PDA

View Full Version : Buizen in Vox ac-15



Nocki
20 augustus 2007, 18:29
Hoi,

Gisteren gespeeld over de Vox ac-15 in de band waarin altijd erg hard wordt gespeeld. De vox is gewoon niet clean te houden. De poweramp stond vol open, preamp zo hard dat ik mezelf hoorde maar zo laag mogelijk om clean te blijven. Is het mogelijk om een 12at7 of een 12au7 buisje in de preamp te doen om het preamp volume omhoog te gooien zonder te gauw gaan oversturen? Ik heb het echt over preampoversturing want ik weet dat als de poweramp helemaal open staat de eindbuizen gaan oversturen. Kan de preamp dan lekker ver open voor meer volume maar zonder teveel oversturing?

wie kan me meer vertellen?

alvast heel erg bedankt!

Nocki

guitaraddict
20 augustus 2007, 19:04
Ik denk dat je met de ac15 gewoon niet genoeg headroom hebt.

Ik heb zelf een "Frankenstein" 2 x el84 amp overigens met een originele sixties ac 15 Output trafo en deze is fixed bias en deze meet maar 11 watt clean sinus vermogen. Niet echt veel dus als je band erg hard speelt.
Ik denk zelfs dat een ac 30 er niet clean doorheen komt als je echt veel decibels produceert als band.
De Vox ac 15 is cathode biased en dat geeft minder headroom maar wel een mooie sound.

Zachter spelen dus of een andere versterker met meer vermogen voor het clean en de vox gebruiken voor de rauwere sounds.

Nocki
20 augustus 2007, 19:18
Bedankt voor je antwoord. Ik ben helaas niet helemaal compleet geweest. in deze band waar ik m getest heb speel ik eigenlijk niet met deze amp maar had m mee om te testen. Deze amp zal gebruikt worden in de kerk waar ik op een lager volume zal spelen. ik denk dat ik de amp net wel / net niet clean kan houden vandaar dit topic. denk je dat ik met deze informatie te geven wel een kans heb?

E-J
20 augustus 2007, 19:20
Hoi Nocki...

het ligt natuurlijk er wel aan wat voor gitaar je gebruikt. Misschien anders eventjes met een singlecoil gitaar (Stratje) spelen? Op hoog volume met de volumeknop op de gitaar moet wel clean als gevolg hebben denk ik :)

Preamp natuurlijk niet te hoog!

Geen flauw idee of je het helemaal clean kunt houden, maar nagenoeg moet met de juiste gitaar toch zeker mogelijk zijn! :)

Nocki
20 augustus 2007, 19:28
Ik speel op gibsons en vaak met humbuckers. 1 van de gibson heeft ook single coil geluiden in zich. ik krijg het geheel zeker clean en vooral thuis is het geen probleem om het op een hoger volume clean te houden maar zou het met de 12at7 en 12au7 buizen langen clean blijven bij een hogere gain instelling van de preamp?

E-J
20 augustus 2007, 19:30
Ik speel op gibsons en vaak met humbuckers. 1 van de gibson heeft ook single coil geluiden in zich. ik krijg het geheel zeker clean en vooral thuis is het geen probleem om het op een hoger volume clean te houden maar zou het met de 12at7 en 12au7 buizen langen clean blijven bij een hogere gain instelling van de preamp?

Tuurlijk! Want die buizen hebben minder 'gain'! Ik zou er eens twee kopen, één 12at7 en één 12au7 (twee van beide kan ook) en gewoon even experimenteren! :)

Maar ik denk dat je al héél ver kan komen als je gewoon de volumeknoppen op je gitaar wat terugschroeft en opengooit als er meer oversturing nodig is!

guitaraddict
20 augustus 2007, 19:34
Ik beweer niet dat de vox ac 15 niet clean is te houden !

Ik reageerde alleen op jouw specifieke situatie in een harde band.
Je moet het gewoon proberen met een 12au7 = ecc82 of met een 12ay7 (versterkt iets meer).


Alf

Nocki
20 augustus 2007, 19:36
Klopt. je antwoord klopte helemaal op mijn vraag. ik had alleen wat informatie niet gegeven. mijn fout.

Ik zal zeker eens wat buizen proberen. Ik was onzeker of het zou werken dus wou het even vragen eer ik ze bestel.
Bedankt!
Nocki

guitaraddict
20 augustus 2007, 19:39
Je moet trouwens de 12at7 als PI (faseomkeerbuis) gebruiken , het is een drivertube.

De laatste preamp buis voor de eindbuizen.

Alf

Luke-wannabe
20 augustus 2007, 19:51
Is tog lekker? Flinke crunch, heerlijk!

Nocki
20 augustus 2007, 19:57
dat klopt. maar ik wil naast crunch ook clean. sterker nog ik wil alles... vandaar pedaaltjes voor de ac-15 en als basis een clean sound. dat blijft toch iets wat ik heel vaak gebruik!

Nocki

E-J
20 augustus 2007, 20:03
dat klopt. maar ik wil naast crunch ook clean. sterker nog ik wil alles... vandaar pedaaltjes voor de ac-15 en als basis een clean sound. dat blijft toch iets wat ik heel vaak gebruik!

Nocki

Oei... :o

Sorry, maar een AC15 als cleane basis gebruiken is net alsof je een Formule 1 wagen gebruikt om rustig mee te rijden over een circuit. Hij kan het een beetje, maar is er eigenlijk niet voor gemaakt! Kan je beter een Fender o.i.d. kopen ;)

Nocki
21 augustus 2007, 21:57
Das jammer. want ik vind m clean namelijk geweldig klinken! :)

Zo ziet een formule 1 er ook angstaanjagen snel uit als tie stil staat! :)

Negative K3 fan
21 augustus 2007, 22:01
je kunt de rest ook overtuigen om op een wat christelijker niveau te spelen :)

Nocki
21 augustus 2007, 22:11
je kunt de rest ook overtuigen om op een wat christelijker niveau te spelen :)


Hihi dat is precies wat de bedoeling is! ik ga in de kerk spelen. dat hoeft niet zacht maar zeker ook neit te hard. ik wil daar in derdaad op christelijk niveau spelen! met een cleane amp! heel goed!!!! :-)

Rutger
22 augustus 2007, 09:32
Ik weet niet in wat voor kerk jij speelt, maar mijn ervaring met in kerkgebouwen spelen, is dat je erg weinig volume nodig hebt om in de achterste hoek van de zaal goed te horen te zijn. De akoestiek dat het werk...

Nocki
22 augustus 2007, 09:39
Deze kerk is niet zoals we kerken gewend zijn. Wel dat ik goed te horen ben in de achterste hoek maar we hebben de amps naar onszelf (niet de zaal in) gericht. De bedoeling is een laag podium geluid te hebben zodat alles uitversterkt wordt naar de PA.

Rutger
22 augustus 2007, 09:45
Je gebruikt je AC15 dus alleen als monitor, die weer een stuk zachter moet zijn dan de PA. Dan heb je dus nog minder volume nodig...

Ik heb in diverse kerken gespeeld en daar heb je echt geen vermogen nodig, men wil alles het liefst een tandje zachter, zodat iedereen in de zaal, jong en oud, tevreden is (dat komt er meestal op neer dat alleen de oude garde tevreden is :p )

Lijkt me dat de headroom van de AC15 dan geen problemen zal opleveren?

Nocki
22 augustus 2007, 11:42
Het gaat mij ook zeker niet om vermogen. de AC--15 heefft vermogen zat. wat me wel zorgen baart is dat het vermogen te klein is om het lang clean te houden.

Rutger
22 augustus 2007, 11:43
Probeer het eerst ns uit, zou ik zeggen :)

Maar wat met buisjes experimenteren kan nooit kwaad natuurlijk

peter_heijnen
22 augustus 2007, 11:49
Ik weet niet of het aan je speaker ligt, maar mijn alnico voorziet meestal in het benodigde volume. Detail: ik geef het geluid "presence" met een xotic rcbooster.

Negative K3 fan
22 augustus 2007, 16:58
Hihi dat is precies wat de bedoeling is! ik ga in de kerk spelen. dat hoeft niet zacht maar zeker ook neit te hard. ik wil daar in derdaad op christelijk niveau spelen! met een cleane amp! heel goed!!!! :-)

wist ik en daarom zei ik het nog maar ff, maar ben je echt zo bang dat die ac15 het niet gaat trekken? heb zelf ook een amp met een 2xel84 eindtrap en die heeft zeeen headroom, ik speel alleen niet meer in kerken (heel blij dat ik daar mee ben gestopt haha)