PDA

View Full Version : Verkeerde houding?



FerdiV
20 augustus 2007, 14:55
Als ik gitaar aan het spelen ben met mijn vingers krijg ik na enkele seconden een raar gevoel in me hand. Een soort tintelen en volgens mij komt het omdat me bloed niet goed naar me hand stroomt. Ik zie namelijk op mijn onderarm een afdruk van de rand van me gitaar staan nadat ik even gespeeld heb, omdat mijn hand daarop rust.

Wat doe ik verkeerd? Komt het misschien omdat het een western jumbo is en ik beter op een klassieke gitaar met mijn vingers kan spelen?

Don Capo
20 augustus 2007, 15:06
Naar Speeltechnieken.

FerdiV
20 augustus 2007, 15:17
Mmm ik geloof dat ik het al gevonden heb. Ik ben wat hoger gaan zitten zodat ik wat meer over me gitaar buig als het ware, nu heb ik minder last.

Gitaristje 18
20 augustus 2007, 19:29
Wat voor gitaar speel je?

FerdiV
20 augustus 2007, 22:23
Yamaha CPX 900 BS

Pais
20 augustus 2007, 22:30
Ik snap het probleem niet echt. Bedoel je je rechter of je linker arm? En hoe houd je je gitaar vast?

Vonk
20 augustus 2007, 22:42
Volgens mij bedoelt ie dat zijn plectrumonderarm tegen de rand van zijn gitaar komt, en vooral bij LP's heb je daar snel last van met die scherpe rand.

Ik zou niet over mijn gitaar heenhangen, krijg je een kromme rug van. Je moet je elleboog wat verder van je zij houden, of je hals wat meer naar voren houden.

EDIT: oh ja, akoestisch. Ik heb daar geen ervaring mee. Ik vind het altijd wel klote spelen, zo'n enorme kast voor je buik.

Gitaristje 18
20 augustus 2007, 23:09
Yamaha CPX 900 BS

Ik bedoelde eigenlijk of je akoestisch speelt of elektrisch;)

Maar goed, je speelt dus akoestisch. Ja bij dat soort gitaren heb je idd te maken met een flinke klankkast.
Je moet je idd wat meer ontspannen en kijken hoe je de gitaar prettiger tegen je aan kan houden.

Pais
20 augustus 2007, 23:12
Ik bedoelde eigenlijk of je akoestisch speelt of elektrisch;)


In de openingspost geeft hij al aan dat het om een western jumbo gaat :dontgeti:

Gitaristje 18
21 augustus 2007, 00:31
:dontgeti:

Ooh ja ik zie het :chicken:



:D

FerdiV
21 augustus 2007, 12:49
:dontgeti:

Ooh ja ik zie het :chicken:



:D

Hehe lol

Maar ik denk dat ik de oplossing al heb, ik heb iets hoger gaan zitten zodat mij voet waar mijn gitaar op ligt wat lager zit en ik makkelijker over mijn gitaar heen kom met mijn hand.

Het gaat btw niet om mijn hand, maar zeg maar om dit deel:

http://www.duan.nl/images/oefening3.gif

FerdiV
21 augustus 2007, 16:55
Update hier een echte foto van mijn hand na een paar seconden te hebben gespeeld:

http://img66.imageshack.us/img66/1316/photo10jb0.th.jpg (http://img66.imageshack.us/my.php?image=photo10jb0.jpg)

Ik blijf er toch last van hebben, echt heeel irritant.

Gitaristje 18
21 augustus 2007, 18:13
Aha, ik heb ff mijn akoestische gitaar erbij gepakt en heb ff gekeken hoe jij dan zit. Wat je kan doen is je arm iets meer opzij leggen zodat de rand meer in de holte van je elleboog en een stukje op je bicep steunt ipv van op de onderarm spier. Dan heb je minder last denk ik.
Je benadert de snaren wat meer vanuit de kant van de brug ipv de kant van jouw gezicht.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd :listen:

FerdiV
22 augustus 2007, 18:30
Aha, ik heb ff mijn akoestische gitaar erbij gepakt en heb ff gekeken hoe jij dan zit. Wat je kan doen is je arm iets meer opzij leggen zodat de rand meer in de holte van je elleboog en een stukje op je bicep steunt ipv van op de onderarm spier. Dan heb je minder last denk ik.
Je benadert de snaren wat meer vanuit de kant van de brug ipv de kant van jouw gezicht.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd :listen:

Je hebt het zeker goed uitgelegd. Maar die positie wil niet echt wennen en speelt niet echt lekker.

Wel vreemd dat ik er eerst nooit last van had, misschien komt het omdat het zomer is en is dus een T-shirt met korte mouwen aan heb.

Gitaristje 18
22 augustus 2007, 19:08
Ik denk ook dat dat het is.

Het is idd wel wennen denk ik, maar ik denk dat als je het uiteindelijk langer doet dat het dan wel went. En anders moet je ff op internet naar plaatjes gaan zoeken naar mensen die op een staalsnaar spelen en kijken hoe die dan hun slagarm plaatsen.

Pais
22 augustus 2007, 19:38
Als je je elleboog laat zakken, heb je misschien dit probleem niet meer, maar dan komt je onderarm onder een scherpere hoek te staan tov je snaren. Voelt het daarom onwennig?

Ik weet niet wat voor stijl je speelt, maar bij verschillende stijlen is het gewenst om de lijn van je knokkels parralel te laten lopen tov de snaren. Wanneer je dan gaat zitten zoals Gitaristje 18 omschrijft, maakt je pols een scherpe hoek om je vingers in de positie te krijgen die je wenst.
Hierom heb ik ook nooit kunnen spelen met mijn gitaar plat op mn rechterdijbeen. Wanneer ik met mijn benen over elkaar speelde, ging het beter omdat de gitaar schuiner staat en dus makkelijker in de goede positie voor de rechterhand (ook voor links trouwens)
Inmiddels heb ik mezelf de traditionele flamencohouding eigen gemaakt, waarbij de gitaar met zn 'kont' op je dijbeen rust en omhoog wordt gehouden door het gewicht van je rechterarm. Maar dit gaat met een westerngitaar niet lukken.

FerdiV
23 augustus 2007, 15:56
Naja het lukt me niet echt :(

Ik zal binnenkort wel even aan mijn gitaardocent laten zien hoe ik speel en wat ik dan verkeerd doe volgens hem. De vakantie is bijna voorbij dusja.

heinz3110
23 augustus 2007, 16:21
Ik zet de kast iets schuiner op mijn schoot. Dan kantelt de kast wat meer met je onderarm mee. Scheelt bij mij wel een stuk.