je gitaar in speelpositie.
2. Leg de 4 vingers van je pickhand op fret 5, en zorg dat je arm plat blijft.

Nu ligt je arm plat tegen de snaren, en je elleboog bevindt zich ergens boven de pickups of bij de brug.

3. Schuif je hand richting brug tot je vingers zich boven je neckpickup bevinden. Je elleboog schuift ongeveer recht naar achteren.
4. 'Til' je arm een stukje de lucht in zodat je geen contact maakt met de gitaar. Zo simpel is het nou om niet te anchoren!

Nu is je elleboog als het ware nagenoeg in het verlengde van de snaren! En dat is goed! Waarom dat goed is ga ik nu uitleggen!



Maar je voorbeeld Paul Gilbert doet bovenstaande 2 dingen in jouw ogen verkeerd, 1. zijn arm loopt verre van parallel met de snaren van zijn gitaar, het is een behoorlijk scherpe hoek die zijn arm maakt.
2. Paul Gilbert anchort in dit filmpje met zijn onderarm, rust op de bovenkant van zijn body (doe ik zelf ook trouwens)



**INSTRUCTIE**

http://youtube.com/watch?v=8YvsOKTPaks (na 0:45)

Danieldg
31 augustus 2007, 13:05
Volgens mij moet je gewoon anchoren wil je iets sneller spelen :s Ik ken niemand die niet anchort (toch niet van de bekende gitaristen).

Raffel
31 augustus 2007, 13:21
paul gilbert is qua techniek 1 van de beste voorbeelden die je kunt hebben denk ik. Ik ken eigenlijk geen enkele gitarist die zo'n strakke techniek heeft.

Roy K.
31 augustus 2007, 16:55
Paolo is geweldig!

Wat ik probeer te zeggen, is dat hij volgens het boekje van gitaro een aantal dingen anders doet. En als je kijkt naar Malmsteen, Al di Meola en vele anderen zul je ziendat ze allemaal een andere techniek hebben, maar allemaal daar geweldig (en retesnel) mee kunnen spelen! Of te wel: Er is niet een techniek die voor iedereen werkt.

Gitaro
6 september 2007, 15:00
Ik ben een tijd lang te druk geweest om echt te posten hier, ik heb een beginnetje gemaakt aan een verhaal over anchoring waarmee ik er wat dieper op zal ingaan! (edit: en verdomme, vorige week was ik begonnen aan topic 2, liep Firefox vast... :seriousf:)

Dat over de hoek van de arm: tja, het maakt niet bijzonder veel uit hoe je je arm houdt, maar je kan er donder op zeggen dat de arm van PG heel erg goed is (en fan heb ik het over de spieren, niet de houding per se). Daar schrijf ik ook nog een stukje over, dus verwacht binnenkort de uitleg.

Je kan de vingers van je ahnd ook ene beetje krullen. Dat boeit niet zo veel. Maar wat ik daar wou beschrijven was een soort makkelijke manier om zeker te weten dat je een fatsoenlijke speelpositie hebt, snap je? In de ideale positie (klassieke zithouding) zit je elleboog bovendien beter in het verlengde van de snaren dan de niet-ideale positei (rockpositie met gitaar laag op rechterbeen), dus dat heeft er ook nog mee te maken.

Gitaro
6 september 2007, 15:10
Gitaro, ik heb deze week iets van 10 verschillende technieken uitgeprobeerd met de pick. Mede ahv de Principles. Ik heb toch weer iets veranderd. Wijsvinger en duim maken een "O". De andere drie vingers hangen over mijn snaren heen, naar beneden als gevolg van de zwaartekracht, volledig ontspannen. Die drie vingers maken contact met de body, want als ik ze intrek, dan - het zegt het al - "trekt" het.

Misschien heb je wel te lange vingers :D. Even serieus - ik hou mijn 3 overige vingers een kleeein beetje in de lucht. Ik kan ze niet aan hun lot over laten, dan zouden ze m'n snaren raken. Daarom zijn 'gekrulde' vingers ook niet zo erg, je móet er gewoon wat aan doen

Goed, weer een abstract lulverhaal, en ik raak zelf ook in de war. hehe. Laat ik het zo doen, ik zal eens een paar foto's maken van de dingen die ik aanraad. Morgen en dit weekend ben ik weg, dus dat wrodt volgende week denk ik.



Vraag: wat doe je met je onderarm? Laat je die op de body leunen? Of is je enige hoofd-scharnier je schouder en heeft je onderarm slechts slepend cntact met de body?

Ik speel nu een half jaar volledig zwevend. Sinds ik dat doe is mijn spel staand heel er g verbeterd en voel ik me echt meester over de gitaar. Iets wat ik eerst niet had. Maar zoals ik in de vorige post heb geschreven wil ik nog even een verhaaltje plaatsen over de rol van de arm, dus verkijk je niet te erg op de plekken waar je contact maakt met de body, het is echt geen ramp.

Zoals gezegd, binnenkort meer, de verduidelijking nadert!! Sorry als ik weer wat negatieve posts heb achtergelaten, druk druk druk~

...en in die trant ook excuses voor de totale grammaticale chaos in deze twee posts

Guitarmania
7 september 2007, 16:32
Gisteren nog Jimmy Rosenberg gezien op TV? Lieve help!!!

Wel zwevend, maar de andere 3 vingers stijf en strak, bijna spastisch...

ArcBeetle
8 september 2007, 00:57
Ik speel nu ook zwevend,
vroeger speeld ik met m'n pinkje leunend op de slagplaat maar
dat beperkte mijn snelheid.
Maar ik heb ook gemerkt dat als ik mijn hand op mijn brug laat "leunen"
ik veel sneller kan spelen dan dat ik dat zwevend kan.
En als ik het goed voorheb, zie ik Paul Gulbert :jam: in dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=_Wv7Z0DpJRM op 00:22/3:38 ook
op zijn brug leunen.

Diaz.

bloodgulge2
8 juni 2008, 13:11
hoe kan je in godsnaam rechtstaand spelen met je elleboog in het verlengde van je snaren?
dat moet je me even uitleggen.

Sterik
8 juni 2008, 13:35
en hoe zit het met ontspanning?
ik merk zelf, dat als ik zou willen, mijn plectrum losser zou kunnen vasthouden, zodat ie bijna tussen mij vingers uitvalt, dus gewoon je vingers er tegen aan leggen
het nadeel is dat je plectrum dan teveel beweegt als je de snaren aanslaat, en dus moet je hem harder vasthouden
eigenlijk is dat dus gewoon fout, want ik zou hem losser vast kunnen houden, iemand suggesties?

misschien nog een toevoeging voor je "gebruiksaanwijzing":
naar beneden kijken is ook niet goed, ik voelde de laatste tijd af en mijn schouders na het gitaarspelen, terwijl als ik mezelf bekeen in de spiegel, nergens last van had (moet je eens doen, in de spiegel spelen, sommige dingen worden opeens duidelijk)
ik keek dus gewoon teveel naar beneden, waardoor je je nek belast, en dus ook je schouders, en dus indirect ook de manier waarop je speelt
dus, kijk altijd naar voren, iets wat vaak vergeten word

poekie1337
9 juni 2008, 12:01
Ten eerste wil ik zeggen wat een goed stukje text! Ik wist bij lange niet wat er allemaal wel niet bij komt kijken als je het hebt om een snaar aanslaan met je plectrum. Ik heb al meteen in de gate wat ik fout doe en heb al meteen eventjes staan oefenen. Diegene boven mij voor de spiegen staan oefenen is een hele goede methode en ookwel om deze rede:

Ik heb bijvoorbeeld een blues toonladdertje in A Gespreelt. Begin bij de E snaar en ga steeds 3 noten verder en 1 terug. vb:

e-------------------------------------
B-------------------------------------
G-------------------------------------
D-------------------------------5-----
A-------5-------5--7------5--7-------
E-5--8-------8------------------------ enz. en ook weer terug!

Dan gebruik je uiteraard alternate picking. hierbij let ik dat als ik naar de volgende snaar ga mn pols stijf houd en vanuit mn elleboog werk, en als ik op dezelfde snaar blijf juist vanuit mn pols en niet vanuit mn elleboog. Is dat nou juist de manier van combineren dat je bedoelt? (vraag gericht naar Gitaro)

Voor de spiegel kan je in ieder geval goed letten op welke spieren je gebruikt!

frankiiee
14 juni 2008, 21:33
Ik neem mn plectrum altijd met 3 vingers vast, dus wijsvinger, middevinger en duim. Is dit compleet fout en moet ik dit afleren?

Steven Otto
14 juni 2008, 23:26
Ik denk dat het uit eindelijk makelijker/soepeler voor je is als je gewoon twee vingers gebruikt. Mij lijkt dat je dan je pols wat beter kan bewegen.

G.G.
16 juni 2008, 19:47
Ben er nu een paar dagen mee bezig, maar krijg het echt niet voor elkaar om met een zwevende rechterhand te spelen. Ben steeds mijn orientatie kwijt, Alleen met de pink op de slagplaat lukt het me. Frustrerend.

erwin_ve
16 juni 2008, 20:33
Hoi Gitaro, Tof dat je de moeite hebt genomen om zo'n onderwerp gedetailleerd aan te pakken.

Er zitten, zeker voor het aanleren van een goede techniek, goede punten bij.
Ik denk vanuit mijn ervaring echter dat anchoring als aanvulling een speeltechniek is die, mits goed gebruikt, juist ontspanning kan brengen ipv spanning. Ik denk ook serieus dat dit een manco binnen de door Jamy Andreas gepredikte techniek.
Zie het gewoon als een aanvulling op de techniek die je hier beschreven hebt.

Bij snelle runs op lage snaren waar je accenten wil laten horen door ze niet te muten, forceer je de door de Non-anchoring techniek je pols omdat je fijne motoriek niet de picking en mute beweging tegelijk kan maken zonder in te boeten aan finesse.

Check het zelf; speel een snelle sequens op de dikste 3 snaren waarbij je om de 3 noten je mute loslaat en daarna weer mute.

de_bink
26 juni 2008, 19:36
Ik neem mn plectrum altijd met 3 vingers vast, dus wijsvinger, middevinger en duim. Is dit compleet fout en moet ik dit afleren?

ik doe dit zelf ook! Ik geloof zelf dat er niet echt iets is als een foute techniek, als je er maar fijn bij voelt.

Ik heb bijvoorbeeld wel dat ik veel voorover hang als ik zittend speel, dat in combinatie met een gebogen hoofd zorgde echt voor pijn in mijn nek en rug.
Zo erg dat ik niet meer dan een half uur kon spelen voor het weer pijn deed!
Kijk dan is het wel duidelijk dat je er iets aan moet doen, en toch ook lastig omdat het er zo in zit.

Maar iets als een plectrum vasthouden met 3 of 2 vingers lijkt mij geen kwestie. Er zijn vast voor en nadelen bij beide manieren.

BTW: Van Halen gebruikte volgens mij (correct me if i'm wrong) ook 3 vingers, toch geen beroerde gitarist