PDA

View Full Version : Welk gereedschap nodig ?



Kakihara
23 augustus 2007, 11:53
Hoi iedereen,

Vooreerst wil ik elke zelfbouwer hartelijk feliciteren met zijn project. Alles wat hier gepost wordt, is stuk voor stuk een kunstwerkje op zichzelf. Hierdoor heb ik zelf zin gekregen om er zelf ook aan te beginnen.
MAAR ! Ik ben nogal een kluns en kan geen kikker van de kant afduwen, zoals ooit gezongen geweest is (zowel mijn vrouw als mijn ouders lagen in een deuk toen ik hen over mijn zelfbouwplannen vertelde). Over hoe een gitaar te bouwen is genoeg informatie te vinden, zowel hier als elders op het net.
Mijn vraag gaat dan ook over gereedschap. Wat is er nou echt nodig om aan de bouw van een gitaar te beginnen ?
Op de site van Charlotte ben ik het volgende tegengekomen :

Bolvormige rasp om de rondingen van de top ruw mee te kunnen voorbewerken
decoupeerzaag
handpalmschuurmachine
bandschuurmachine
vlakschuurmachine (zijn zoveel schuurmachines écht nodig?)
handboormachine
Dremel Multi-tool
verschillende fretvijlen
snelspanklemmen

Verder kom ik hier ook nog geregeld een heleboel schuurpapier, dubbelzijdige tape en een bovenfrees tegen. Is die bovenfrees absoluut nodig of kan ik ook de cavities frezen met de Dremel ?
Is dit lijstje volledig ?
Kan ik die dingen met een gerust hart tweedehands kopen of toch maar beter nieuw ?
Zijn er merken die ik absoluut niet mag kopen? (zo ben ik een "perel" bovenfrees tegengekomen voor €70, wat me weinig lijkt)
Buiten een soldeerbout en een boormachine heb ik niets van gereedschap liggen, dus dat gaat vast een aardig kostenplaatje worden.
Alvast bedankt voor jullie reacties !

Kakihara

G.G.
23 augustus 2007, 12:00
Zoveel gereedschap heb je echt niet nodig.

Bovenfrees van de Aldi ofzo voldoet prima

Bij de Karwei heb je voor €50 een Einheill bovenfrees en voor €15 een setje freesjes, daar zou je het in principe mee moeten redden.

Een decoupeerzaag kan je meestal wel bij iemand lenen, die heeft bijna iedereen. Daarmee zaag je je mallen en de body (grof).

Je hebt niet 6 schuurmachines nodig. Ik gebruik het liefst helemaal geen schuurmachine, maar een stuk dik glas met daarop schuurpapier.

Een boorkolom zou mooi zijn, maar als je je hout goed duidelijk aftekend, en de maten van de gaten goed opschrijft, kan een meubelmakertje ofzo in 5 minuten alle gaten boren voor je.

Een goeie grove vijl is handig voor het shapen van de hals, een een lange fijne vijl zonder handvat is echt nodig voor het afwerken van de frets.

echt heel veel gereedschap heb je in princiepe niet nodig.

Wat voor model wil je maken? Sommige klusjes hebben wat specifieker gereedschap nodig (inleg, scarfjoint, carved top etc.)

Als je ff post waar je ongeveer woont, dan kan je misschien wel eens een keertje bij een van de zelfbouwers hier op de koffie om eens te kijken wat je allemaal nodig hebt, en hoe je dingen aanpakt.

Kakihara
23 augustus 2007, 12:08
Wat voor model wil je maken? Sommige klusjes hebben wat specifieker gereedschap nodig (inleg, scarfjoint, carved top etc.)

Als je ff post waar je ongeveer woont, dan kan je misschien wel eens een keertje bij een van de zelfbouwers hier op de koffie om eens te kijken wat je allemaal nodig hebt, en hoe je dingen aanpakt.

Bedankt voor de snelle reactie. Ik wou beginnen met een telecaster-model, zonder inlay of carved top, setneck of bolt-on daar ben ik nog niet uit en hangt af van hoe moeilijk het is om een (set)neck te maken, met een wrap-overbrug en singlecoilsized humbuckers.
Ik woon in Zuidwest-Vlaanderen, dat lijkt me al een aardig stukje verwijderd van de meeste zelfbouwers hier maar alleszinds bedankt :)

G.G.
23 augustus 2007, 12:34
Bedankt voor de snelle reactie. Ik wou beginnen met een telecaster-model, zonder inlay of carved top, setneck of bolt-on daar ben ik nog niet uit en hangt af van hoe moeilijk het is om een (set)neck te maken, met een wrap-overbrug en singlecoilsized humbuckers.
Ik woon in Zuidwest-Vlaanderen, dat lijkt me al een aardig stukje verwijderd van de meeste zelfbouwers hier maar alleszinds bedankt :)

Bolt-on is eenvoudiger, en geeft ook echt de teleklank.

Wrap aroundbrug ligt hoger dan een telebrug. Houd daar rekening mee, er moet een halshoek komen! (of de brug verzinken, maar dat ziet er niet uit).

no 1 hops
23 augustus 2007, 12:36
lijmklemmen, niet alleen om te lijmen maar ook om je handen vrij te hebben.
een workmate is ook vaak wel makkelijk
en vooral ruimte om te werken.
daarbij bij vooral al het elektrisch gereedschap als frees en zaag, gehoorbeschermers en ook voor je ogen een veiligheids bril
een goede kennis van mij is door een wegschietende splinter het licht in 1 van zijn ogen kwijtgeraakt.

(dus ook wat stukken hout om te oefenen is nooit weg)

Kakihara
23 augustus 2007, 12:47
lijmklemmen, niet alleen om te lijmen maar ook om je handen vrij te hebben.
een workmate is ook vaak wel makkelijk
en vooral ruimte om te werken.
daarbij bij vooral al het elektrisch gereedschap als frees en zaag, gehoorbeschermers en ook voor je ogen een veiligheids bril
een goede kennis van mij is door een wegschietende splinter het licht in 1 van zijn ogen kwijtgeraakt.

(dus ook wat stukken hout om te oefenen is nooit weg)

Het plan is inderdaad om eerst te oefenen op wat mdf voor de body en wat vuurhout voor de neck :) Kwestie van de maten en het gereedschap te leren kennen :)

no 1 hops
23 augustus 2007, 13:22
Het plan is inderdaad om eerst te oefenen op wat mdf voor de body en wat vuurhout voor de neck :) Kwestie van de maten en het gereedschap te leren kennen :)vooral als je de frees gebruikt moet je goed denken welke kant je op gaat ten opzichte van de draairichting van de frees.
heeft te maken met splinteren, dus lees een handleiding.
goede houtboren, een voelermaat, ach je kan uiteindelijk van alles gebruiken ;-)

oknarb180
23 augustus 2007, 13:27
Hey,

Als je nu om te beginnen eens het boek building your own electric guitar van Hiscock aanschaft, dan staat daar e.e.a. aan gereedschappen in die je hiervoor kan gebruiken.

Denk aan:
- het nodige meet- en tekengerei.
- werkbank (workmate o.i.d.)
- lijmklemmen
- decoupeerzaag
- bovenfrees en freesjes (onmisbaar!!!)
- raspen/veilen/schaafje(s)
- lijm (velen werken met titebond)
- schuurrol/drumsander (goed zelf te maken, ik heb bijv. een kleine deegroller gebruikt.


Ook hangt het ervan af of je zelf de hals wilt gaan maken. Kun je misschien wat specifieker gereedschap gebruiken. Bijv. fretting tools, maar dan gaat er wel wat meer investering in zitten.

Overweeg ook even voordat je gaat investeren wat je doel is, wil je gewoon 1 gitaar bouwen om op te spelen, of wil je het als hobby gaan doen en er mee bezig blijven (= meerdere bouwen). Velen van ons kunnen je vertellen dat het verslavend is, ik ben bijvoorbeeld nog met m'n eerste gitaar bezig, en heb de plannen voor een 2e project al min of meer klaar.

Verdere tips:
- probeer zoveel mogelijk de onderdelen die je wilt gebruiken in je bezit te hebben op het moment dat je gaat bouwen.
- Maak een overzichtelijke tekening met maten en aantekeningen erbij.
- probeer een bouwvolgorde/planning op te stellen. Dus niet tijdtechnisch, maar volgordetechnisch.
- maak tijdens het bouwproces veel foto's (voor ons, haha!!!), leuk om achteraf weer eens na te zien of aan anderen te laten zien.

vr.gr.

Branko

Kakihara
23 augustus 2007, 13:58
Hey,

Als je nu om te beginnen eens het boek building your own electric guitar van Hiscock aanschaft, dan staat daar e.e.a. aan gereedschappen in die je hiervoor kan gebruiken.

Dat wordt mijn eerste aankoop :)


Ook hangt het ervan af of je zelf de hals wilt gaan maken. Kun je misschien wat specifieker gereedschap gebruiken. Bijv. fretting tools, maar dan gaat er wel wat meer investering in zitten.

Dat is uiteindelijk wel de bedoeling :) Ben op het net trouwens regelmatig een 'spokeshave' tegengekomen waarmee de hals geschaafd wordt en dat ding leek me handig. Weet je toevallig de Nederlandse benaming hiervoor en is dat te koop in om het even welke doe-het-zelfzaak ?


Overweeg ook even voordat je gaat investeren wat je doel is, wil je gewoon 1 gitaar bouwen om op te spelen, of wil je het als hobby gaan doen en er mee bezig blijven (= meerdere bouwen). Velen van ons kunnen je vertellen dat het verslavend is, ik ben bijvoorbeeld nog met m'n eerste gitaar bezig, en heb de plannen voor een 2e project al min of meer klaar.

Het lijkt me zonde om al dat materiaal aan te kopen voor slechts 1 gitaar :) Ik ben zinnens om toch wel een paar modellen te bouwen. Het kriebelt al als ik zelfs nog maar naar de eigenschappen van de verschillende houtsoorten op zoek ga. (ik moet er eentje hebben in korina, mahonie, ash, walnoot ... ach... zoveel keuze, zoveel moois...)


Verdere tips:
- probeer zoveel mogelijk de onderdelen die je wilt gebruiken in je bezit te hebben op het moment dat je gaat bouwen.
- Maak een overzichtelijke tekening met maten en aantekeningen erbij.
- probeer een bouwvolgorde/planning op te stellen. Dus niet tijdtechnisch, maar volgordetechnisch.
- maak tijdens het bouwproces veel foto's (voor ons, haha!!!), leuk om achteraf weer eens na te zien of aan anderen te laten zien.

vr.gr.

Branko

Bedankt voor de tips. Die planning ga ik echt wel nodig hebben, naast onhandig ben ik ook nog eens chaotisch... Zodra ik eraan ga beginnen, zal ik zeker foto's nemen, ze posten en naar alle waarschijnlijkheid jullie hulp inroepen :)

G.G.
23 augustus 2007, 14:07
Het lijkt me zonde om al dat materiaal aan te kopen voor slechts 1 gitaar :) Ik ben zinnens om toch wel een paar modellen te bouwen. Het kriebelt al als ik zelfs nog maar naar de eigenschappen van de verschillende houtsoorten op zoek ga. (ik moet er eentje hebben in korina, mahonie, ash, walnoot ... ach... zoveel keuze, zoveel moois...)


Houd er rekening mee dat het erg verslavend en duur is. De meeste zelfbouwers hier bouwen ongev. 2 gitaren per jaar gemiddeld, dus reken op 700 - 1000 euro per jaar alleen al aan materiaal (excl. gereedschap)

Kakihara
23 augustus 2007, 14:21
Houd er rekening mee dat het erg verslavend en duur is. De meeste zelfbouwers hier bouwen ongev. 2 gitaren per jaar gemiddeld, dus reken op 700 - 1000 euro per jaar alleen al aan materiaal (excl. gereedschap)

Daar ben ik me zeer van bewust. Maar aan de andere kant heb je wél een custom-made gitaar, waar je trots op kan zijn en waar eventueel je naam op prijkt terwijl je voor dat geld zelfs maar kan dromen van een standard USA Fender of Gibson ;)

niekb
23 augustus 2007, 14:24
Wat het beste werkt is gewoon beginnen.

Je gaf al aan dat je wat wil gaan oefenen en dat is goed. Hoe meer je bezig bent hoe meer je leert.
Ik ben nu met gitaar nummer 3 en 4 bezig en telkens leer ik weer bij.

Zeker van de fouten die je maakt of de onhandige manier van werken leer je veel, dan weet je dat je het een volgende keer anders gaat doen.

Uh wat betreft t chaotische, plannen is goed! Rustig nadenken voordat je wat doet. En zorgen voor een opgeruimde werkplaats is ook fijn (haha spreek uit ervaring als het over chaotisch gaat)

M'n opa had op de muur van z'n werkplaats 'bezint eer gij begint' staan.

Suc6 met het bouwen

no 1 hops
23 augustus 2007, 15:25
M'n opa had op de muur van z'n werkplaats 'bezint eer gij begint' staan.

Suc6 met het bouwen
of
bevoor gij doet, denkt!
dewijl gij doet, denkt!

Nielsje
23 augustus 2007, 15:27
of
bevoor gij doet, denkt!
dewijl gij doet, denkt!



"Niets zo charmant, als een spreuk aan de wand"

Kim Wilson
23 augustus 2007, 15:28
"Twee keer meten en één keer zagen"

"Denk niet bij het laatste vel, wie na mij komt die redt zich wel"

Hoewel die laatste verder geen hol te maken heeft met gitaarbouwen...

Nielsje
23 augustus 2007, 15:30
" Beter een halve spreuk....."

Malle Eppie
23 augustus 2007, 15:33
'Meten is weten,

gokken is jokken'

AvU
23 augustus 2007, 16:32
We gaan hier geen Topic's kapen :p Voor deze ongein moet je bij de Oftopic afdeling zijn.

"Wie een gat graaft voor een ander, wordt zelf moe"
(heeft ook niets met gitaarbouwen te maken :p )

Orgasmocaster
23 augustus 2007, 16:34
"Een half begin is het goede werk!"

Even een hele domme vraag...
zo'n top router, werkt dat nou als een soort van Duplicator, waarbij het template als origineel functioneert? of is een duplicator een ander type frees?

G.G.
23 augustus 2007, 17:26
"Een half begin is het goede werk!"

Even een hele domme vraag...
zo'n top router, werkt dat nou als een soort van Duplicator, waarbij het template als origineel functioneert? of is een duplicator een ander type frees?

Toprouter is geloof ik wat wij hier een bovenfrees noemen. Dat kopieeren gaat met een bitje met bovenop een lager dat dezelfde diameter heeft als het snijblad eronder.

oknarb180
23 augustus 2007, 18:18
Als ik nog even mag inhaken op: Een dure hobby!

Aan de ene kant is dat zo, zeker de eerste gitaar/gitaren. Maar dat hangt er ook weer vanaf wat voor hout, hardware en Pu's je gaat gebruiken. Je kan uit diverse merken en kwaliteiten kiezen. Net een beetje wat je wilt en kan.

vr.gr.

Branko

Orgasmocaster
23 augustus 2007, 18:20
ok, dus hoe wordt een Mal/Template gebruikt bij het frezen?
Ik heb erg veel bouwprocess fotoos gezien, maar nog nooit een duidelijke foto dat iemand aan het vresen is.. wordt een template boven op het hout gelegd?

G.G.
23 augustus 2007, 18:25
ok, dus hoe wordt een Mal/Template gebruikt bij het vresen?
Ik heb erg veel bouwprocess fotoos gezien, maar nog nooit een duidelijke foto dat iemand aan het vresen is.. wordt een template boven op het hout gelegd?

Het is gewoon een plaat multiplex van +/- 9 mm dik, met de randen van een body, een tweede plaat met de gaten, en een derde plaat met de gaten aan de achterkant. Dubbelzijdig tape op de body, mal erop en frees eroverheen.

Heb helaas ff geen foto's ervan.

Mattia
23 augustus 2007, 20:18
Staat vast wel in een of andere thread een voorbeeld of twee, maar hier een plaatje:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/chamber/carve2.jpg

Mal met dubbelzijding plakband erop geplakt, met de frees (met template bit, zie stewmac.com voor plaatjes bij hun pickup templates, bijvoorbeeld) de boel volgen, voila, perfecte rand.

Verder, qua gereedschap: wat men al heeft gezegd.

Pure basis: Boek, 'Make Your Own Electric Guitar', enkele linealen, tekenmaterialen, groot stuk papier, een aan electrisch gereedschap een boormachine (liefst kolomboor, of tenminste ergens waar je een paar gaten met zo'n ding kan boren voor tuners en dergelijke) en een bovenfrees. Dremel kun je gerust in de kast laten, is alleen echt bruikbaar voor inlegwerk, IMO, en zelfs daarvoor is het maar net toereikend. Een aantal klemmen en een of andere soort tafel om op te werken (kan met de keukentafel, ik vind een Workmate toch lekker werken, kun je ook meteen de boel vastklemmen)

Voor de rest, tja, ik kan wel allerlei grote lijstjes gaan opmaken, maar het hangt erg van je eigen stijl af.

Ik zou gewoon maar beginnen met bouwen, en als je een bepaald stuk gereedschap nodig vind, moet je 't vooral kopen.

Zaken waar ik persoonlijk niet zonder zou willen/basispakket gereedschap:

- Klemmen, Klemmsia cam clamps, stuk of 6
- Enkele goedkope metalen/grote lijmklemmen
- Potloden, lang lineaal, enkele kortere linealen
- Schaaf. #4 or # 5 1/2, blokschaafje
- Raspen: 2 x, middel en grof, handgeslagen (die van Dick.biz, Herdim merk, zijn prima)
- Schraapstaal, verschillende vormen. Kost geen moer.
- Enkele Japanse trekzagen
- Enkele degelijke beitels - 3mm, 6mm, 8mm, 12mm (Kirschen ofzo, of oude Nooitgedagt)
- Bovenfrees+ template bits + straight bits
- Kolomboormachine
- Decoupeerzaag (liever de lintzaag, maar ik heb het jarenlang zonder gedaan)
- Als je een carved top wil: goedkope haakse slijper.

Electrische schuurmachines zijn enorm fijn, enorm handig, maar eigenlijk min of meer een luxe. Als je er maar eentje neemt, neem dan een excenterschuurmachine.

Dit zijn zeg maar dingen die ik meteen zou vervangen als ze kapot/gestolen zouden zijn. Maar dit zal ongetwijfeld voor iedereen *net* een beetje anders liggen.

Mattia

G.G.
23 augustus 2007, 20:24
- Als je een carved top wil: goedkope haakse slijper.


Ohja, die was ik vergeten te noemen. haakse slijper met lamellen schijf, ideaal voor ruw halsprofiel, carved tops etc.

Kakihara
23 augustus 2007, 20:55
Achter de hoek is de meubelfabriek van de huisbaas. Ik kan daar wellicht de moeilijkste gaatjes laten boren :)

oknarb180
23 augustus 2007, 22:37
Achter de hoek is de meubelfabriek van de huisbaas. Ik kan daar wellicht de moeilijkste gaatjes laten boren :)

Hoezo, laten boren, ik dacht dat je zelf een gitaar wilde bouwen?

Hier nog even een fotootje van de opstelling voordat ik de body ging frezen langs de mal:
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/108.jpg

vr.gr.

Branko

G.G.
24 augustus 2007, 08:38
Hoezo, laten boren, ik dacht dat je zelf een gitaar wilde bouwen?



Zonder de juiste apparatuur kan het zomaar gebeuren dat je studs wilt instaleren en dat je boortje wegwandeld en het gat 2 mm van de juiste plek zit. (sdus als je geen kolomboor hebt, waarom niet ff die twee gaten laten boren door iemand die het wel kan.
















:satisfie:









Ohhhhh.... wat zeg ik nu, dat was gemeen :sneaky:

oknarb180
24 augustus 2007, 12:53
Zonder de juiste apparatuur kan het zomaar gebeuren dat je studs wilt instaleren en dat je boortje wegwandeld en het gat 2 mm van de juiste plek zit. (sdus als je geen kolomboor hebt, waarom niet ff die twee gaten laten boren door iemand die het wel kan.



Ohhhhh.... wat zeg ik nu, dat was gemeen :sneaky:

Au, goeie rechtse! Dat voelt wel een beetje als een draai om m'n oren hoor!!! http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif
Ik snap wat je bedoelt, maar ik heb het netjes hersteld en daarna goed geboord. Ik heb ervan geleerd en hoop bij de volgende dat dit niet gebeurd!!! En dat vind ik nog het belangrijkste, dat ervan leren!

Ik heb het zelf gerealiseerd (en van geleerd)!!!http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif


vr.gr.

Branko

Kakihara
24 augustus 2007, 12:56
:satisfie:

Ohhhhh.... wat zeg ik nu, dat was gemeen :sneaky:

Wat is daar nou gemeen aan ? Ik ken mezelf en als ik zou begin boren, heb ik er ongetwijfeld een ontzettend grote cavity bij die er niet hoort te zitten :noob: Bovendien heb ik string-through-body-topic gevolgd en daardoor ben ik tot de conclusie gekomen om het me op dat vlak wat makkelijker te maken :p

MarkF
24 augustus 2007, 14:02
- Schraapstaal, verschillende vormen. Kost geen moer.
- Enkele Japanse trekzagen
Kan iemand mij vertellen wat dit precies voor gereedschappen zijn? Ben het al meerdere keren tegengekomen in verschillende topics, maar het zegt mijn niets :???:

Alvast bedankt, Mark

Mattia
24 augustus 2007, 17:26
Japanse trekzaag: zie bij Baptist. Is een zaag van japans model die werkt als je 'm trekt, ipv duwt. Zaagt erg fijn, erg snel, kleine sleufjes, veel betere dan die europese rotzooi (IMO), en het hoeft niet duur te zijn.

Schraapstaal: google eens op 'cabinet scraper'. Eigenlijk gewoon een stukkie gehard staal van tussen de .3 en 1mm dik die je haaks vijlt en dan met een ander stukkie staal daar een 'haak' inzet. Klinkt ingewikkeld, maar google eens op 'sharpening cabinet scrapers' voor uitleg. Kost geen drol, en is perfect om vormen te verfijnen.

hassent
24 augustus 2007, 18:41
Hoezo, laten boren, ik dacht dat je zelf een gitaar wilde bouwen?


Zonder de juiste apparatuur kan het zomaar gebeuren dat je studs wilt instaleren en dat je boortje wegwandeld en het gat 2 mm van de juiste plek zit. (sdus als je geen kolomboor hebt, waarom niet ff die twee gaten laten boren door iemand die het wel kan.

:satisfie:

Ohhhhh.... wat zeg ik nu, dat was gemeen :sneaky:

Wahahah, Pats, Boem en knockout in 10 seconden.......:D:D

G.G.
24 augustus 2007, 18:52
Wahahah, Pats, Boem en knockout in 10 seconden.......:D:D


Ach, Branko weet wie het zegt. Kan ie wel hebben van mij (hoop ik).

G.G.
24 augustus 2007, 18:54
Wat is daar nou gemeen aan ?

Dat heb je denk ik net gemist, maar dat was precies wat Branko overkomen was. (BTW kan iedereen gebeuren, ik heb ook al honderden van dat soort incidentjes gehad)

hassent
24 augustus 2007, 19:01
Ach, Branko weet wie het zegt. Kan ie wel hebben van mij (hoop ik).

Ik neem aan van wel :) . Bij tijd en wijle moet je elkaar niet al te serieus nemen.... Houdt de sfeer goed in dit subforum.

Kakihara
24 augustus 2007, 21:02
Dat heb je denk ik net gemist, maar dat was precies wat Branko overkomen was. (BTW kan iedereen gebeuren, ik heb ook al honderden van dat soort incidentjes gehad)
Oeps, excuus. Net Branko's PRS-topic gelezen (foto'tjes kijken was leuker in het begin). Hoe zit het daar nou eigenlijk mee ? Die moet toch haast af zijn, niet ? :)

hassent
24 augustus 2007, 21:08
Branko is moed aan het verzamelen om te gaan stainen en lakken :D . (en gelijk heeft ie, want na al die uren werk wil je het lakken niet verknallen)

oknarb180
25 augustus 2007, 03:13
Hey allemaal,

FF voor de duidelijkheid, G.G. maakt gewoon een dolletje en dat kan ik erg waarderen! Ik heb G.G. met de DGBM in Utrech(t) gesproken, en heb (slechts een deel van) z'n werk mogen bewonderen en met respect. Dus, medebouwers, vat het niet verkeerd op a.u.b.!!!

En G.G. ik weet wie het zegt, en inderdaad, ik kan je hebben (haha)!!! Trouwens, ik ben een halve kop groter dan jou, lekker puh!

Als ik nog even een opmerking mag maken in je toppic Kakihara, zondag ga ik een begin maken met het stainen en lakken, maar daarvan zal ik uiteraard weer een update maken in m'n eigen draadje.
Hij is nu weer helemaal van jou hoor!!!

vr.gr. & greeeeezzzzz,

Branko

Kakihara
25 augustus 2007, 09:49
Hey allemaal,

FF voor de duidelijkheid, G.G. maakt gewoon een dolletje en dat kan ik erg waarderen! Ik heb G.G. met de DGBM in Utrech(t) gesproken, en heb (slechts een deel van) z'n werk mogen bewonderen en met respect. Dus, medebouwers, vat het niet verkeerd op a.u.b.!!!

En G.G. ik weet wie het zegt, en inderdaad, ik kan je hebben (haha)!!! Trouwens, ik ben een halve kop groter dan jou, lekker puh!

Als ik nog even een opmerking mag maken in je toppic Kakihara, zondag ga ik een begin maken met het stainen en lakken, maar daarvan zal ik uiteraard weer een update maken in m'n eigen draadje.
Hij is nu weer helemaal van jou hoor!!!

vr.gr. & greeeeezzzzz,

Branko

Ik denk dat ik zeker niet de enige ben die dit zegt, maar ik kijk uit naar je update :)

espike
27 augustus 2007, 13:26
Laat ik als 'mede starter' wat tips meegeven hier om te beginnen:

Wat ik gelijk geregeld heb, was een workmate/werkbank 2 lijmklemmen, en een paar afval plankjes. hierdoor kan ik de body vast klemmen zonder al te veel sporen op de body.

verder heb ik voor de hele gitaar, maar 1 vijl gebruikt: een half ronde.
(regel wel een setje werkhandschoenen anders ga je je handen vijlen)

het model gewoon op basis van papier overgetrokken, getekend, en met de decoupeerzaag, maar figuur zaag kan ook, uitgezaagd, met een centimeter speling minimaal (precies verticaal zagen uit de losse hand is erg moeilijk, en als het schuin is, gaat het geheid de verkeerde kant uit)
het frezen is me eigenlijk heel erg mee gevallen, niks geen mallen o.i.d. gewoon body vast klemmen tussen de houtenplanken en zorgen dat je de frees tegen de plank aan kan drukken zodat je een rechte lijn freest, en doe het in lagen. als je in 1 keer, 3 cm wil frezen, dan moet je met heel veel kracht compenseren. als je 4 mm per keer doet, en elke keer dieper gaat, is het risico dat je uitschiet veel kleiner
Let er op dat de aansluiting tussen de body en de hals heel precies zit. Hoe beter de verbinding, hoe beter het geluid van je gitaar

Brug positie etc. nog niet boren/freesen de afstand komt erg precies, zorg dat je eerst je neck vast kan zetten om de maat na te rekenen.
op stewmac.com staat een mooie uitreken tool voor mensuur afstanden (lengte tussen de frets, en de afstand van de topkam tot aan de brug)

Op dit moment zit ik zelf bijna op het lak stadium, dit brengt een ander practisch punt mee: vindt een plaats, waar de body kan drogen, zonder dat je hele huis naar lak gaat ruiken.
(nee ik maak nog even geen foto topic, mischien wel voor het volgende project)