PDA

View Full Version : nieuwe lampen in Fender Super Reverb



Qubit
21 augustus 2007, 12:27
Hallo,

Ik ben zeer tevreden over de algemene cleane klank van mijn SR (reissue), maar toch... :)

1. Met mijn Jaguar zet de SR de attack veel te veel in de verf, waardoor die niet echt mooi klinkt, het is te veel attack en te weinig sustain. tuurlijk ligt dit voor een (groot) deel aan mn Jaguar, maar zou dit een aanzienlijke verbetering zijn als ik als rectifier een 5Y3 steek/laat steken ipv de standaard 5AR4. Op de site van Freeqi staat immers over de 5Y3:

"Kan een 5AR4 of 5U4 vervangen indien je meer compressie wil op voedingstrap en minder attack en om de plaatspanning wat naar beneden te halen. Meer vervorming op een lager volume."

2. soms vind ik dat de SR mn pedaaltjes net niet goed genoeg slikt. Het typische fender hoog maakt bv mn Big Muff of mn Zoom Ultra Fuzz wat te krasserig... Zou n SR met KT66 in de eindtrap het hoog wat meer afronden waardoor mn SR beter met pedaaltjes overweg zou kunnen? En zeker in combinatie met de 5Y3 hoop ik dat ik op een aanvaardbaar volume een randje aan mn geluid zou krijgen, ipv het super cleane van de SR nu.

Heeft iemand van jullie ervaring met beide ingrepen? Dank voor de reacties!!!

Disclaimer: Je zou kunnen zeggen "je moet gewoon een andere versterker kopen, die SR is niks voor jou." Dat heb ik ook overwogen. ik ben met mn SR, Strat en Jaguar en mn pedalenbak nr de muziekzaak gaan testen. Ik heb een Orange AD30 en Rockerverb 50 en een Vox AC30 getest. Ik vond de cleane klank van de SR alle andere (ver) overstijgen. Daarom zou ik graag deze versterker wat naar mijn hand proberen zetten ipv direct te kijken voor een andere. Nieuwe lampen zijn relatief goedkoop in vergelijking met een nieuwe amp. Als het niks wordt kan ik nog altijd kijken voor een andere versterker. (Sorry voor het lange verhaal! ;))

Chris Winsemius
21 augustus 2007, 12:53
Ik zou die versterker eerst goed laten biasen (ivm. warmte en sustain) en daarna wat JJ ECC83S buisjes in de preamp zetten.

Met 'n andere buizengelijkrichter kun je idd. 'n wat lagere spanning krijgen wat het geluid ook wat warmer maakt, correcte biasing is dan (ook weer) nodig. Verwacht niet dat het volume waar op je versterker gaat oversturen ernstig lager wordt, hooguit 'n paar decibell.

Qua interactie met pedalen: betere uitgangstrafo maar da's niet goedkoop.

Ik heb 'n tijdje terug voor 'n klant 'n DeluxeReverb reïssue voorzien van andere trafo's, bedrading/layout verbeterd en 'n mastervolume toegevoegd. Hij is er heel happy mee en kan nu op elk gewenst volume "een randje" krijgen.