PDA

View Full Version : vraagje



R. Anne
22 augustus 2007, 20:51
heb onlangs een nieuwe klassieke gitaar gekocht. Ik hoor echter nare bijgeluidjes als ik mijn vinger wat te ver naar links in een vakje plaats, soms zelfs in het midden van een vakje. Hoe komt dit? Ik vind het echt storend. De geluiden hoor ik alleen bij de bassnaren.

Wiellem
22 augustus 2007, 21:13
Als er nieuwe snaren op zitten (wat waarschijnlijk zo is) moeten ze ook nog een beetje inslijten waardoor het minder wordt.

Maar dat bijgeluid hoort bij een akoestische gitaar, gewoon je vingers zo dicht mogelijk tegen de frets aan zitten.

R. Anne
22 augustus 2007, 22:06
Dank voor de reactie.
In vergelijking met mijn andere gitaren maakt deze echt veel meer bijgeluiden. Kan dit misschien aan de kwaliteit van de gitaar liggen? Deze gitaar is van een hogere prijsklasse, hoewel die andere ook goede (alhambra) gitaren zijn.
Of zou er echt is mis kunnen zijn met deze gitaar?

LaurentB
22 augustus 2007, 22:10
Ten eerste moet je gewoon wél je vingers tegen het fretje aanzetten, en niet links of midden in het vakje.
Dan zou het nog kunnen zijn dat de hoogte van de snaren ingesteld is op snaren met een hogere spanning dan die jij gebruikt, waardoor de snaren wat tegen de frets trillen. Kan opgelost worden door snaren met een wat hogere spanning te gebruiken, of desnoods een iets hoger zadel erin te zetten.

Pais
22 augustus 2007, 22:13
Dank voor de reactie.
In vergelijking met mijn andere gitaren maakt deze echt veel meer bijgeluiden. Kan dit misschien aan de kwaliteit van de gitaar liggen? Deze gitaar is van een hogere prijsklasse, hoewel die andere ook goede (alhambra) gitaren zijn.
Of zou er echt is mis kunnen zijn met deze gitaar?

Kijk eens naar de hoogte van het fretdraad. Zijn de fretten van de nieuwe gitaar misschien lager/dunner dan die van je andere gitaren?

Geen idee hoor, ben gewoon aan het meedenken :) Mijn flamencogitaar heeft lagere fretjes dan mijn budget gitaar en eis daarom een netter en zorgvuldiger spel. Ik zou me kunnen voorstellen dat bij duudere gitaren hiervoor wordt gekozen omdat het misschien tengoede komt van de zuiverheid van de gitaar (?)

Eko
23 augustus 2007, 00:11
Beste advies? Ga even terug naar de winkel waar je hem gekocht hebt. Als het een afstelfout is kan het simpel verholpen worden , als het erger is zul je voor garantie terug moeten.
Als het een fout in je speltechniek is , merk je het daar snel genoeg.

Laser
23 augustus 2007, 13:52
Ik ga er niet vanzelf vanuit dat er nieuwe snaren op staan. Vaak niet zo bij aankoop van winkelgitaar. Al nieuwe geprobeerd? Liefst deze die je gewoon bent te gebruiken? Zelfde spanning, zelfde soepelheid als op je andere gitaren.

Kan je het geluidje wa beter omschrijven? metaalgezoem? geratel?

Als hier al gezegd: goede vingerzetting en voldoende druk voor een zuivere klank zijn nuttig.

Als dit niets uithaalt inderdaad naar de shop voor nazicht van de frets en kam, eventueel van de nek ( probleem ermee? wat krom???? zou niet mogen maar kan eens gebeuren - garantie inroepen)

R. Anne
23 augustus 2007, 16:39
bedankt om te antwoorden allemaal.

Ik zie geen verschil tussen de fretten van deze en de andere gitaren.

Nieuwe snaren had ik zelf ook al geprobeerd, maar het geluid bleef. Ik gebruik wel normal tension, misschien zou ik high tension eens moeten uitproberen.

Als ik mijn vingers goed zet, is er inderdaad geen probleem, maar bij een simpel Em akkoord bijvoorbeeld hoor ik het geluid al op snaar 5.

De hals -voor zover ik kan zien- is wel recht.

Het geluid omschrijven vind ik wat moeilijk, maar het klinkt als een soort 'metalen trilling' en het 'ploft' een beetje.

Ik zal binnenkort toch maar eens teruggaan naar de muziekwinkel, want op deze manier is gitaar spelen een stuk minder leuk.

Pais
23 augustus 2007, 17:11
Succes ermee. Heb je dit niet gemerkt toen je de gitaar bespeelde in de winkel. Je hebt hem daar wel uitgeprobeerd neem ik aan?