PDA

View Full Version : Gitaar hals onderhouden



Wiellem
21 augustus 2007, 10:04
Ik heb een hoop dingen gelezen ove hoe ik de gitaarhals moet onderhouden van mijn Les Paul Studio, ik heb nu dus Gibson Fretboard Conditioner besteld.

Ik heb vorige week nieuwe snaren op de gitaar gezet, hoe wil ik nu het fretboard schoonmaken zonder dat ik er alweer nieuwe snaren op hoef te zetten?

En alle snaren tijdelijk allemaal los maqken doet de kam loslaten? Iets wat ik niet graag wil vanwege eventueel fout terugplaatsen etc. Dus ik zoy de E snaren vast kunnen laten.

En nog een laatste vraag, Gibson Fretboard Cleaner maakt de fretboards schoon en onderhoud deze ook net als een olie?

up-guitarman
21 augustus 2007, 10:11
Fretboard conditioner is lemon oil. Moet je gebruiken op een doekje tussen het snaren wisselen. Best wel alle snaren eraf halen en niet teveel gebruiken...

G.G.
21 augustus 2007, 10:21
Ik doe altijd een beetje olie op een doekje en dat trek ik gewoon onder de snaren door, heen en weer. daarna ff met een andere droge doek de snaren weer vetvrij maken.

EDIT:

Wat betreft "Gibson Fretboard Cleaner", Dunlop producten en andere veel te dure veel te kleine flesjes etc: Ik gebruik al 15 jaar gewone meubelolie van pledge.

Een gitaar is een gewone houten plank, met snaren erop, niets meer, en niets minder.

Gewone meubelolie werkt prima. Schoonmaken van vettigheid op het fretboard, daar zal je ook wel allemaal mooie middeltjes voor kunnen krijgen bij de muziekhandel, maar zippo aanstekervloeistof werkt ook perfect.

Hendriks
21 augustus 2007, 10:46
precies . Zippo benzine en Pledge , van ieder een fles , kun je jaren mee vooruit , helemaal geen dure middeltjes meer nodig.

Wiellem
21 augustus 2007, 10:51
precies . Zippo benzine en Pledge , van ieder een fles , kun je jaren mee vooruit , helemaal geen dure middeltjes meer nodig.

Flesje van Gibson kost ook maar 4,50 en daar doe je ook een jaar mee :P

Maareh snaren losmaken onderin bij de elementen daaro is geen goed idee?

G.G.
21 augustus 2007, 10:54
Flesje van Gibson kost ook maar 4,50 en daar doe je ook een jaar mee :P

Maareh snaren losmaken onderin bij de elementen daaro is geen goed idee?

Bij een TOM brug gewoon minimaal twee snaren laten zitten (hoge en lage E) dan valt de brug er niet af.

Rinze
21 augustus 2007, 10:56
citroensap en olijfolie werkt ook prima.

Zino Z
21 augustus 2007, 11:39
huh leg uit :satisfie: ik ga vanmiddag ook weeris snaren verwisselen en dan maak ik denk ook gelijk ff het fretboard schoon.. Maar je doet gewoon wat van bijv. citroensap op een doekje en poetsen maar?

up-guitarman
21 augustus 2007, 11:42
Flesje van Gibson kost ook maar 4,50 en daar doe je ook een jaar mee

Ik doe met het mijne zelfs al 2 jaar voor 3 gitaren en er zit best nog wel wat in. Gewoon niet teveel en niet te vaak gebruiken. Je hals mag ook niet oververzadigd geraken aan olie he... ;)

G.G.
21 augustus 2007, 11:45
Je hals mag ook niet oververzadigd geraken aan olie he... ;) En nog belangrijker, hij mag niet te droog zijn, ZEKER NIET BIJ EBBENHOUT!!

Wiellem
21 augustus 2007, 12:53
Ok, maar hoe moet ik het doen met de snaren?

Bovenin losmaken omze later terug te plaatsen is geen optie, en onderin die twee grote schroeven losmaken en die bolletjes onderaan de snaren even eruit halen?

bass blom
21 augustus 2007, 12:57
ik draai ze los, met de tuners dus en dan als de spanning eraf is knip ik ze vlak bij de brug door.
die bolletjes duw je er dan met het eindje snaar zo uit, hoef je niet voor aan schroeven te gaan draaien :D

DeiDRagonas
21 augustus 2007, 13:12
NIET aan die schroeven draaien! (Je bedoeld die voor de hoogte van je brug he?) Gewoon snaren heel slap draaien, dan kun je er best bij met een doekje. Niet te moeilijk doen en vooral NIET kloten aan de afstelling van je gitaar.

grt R.

Wiellem
21 augustus 2007, 13:12
ik draai ze los, met de tuners dus en dan als de spanning eraf is knip ik ze vlak bij de brug door.
die bolletjes duw je er dan met het eindje snaar zo uit, hoef je niet voor aan schroeven te gaan draaien :D

Maar ze zijn net een week oud :P

Vind het toch zonde om ze dan alweer weg te gooien

cas121
21 augustus 2007, 13:12
en onderin die twee grote schroeven losmaken

Als je bang bent om het eea fout terug te plaatsen moet je dit al helemaal niet gaan doen!
gewoon de snaren een beetje los maken en dan kan je ze net lang je brug en topkam leggen en heb je genoeg ruimte om je toets te cleanen.

Wiellem
21 augustus 2007, 13:13
NIET aan die schroeven draaien! (Je bedoeld die voor de hoogte van je brug he?) Gewoon sbare heel slap draaien, dan kun je er best bij met een doekje. Niet te moeilijk doen en vooral NIET kloten aan de afstelling van je gitaar.

grt R.

Ah das ook een oplossing natuurlijk, heel los draaien.

Ik houd het daar maar op :P

Maar goed dat ik er niet zelf aan ben begonnen :)

DeiDRagonas
21 augustus 2007, 13:14
Als je bang bent om het eea fout terug te plaatsen moet je dit al helemaal niet gaan doen!
gewoon de snaren een beetje los maken en dan kan je ze net lang je brug en topkam leggen en heb je genoeg ruimte om je toets te cleanen.


+10 Voor dat, zoals ik al zei...

Wiellem
21 augustus 2007, 13:16
Dan weet ik hoe ik het ga aanpakken, bedankt :)

Ben toch nog veel te bang de gitaar te verneuken... Forum bied steeds weer de oplossingen voor mijn problemen :)

Wiellem
22 augustus 2007, 16:34
Dan heb ik nog een vraag:
Hoe weet ik of ik de Fretboard cleaner eigenlijk wel op het fretboard van een Gibson Les Paul Studio uit 2002/2003 mag gebruiken?

Ik weet niet wat voor hout het is?

EDIT: Ik heb gevonden dat het hoogstwaarschijnlijk Rosewood hout is, kan ik daar die fretboard cleaner opsmeren?

Wiellem
22 augustus 2007, 16:53
Na goed zoeken heb ik op een andere site gevonden dat alleen maple niet met dat spul gecleaned mag worden omdat deze gelakt is.

probleem opgelost dan denk ik..

Nobler
22 augustus 2007, 16:53
Ik heb electrische gitaren sinds 1980, inmiddels 6 stuks en ik heb er nog nooit een verkocht. Als de vettigheid en vuiligheid op de toets zichtbaar wordt krab ik dat weg en poets het laatste restje weg met fijne staalwol. Gemiddeld doe ik dat denk ik eens in de 5 jaar. Ik heb nog nooit middeltjes gebruikt om de toets schoon te maken of in te olieen, en ik heb niet het idee dat de toets zelfs bij mijn oudste gitaar in mindere conditie is dan toen hij nieuw was, 28 jaar geleden. Nou heb ik wel als voordeel dat ik niet zo zweet bij het spelen als je sommige mensen bij optredens ziet doen. Met andere woorden, is het behandelen van de toets werkelijk nodig, of alleen als je overmatig zweet?

Wiellem
22 augustus 2007, 16:55
Ik vind het er ale ens tuk minder uit zien als bij een nieuwere dus heb ik dat spul maar gekocht zonder erbij ne te denken. Maar kan nooit kwaad neem ik aan.

bass blom
22 augustus 2007, 17:50
ik heb gitaren met tandenborstels met dreft schoongemaakt :D
en mijn ebben lespaul toets met van alles ook en ingesmeerd met teak olie.

Nielsje
22 augustus 2007, 17:57
M'n strat met maple toets nog nooit schoongemaakt.
m'n strat met rosewood toets wel eens schoongekrabt met plectrum
m'n les paul (geen lak) wel eens in de bijenwas gezet, wel lang geleden, maar es weer doen, toets ook wel eens schoongekrabt, verder niets..

heb wel het idee dat het hout wat lichter wordt van kleur, maar dat is alles..

Wiellem
22 augustus 2007, 18:00
Ik ben er net klaar mee, ziet er zeker een stuk mooier uit :D

Gibson spul werkt zeer goed aanrader :)