PDA

View Full Version : Twin silverface



dimitri
20 augustus 2007, 11:28
Ik wil jullie hulp nog een keertje inroepen.
Ik ben van plan van een nieuwe amp te kopen. Eerst had ik mijn zinnen gezet op een blues deville (lees andere post), maar wegens te duur heb ik dit laten liggen.
Nu ben ik op mp een twin reverb tegen gekomen. En dit zint me wel. Ik heb hier al een aantal posts doorgelezen en ik denk dat een twin me zeker dat geluid kan geven waarnaar ik op zoek ben.
Nu had ik graag van jullie wat mee info gekregen over deze twin: http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/104962605-fender-twin-reverb.html

in advertentie staat uit jaren 70, maar wanneer precies? wie kan me daarin helpen? Is hij, voor zover je kan zien, origineel?
pluspunt is dat er nieuwe buizen inzittten lijkt me.

Rutger
20 augustus 2007, 11:38
Zo op het oog ziet ie er goed uit, lijkt me alles origineel. Om dat laatste te bepalen moet je ook weten of het inwendig nog origineel is. Ik gok dat ie van eind '70 is, een 135 watter

Wat is een goede prijs.... E650 ?

pimmetje
20 augustus 2007, 11:46
Zo te zien idd niet vóór '76

Nieuwe buizen HOEFT overigens geen enorm voordeel te zijn. Hij kan er net zo goed puin klinkende buizen in gepropt hebben :D.

dimitri
20 augustus 2007, 11:46
Zijn richtprijs is 850 euro...
Maar daar krijg ik nog wel wat vanaf.

AutoStatic
20 augustus 2007, 12:09
Als er een push-pull pot opzit voor extra volume en ie 135 watt is is ie idd van eind jaren '70, begin jaren '80. En Rutger, €650,- is de prijs waarvoor je die van mij ooit hebt overgenomen, ze zullen inmiddels toch wel iets meer opbrengen ;)?

dimitri
20 augustus 2007, 13:27
Mocht ik deze voor 800 euro kunnen kopen, dan heb ik toch een degelijke amp voor een goede prijs niet?

pimmetje
20 augustus 2007, 13:43
Ja, 't is een degelijke amp voor een redelijke prijs.
En hij houdt z'n prijs ook... wordt bij net gebruik en onderhoud alleen meer waard.

Maar ik vraag me een beetje af of 't de juiste amp voor je is.
Je zit de laatste weken hier op 't forum te twijfelen tussen een Blues Deluxe, Blues Deville en een Twin Reverb.
Toch allemaal wel andere bakken... varierend van 1x12/40w tot 2x12/135w.

Wat voor geluid zoek je eigenlijk (voorbeelden van artiesten)?
Als je bijvoorbeeld van een beetje overdrive-randje van de versterker zelf houdt, dan is de Twin Reverb niet de meest handige amp voor je. En als je eigenlijk alleen in hele kleine tentjes speelt ook niet echt. Dan is de DeVille wat mij betreft zelfs ook al te veel van het goede.

Vergeet niet dat een buizenversterker qua geluid pas echt gaat leven als hij wat mag werken. Vooral als je praat over (gangbaar) bluesgeluid.
Bijkomend nadeel van een (veel) te grote buizenbak is dat je al dat dieplood ook nog moet verslepen :D.

Begrijp me niet verkeerd... zo'n Twin is een prima bak...
Maar zeker niet voor iedereen :D.

dimitri
20 augustus 2007, 13:51
voorbeelden van artiesten: charlie and the nightcats, jimmy reed, t-bone, teddy morgan, kid ramos...

pimmetje
20 augustus 2007, 14:13
Hmmmm... zit redelijk clean geluid bij die smaak...
Die Twin ZOU dus denk ik wel kunnen.
Al moet hij wel LOEIhard om het randje te krijgen die enkelen in dat rijtje van je hebben :D.

Op zich kan je dat randje natuurlijk ook prima met een tube screamertje of zo proberen te krijgen. Persoonlijk ben ik zo'n lul die 't per se uit de versterker zelf wil, maar ach... ieder z'n hobby :D.

Mr.Jay
20 augustus 2007, 16:02
Het is een eind jaren 70 , begin jaren 80 model van 135W , ultralinear.Je ziet dit ana het zwarte plaatje achterop waarop de AC-switch zit. Die gaan tot 260V en zijn de laatste Powertrafo's van de silverface-series.
Niet de mooist klinkende Twins met behoorlijke warboel aan bedrading.
Als je knetterhard clean zoekt is dit jouw amp. Ik zou em echt niet hoeven.

bass blom
20 augustus 2007, 16:08
teringhard clean ja, ik had er 1 en daar speelde ik op met een H&K cream machine, was lekker :D

Han Solo
21 augustus 2007, 12:53
Niks mis met een goed onderhouden SF. Hard zetten voor een randje gaat wat mij betreft niet op, een 135W Twin is clean clean clean tenzij je alles op tien zet.
Deze ziet er netjes uit maar ik vind de prijs wel aan de hoge kant.......

Rutger
21 augustus 2007, 13:22
Als er een push-pull pot opzit voor extra volume en ie 135 watt is is ie idd van eind jaren '70, begin jaren '80. En Rutger, €650,- is de prijs waarvoor je die van mij ooit hebt overgenomen, ze zullen inmiddels toch wel iets meer opbrengen ;)?

k Heb m alweer een tijdje terug verruild voor een Blackface Bandmaster ;)
Prima bak, maar veel te hard voor mij

Silverfaces brengen volgens mij zo rond de E700 op, E650 is idd scherp

Kim Wilson
21 augustus 2007, 13:37
De 100 watt SF uitvoeringen zijn nog wel wat gewilder dan de 135 watt. De 100W's gaan volgens mij nog voor 800 Eu, en meer.

Rutger
21 augustus 2007, 13:39
Ja klopt. Ik doelde ook op de 135 watter van eind 70/begin 80

Als t een 100 watter is zal hij wat meer waard zijn, vlg mij is die E800 dan een prima prijsje

steph
21 augustus 2007, 14:30
Ja zeker een eind jaren 70 Twin. Fijne bakken hoor, gaat langer mee dan je rug!
Kan hard en clean, maar je kunt ook de push pull knoppen gebruiken voor het randje, dit is nl. een zgn. master volume Twin (gejat van Marshall).
Niks mis mee!

Kim Wilson
21 augustus 2007, 14:35
Ja zeker een eind jaren 70 Twin. Fijne bakken hoor, gaat langer mee dan je rug!
...
!
Nou ja, zéker... Het enige waar ik het aan kan zien is de switch van de power trafo, en dan ook nog omdat Mr. Jay dat zei. De push-pull MV zat ook al op de 100 watt uitvoeringen vanaf '74.

the sure thing
21 augustus 2007, 15:17
Terwijl de non MV gezochter zouden zijn dan de MV versies omdat ze warmer zouden klinken?

Rinze
21 augustus 2007, 16:07
Ik heb een 135 watt Dual Showman gehad, ultrlineair en met uittrekbare master. Hij ging erg hard (op een gegeven moment belden er mensen van drie straten verderop :D ) en met de voorversterker open scheurde hij ook best wel. Die uittrekbare master leverde meer scheur maar ook een telefoonsound op. Ik gebruikte een London City kast met Celestion G12H spekers erin: prima. Mooi warm en toch helder Fendersoundje. Wat steiler dan de Bandmaster van Kim Wilson, maar toch erg mooi. En al dat gelul over ultralineair, dat dat niet goed zou klinken: ik heb er niks van gemerkt. Maar: die top was al erg zwaar en een Twin breekt je rug. Maar dat heb je met bijna elke 2*12 inch buizenbak.

Kim Wilson
21 augustus 2007, 16:08
Steiler? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Rinze
21 augustus 2007, 16:29
Iets minder warmte in het geluid, minder compressie ook, direkter.

Kim Wilson
21 augustus 2007, 16:33
Ah dat. Ja, dat klopt wel. Feller, meer dynamiek, maar onvergeeflijk. Errug gave amps, lekker in your face. Maar ik geloof niet dat ik er wat mee zou kunnen.

the feable
22 augustus 2007, 09:37
De blues Deville en de Twin Reverb zijn inderdaad twee erg verschillende amps. De TR is veel sprankelender, frisser en heeft inderdaad iets minder Compressie, maar ongeloofelijk in je Face! Ik vind het zelf wel heel mooi. Daarnaast is de Deville een channel switcher en kan flink oversturen. Ook een goeie overdrive als je het mij vraagt. Een Twin Reverb oversturen kost je nog eens 160,- extra aan goede oordoppen. Ook werken er maar weinig pedalen echt goed op een twin reverb. Een dat zijn echt de duurdere overdrive-/ distortionpedalen. Als je dus veel overstuurt speelt en toch het sprankelende van de TR wil kun je misschien beter voor de twin amp gaan. Die is wel beetje duurder geloof ik.

Kim Wilson
22 augustus 2007, 09:48
Overdrive van de Deluxe/Deville series moet je je ook niet al te veel van voorstellen. Ook die kies je om zijn cleane kwaliteiten. En als ik dan moest kiezen... :)

Rutger
22 augustus 2007, 09:48
Ook werken er maar weinig pedalen echt goed op een twin reverb.
Correctie: op een ongemodde ultralineaire 135W Twin Reverb

Op de 100 watters gaat dat prima

the feable
22 augustus 2007, 11:15
Overdrive van de Deluxe/Deville series moet je je ook niet al te veel van voorstellen. Ook die kies je om zijn cleane kwaliteiten. En als ik dan moest kiezen... :)

Onze zanger heeft een Blues Deville 212, en die overdrive is echt erg goed. Tenminste dat vind ik! Je moet er natuurlijk van houden. De overdrive sound van de hotrod series is beduidend minder.

Kim Wilson
22 augustus 2007, 11:16
Oke, dat zou kunnen. De Blues Deluxe/Deville heb ik nog niet gehoord.

Eko
22 augustus 2007, 17:21
Een twin heeft het mooiste cleane geluid op hoog volume wat ik ooit heb gehad. Het geluid van de reverb met een warme chorus is niet te evenaren.
Na een tijdje wordt je het gewicht echt teveel. Daar weegt het geluid niet tegenop. In het begin wel, maar na een optreden of 100 echt niet meer.
Een kleinere amp zoals een Blues Deluxe is mooi genoeg. In mijn geval een 28 watt marble ( Clubreverb). weegt de helft en gaat hard zat. Als het harder moet gaat er een microfoon voor.
Bijkomend voordeel, je kunt een buizenoversturing krijgen op lager volume.

isa1984
23 augustus 2007, 18:03
Ik heb ook een 135 watt twin. De kast is er onderuit gezaagd het het ding is omgebouwd tot top. Opzich prima, alleen moet ik twee keer heen en weer lopen met mijn 2x12 kastje. Ik heb een tijdje gekloot gehad om er een scheur uit te krijgen. Ik heb laatst een reissue ts808 gekocht en ik moet zeggen, het ding bevalt me wel. Het ding is zo clean als een klok, met de tubescreamer heb ik een goeie bluesscheur ala SRV. En het mooiste cleane geluid dat ik van mijn leven gehoord heb. En wat de anderen zeggen klopt ook: een scheur krijg je er met pedalen prima uit, je hebt alleen even een high-end pedaaltje nodig die voor jou de gewenste overdrive geeft. Voor mij is dat een tubescreamer, een kennis van mij gebruikt voor live een red snapper van menatone, er stond er laatst nog 1 op gitaarmarkt. Zo'n blauwe fulltone bak heb ik ook geprobeerd en deed het ook prima. Ik heb de laatste tijd iets meer gain nodig dus ik ga misschien op zoek naar een versterker met een overdrive kanaal. Misschien Rivera, misschien een handgebouwde amp. Minder gesleep, minder zwaar. Misschien doe ik m binnenkort dus wel in de verkoop (dit is niet als spam bedoelt, maar als iemand iets wil ruilen). En nogmaals, alleen die top is al f'king zwaar dus weet waar je aan begint als je 1 of 2 hoog woont. Of als je het nog niet zo gemaakt hebt dat een paar knechten je spulletjes tillen... Nog 1 dingetje, als je kleine gigs speelt is een twin prima, als jeje volume maar net genoeg open draait. In kroegen e.d. kun je er prima mee uit de voeten is mijn ervaring. Ik speel nu grotere gigs dus kan mijn volume heeeel ver open :) en dan komt er gewoon een mic voor mijn speakerkast.
Succes met je zoektocht...

PeeVee
26 augustus 2007, 12:16
Mocht ik deze voor 800 euro kunnen kopen, dan heb ik toch een degelijke amp voor een goede prijs niet?Je zegt het zelf al: niet!