PDA

View Full Version : marshall jcm800 + cmw



Orpheo
20 augustus 2007, 16:28
Ik heb vandaag wat raars gedaan. zonder nadenken heb ik het volgende aan elkaar gelinkt:

gitaar in CMW

speaker output 8ohm van de cmw in de 8 ohm speaker output van de jcm800

uit de andere speakeroutput van de jcm800 naar de speakers zelf.

pas nadat ik gespeeld had (ongeveer 2 uur) realiseerde ik me wat ik had gedaan. ik kon dus gewoon spelen, de marshall stond niet op het lichtnet, de cmw wel.

Mijn vraag is:
-was het schadelijk
-hoe kon dit gebeuren? schematechnisch gesproken.

bass blom
20 augustus 2007, 16:31
doet de 800 het nog?
hoe kon het gebeuren? :D

Orpheo
20 augustus 2007, 16:43
@ bas blom: ja hoor, de marshall doet 't nog gewoon. niks aan de hand.

Ik dacht gewoon niet na. Ik weet niet WAT ik dacht, maar het leek logisch op dat moment :S

bass blom
20 augustus 2007, 16:45
als de 800 aan had gestaan had je wel wat spannend geknetter gehad :D

Chris Winsemius
20 augustus 2007, 16:47
Hamvraag: doet de CMW het nog? :D

Ik heb net je PM gekregen en als ik het goed begrijp dan heb je de output v/d CMW op de output v/d Marshall gezet en de 2e output naar de speaker-cab gedaan. Versterker moet het overleven (straks gewoon even "normaal" aansluiten) maar de eindbuizen zullen redelijk op hun donder hebben gekregen. Als je verlies aan laag en hoog in de sound merkt moet je me ff contacten voor 'n nieuw setje EL84s.

Edit:
technisch gezien lussen de outputs van je Marshall de output v/d CMW door naar je speaker alléén wordt het zaakje extra (lees: te veel v/h goede) belast door de (techeuten-term!) secundaire wikkeling v/d uitgangstrafo v/d Marshall. De output v/d CMW wordt hierdoor extra belast maar 't is minder erg dan geen belasting.

Orpheo
20 augustus 2007, 16:48
@ chris: is goed, maar ik heb helemaal geen problemen ontdekt. Alles doet 't nog, en alles klinkt nog zoals t hoort. Hell, de cmw klonk op deze manier beter dan voorheen :chicken:

Chris Winsemius
20 augustus 2007, 16:52
@ chris: is goed, maar ik heb helemaal geen problemen ontdekt. Alles doet 't nog, en alles klinkt nog zoals t hoort. Hell, de cmw klonk op deze manier beter dan voorheen :chicken:

Ok!
Kun je het verschil in geluid beschrijven?

Orpheo
20 augustus 2007, 18:09
het klonk wat dikker, het had iets meer (kwabbiger) laag. alsof ik op een mesa recto speelde.

marter544
20 augustus 2007, 20:02
Zeg, wat had jij geslikt/gezopen?! :o

Orpheo
20 augustus 2007, 21:14
Zeg, wat had jij geslikt/gezopen?! :o

niets. ik lette gewoon totaal niet op.

Negative K3 fan
20 augustus 2007, 21:15
edit nog ff denken

heb hier toevallig een jcm800 naakt voor me liggen en de secundaire kant van de OT meet om en nabij de 1 ohm.... dus ik zou die grap niet nog een keer uithalen orf!

Chris Winsemius
20 augustus 2007, 22:14
edit nog ff denken

heb hier toevallig een jcm800 naakt voor me liggen en de secundaire kant van de OT meet om en nabij de 1 ohm.... dus ik zou die grap niet nog een keer uithalen orf!

Had ik al gepost in lekentermen.

MAAR!!!

Ik heb hier 'n 50 Watt OTje v/e JCM800 liggen (dacht dat Orf 'n 2204 heeft) en ik ga die "truuk" zeker proberen!!!! De eindbuizen worden behoorlijk belast maar de OT zal het wel overleven (v/d spelende amp).

DON'T TRY THIS AT HOME :D

Orpheo
20 augustus 2007, 22:29
ik heb een 2203 met 2 eindbuizen eruit... :P DAT het werkte vond ik al raar, maar dat het geluid zo veranderd werd, was een (aangename) verrassing.

Negative K3 fan
20 augustus 2007, 22:30
je hebt een jaar natuurkunde achter de rug, had je toch wel kunnen bedenken :)

Chris Winsemius
20 augustus 2007, 22:37
Dat werkt dan als 'n soort spoel/load.

Mr.Bluesbreaker
20 augustus 2007, 22:54
edit nog ff denken

heb hier toevallig een jcm800 naakt voor me liggen en de secundaire kant van de OT meet om en nabij de 1 ohm.... dus ik zou die grap niet nog een keer uithalen orf!

Woew, mijn bitch naakt bij een andere man, ik doe toch iets niet goed...:D
Dat van die 1 ohm bij de OT: is dat goed of is it trouble?

AART
20 augustus 2007, 23:10
Woew, mijn bitch naakt bij een andere man, ik doe toch iets niet goed...:D
Dat van die 1 ohm bij de OT: is dat goed of is it trouble?

Goed, maar niet als load voor orfs cmw :D

Chris Winsemius
20 augustus 2007, 23:14
Goed, maar niet als load voor orfs cmw :D

+1 :D

Het meten v/d dc-weerstand v/e trafo geeft hooguit 'n indicatie...

Orpheo
21 augustus 2007, 13:16
je hebt een jaar natuurkunde achter de rug, had je toch wel kunnen bedenken :)

pfff het was meer programmeren (informatica) dan natuurkunde. daarom kap ik met de VU en ga ik naar een andere uni...