PDA

View Full Version : Roland 15x cube geluid



ferjen
22 augustus 2007, 14:34
Ik heb een Roland Cube 15x versterker(tje).
Persoonlijk vind ik dat er niet zo'n formidabel geluid uitkomt.
Distortion, overdrive metal klinkt allemaal wel heel erg vervormd en als een enorme brei van geluid.

Ik heb het versterkertje 2e hands aangeschaft omdat ie toevallig bijna gratis bij mijn gitaartje zat.

Iemand ook ervaringen met deze amp en eventueel een beter alternatief.

Nog iets.... wordt het (veel) beter al ik de amp op clean zet en bijvoorbeeld een distortion ervoor zet als effekt.

Arvoitus
23 augustus 2007, 14:24
Ik heb een Roland Cube 15x versterker(tje).
Persoonlijk vind ik dat er niet zo'n formidabel geluid uitkomt.
Distortion, overdrive metal klinkt allemaal wel heel erg vervormd en als een enorme brei van geluid.

Ik heb het versterkertje 2e hands aangeschaft omdat ie toevallig bijna gratis bij mijn gitaartje zat.

Iemand ook ervaringen met deze amp en eventueel een beter alternatief.

Nog iets.... wordt het (veel) beter al ik de amp op clean zet en bijvoorbeeld een distortion ervoor zet als effekt.
Waarschijnlijk niet. Je kunt wel een effekt erbij kopen, maar dat neemt niet weg dat je een k-t versterker hebt. Je kunt beter sparen voor een betere versterker.

Ik had het ook, ik me gitaar naar feedback gesleept om met mijn gitaar + dezelfde versterker te testen hoe het met een Metalzone/Distortion etc klonk. Maar het klonk nog steeds bagger. Daarna ben ik met een biertje bij me versterker gaan zitten, en een voor een alles geprobeerd. En na 2 uur had ik een zalige distortion. Ik heb me distortion voor die amp al meerdere keren verandert en elke keer gedacht dat ik een goede setting had.

Timotio
23 augustus 2007, 15:52
Ik heb zelf een gewone cube 15, en de distortions zijn niet veel soeps inderdaad. De clean daarentegen vind ik wel weer mooi.

Daarom heb ik ong een half jaar geleden een korg ax1500g multi-effect gekocht
(180 euro bij feedback: http://feedback.nl/?id=55&b=IKXEPAX1500G&a=42&treeID=2_5_3), en sindsdien klinkt het stukken beter. Pedaaltje ertussen zetten dus, of al meteen een goede versterker kopen

Jan Buurman
24 augustus 2007, 09:49
Wat verwacht je van een versterkertje van een paar tientjes? Voor dat geld heb je juist een erg veelzijdig ding. Ik vind het juist veel waar voor m'n geld. Metname omdat het cleane OK is (vergeleken met veel soortgenootjes).

Bins
24 augustus 2007, 10:41
Ik speel thuis al weetikhoelang op een cube15, niks mis mee.De normale distortions zijn niet veel soeps, maar de "metal stack" vind ik prima klinken. Niet teveel gain gebruiken. Hij heeft trouwens enorm veel laag voor zo'n klein bakkie.

Vampire
24 augustus 2007, 10:41
Ik heb een Roland Cube 15x versterker(tje).
Persoonlijk vind ik dat er niet zo'n formidabel geluid uitkomt.
Distortion, overdrive metal klinkt allemaal wel heel erg vervormd en als een enorme brei van geluid.

Ik heb het versterkertje 2e hands aangeschaft omdat ie toevallig bijna gratis bij mijn gitaartje zat.

Iemand ook ervaringen met deze amp en eventueel een beter alternatief.

Nog iets.... wordt het (veel) beter al ik de amp op clean zet en bijvoorbeeld een distortion ervoor zet als effekt.

Ik geloof dat pedaaltjes over het algemeen niet zo goed werken met modeling versterkers, als ik me niet vergis. Je kunt voor een betere versterker gaan, maar de vraag is hoeveel geld je ervoor wilt uitgeven.

Klinkt die Cube15x zoveel anders trouwens dan de Cube30? Want ik had die Cube 30 en heb er onlangs in een gitaarwinkel nog weer eens op gespeeld en ben toch altijd aangenaam verrast over de kwaliteit geluid die daaruit komt, zeker voor die prijs. Die Cube 30 is niet voor niets een van de best verkochte versterkers voor beginners.

Piekhaar
24 augustus 2007, 10:57
De Cube30 en 30X klinken veel beter dan de 15X. De 15 heeft onder andere geen COSM-modeling waardoor de boel ook gewoon anders klinkt.

Overigens klinkt de 15X gewoon goed vind ik. Maar voor 99,- euro moet je ook niet verwachten dat je een beest van een versterker hebt.

Ik heb zelf voor thuis de Cube30 staat, nog gekocht toen de cube-serie net uit was. En ik heb pas geleden in de winkel op de 15X, 20X en 30X gespeeld. En van deze vind ik de 20X het beste klinken (vooral de tube-amp nadoen-dinges).

Als je er een los pedaal bij gaat kopen had je beter voor 4 tientjes meer de 20X kunnen scoren.

Mottee-stone
24 augustus 2007, 16:36
de Cube serie zijn goede versterkers in prijs kwaliteit verhouding. ze klinken niet zo warm en de effecten zijn niet nauwkeurig in te stellen maar je hebt wel beschikking over aantal geluiden wat wel leuk is wanneer je beginnend gitarist bent.

Wiellem
24 augustus 2007, 16:41
Ik heb een Cube 60 en ben er zeer tevreden over ja, effecten zijn niet zozeer nodig vind ik eigenlijk, maar distortion in de Metal stand en de stand eronder klinken supertof.
Vooral die stand onder de metalstand waarvan ik de naam niet weet iets met X :P

Izegrim
24 augustus 2007, 20:00
Als studeerampje heb ik een 20X die het uitstekend doet. De 15X heb ik ernaast gehad en er zit een wezenlijk verschil in geluid in. Heb de 20X daarvoor gekocht en niet voor de features. De 30X klinkt zeker weer een stuk beter maar had ik niet nodig omdat ik echt op spreekniveau speel met de powersqueezer. Probeer ze eens uit naast de 15X.

Mottee-stone
6 september 2007, 13:13
Zelf ben ik ook in het bezit van Micro cube die door stuur naar me studio monitoren. klinkt best goed. prima ook voor opnamens. De recording out van de roland cube series zijn echt goed te gebruiken.

pannekoek
6 september 2007, 17:40
ik heb een cube 30 watt (iets groter en met meer effecten erop)
en ik ben zeer tevreden, ik heb hem toen nieuwe gekocht met een peavey rotor exp en ik had geen beter versterker kunnen kopen voor dat geld :)

natuurlijk klinkt hij niet zo mooi als een marshall buizenversterker maarja, voor het geld is een cube toch een goed alternatief

BlackSun
6 september 2007, 18:50
Distortion, overdrive metal klinkt allemaal wel heel erg vervormd en als een enorme brei van geluid.


Als ik dit lees dan ben ik een klein beetje geneigd te denken dat het eerder aan je speelstijl ligt...omdat je nog niet zo lang speelt.

Ik heb laatst nog over een Cube15x gespeeld, en ik vond het nog best redelijk klinken. In ieder geval niet extreem slecht of onbruikbaar.

Piekhaar
6 september 2007, 20:27
Een brei wordt het inderdaad niet (bij mij). Misschien wat minder gain, of misschien ligt het inderdaad aan je speelstijl.