PDA

View Full Version : Gitaar Nekken



Arvoitus
21 augustus 2007, 16:02
Hallo,
Toen ik van mijn stagg stratje naar een Jackson ging, was ik echt stapel verkocht door die waanzinnige neck! Ik wilde echt niks meer anders dan jackson, maar naar het kijken van het aanbod van jackson en de prijs was ik een beetje teleur gesteld.

De neck van een gitaar vind ik een van de belangrijkste dingen, dus ik vroeg me af welke necken van bepaalde merken te vergelijken zijn met die van jackson.
Ik ben voornamelijk geintereseerd in ESP (MH series), Dean (Vendetta 4Floyd), Schecter (Omen 6), BC Rich (Assasin), Ibanez(prestige, s(a) series) bijvoorbeeld.

ESP: Erg vergelijkbaar met Jackson, maar schijnen(beter) gelakt te zijn?
Dean: Weet hier niks totaal niks over.
Schecter: Weet hier totaal niks over.
BC Rich: Schijnt vergelijkbaar te zijn met LP neck?
Ibanez: Ik heb de GRX70 (jumpstart) geprobeert bij een vriend, viel niet mee maar ook niet tegen. Weet iemand hoe de andere nekken zijn, want ibanez heeft verschillende types.

Verder sta ik open voor andere merken, Alvast hartelijk dank voor diegene die mij helpen!

iwamoto
21 augustus 2007, 16:18
ik heb zelf 2 ibanez halzen hangen (met body's eraan, haha, wat ben ik toch een grapjas), eentje is de Wizard hals, van de RG570FM, alweer uit 91, wat ouder dus, de hals is gelakt en lekker dun,
tegenwoordig heb ik ook een bredere hals hangen, namelijk die van de S7320, dit is een Wizard II hals, en dan wat breder omdat het een 7 snaar is, maar wel even plat, en zeeeer dun gelakt, je zou haast zeggen dat er niets op zit,
persoonlijk vind ik de 7320 hals heeerlijk spelen, glijd wat makkelijker als zijn zwaar gelakte broer, ibanez halzen, gewoon doen

Ajox
21 augustus 2007, 17:48
Ben van menig dat een neck iets persoonlijk is van smaak.
Veel gitaren testen is de boodschap ;)

Groetjes

Reb
21 augustus 2007, 18:21
Ernie Ball Musicman halzen zijn echt geweldig. Ik heb nog geen enkele gitaar in mijn handen gehad die daar aan kan tippen. :)

Danieldg
21 augustus 2007, 20:32
(Les Pauls hebben btw geen dikke halzen, hangt er vanaf welke je neemt, de 50's of de 60's)

Ga gewoon naar de gitaarwinkel en vergelijk Jackson en LTD, Shecter heb je minder kans op dat ze die hebben hangen.

Arvoitus
22 augustus 2007, 10:57
(Les Pauls hebben btw geen dikke halzen, hangt er vanaf welke je neemt, de 50's of de 60's)

Ga gewoon naar de gitaarwinkel en vergelijk Jackson en LTD, Shecter heb je minder kans op dat ze die hebben hangen.
Naar mijn gevoel hebben de les pauls dikkere halzen, maar dat kan ook door de brug komen en ik alleen strat/floyds gewent ben.

ESP en Jackson kan ik wel gaan vergelijken bij Feedback, maar het gaat me juist om de merken zoals Dean en Schecter.


Ben van menig dat een neck iets persoonlijk is van smaak.
Het is een persoonlijke smaak ja, maar ik vraag me toch af welke nekken te vergelijken zijn met jacksons. Zoals gezegt, is het moeilijk een schecter te vinden. Het enigste wat aan gitaarwinkel te vinden is bij mij in de buurt, is Feedback eindhoven, wat al een niet zo groot magazijn heeft.


Ernie Ball Musicman halzen zijn echt geweldig. Ik heb nog geen enkele gitaar in mijn handen gehad die daar aan kan tippen.
Die gitaartjes zien er wel leuk uit, maar waar kan je ze mee vergelijken en waar kan je ze testen?


ik heb zelf 2 ibanez halzen hangen (met body's eraan, haha, wat ben ik toch een grapjas), eentje is de Wizard hals, van de RG570FM, alweer uit 91, wat ouder dus, de hals is gelakt en lekker dun,
tegenwoordig heb ik ook een bredere hals hangen, namelijk die van de S7320, dit is een Wizard II hals, en dan wat breder omdat het een 7 snaar is, maar wel even plat, en zeeeer dun gelakt, je zou haast zeggen dat er niets op zit,
persoonlijk vind ik de 7320 hals heeerlijk spelen, glijd wat makkelijker als zijn zwaar gelakte broer, ibanez halzen, gewoon doen
Ik vind het wat fijner als hij wel gelakt, dus die Wizard II valt al af, maar die RG570FM klinkt beter in de oren. Bedankt.

Vonk
22 augustus 2007, 11:26
ESP en Jackson kan ik wel gaan vergelijken bij Feedback, maar het gaat me juist om de merken zoals Dean en Schecter.


In ieder geval bij Feedback Utrecht hangen veel BC Riches, Ibanezzen, Godins, Deans en wat Jacksons. Feedback lijkt me een goede plek om te beginnen in je zoektocht.

Mattia
22 augustus 2007, 11:32
Ernie ball/MM necks zijn licht asymmetrisch, vandaar dat ze zo fijn spelen.

Verder kan ik je niet echt verder helpen; ik bedoel, je moet gewoon zelf gaan spelen, voelen, kijken wat je het leukste vind. 'Standaard' halsprofielen, die bestaan niet, maar de feel can wel enorm wisselen. De ene Fender, bijvoorbeeld, vind ik heerlijk comfortabel spelen, maar ik had recent een USA strat in handen die echt de minst comfortabele (voelde gewoon rechthoeking aan) hals ooit had. Die daarnaast dan weer niet.

YannickH
22 augustus 2007, 11:48
ik heb hier een ltd kh 602 liggen en een jackson rr en de neck van de jackson is zonder kleur erop en speelt vele beter dan di van men ltd.want de neck van de kh 602 is zwart gelakt-.- ik vind zelf dat jackson de beste necken hebben di er zijn :rockon:

Fatal Fairytale
22 augustus 2007, 12:05
Hallo,
Toen ik van mijn stagg stratje naar een Jackson ging, was ik echt stapel verkocht door die waanzinnige neck! Ik wilde echt niks meer anders dan jackson, maar naar het kijken van het aanbod van jackson en de prijs was ik een beetje teleur gesteld.

De neck van een gitaar vind ik een van de belangrijkste dingen, dus ik vroeg me af welke necken van bepaalde merken te vergelijken zijn met die van jackson.
Ik ben voornamelijk geintereseerd in ESP (MH series), Dean (Vendetta 4Floyd), Schecter (Omen 6), BC Rich (Assasin), Ibanez(prestige, s(a) series) bijvoorbeeld.

ESP: Erg vergelijkbaar met Jackson, maar schijnen(beter) gelakt te zijn?
Dean: Weet hier niks totaal niks over.
Schecter: Weet hier totaal niks over.
BC Rich: Schijnt vergelijkbaar te zijn met LP neck?
Ibanez: Ik heb de GRX70 (jumpstart) geprobeert bij een vriend, viel niet mee maar ook niet tegen. Weet iemand hoe de andere nekken zijn, want ibanez heeft verschillende types.

Verder sta ik open voor andere merken, Alvast hartelijk dank voor diegene die mij helpen!

Ze zijn zo dik gelakt dat ik ze als speelgoed aan vind voelen, en daarnaast vaak erg instabiel. ben van mn leven nog nooit een esp tegen gekomen die t geld waard is. er schijnt hier nogal een esp-fanclub te zitten, maar geloof me, als je een gitaar zoekt waar je echt iets aan hebt, zoek wat anders dan zo'n speelgoedding van €1000+ euro

YannickH
22 augustus 2007, 12:13
Ze zijn zo dik gelakt dat ik ze als speelgoed aan vind voelen, en daarnaast vaak erg instabiel. ben van mn leven nog nooit een esp tegen gekomen die t geld waard is. er schijnt hier nogal een esp-fanclub te zitten, maar geloof me, als je een gitaar zoekt waar je echt iets aan hebt, zoek wat anders dan zo'n speelgoedding van €1000+ euro

zijn we esp aan het afbreken?en k vind echt laag van te zeggen zon speelgoedding van€1000+ het komt over als dat een gitaar van1000euro goedkoop is voor jouw...

johns
22 augustus 2007, 13:14
zijn we esp aan het afbreken?en k vind echt laag van te zeggen zon speelgoedding van€1000+ het komt over als dat een gitaar van1000euro goedkoop is voor jouw...

Sommige mensen hebben een dure gitaar nodig om goed te klinken :)

Mattia
22 augustus 2007, 13:31
Joh, 1000 is echt niet enorm veel voor een gitaar. Alles daaronder zit IMO toch in het 'middensegment'. Wil niet zeggen dat dat slecht is, maar ik vind het niet veel geld voor een goede gitaar.

Danieldg
22 augustus 2007, 13:39
ESP's kosten over de 2000 euro en meestal over de 3000 euro.
LTD gaat tot de 1500 euro, dus we hebben het over LTD, niet ESP :P ESP gitaren zijn van een zeer hoge kwaliteit, je ziet ze ook niet veel omdat je bij LTD al een hoge kwaliteit hebt.

Dark_Tranquillity
22 augustus 2007, 18:40
Glij eerst die Jackson hals maar eens kaal, koop dan een nieuwe gitaar, weer een Jackson, welteverstaan :D

Arvoitus
23 augustus 2007, 13:04
Glij eerst die Jackson hals maar eens kaal, koop dan een nieuwe gitaar, weer een Jackson, welteverstaan :D
Nou, ik zit enorm te geilen op een Dean Vendetta 4 Floyd. De volgende jackson zal hoogstwaarschijnlijk een RR24 zijn (maar die laat nog even op zich wachten), alleen ik heb een hekel aan die EMG. En ik vind het een beetje zonde om een andere PU in een gloednieuwe gitaar te gooien.

NielsW
23 augustus 2007, 15:33
Ze zijn zo dik gelakt dat ik ze als speelgoed aan vind voelen, en daarnaast vaak erg instabiel. ben van mn leven nog nooit een esp tegen gekomen die t geld waard is.
Hahah :) Scheelt dat ik een gruwelijkse hekel heb aan gelakte halsen. Heb ooit op een Jackson gespeeld met een dik in de lak staande hals, vreselijk. Mijn ESP heeft een ontzettend snelle nek, maar dan ook echt heel snel! Lak is eerder te weinig dan teveel. Ik vind het nog steeds de fijnste hals waar ik ooit op heb gespeeld, al moet ik wel zeggen dat sommige jackson en zelfs een schecter hals vergelijkbaar waren.


maar geloof me, als je een gitaar zoekt waar je echt iets aan hebt, zoek wat anders dan zo'n speelgoedding van €1000+ euro
Dringt het misschien tot je door dat je met zo'n opmerking een hoop mensen aanvalt en de common sense niet aan je zijde hebt. Een ESP van 3000 euro is schitterend afgewerkt, kom maar ff langs. Maak jan de gewone man maar ff wijs dat een gitaar van zoveel geld slecht is, logisch toch?

Negative K3 fan
23 augustus 2007, 16:11
Ernie Ball Musicman halzen zijn echt geweldig.

dat wil ik graag beamen, die dingen spelen echt fantastisch, absoluut geen dunne shred halsjes, maar gewoon een goed stuk hout in je handen.

Arvoitus
23 augustus 2007, 16:26
al moet ik wel zeggen dat sommige jackson en zelfs een schecter hals vergelijkbaar waren.
En dat is precies wat ik wou horen!

Jouw (NielsW) ESP, die neck heeft toch dezelfde finish als de body?

NielsW
23 augustus 2007, 16:30
En dat is precies wat ik wou horen!

Jouw (NielsW) ESP, die neck heeft toch dezelfde finish als de body?
Klopt! Echt heel donders fijn. Niks geen overdreven gedoe of plakkerige handen shit. Gewoon schieten, messcherp en snel! Irriteert nooit, heeft de goede bolling en geen geklier met vuil dat er niet af te halen is.

Een maatje van me heeft een schecter. Ook erg fijne hals. Net wat dikker en de lak zit er net iets dikker op, maar wel die fijne bolling! Heb ook op een aantal Jackson gespeeld die over het algemeen wel een vergelijkbare hals hebben. Vaak is bij een Jackson de bolling wel wat anders, houdt net iets anders vast. Vooral op de allerhoogste fretten vond ik dat net wat minder.

G.G.
23 augustus 2007, 18:02
Wat een hals snel maakt is het juiste profiel dat bij je past, en zo weinig mogelijk lak

http://img525.imageshack.us/img525/7240/p1000637iz3.jpg

Orpheo
23 augustus 2007, 18:55
ik vind esp ook niet geweldig hoor. Ik heb op een esp truckster gespeeld, en het was alsof ik een stagg bespeelde. leuk hoor die afwerking, maar t klonk nogal dunnetjes, en t voelde cheap aan.

Ben het verder met GG eens