PDA

View Full Version : Beamblocker rammelt tegen speaker!?



Stefan1984
21 augustus 2007, 18:42
Hallo forumleden. Een tijdje geleden heb ik 2 beamblockers geinstalleerd in m'n London City, de Hornett (50 watt buizen) Echter als ik daarna op hoog volume speelde, zeg maar op meer dan de helft van het mogelijke volume, dan rammelde/bromde er iets in de kast. Afgezien van de rammel/brom was de spreiding van het geluid wel met een grote sprong vooruit gegaan. Toch maar weggebracht en de reperateur vertelde dat het de speakers waren die tegen de beamblockers aansloegen bij zwaar palmmuted spelen. Nu heeft de reperateur er een extra klankbord ingezet. Vanaf de voorkant van de versterker is de situatie als volgt; speakerdoek, origineel klankbord, beamblocker, nieuw klankbord (ongeveer 0,8 centimeter dik) en dan de speaker. Het resultaat is een combo die een stuk strakker klinkt in het laag, echter die mooie spreiding van het geluid ben ik weer kwijt..

Ideeën om het strakke geluid en de goede spreiding te combineren? Jaja, ik weet het,.. ik ben hebberig :)

bass blom
21 augustus 2007, 18:49
dus de bb zit 8mm verder van de speaker en doet daardoor al niet meer wat hij eerst wel deed? :o

Stefan1984
21 augustus 2007, 19:53
dus de bb zit 8mm verder van de speaker en doet daardoor al niet meer wat hij eerst wel deed? :o

Ja, dat idee heb ik wel. Ik begrijp ook dat dat onwaarschijnlijk klinkt hoor. Misschien heeft het ermee te maken dat 8 mm verschil, beluisterd van een paar meter afstand, een nogal groot verschil in geluid kan maken..?

bass blom
21 augustus 2007, 20:28
tja, als ze echt exact in die bolvorm zo ontworpen zijn dan zou het uit kunnen maken.
maar, ze kunnen op alle merken 12 inch neem ik aan en dan moet het toch ook een bepaalde tolerantie hebben, dan is 8mm niet erg veel..

word je niet in de maling genomen door de verandering door het extra klankbord?

Mitch
21 augustus 2007, 21:13
Mijn god, wat een bizarre oplossing :o
Als je de Uitgebreide zoekfunctie ingaat, moet je even binnen dit subforum zoeken op beamblocker, komen er een aantal topics. Er is er één van gewaardeerd forumlid piezo waarin hij keurig laat zien dat hij kleine stukjes uit de plaat heeft gefrees waardoor de BB licht verzonken komt te liggen en alles prima werkt. Geen trillen, goed aansluitende speaker én een goed werkende BB.

Te bizar voor woorden dit, echt.

Nocki
21 augustus 2007, 21:27
Ik heb het altijd al gezegd! die beamblockers zijn vragen om moeilijkheden! verzieken je sound, zijn te duur en zorgen voor ongewenste bijgeluiden zoals trillen en feedback... niks die dingen!

Mitch
21 augustus 2007, 21:28
Je vergeet de smiley.

Nocki
21 augustus 2007, 21:35
oja... inderdaad :)

sorry!

Stefan1984
21 augustus 2007, 23:30
Mijn god, wat een bizarre oplossing :o
Als je de Uitgebreide zoekfunctie ingaat, moet je even binnen dit subforum zoeken op beamblocker, komen er een aantal topics. Er is er één van gewaardeerd forumlid piezo waarin hij keurig laat zien dat hij kleine stukjes uit de plaat heeft gefrees waardoor de BB licht verzonken komt te liggen en alles prima werkt. Geen trillen, goed aansluitende speaker én een goed werkende BB.

Te bizar voor woorden dit, echt.

Hoi Mitch, die oplossing heb ik gezien idd. Ik volgde het hele beamblocker topic al een tijdje en heb ze na al jullie goede ervaringen dan ook besteld bij de Gier. De reperateur vertelde echter dat m'n speakers zelfs al licht beschadigd waren door het contact met de beamblocker, ze raken ze dus aanzienlijk. Zodoende vraag ik me af of die paar milimeter die je wint door het vrezen wel voldoende is om de speakers weer vrij te laten bewegen.. (Overigens is het extra klankbord mede gemonteerd om de klank te verbeteren, niet alleen om het beamblocker probleem op te lossen, het originele klankbord was erg dun en dat kwam de toon niet echt ten goede)

Mitch
22 augustus 2007, 00:15
Ik begrijp er serieus niets van. Heb je het materiaal van de BB gevoeld ? Da's net zulk zacht karton als dat van de speaker zelf. Hoe moet dat e.e.a. gaan beschadigen ? Sowieso vraag ik me af hoe dicht de BB op de speaker kan staan, of beter: hoe ver die speaker uitslaat om tegen een normaal gemonteerde BB aan te komen ? En dan ook nog zo hard dat het beschadiging oplevert... een mysterie.
Begrijp me goed, ik zit je niet af te zeiken of voor gek te verslijten, ik snap het oprecht niet.

the sure thing
22 augustus 2007, 00:45
Dat wordt weer ouderwets een bierflesje met een touwtje voor de speaker hangen

Kim Wilson
22 augustus 2007, 07:38
Ik begrijp er serieus niets van. Heb je het materiaal van de BB gevoeld ? Da's net zulk zacht karton als dat van de speaker zelf. Hoe moet dat e.e.a. gaan beschadigen ? Sowieso vraag ik me af hoe dicht de BB op de speaker kan staan, of beter: hoe ver die speaker uitslaat om tegen een normaal gemonteerde BB aan te komen ? En dan ook nog zo hard dat het beschadiging oplevert... een mysterie.
Begrijp me goed, ik zit je niet af te zeiken of voor gek te verslijten, ik snap het oprecht niet.
Zou de conusrand niet beschadigd kunnen zijn?

Stefan1984
22 augustus 2007, 08:13
Ik begrijp er serieus niets van. Heb je het materiaal van de BB gevoeld ? Da's net zulk zacht karton als dat van de speaker zelf. Hoe moet dat e.e.a. gaan beschadigen ? Sowieso vraag ik me af hoe dicht de BB op de speaker kan staan, of beter: hoe ver die speaker uitslaat om tegen een normaal gemonteerde BB aan te komen ? En dan ook nog zo hard dat het beschadiging oplevert... een mysterie.
Begrijp me goed, ik zit je niet af te zeiken of voor gek te verslijten, ik snap het oprecht niet.

Ik snap het ook niet. Het zou in ieder geval betekenen dat die speaker nogal ver uitslaat, zoals je al zegt. Aan de andere kant ga ik ervan uit dat ze daar bij Weber rekening mee hebben gehouden, heeft niemand van jullie dit probleem met z'n BB's gehad? Dit is trouwens het type speakers dat in m'n combo zit, misschien dat jullie hier iets aan hebben? G12T-75-16

Stefan1984
22 augustus 2007, 08:20
Zou de conusrand niet beschadigd kunnen zijn?

Volgens de reperateur waren de conussen in het midden beschadigd. En het frame/chassis van de één van de speakers was een beetje kromgetrokken, in een poging de rammel eruit te krijgen had ik de schroeven vaster gedraaid dan goed voor ze was :) Dit kon hij echter redelijk makkelijk herstellen.

bass blom
22 augustus 2007, 10:32
de conus in het midden beschadigd?
dat kan de bb toch niet gedaan hebben??

Stefan1984
23 augustus 2007, 08:14
de conus in het midden beschadigd?
dat kan de bb toch niet gedaan hebben??

Toch wel denk ik. Wanneer je de snaren met je rechterhand dempt en een lage E speelt op een les paul met flink wat distortion krijg je een behoorlijke uitslag van je speaker. Denk jij dat het eerder de rand van de conus zou zijn die beschadigd raakt?

Kim Wilson
23 augustus 2007, 09:00
Ja hoor, vast...


Je conussen komen echt niet tot vooraan hoor. Dan zouden ze binnenstebuiten moeten flappen.

De conus beweegt in zijn geheel heen en weer. Hij verandert dus niet van vorm. De enige beweging die erin zit, is de ruimte die je hebt op de speakerrand. Hij komt echt niet met het midden naar buiten, hoe hard je ook speelt.

bass blom
23 augustus 2007, 09:21
Volgens de reperateur waren de conussen in het midden beschadigd. En het frame/chassis van de één van de speakers was een beetje kromgetrokken, in een poging de rammel eruit te krijgen had ik de schroeven vaster gedraaid dan goed voor ze was :) Dit kon hij echter redelijk makkelijk herstellen.

die beugels van de bb zitten enkele milimeters voor/boven de rand.
als er dan iemand de boel zo vast gaat draaien dat het frame verbuigt...

piezo
23 augustus 2007, 18:51
Eerst even voor de goede orde, Kim Wilson heeft gelijk met zijn opmerking dat de conus van een luidspreker in principe min of meer een stijf geheel is. Er kunnen bij normale belasting wel deeltrillingen (= kortstondige vervormingen) in de conus optreden, maar die kunnen alleen met laser o.i.d. worden gemeten. De conus kan echt bij lange na niet bijna vlak worden, zonder dattie aan flarden scheurt.

Zojuist wat meetwerk gedaan:

12" Beamblocker afmetingen:
- bevestigingsstrip is 1,3 mm dik
- bolletje is 17 mm dik

Metingen aan een backmounted 12" Eminence gitaarluidspreker. Die zullen bij een andere luidspreker natuurlijk anders zijn, maar het is voldoende om een indruk te krijgen:
- voorkant stalen rand tot midden van conusbolletje: 50 mm
- verschil tussen voorkant stalen rand en buitenrand conus (=binnenste ribbel van ophanging) in rust: 3 mm
- maximale conusuitlag, met de hand uitgedrukt, gemeten op die ribbel: 3 mm

NB, de flexibele afdichting steekt buiten de stalen rand uit. De afstand van klankbord tot die conusophanging is dus zeker meer dan 3 mm, tenzij die afdichting volledig ingedrukt is. Als de beamblocker bevestigd is, is de afstand van de bevestigingsstrip tot de buitenrand van de conus, in rust en bij volledig samengedrukte afdichting dus ook 3 mm.

Als de buitenrand/ribbel van deze conus bij een palmmute dus meer dan 3 mm zou uitslaan, wat theoretisch mogelijk is, dan zou die dus de bevestigingsstrip kunnen raken en beschadigd kunnen raken.

Maar wat daarbij volgens mij volstrekt onmogelijk is, is dat de ribbelophanging daarbij geen beschadigingen heeft en het midden van de conus wel. Bedenk even dat in rust de afstand tussen de 2 bolletjes 50 -17 = 33 mm is. Die afstand wordt bij een conusuitslag van 3 mm dus 30 mm maar ook bij vervorming van de conus onder normale belasting heus niet minder dan 25 mm.

Conclusie: als het middengebied van de conus wel beschadigd is, maar de randophanging bij de bevestigingsstrips niet, dan kan dat niet komen doordat de conus bij het spelen de beamblocker raakt.

Ik heb de betreffende luidspreker natuurlijk niet gezien, maar op grond van de verdere beschrijving vermoed ik dat de vervorming van het luidspreker chassis door het stevig aandraaien gezorgd heeft voor een ontoelaatbare vervorming van de conus. Vervolgens zijn er bij het spelen kreukels in zijn gekomen en/of heeft de lijm van het middenbolletje losgelaten. En dus blijkbaar niet alleen bij die ene luidspreker waarvan het chassis zichtbaar vervormd was, maar ook bij de andere.

Kortom, het lag niet aan de beamblockers maar aan hoe de topicstarter deze aangebracht heeft.

Over het verminderen van de hoogspreiding of andere gevolgen van dat extra klankbord kan ik echt geen zinnig woord zeggen.

Stefan1984
23 augustus 2007, 22:27
Eerst even voor de goede orde, Kim Wilson heeft gelijk met zijn opmerking dat de conus van een luidspreker in principe min of meer een stijf geheel is. Er kunnen bij normale belasting wel deeltrillingen (= kortstondige vervormingen) in de conus optreden, maar die kunnen alleen met laser o.i.d. worden gemeten. De conus kan echt bij lange na niet bijna vlak worden, zonder dattie aan flarden scheurt.

Zojuist wat meetwerk gedaan:

12" Beamblocker afmetingen:
- bevestigingsstrip is 1,3 mm dik
- bolletje is 17 mm dik

Metingen aan een backmounted 12" Eminence gitaarluidspreker. Die zullen bij een andere luidspreker natuurlijk anders zijn, maar het is voldoende om een indruk te krijgen:
- voorkant stalen rand tot midden van conusbolletje: 50 mm
- verschil tussen voorkant stalen rand en buitenrand conus (=binnenste ribbel van ophanging) in rust: 3 mm
- maximale conusuitlag, met de hand uitgedrukt, gemeten op die ribbel: 3 mm

NB, de flexibele afdichting steekt buiten de stalen rand uit. De afstand van klankbord tot die conusophanging is dus zeker meer dan 3 mm, tenzij die afdichting volledig ingedrukt is. Als de beamblocker bevestigd is, is de afstand van de bevestigingsstrip tot de buitenrand van de conus, in rust en bij volledig samengedrukte afdichting dus ook 3 mm.

Als de buitenrand/ribbel van deze conus bij een palmmute dus meer dan 3 mm zou uitslaan, wat theoretisch mogelijk is, dan zou die dus de bevestigingsstrip kunnen raken en beschadigd kunnen raken.

Maar wat daarbij volgens mij volstrekt onmogelijk is, is dat de ribbelophanging daarbij geen beschadigingen heeft en het midden van de conus wel. Bedenk even dat in rust de afstand tussen de 2 bolletjes 50 -17 = 33 mm is. Die afstand wordt bij een conusuitslag van 3 mm dus 30 mm maar ook bij vervorming van de conus onder normale belasting heus niet minder dan 25 mm.

Conclusie: als het middengebied van de conus wel beschadigd is, maar de randophanging bij de bevestigingsstrips niet, dan kan dat niet komen doordat de conus bij het spelen de beamblocker raakt.

Ik heb de betreffende luidspreker natuurlijk niet gezien, maar op grond van de verdere beschrijving vermoed ik dat de vervorming van het luidspreker chassis door het stevig aandraaien gezorgd heeft voor een ontoelaatbare vervorming van de conus. Vervolgens zijn er bij het spelen kreukels in zijn gekomen en/of heeft de lijm van het middenbolletje losgelaten. En dus blijkbaar niet alleen bij die ene luidspreker waarvan het chassis zichtbaar vervormd was, maar ook bij de andere.

Kortom, het lag niet aan de beamblockers maar aan hoe de topicstarter deze aangebracht heeft.

Over het verminderen van de hoogspreiding of andere gevolgen van dat extra klankbord kan ik echt geen zinnig woord zeggen.

Hoi Piezo,

Allereerst bedankt voor al je meetwerk ;) bij mijn vertsterker zit het speakerdoek vast dus ik kan er wat lastiger bij.

Je verhaal klinkt heel aannemelijk. Ik snap alleen niet hoe je een beamblocker "verkeerd" kunt monteren. Oké ik heb geen stukje uit het klankbord gehaald waar de blocker zit. Verder heb ik ze gemonteerd zoals bedoeld. Zou het probleem op te lossen zijn door ze tussen het achterste klankbord en de speaker te plaatsen waarbij je dan 2 stukjes uit dat klankbord vreest waar ze komen, zoals ze dat elders op het forum ook hebben gedaan?

glasbier
23 augustus 2007, 22:46
Is dat nodig dan om te frezen? De luidsprekerrand is toch gemaakt van een soort foamlaag? Dan wordt alles toch netjes afgesloten en zit toch perfekt,hoe strak je de schroeven dan ook aandraaid? De bolling van de BB komt echt niet tegen de luidspreker aan,tenminste dat lijkt me erg stug.

Stefan1984
24 augustus 2007, 15:46
Ben net bij de reperateur geweest. De speakers waren inderdaad beschadigd bij de rand zoals piezo al dacht. De beamblockers worden nu ingebouwd zoals ze dat elders op het forum ook hebben gedaan. 2 hapjes uit het klankbord frezen zodat de speakers daarna mooi aansluiten. Als het goed is kan ik hem dinsdag ophalen. Ik ben heeeeeel benieuwd, ik hoop echt dat ze nu goed werken.

Ik laat nog weten hoe het afloopt. In ieder geval bedankt allemaal voor jullie hulp.

Mvg, stefan

Kim Wilson
24 augustus 2007, 15:53
Ben net bij de reperateur geweest. De speakers waren inderdaad beschadigd bij de rand zoals piezo al dacht. De beamblockers worden nu ingebouwd zoals ze dat elders op het forum ook hebben gedaan. 2 hapjes uit het klankbord frezen zodat de speakers daarna mooi aansluiten. Als het goed is kan ik hem dinsdag ophalen. Ik ben heeeeeel benieuwd, ik hoop echt dat ze nu goed werken.

Ik laat nog weten hoe het afloopt. In ieder geval bedankt allemaal voor jullie hulp.

Mvg, stefan
Ahum!? :confused:




;)

Iig mooi dat het goed opgelost wordt. Ben benieuwd hoe het wordt!

Stefan1984
24 augustus 2007, 16:35
Vergat ik nou Kim Wilson te noemen...?

glasbier
24 augustus 2007, 20:11
Volgens de reperateur waren de conussen in het midden beschadigd. En het frame/chassis van de één van de speakers was een beetje kromgetrokken, in een poging de rammel eruit te krijgen had ik de schroeven vaster gedraaid dan goed voor ze was :) Dit kon hij echter redelijk makkelijk herstellen.

Hoe heeft hij dat herstellen gedaan???

Stefan1984
25 augustus 2007, 00:11
Hoe heeft hij dat herstellen gedaan???

Ik zal het hem dinsdag vragen..

Heb je zelf ook zoiets aan de hand?

glasbier
25 augustus 2007, 00:17
Ik heb een Marshall 1936 cab met 2xT-75's erin.
Verder heb ik er 1 BeamBlocker erin zitten. Lijkt me raar dat het chassis v/d speaker zo'n opdonder krijgt door het vastdraaien....die van mij heb ik er ook muurvast ingezet maar heb geen klachten.....verder ben ik erg benieuwd hoe hij die speaker weer 'recht/vlak' heeft gemaakt.