PDA

View Full Version : Equalizers



groovieguitarguus
20 augustus 2007, 19:20
Voor mijn rack zit ik te denken aan een losse Equalizer.
Mijn setup is een Triaxis en een G-system en wat losse stompboxjes.
Ik ga uit van 10 goede basis-sounds.
- Echter in elke andere zaal is het geluid toch net weer anders.
- Indien ik moet switchen van gitaar (soms noodgeval) en doordat deze anders klinkt ik iets zou willen bijsturen.

Wat is een goed advies?
- Goedkope Boss pedaal voor in de keten
- 19 inch voor in de keten
- stereo 19 inch na de eindtrap (volgens onze geluidsman geven eq's voorin de keten te veel ruis...)

Ik hoor het...

gr. Guus

dml
20 augustus 2007, 19:31
Pedaal zou ik in een dergelijke setup niet aan beginnen, dus 19". Ik weet niet hoe je het precies hebt aangesloten maar je zou een aantal dingen kunnen doen:

1. De Gsys zit in de FX-loop van de TA: een mono EQ plaats je ook in de FX-loop maar vóór de input van de Gsys.
2. De TA zit in één van de FX-loops van de Gsys: een stereo EQ tussen Gsys output en eindtrap input.
3. Je zet een mono EQ in één van de FX-loops van de Gsys en schakelt deze waar nodig middels de floorboard van de Gsys in en uit.

En dan natuurlijk nog de keuze uit 1x31 bands, 2x15 bands, 1x5 bands parametrisch, enz.

Dat van die ruis valt reuze mee en hangt af van de kwaliteit van de EQ, je kan hier wel stellen dat duurder = beter. Wellicht hebben anderen nog wat mogelijkheden?

JorikDekkers
21 augustus 2007, 10:11
Ik heb het ook wel geprobeerd een tijdje: uiteindelijk ga je toch terug naar het geluid van je amp alleen, maargoed dat is offtopic

ontopic: wat mij opviel is dat het verschilt tussen clean of drive waar je je EQ wilt hebben. Als je je EQ vóór de pre-amp hangt heeft hij veel invloed op je cleans, terwijl als je je EQ in de loop hangt hij meer invloed heeft op je drive. Zo werkte het bij mij in ieder geval.

Destijds had ik dus ook een stereo EQ, waarbij het linkerkanaal voor de pre-amp zat en het rechter kanaal erna. Kwestie van een beetje uitproberen.

Mbt ruis: tja standaardverhaal onderhand: goede kabels en goede apparatuur en dan moet het meevallen, zolang je niet teveel je gehele signaal boost.

vinni
21 augustus 2007, 10:31
Zeg die G-Major heeft ook een parametrische EQ aanboord.

Of wist je dit al?

Vinni