PDA

View Full Version : welke humbucker



thekid
21 augustus 2007, 22:19
hey omdat mijn neck hb wat dof en basserig klinkt zocht ik een andere de brug hb doet het goed. ik dacht aan een seymour duncan alnico 2 maar zijn dit goede kan ik ergens een geluidfragmentje horen van deze brughumbucker.

of zit ik helemaal verkeerd:

kan dat dof en basserig geluid ook ergens anders aan liggen.

Yannicks
21 augustus 2007, 22:46
Gare amp, gare snoeren, gare pedaaltjes, hoe je je eq ingsteld hebt, de algemene staat van je gitaar, je snaren, de snaarhoogte, de intonatie.

Best wel veel mogelijkheden dus.

ant
21 augustus 2007, 22:47
wat voor gitaar is het?

orreltak
21 augustus 2007, 22:50
hey omdat mijn neck hb wat dof en basserig klinkt zocht ik een andere de brug hb doet het goed. ik dacht aan een seymour duncan alnico 2 maar zijn dit goede kan ik ergens een geluidfragmentje horen van deze brughumbucker.

of zit ik helemaal verkeerd:

kan dat dof en basserig geluid ook ergens anders aan liggen.

http://www.seymourduncan.com/SDToneWizard/hummer.shtml

Gitaristje 18
21 augustus 2007, 22:58
Ik had zo'n zelfde probleem. Mijn Washburn N2 had bij de nek ook een vreselijke humbucker, een modderige brij die eruit kwam dat wil je niet weten.
Het was ook een humbucker die nogal een slechte naam had.
Ik heb die laten vervangen door een Seymour Duncan SH1. Echt een prachtig geluid heeft ie nu, best lekker vol, maar ook weer helder genoeg. Ik ben er heel erg tevreden mee. Daarnaast heb ik om het plaatje af te maken de brug humbucker vervangen door een Seymour Duncan SH4. Dat klonk ook een heel stuk beter, veel meer karakter en structuur in het geluid.

thekid
22 augustus 2007, 13:28
de gitaar is een gibson les paul nog geen jaar oud ietsje meer dan een half jaar . pas nieuwe snaren. eq al redelijk veel dingen geprobeert (mss tips van jullie kant het is een marshall tsl 601 ) . pedaaltjes hangen er momenteel niet tussen. het snoer dat kan notg zijn mss een nieuwe kopen; welk merk??ik weet het allemaal niet meer hoor:p

Nielsje
22 augustus 2007, 13:31
de gitaar is een gibson les paul nog geen jaar oud ietsje meer dan een half jaar . pas nieuwe snaren. eq al redelijk veel dingen geprobeert (mss tips van jullie kant het is een marshall tsl 601 ) . pedaaltjes hangen er momenteel niet tussen. het snoer dat kan notg zijn mss een nieuwe kopen; welk merk??ik weet het allemaal niet meer hoor:p

Wat voor les paul precies? Het wil per model wel eens verschillen wat voor element erin zit. Bij welke 'muziekstijl' is ie dof? Maar meestal zijn de standaard elementen van een les paul best te pruimen vind ik.

ant
22 augustus 2007, 13:34
ik heb een gibson les paul standard, uit 2003. ook bij mijn gitaar klinkt de neck humbucker veel basserig dan de brug element, maar dat hoort zo. hij klinkt in eider geval niet dof. het hangt bij mij vooral hoe ik de EQ van mijn amp instel. het is maar een mg30, maar hij klinkt best goed door die amp. kan het niet door de pots komen dat ie een beetje dof klinkt?

G.G.
22 augustus 2007, 13:38
Zoek je niet gewoon het geluid van een strat (ik lees SRV in je sig.)

thekid
22 augustus 2007, 20:57
@g.g dat is mss het probleem dan gooi ik er maar twee single coils erin.:p

nee nu seriues het is een faded ik heb van sommige wel gehoord dat ik de brug pickup een kans moest geven omdat die wel goed is maar dat de meeste de neck pickup ook wisselen.

als ik probeer een warme solo te spelen met de neck pickup dan is dit niet mooi dan klinkt het meer een rommelige brij van noten .

maar zijn die seymour duncans alnico pro 2 goede elementen lees hier en daar dat ze de snaren minder aantrekken of wat is dit.

drap
22 augustus 2007, 21:03
thekid, wat van gitaar heb je hiervoor gehad? Persoonlijk vind ik een Les Paul nou niet de meest sprankelende gitaar namelijk en heeft niet erg veel sprankelend hoog. Misschien ben je anders gewend en loop je nu ook tegen dit verschijnsel op, vandaar de vraag.

Wat je nog zou kunnen proberen is het gedeelte van de humbucker onder de hoge E wat omhoog draaien en desnoods het gedeelte onder de lage E wat naar beneden.

Dark_Tranquillity
22 augustus 2007, 21:04
EMG 81. Punt uit.

drap
22 augustus 2007, 21:06
EMG 81. Punt uit.

En waarom?

dr.distortion
22 augustus 2007, 21:08
EMG 81. Punt uit.

Als je een hekel hebt aan dynamiek en een slecht clean wilt, een goed advies ;)

Ik heb nergens gelezen wat voor muziek ts speelt. Ik denk dat het verstandig is dit eerst even na te vragen, alvorens een specifiek type als EMG81 te adviseren.

Dark_Tranquillity
22 augustus 2007, 21:10
Ik kan toch niet spelen, dus de EMG 81 is perfect voor mij. Bovendien, als er geen dynamiek in de hum zit, sluit je toch gelijk een punt van ergenis uit ? Je hoeft je nooit meer af te vragen wat je moet spelen, want je kunt er alleen maar mee shredden. Heerlijk. Geen goede clean, zeg je ? :O Hoe durf je !

Ibanez666
22 augustus 2007, 21:12
Ik speel op Ibanez Super 70-ies. Niet makkelijk te krijgen en ook best prijzig, maar deze klinken veel beter dan mijn gitaar met een seymour Duncan Jeff Beck en een '59 (hals) (beide vergeleken op een Fender amp en een Mesa)
De Seymours klinker doffer en korreliger. super 80-ies zijn ook niet verkeerd schijnt het...

check de super 70-ies maar: http://www.youtube.com/watch?v=02vnc5HlVa8 (Fender amp)

drap
22 augustus 2007, 21:13
Ik kan toch niet spelen, dus de EMG 81 is perfect voor mij. Bovendien, als er geen dynamiek in de hum zit, sluit je toch gelijk een punt van ergenis uit ? Je hoeft je nooit meer af te vragen wat je moet spelen, want je kunt er alleen maar mee shredden. Heerlijk. Geen goede clean, zeg je ? :O Hoe durf je !

Als je nou niks toe te voegen hebt verder... :sssh:

Ibanez666
22 augustus 2007, 21:19
Bovendien, als er geen dynamiek in de hum zit, sluit je toch gelijk een punt van ergenis uit ? Je hoeft je nooit meer af te vragen wat je moet spelen, want je kunt er alleen maar mee shredden. Heerlijk.

Weet je zeker dat je gitaar speelt? De manier waarop je een snaar kan picken en benden en daarmee de sound kan beinvloeden is essentieel voor een gitarist. Anders kun je net zo goed keyboard gaan spelen. En zelfs die zijn aanslaggevoelig...

Dark_Tranquillity
22 augustus 2007, 21:22
Ach, de situatie escaleerd :D

Ik vind persoonlijk de combi 81/85 zeer mooi klinken, met een vleugje Distortion. Wat een spektakel! Helaas word deze mening alleen door slechts enkelen gedeeld. Het merendeel van de tegenstanders heeft alleen ongetwijfeld nooit een gitaar met EMG's gehad.

drap
22 augustus 2007, 21:28
En daarom is niet te horen dat een EMG nauwelijks dynamiek heeft? Ik hoef er trouwens ook niet eentje te hebben om er op gespeeld te hebben lijkt me. Ik hoef ook geen gitaar met EMG's, omdat ik ze persoonlijk ruk vind. Ik zie dus niet helemaal in waarom ik er eentje moet hebben gehad om te kunnen oordelen.

Een EMG doet maar één ding goed, mocht je er van houden en dat is scheuren. Niet mijn type scheur, maar het ding doet 't.

Ibanez666
22 augustus 2007, 21:29
Ach, de situatie escaleerd :D

Ik vind persoonlijk de combi 81/85 zeer mooi klinken, met een vleugje Distortion. Wat een spektakel! Helaas word deze mening alleen door slechts enkelen gedeeld. Het merendeel van de tegenstanders heeft alleen ongetwijfeld nooit een gitaar met EMG's gehad.


Mijn favoriete gitarist gebruikt ze ;-) (Zakk)

Maar die maakt het weer goed met goede andere gear en super play natuurlijk!

dr.distortion
22 augustus 2007, 21:36
Ach, de situatie escaleerd :D

Ik vind persoonlijk de combi 81/85 zeer mooi klinken, met een vleugje Distortion. Wat een spektakel! Helaas word deze mening alleen door slechts enkelen gedeeld. Het merendeel van de tegenstanders heeft alleen ongetwijfeld nooit een gitaar met EMG's gehad.

Ik heb er dus ook een gehad met EMG81, is alleen goed voor vette metal. Ik weet dus heel goed waar ik het over heb.

@Ibanez666; Zakk Wylde is zo'n type gitarist die elke gitaar vet kan laten klinken, dat hij kiest voor de 81/85 combi...ach, voorkeuren zijn persoonlijk en dat is maar goed ook.

Echter zomaar roepen dat een EMG81 DE oplossing is, zegt mij genoeg over de poster los van zijn spelfouten :stop:

Ibanez666
22 augustus 2007, 22:06
Ik heb er dus ook een gehad met EMG81, is alleen goed voor vette metal. Ik weet dus heel goed waar ik het over heb.

@Ibanez666; Zakk Wylde is zo'n type gitarist die elke gitaar vet kan laten klinken, dat hij kiest voor de 81/85 combi...ach, voorkeuren zijn persoonlijk en dat is maar goed ook.

Echter zomaar roepen dat een EMG81 DE oplossing is, zegt mij genoeg over de poster los van zijn spelfouten :stop:


volgens mij heb je mijn eerdere posts in deze thread niet gelezen. Ik ben namelijk geen voorstander van EMG's

thekid
22 augustus 2007, 22:16
ja ik zal mijn genre maar eens zeggen want dit zorgt precies om problemen.

ik hou zo van die guns n roses acdc . blues rock. dus mss wil dit wel helpen heb de humbucker al naar beneden en naar boven gedraaid maar niets wil helpen.

drap
22 augustus 2007, 22:20
ja ik zal mijn genre maar eens zeggen want dit zorgt precies om problemen.

ik hou zo van die guns n roses acdc . blues rock. dus mss wil dit wel helpen heb de humbucker al naar beneden en naar boven gedraaid maar niets wil helpen.

Ja, maar heb je de humbucker in z'n geheel naar boven en naar beneden gedraaid, of alleen de kant onder de hoge E? Dat laatste is namelijk het enige wat misschien nog zou helpen bij jouw probleem. Absoluut geen garantie tot succes, maar het is het proberen waard.

Maar wat ik eerder vroeg, wat van gitaar heb je hiervoor gehad? Want dat kan voor een behoorlijk verschil in klank zorgen voor jou en is ook niet zomaar op te lossen met enkel een vervangend element denk ik.

dr.distortion
22 augustus 2007, 22:22
volgens mij heb je mijn eerdere posts in deze thread niet gelezen. Ik ben namelijk geen voorstander van EMG's

Ik val ook jou niet aan kerel, laat dat duidelijk zijn! :cooler:

thekid
22 augustus 2007, 22:28
hiervoor had ik een lag roxane 100.

maar kan het ook aan de intonatie van de lage e snaar liggen of niet.

clean heb ik wel mooi geluid met de neck bucker. maar toch iets of wat teveel bas ook.

zou ik die alnico pro 2 kopen of nog wat wachten of jullie nog wat tips hebben

drap
22 augustus 2007, 22:31
Nee, staat helemaal los van de intonatie. Dat heeft alleen met de lengte en dus zuiverheid van je snaren te maken, meer niet. Dat die Les Paul voor jou bassiger klinkt heeft denk ik echt te maken met wat je gewent was. De nek humbucker van een Les Paul is nou eenmaal wat wollig. Ook niet zo gek met een dergelijke dikte en gebruikt soort hout van de body. Misschien geeft een ander element je wel een wat mooier geluid (misschien ook niet), maar het karakter van een Les Paul haal je er niet mee weg.

Ibanez666
22 augustus 2007, 23:44
Ik val ook jou niet aan kerel, laat dat duidelijk zijn! :cooler:

Dan is het goed! ;-)

Gitaristje 18
23 augustus 2007, 00:44
Weet je wat ik nou zo raar vind. De Seymour Duncan Alnico 2 Pro is volgens SD een warm klinkend element en perfect voor gitaren die van zichzelf nogal helder klinken.
Maar als je kijkt naar de sound van Slash van Guns 'n Roses, die sounds is best wel fel en helder volgens mij. Ik ken niet al hun nummers, maar als je November Rain luisterd hoor je toch best een helder geluid. Dat is toch raar, hij speelt met een les paul, zwaar klinkend en SD Alnico 2 Pro, ook zwaar klinkend. Dan zou je dus verwachten dat de sound ook heel zwaar zou zijn.
Of misschien met de stand van de microfoon dat ze de sound heel helder maken of met eq, ik weet het niet.

drap
23 augustus 2007, 07:10
Warm en zwaar is ook niet hetzelfde. Als ik trouwens Slash z'n clean hoor, dan vind ik dat niet het toppunt van een sprankelend geluid. Qua scheur blijkt maar weer dat helemaal niet persé high gain elementen nodig hebt.

Rinze
23 augustus 2007, 10:08
Op de site van SD kun je de elementen beluisteren: http://www.seymourduncan.com/SDToneWizard/hummer.shtml

verder is de afstelling van het element ook van belang en eigenlijk een correcte afstelling van de gitaar ook om een optimale klank te krijgen. Voor het afstellen van je gitaar zou je even hier (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf) kunnen klikken voor een handleiding.

De Alnico Pro 2 is een vrij gelijkmatig klinken element als ik het goed in mijn hoofd heb zitten.
Jongens, dat gezeur over die EMG's is niet echt relevant of wel soms?:satisfie:

Bij SD kun je in de Tonechart (http://www.seymourduncan.com/compareTones/matrix.asp) ook nog kijken wat voor klankkleur een element ongeveer heeft. Succes!

dr.distortion
23 augustus 2007, 10:25
Jongens, dat gezeur over die EMG's is niet echt relevant of wel soms?:satisfie:


Was inderdaad niet relevant :D

thekid
23 augustus 2007, 13:45
oke .

om eventjes terug te komen op slash. dat bedoel ik nou slash speelt zijn solo's op de neck humbucker met de tone wat dicht gedraait (woman tone)

en toch klinken zijn solo's vere van basserig maar net helder.

dus ik dacht met een alnico 2 pro dit ook te bereiken maar dat zal weer wel fout van mij zijn zeker.

Gitaristje 18
23 augustus 2007, 14:34
Op de site van SD kun je de elementen beluisteren: http://www.seymourduncan.com/SDToneWizard/hummer.shtml

verder is de afstelling van het element ook van belang en eigenlijk een correcte afstelling van de gitaar ook om een optimale klank te krijgen. Voor het afstellen van je gitaar zou je even hier (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf) kunnen klikken voor een handleiding.

De Alnico Pro 2 is een vrij gelijkmatig klinken element als ik het goed in mijn hoofd heb zitten.
Jongens, dat gezeur over die EMG's is niet echt relevant of wel soms?:satisfie:

Bij SD kun je in de Tonechart (http://www.seymourduncan.com/compareTones/matrix.asp) ook nog kijken wat voor klankkleur een element ongeveer heeft. Succes!

Ja ik weet het :satisfie:
Ik heb allemaal van die sampletjes beluisterd toen ik SD's uitzocht voor mijn nieuwe gitaar. Uiteindelijk heb ik, samen met de gitaar bouwer voor de SH4 en de SH1 gekozen. Ik ben tevreden:)

Hoe bedoel je dat de Alnico Pro 2 een gelijkmatig element is?

Rinze
23 augustus 2007, 16:07
Ik bedoel daarmee dat ie geen uitschieters heeft in bas, mid of hoog.

Speeddemon
23 augustus 2007, 17:20
Als je niet zeker weet of je een Duncan Alnico II wat vind, zou je ook eens naar de 3x zo goedkope, edoch zeer goede GFS Vintage '59 Alnico PAF kunnen kijken. Ik had zelf eerst een Duncan SH-1 '59 neck humbucker in m'n Les Paul Custom, en die vond ik veel te donker en modderig. GFS erin, en die zit er nu al 2 jaar in.

Andere 'heldere' opties zijn een DiMarzio PAF Pro of Air Norton, Duncan Pearly Gates en een GFS Crunchy PAF.