PDA

View Full Version : goeie hals?



pasqual
21 augustus 2007, 18:53
mijn vraag aan jullie: hoe herken je een goede hals? ik heb namelijk een hals-strat model- waar ik de oorspronkelijke herkomst niet van ken. er staat nml. geen merk op. ik heb 'm al gebruikt op een zelfknutsel en dat viel me niet tegen. geen afwijkingen van de frets en verder recht. ik heb 'm gekocht op goed geluk via marktplaats. voor hetzelfde geld komt ie van een adonis ofzo af.....je weet maar nooit. ik heb vaak de indruk bij goedkope gitaren dat de hals beter is dan de body en hardware en dat dat ook de prijs verklaart. am i right?

groeten Pasqual.

Mattia
21 augustus 2007, 18:58
Moeilijk te zeggen. Ik bedoel, een hals, da's niet zo'n ingewikkeld ding. Fretten op de juiste plek, dat moet tegenwordig (CNC enzo) goed te doen zijn, ook bij massaproductie (wellicht juist bij massaproductie), truss rod is ook geen bijster duur of ingewikkeld ding, blijft nog over een redelijk stuk hout; en dan moet je bedenken dat de gemiddelde Fender ook niet een bepaald 'bijzonder' stuk maple gebruik, gewoon, recht toe, recht aan flatsawn rock maple.

Een 'goede' hals is eentje die niet krom is.

Verder komt het neer op adequaat fretwerk, maar dat is (vind ik) iets dat je gewoon zelf in de hand moet houden. Iedere hals heeft wel wat fretwork/dressing nodig.

Knbr
21 augustus 2007, 20:43
als hij fijn speeld?

pasqual
21 augustus 2007, 23:19
bedankt, dan denk ik dat ik kan zeggen dat ik een goeie hals heb, aangezien de frets er goed inliggen en de hals mooi recht is en niet geheel onbelangrijk; hij speelt goed.

groeten Pasqual.

oknarb180
22 augustus 2007, 00:35
Hey,

Inderdaad, een goede hals is toch wel voor eenieder verschillend. Ik vind zelf over het algemeen de kwaliteit van de goedkopere gitaartjes en halzen wel redelijk is hoor. Als ie inderdaad maar recht is en de fretten goed zitten, dan is ie qua bouw goed, verder is de feeling persoonlijk. Maar dat weten de meesten van ons ook wel naar hun eigen zin te maken.

Ik heb bijvoorbeeld op vakantie een stratje gekocht van het merk Tenson (tja, 2 weken zonder gitaar was toch te lang!) en die heb ik eerst eens afgesteld (hals en trem), geïntoneerd etc. Speelt redelijk, helemaal voor z'n prijs van effe ruim 100 Euri. Zou nog een wat lagere actie mogen hebben, maarja... Echter op 1 punt heeft ie een lichte fretbuzz, maar dat is na een keertje licht vlakken wel opgelost. En de neckshape mag van mij iets platter, maarja dat vind ik.

Enige tijd geleden heb ik van G.G. een scalloped neck gekregen. Deze ben ik nu aan het schuren, scallop mooi en dieper maken ik ga 'm refretten. Tevens wordt dit de nieuwe hals voor m'n vakantie gitaar. Niet omdat die andere slecht is hoor, maar omdat deze een scalloped fretboard heeft, is ook wel wat platter. Kan ik die andere hals vlakken.
Maargoed, als dat zover is, dan lees je het wel!!!

vr.gr.

Branko

G.G.
22 augustus 2007, 09:00
Enige tijd geleden heb ik van G.G. een scalloped neck gekregen. Deze ben ik nu aan het schuren, scallop mooi en dieper maken ik ga 'm refretten. Tevens wordt dit de nieuwe hals voor m'n vakantie gitaar. Niet omdat die andere slecht is hoor, maar omdat deze een scalloped fretboard heeft, is ook wel wat platter. Kan ik die andere hals vlakken.
Maargoed, als dat zover is, dan lees je het wel!!!


Cool, die hals krijgt een nieuw leven. Jammer dat dat topic een beetje de mist in ging, waardoor een slotje noodzakelijk was.

Mattia
22 augustus 2007, 10:05
Euh, ik zou sterk overwegen om EERST opnieuw te fretten, en dan pas scallops uitdiepen. Die dingen maken dat hele stuk rond de fretslot toch al wankel en ingewikkeld, dus om eerst meer hout weg te halen waar toch al weinig zit en dan nog nieuwe frets erin tikken lijkt me misschien wat ingewikkeld...

oknarb180
22 augustus 2007, 13:00
Euh, ik zou sterk overwegen om EERST opnieuw te fretten, en dan pas scallops uitdiepen. Die dingen maken dat hele stuk rond de fretslot toch al wankel en ingewikkeld, dus om eerst meer hout weg te halen waar toch al weinig zit en dan nog nieuwe frets erin tikken lijkt me misschien wat ingewikkeld...

Hey Mattia,

De hals was al enigzins gescalloped. Voordat ik de nieuwe frets erin ga persen, haal ik eerst nog even licht een radius schuurblok erover zodat er t.p.v. de fretten zelf een mooi vlak stukje is waar de fret op rust.
Als ik zover ben, dan open ik een draadje, heb alleen nog geen foto's gemaakt.

vr.gr.

Branko