PDA

View Full Version : (beginner met) wat vraagjes



De Zoveelste
20 augustus 2007, 14:30
Hallo iedereen hier. Ik ben van plan elektrisch gitaar te gaan spelen en heb al wat gezocht over wat ik moet kopen. Ik heb gezien dat er al massa’s van dit soort topics zijn hier dus heb ik zoveel mogelijk gezocht om geen overbodige vragen te stellen. Ik heb gelezen dat de meeste startersets bagger zijn en dat ik dus beter iets meer moet uitgeven om iets degelijks te hebben waarmee ik een aantal jaren door kan. Ik wil graag metal leren spelen maar iets anders lijkt me ook wel eens leuk.

Goed, wat ik dus van plan ben te kopen:

Een Ibanez RG 321 MH
Ik heb gelezen dat het een erg goede gitaar is voor de prijsklasse. (Veel positieve reacties op deze site en ook in een boel reviews op ultimate-guitar.) Ook heb ik gelezen dat gitaren in deze prijsklasse meestal geen fantastische tremolo hebben en dat ik überhaupt nog geen tremolo nodig heb als ik net begin, dus daarom een fixed gitaar.

Een Roland Cube 30(X). Ik zal hem vooral nodig hebben voor gebruik thuis dus hard hoeft ie voorlopig nog niet te kunnen. En de Cube 30 is volgens mij een redelijk ding. Ik twijfel alleen nog of ik de normale neem of de Cube 30x. Die kost een paar tientjes meer en heeft wat extras als een ingebouwde tuner en een power-squeezer. De power squeezer lijkt me wel handig omdat ik op ‘slaapkamer volume’ wil/moet spelen. Maar, is het de extra tientjes waard of kan het ook zonder?

Nog meer vragen:

1 Heb ik de goeie gear uitgezocht? Nog opmerkingen daarover?

2 Wat is een betrouwbare winkel om mijn spullen te kopen? Online bestellen lijkt me wel handig trouwens. (Ik heb de Feedback al gezien en Musicstore uit duitsland. Musicstore lijkt me wel een goede optie.)
En zijn er nog belangrijke dingen die ik moet weten over online bestellen ivm. garantie en dergelijke?
Sommige mensen zeggen dat ze nooit online bestellen omdat elke gitaar uniek is in z’n sound. Maar omdat ik dat nog niet kan horen en niet zoek naar een specifieke sound maakt dat niks uit. En als er echt iets mis is kan ik hem altijd opsturen.(Toch? :p)

3 Hoever kom ik met een boek/internet? (Of moet ik persé lessen nemen om het spelen goed te leren?)

4 Ik snap niet wat voor kabel ik nodig heb. Merk, type, prijs? :confused:

Sorry als dit een langdradig bericht is maar ik denk dat het beter is dan: ‘Hoi ik wil gitar lere speele!!!11 Wat moe ik kopeeee? :blast: !!11’

almarvk
20 augustus 2007, 14:33
De gear die je noemt (Ibanez & Roland) is erg goed voor een beginner. Goede keuze!

En waar je het gaat halen? Ga naar een zaak in de buurt of ga naar de Feedback of een andere grote zaak. Ga niet naar Duitsland als je geen ervaring ermee hebt.

Gitaristje 18
20 augustus 2007, 15:00
1: Ik heb die nog nooit bespeeld. Maar als ze op deze site die gitaar heel goed vinden dan moet die wel goed zijn:). Het is ook een ibanez, die leveren altijd hele nette gitaren in de lagere prijsklasse.
Als je de Roland Cube neemt, dan zou ik de 30 nemen. Als die maar een paar tientjes extra kost zou ik die gewoon nemen, die extra functies zijn toch best lekker. Als je in de winkel bent zou ik ook ff de Line 6 Pider II of III 30 of 15 watt proberen. Ik zef vind hem wat beter dan de Cube, maar er zijn ook mensen die dat niet met mij eens zijn. Dus moet jij zelf maar eens kijken welke jij nou het mooist vind klinken;).

2: Ik zelf zou gewoon naar een winkel toe gaan. Dan kan je verschillende gitaren en versterkers proberen en je kan dingen vragen aan de verkoper. Je kan idd minder goed de sound van een gitaar horen dan iemand die langer gitaar speeld, maar toch kan je wel wat verschillen horen en daarom is het ook slimmer om naar zo'n winkel te gaan en te proberen.

3: Je zou het kunnen leren met een boek of internet, maar lessen is beter en veel leuker. De lessen worden persoonlijk afgestemd, als je prive les neemt. Daarnaast kan je vragen stellen aan hem en als er iets niet lukt kan je veel beter geholpen worden dan door een boek die niet zo vaak terug praat als je iets aan ze vraagt;).
In het begin had ik geen zin in lessen, maar als je eenmaal de 1e lessen hebt gehad dan is het echt veel leuker dan met software of boeken te leren. Je zal ook veel sneller leren dan zonder lessen.

4: Je moet gewoon in de winkel vragen naar een gitaar kabel. Een merk is niet echt nodig, misschien later als je optreedt.

Nou ik zou zeggen, heel veel plezier, probeer een hoop gitaren en versterkers uit en neem les;)

Gitaro
20 augustus 2007, 15:10
Een Ibanez RG 321 MH
(verhaal)
klopt 100%


Een Roland Cube 30(X). Ik zal hem vooral nodig hebben voor gebruik thuis dus hard hoeft ie voorlopig nog niet te kunnen. En de Cube 30 is volgens mij een redelijk ding. Ik twijfel alleen nog of ik de normale neem of de Cube 30x. Die kost een paar tientjes meer en heeft wat extras als een ingebouwde tuner en een power-squeezer. De power squeezer lijkt me wel handig omdat ik op ‘slaapkamer volume’ wil/moet spelen. Maar, is het de extra tientjes waard of kan het ook zonder?
Geloof me, een gewone Cube 30 is prima voor op slaapkamerniveau. Het is geen buizenversterker dus je hoeft hem niet over z'n nek te laten gaan op hoge volumes. Desondanks zou ik voor de 30X gaan... leuke tuner erbij (meen ik), en meer van dat soort dingen. De powersoak lijkt me een erg leuke functie.


Sommige mensen zeggen dat ze nooit online bestellen omdat elke gitaar uniek is in z’n sound. Maar omdat ik dat nog niet kan horen en niet zoek naar een specifieke sound maakt dat niks uit. En als er echt iets mis is kan ik hem altijd opsturen.(Toch? :p)
Ja dat klopt, maar dan raak je wel geld kwijt aan de verzendkosten... als je nu je beginnersgear bij een kleinere toko haalt kan je daar altijd terugkomen voor een (gratis) afstelbeurt, en bovendien bouw je een reputatie als klant op. Vergeet niet om er een gratis kabel/plectrum/setje snaren bij te lullen


Sorry als dit een langdradig bericht is maar ik denk dat het beter is dan: ‘Hoi ik wil gitar lere speele!!!11 Wat moe ik kopeeee? :blast: !!11’
Dat zeker!

Piekhaar
20 augustus 2007, 15:15
Zoals ik net ook in een ander topic melde vind ik de Cube20X het beste uit de serie.

Ik heb zelf de Cube30 en ik heb ik de winkel op de 10x, 20x en 30x gespeeld. De ingebouwde tuner valt heel er tegen en de powersqueezer heeft naar mijn mening weinig nut omdat de nieuwe Cube X serie, in tegenstelling tot de oude Cubes, met hun volumeknop ook daadwerkelijk op 0 beginnen en je het ding dus gewoon al zachtjes kan zetten.

Ik zou mijn Cube30 zo inruilen voor een Cube20X (zitten een paar leukere soundjes in).

q-elvis-p
20 augustus 2007, 15:29
Ibanez is inderdaad een goede gitaarkeuze. Het beste kan je naar een beetje grote gitaarwinkel gaan waar je verschillende dingen naast elkaar kunt proberen... al kan je zelf niet of nog niet zo goed spelen, de verkoper wil meestal best het verschil laten horen. Gewoon vragen, het is immers hun werk.

Er zijn verschillende versterkers die je kunt proberen. Vergeet ook de vox ad30vt en de Orange Crush 30 niet. De vox heb ik zelf gehad en vond ik erg goed klinken.

Als ik het goed begrijp heb je zo'n 500€ te besteden? Daar kan je een hele goede set voor kopen. Je houd dan nog zo'n 300 over voor een gitaar. Kan je misschien nog denken aan een Epiphone lespaul (superstoer) ofzo!

De tuner functie is wel handig maar je kan er ook gewoon een tuner bij afdingen (meeste winkels zijn niet zo moeilijk als je alles in een keer bij hun koopt).

Les nemen is meestal het beste om zo gemakkelijk bepaalde technieken als slagjes en vingerwerk te leren. Er zijn genoeg leraren die metal of rock les willen geven.

Succes en veel plezier met uitzoeken!!!!

De Zoveelste
20 augustus 2007, 17:50
Bedankt voor de reacties allemaal. :)


En waar je het gaat halen? Ga naar een zaak in de buurt of ga naar de Feedback of een andere grote zaak. Ga niet naar Duitsland als je geen ervaring ermee hebt.
Ik was van plan de spullen gewoon te bestellen. Ze rekenen geen verzendkosten bij Musicstore.

Als ik het goed begrijp heb je zo'n 500€ te besteden?
Nou het is eigenlijk omdat er werd gezegd dat er voor minder niet veel is. :D

Ik heb zelf de Cube30 en ik heb ik de winkel op de 10x, 20x en 30x gespeeld. De ingebouwde tuner valt heel er tegen en de powersqueezer heeft naar mijn mening weinig nut omdat de nieuwe Cube X serie, in tegenstelling tot de oude Cubes, met hun volumeknop ook daadwerkelijk op 0 beginnen en je het ding dus gewoon al zachtjes kan zetten.
Maar dan heb je wel een 2" kleinere speaker, ik weet niet hoeveel dat uitmaakt?

Verder, ik wou op internet bestellen omdat:
-Geen last van verkopers die je iets proberen aan te smeren
-Je weet of het op vooraad is of niet.

Je krijgt alleen geen gratis plectra en kabel enzo maar daar ben je toch ook geen fortuin aan kwijt?

Verschillen in geluid van gitaren maken me eigenlijk niet zo heel veel uit. Ik heb op internet al naar geluid van de RG321MH geluisterd. Het klinkt goed genoeg vind ik. :jam:

Meer reacties zijn welkom. :D

Gitaristje 18
20 augustus 2007, 18:24
En toch zou ik naar een winkel gaan. Er is nu een topic van iemand die zijn Epiphone Sg-400 heeft ontvangen in een dusdanige staat waar je niet blij van wordt als je de doos open maakt.
Daarnaast is het geluid op internet ook niet een goed vergelijkingsmateriaal. De versterker heeft ook een hoop invloed op het geluid dat je krijgt, eventuele effectenpedaaltjes ook.
De ene gitaar kan aangesloten zijn op een Mesa Boogie Dual Rectifier en de andere gitaar op een uit de kluiten gewassen wekkerradio;)
Als je naar een goede winkel gaat heb je geen last van mensen die je wat aansmeren. Als ik naar feedback ga, dan wordt ik geholpen en worden mijn vragen beantwoord en dan kan ik gewoon lekker mijn gang gaan met de gitaar uitzoeken enzovoort. Daarnaast kan de verkoper je nog wat aanraden. Toen ik mijn 1e elektrische gitaar kocht, wees de verkoper ook nog op een tweedehandse gitaar die ze hadden staan die echt niks kostte als je kijkt naar het nieuw bedrag. Ik koos uiteindelijk voor de Washburn N2, die kostte nieuw 600 euro als je het zou omrekenen en nu 200 euro. Nu kosten ze nieuw 450 euro, maar de kwaliteit van de nieuwe Washburn N2's is veel minder dan de oudere. Maar goed, nou ga ik van het onderwerp af :D
Maar in een winkel kan je dus ook een tweedehandse proberen, dan heb je veel meer gitaar voor minder geld. De gitaar is dan wel al gebruikt, maar dat maakt niet zo heel veel uit. Ze zeggen zelfs dat ie beter gaat klinken naarmate er meer op wordt gespeeld vanwege het hout dat door het trillen beter gaat klinken.
Wat ik dus wil zeggen, ik kan je enorm aanraden naar een winkel te gaan. En als je daar bent hoef je niks te kopen. het is geen verplichting.Je kan ook naar een andere winkel gaan om je gitaar en versterker te kopen.

Oh ja over de tremelo, het blijkt dat bij goedkope gitaren de tremelo de gitaar snel laat ontstemmen of na het loslaten niet goed terug gaat naar zijn oude plekkie zodat je hele gitaar daarna vals klinkt. Ik heb er geen ervaring mee, heb niet op een goedkope gitaren de tremelo uitgeprobeerd.
Je kan de tremelo niet gebruiken of je koopt een gitaar zonder tremelo. Of een 2e hands gitaar met een tremelo die wel goed is. Bij mijn Washburn kan je echt gaan hangen en drukken als een bezetene en hij blijft keurig netjes op stemming :listen:

De Zoveelste
20 augustus 2007, 19:23
Ja dat topic heb ik ook gezien. Erg vervelend inderdaad. Maar dat geval is een uitzondering en als zoiets gebeurt kan je het gewoon melden en dan krijg je een nieuwe.
Verder, ik weet al welke gitaar ik wil. Sounds boeien me niet echt veel, zolang ik maar een degelijke gitaar heb waar ik op kan leren spelen en op kan blijven spelen. Als ik later dringend behoefte heb aan een bepaalde (andere) sound dan kan ik dan altijd nog andere dingen kopen. Maar met 5 verschillende Pickup standen en 7 verschillende standen op de versterker met nog wat leuke effecten kan ik toch al een boel kanten uit.
(Misschien is het eigenwijs maar als ik een goede gear heb gevonden heb ik geen zin om het hele zoekgebeuren weer opnieuw te doen.)

a darker shade of grey
20 augustus 2007, 19:36
Kunnen we hier geen sticky van maken als hét perfecte voorbeeld van een beginnersvraag? Hier kunnen we wat mee!

Ibanez+Roland is inderdaad errug goeie keuze, kun je lang mee vooruit, en wat die kabel betreft, ik zou er niet over inzitten. Als je online bestelt ga je gewoon ff naar de kabels en pak je er eentje die niet te duur maar ook niet te dun is. (ik heb wel eens beginners gezien met een gitaarkabel die zo dun was als een touwtje, serieus! dat kan alleen maar bagger zijn!)

En wat het leren spelen betreft, do it yourself! Ik heb akoestisch les gehad, daarmee heb ik wat leren tokkelen en akkoorden spelen enzo, maar elektrisch heb ik zelf gedaan. Ik weet nu ook geen zak van de theorie erachter, maar het spelen lukt wel! Ik zou als ik jou was een cheap-ass boekje kopen met wat akkoordjes erin en wat oefeningetjes om de écht essentiële basis te leggen. En dan van tablatuur zelf verder oefenen. Begin met makkelijke liedjes, en dan steeds wat gevorderder natuurlijk! Een goede site waar je tablatuur kan opzoeken is www.ultimate-guitar.com. Helemaal ideaal is als je mij even PM't dan stuur ik je het programma GuitarPro, waarmee je tablatuur kan afspelen! Kun je ook nog es op elk tempo horen hoe het moet! Ideaal!

Blaahaab
20 augustus 2007, 19:38
En wat het leren spelen betreft, do it yourself! Ik heb akoestisch les gehad, daarmee heb ik wat leren tokkelen en akkoorden spelen enzo, maar elektrisch heb ik zelf gedaan. Ik weet nu ook geen zak van de theorie erachter, maar het spelen lukt wel! Ik zou als ik jou was een cheap-ass boekje kopen met wat akkoordjes erin en wat oefeningetjes om de écht essentiële basis te leggen. En dan van tablatuur zelf verder oefenen. Begin met makkelijke liedjes, en dan steeds wat gevorderder natuurlijk! Een goede site waar je tablatuur kan opzoeken is www.ultimate-guitar.com. Helemaal ideaal is als je mij even PM't dan stuur ik je het programma GuitarPro, waarmee je tablatuur kan afspelen! Kun je ook nog es op elk tempo horen hoe het moet! Ideaal!

Hier ben ik het zeker niet mee eens, ik vind dat les nemen zeker erg nuttig is. Sommige mensen leren zichzelf technieken verkeerd aan bijvoorbeeld, een leraar kan je gewoon helpen, vragen goed beantwoorden, met praktijkvoorbeelden erbij, dat is veel makkelijker dan dat je zit te prutsen met een boekje voor je neus
daarbij komt wel dat GuitarPro zeker een geniaal programma is en erg handig om te hebben!

o1251
20 augustus 2007, 20:05
Ik weet niet of het al gezegt is want ik heb geen tijd om het hele topic door te lezen,
als je toch over internet besteld, zorg er dan voor dat je besteld onder rembours. Dan zie je tenminste wat je krijgt en of het compleet is.
Verder moet je echt les nemen, want zo'n gitaar leraar die ziet en zegt het ook als je iets niet helemaal goed doet. Want als jij het met een boek leert, denk jij misschien dat je het goed doet, terwijl het fout is.
Veel succes ermee.

De Zoveelste
20 augustus 2007, 20:26
Ik zat er aan te denken om eerst zelf met internet en evt. een boek de basis te leren (Mijn vriend die al een paar jaar speelt kan vast ook wel het een en ander uitleggen). En dan als ik wat verder ben lessen te nemen om het gevorderde spul te leren.

q-elvis-p
20 augustus 2007, 23:39
Als je iets hebt uitgezocht, kijk ook nog even tweedehands of je niet dezelfde producten van iemand kan overnemen. kan je zo honderd of meer schelen.

maar ga testen wat je mooi vind. zoek een veelzijdige gitaar en versterker.

De Zoveelste
21 augustus 2007, 21:49
Met deze kabel (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000Xac_ip6a;si d=m_f_utMwD9j_upX7tJsXxnvlXr5ZWQX7YPg=?CatalogVide o=&ProductUUID=hinVqHzmFlMAAAETFRs9M2Mq&CatalogCategoryID=UYbVqHzmyo4AAAERG5svKPl9&JumpTo=OfferList), dit setje plectra (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000T7g-mGA_;sid=5V84-jLuoh47-nQl3lrQhpo7IBaeGfenQ7w=?CatalogVideo=&ProductUUID=c5PVqHzm2lkAAAETFRs9M2Mr&CatalogCategoryID=ZybVqHzmyZMAAAERN5wvKPl9&JumpTo=OfferList), deze strap (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000T7g-mGA_;sid=5V84-jLuoh47-nQl3lrQhpo7IBaeGfenQ7w=?CatalogVideo=&ProductUUID=C9PVqHzlIQEAAAESpWd_Z_HA&CatalogCategoryID=NT3VqHzmPPoAAAERM5wvKPl9&JumpTo=OfferList), deze standaard (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000T7g-mGA_;sid=5V84-jLuoh47-nQl3lrQhpo7IBaeGfenQ7w=?CatalogVideo=&ProductUUID=jfzVqHzl3kcAAAESYyl_Z_G6&CatalogCategoryID=XLTVqHzm6tUAAAEROJwvKPl9&JumpTo=OfferList) en deze tuner (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000T7g-mGA_;sid=5V84-jLuoh47-nQl3lrQhpo7IBaeGfenQ7w=?CatalogVideo=&ProductUUID=56rVqHzmjJcAAAETTnY9M2Mq&CatalogCategoryID=ntzVqHzmWdgAAAERNZsvKPl9&JumpTo=OfferList) erbij zit het wel goed?

De Zoveelste
26 augustus 2007, 00:01
Aangezien er geen "Neeeeeeeeee niet kopen!!" reacties zijn geweest denk ik dat het wel goed zit. :p

Ok, weer op 'zoektocht' geweest.
-Het kabelmerk is volgens mij wel goed. (Zijn gemengde reacties over.)
-Grip Wizards van Ibanez vind ik niet zoveel over maar daar kan je volgens mij ook geen miskoop aan doen.
-De strap, nouja, een band met een gaatje. Kan niks verkeerds mee zijn toch?
-Ik zou graag weten of iemand ervaring heeft met de standaard of het merk. Het lijkt me niet zo handig als ie na een paar weken uit elkaar valt.

De tuner, hoe werkt zoiets? Ik dacht dat dat ding gewoon een toon geeft en dat je dan moet zorgen dat het op je gitaar precies hetzelfde klinkt. Maar ik las ook over dingen die je dan aan je gitaar moest hangen. Hoe werkt dat dan? En is dit er zo een?

Timotio
26 augustus 2007, 01:01
Je houd de tuner dicht bij je snaren, en slaat een snaar aan, bijvoorbeeld de lage E. Rechtsbovenin komt dan de letter E te staan (tenzij de snaar veel te hoog of veel te laag gestemd is, even aanpassen dan).

vervolgens is het de kunst om het balkje in het midden te krijgen zoals deze op het plaatje ook staat. is het te ver naar links, dan is de snaar te laag gestemd, te ver naar rechts, te hoog gestemd. heel simpel dus.

en nee, deze tuner hoef je niet aan je gitaar te hangen. deze kan je er gewoon even bijpakken als je het gevoel hebt dat je gitaar vals is

RolandT
26 augustus 2007, 07:55
Je houd de tuner dicht bij je snarenje kan ook de kabel van je gitaar in de tuner steken (en de andere kant in je gitaar natuurlijk), dan moet je de micro van de tuner niet te gebruiken.

Fender Presents: Getting Started On Electric Guitar (http://www.musicroom.com/se/ID_No/025938/details.html) vond ik best een goede DVD om te starten. Doe heel veel zelfstudie en neem af en toe wat les.

Dreamer
26 augustus 2007, 11:26
Als je naar een gitaarwinkel gaat waar je gewoon gaat bestellen proberen ze je niets meer aan te smeren (mijn ervaring toch).
+ je kan meestal extra's afdingen: plectra (ik mocht er zoveel meenemen als ik wou), gitaarkabel, GRATIS AFSTELBEURT (spaart al snel 60eur uit ;))

grtz

allochthomas
26 augustus 2007, 11:31
prima gear keuze. die roland is een heerlijke versterker

Nobilta
26 augustus 2007, 12:07
Als je naar een gitaarwinkel gaat waar je gewoon gaat bestellen proberen ze je niets meer aan te smeren (mijn ervaring toch).
+ je kan meestal extra's afdingen: plectra (ik mocht er zoveel meenemen als ik wou), gitaarkabel, GRATIS AFSTELBEURT (spaart al snel 60eur uit ;))

grtz


Heb je nog een doos plectra voor mij?

Dreamer
27 augustus 2007, 16:43
Heb je nog een doos plectra voor mij?

was het maar waar, ik verlies mijn plectrums altijd dus er schieten niet zoveel meer over :chicken: