PDA

View Full Version : Bovenblad bol?



Spitfire
23 augustus 2007, 14:46
Het viel me gister ineens op dat het bovenblad van mijn APX500 ietsje bol staat (onder spanning van de snaren denk ik), is dit normaal? Een klassieke gitaar van mij is onbruikbaar geworden, mede doordat het bovenblad bol was gaan staan (en de brug kwam langzaam los en de hals stond te krom). Het is vooral goed te zien als je naar een spiegeling in de lak kijkt, die is duidelijk vervormd op het stuk hout achter de brug.

joanna
23 augustus 2007, 16:57
Dat komt door de luchtvochtigheid :D ! Staat wss al duizenden keren op het forum vermeld. Niet dat ik je iets verwijt want ik weet zelf ng altijd niet of je gitaar nu bol gaat staan als de luchtvochtigheid te hoog is of als ze te laag is :confused:

even gaan spieken

De ideale luchtvochtigheid is dus tussen 45% en max 60%.
Is-ie te droog dan zet je der potje water bij en is-ie te nat nja, dan moet je blijkbaar airconditioning gebruiken (->dat heb ik absoluut afgespiekt -> hier (http://www.pietguitars.nl/tips.asp) )

Janne
23 augustus 2007, 19:41
Veel akoestische gitaren worden bewust met een (lichte?) bolling in het bovenblad gemaakt, misschien is dat wat je opvalt. (ik zie het ook op mijn cpx8)

Laser
24 augustus 2007, 10:34
Dat is een natuurlijk fenomeen, zeker als de gitaar wat ouder wordt (bij ons is dat niet anders hé).
Door de trekkracht van de snaren kan dat bovenblad wat opgetrokken worden en gaan bol staan. Is op zich geen probleem.
Grotere body's (jumbo's) hebben dat meer dan andere kleinere modellen. Maar op zich kan elke gitaar dat vroeg of laat ontwikkelen.
Heeft op zich niet rechtstreeks met luchtvochtigheid te maken.
Hierover is al heel wat geschreven, ook hier, dus even zoeken...
Google op 'guitar bellying' en je vindt een hoop
Voorbeeld:
http://www.guitartips.addr.com/tip69.html

Sommigen zeggen dat die bolling zelfs een teken van rijping zou zijn en een goede invloed zou hebben op de klank. Kan ik niet over oordelen. Maar Seagull (Godin-groep) bouwt sinds een paar jaar een lichte bolling in het bovenblad van in de fabriek, om het bovenblad onder spanning te zetten zodat het beter gaat klinken.

Opletten wanneer tussen klankgat en brug het klankbord wat begint te zakken: dan wordt de spanning te hoog en ga je een nek reset tegemoet. Maar dat is dan weer een ander verhaal.

greencharlie
24 augustus 2007, 21:19
Op de website van Taylor guitars staan er heel goede educatieve filmpjes in verband vochtigheid en bollende, of in het andere geval, barstende bovenbladen.
Zeker van buiten te leren, morgen ondervraging.

http://www.taylorguitars.com/see-hear/

Laser
24 augustus 2007, 23:04
:) @ greencharlie

Mattia
25 augustus 2007, 09:18
Lan vochtigheid zijn, kan ook gewoon normaal zijn. En het is de reden dat veel (de meeste?) akoestische gitaren op termijn, ergens in hun leven, een neck reset nodig hebben; de boel beweegt. Als het helemaal nergens naartoegaat (nit bolt), is het waarschijnlijk omdat het een te zwaar gebouwde gitaar is (=suboptimaal qua klank).