PDA

View Full Version : Booster, maar dan andersom?



Veekeren
20 augustus 2007, 12:00
Ik ben op zoek naar een pedaaltje wat mn gainkanaal op mn Rectifier qua volume lager kan krijgen. Dit lagere volume heb ik niet vaak nodig, dus niet de moeite om een 3 kanaals ipv 2 kanaals te zoeken, maar zou soms bij wat achtergrondpartijtjes praktisch/makkelijk zijn.

Ik heb al gewerkt met manieren om het volume van de gitaar te beperken (pedaal, volumepot), maar het nadeel is dan natuurlijk dat de gain ook omlaag gaat. Nu is een beetje niet erg, maar het is teveel.

Ik zit er over na te denken om een volumepot in mn Maxon Ts808 te laten bouwen. Zo kan ik het volume beperken, maar door de gain iets op te schroeven op de ts toch nog enigszins een gain in mn geluid houden. Btw werk ik liever niet met een volumepedaal in mn effectsloop, dan moet ik telkens 2 lange kabels extra aanleggen, wordt het weer een wirwar en dat vind ik de moeite niet.

Does this make sense? Zijn er andere betere opties?

Swan
20 augustus 2007, 12:03
boost in je FXloop die je standaard aan hebt staan en uit als t zachter moet lijkt mij de simpelste oplossing

up-guitarman
20 augustus 2007, 12:07
Mja, of volume pedaal in de FX loop.

Als je die voor je drive-pedalen of voor het drive kanaal van je amp zet haal die idd de gain omlaag. Met die Maxon zou ik niet beginnen klooien. Dat gaat niet zo heel veel uithalen denk ik...

interessander
20 augustus 2007, 12:14
De maxon od-808 heeft in principe toch een volume pot? Er zijn geloof ik wel pedaaltjes met enkel een volume pot die je op een bepaalde stand zet en dan aan of uit kan doen, zoiets:

http://www.citymusic.dk/amps/rathamp/SOLOSWIT.jpg

Harry
20 augustus 2007, 12:20
ik doe dit met mijn MXR MC402, met het pedaal aan speel ik in de crunchstand, en als ik hem uitzet heb ik het leadgeluid rechtstreeks via de versterker.

Veekeren
20 augustus 2007, 12:21
De maxon od-808 heeft in principe toch een volume pot? Er zijn geloof ik wel pedaaltjes met enkel een volume pot die je op een bepaalde stand zet en dan aan of uit kan doen, zoiets:


Het is al LANG geleden dat ik dat pedaaltje er bij heb gepakt en ik moet toegeven dat ik toentertijd em ook nauwelijks gebruikt heb. Maar nu ik effe snel een plaatje zoek heeft ie iig een balance knop en zou dit topic echt HELEMAAL nergens op slaan :nervous:

bass blom
20 augustus 2007, 12:50
ik had op mijn recto een volumepedaal in de effectloop.
zo 1 waar je met een potmetertje aan de zijkant de 'uitslag' kan instellen.

boss FV-50 L (lijn nivo)

werkte prima, ik gebruikte geen effectapparaat ;)

Aimé
20 augustus 2007, 13:02
En een gewone EQ?

the feable
20 augustus 2007, 13:08
En een gewone EQ?
Als je een EQ in je FX loop zit krijg je inderdaad minder volume maar nagenoeg evenveel Gain.

Veekeren
20 augustus 2007, 13:14
Misschien dat ik uiteindelijk toch aan de fxloop ga, maar zoals ik zei wil ik in eerste instantie zonder proberen. Ik probeer aanvankelijk het aantal kabels naar mn versterker te beperken tot 2 en niet 4.

Dirk_Hendrik
20 augustus 2007, 13:27
Ik hou er niet van mezellef te spammen:
http://www.dirk-hendrik.com/luca.html

Chris Winsemius
20 augustus 2007, 13:28
Qua pedaaltje: http://www.dirk-hendrik.com/luca.html

Jimwoud
20 augustus 2007, 13:29
Als je een EQ in je FX loop zit krijg je inderdaad minder volume maar nagenoeg evenveel Gain.
Het gaat toch om het volume? Niet om de gain.

Ik heb een 1/2 19" rack EQ van boss en daar kun je een footswitch op aanstuiten. ideaal dus, geen lange snoeren heen en weer etc.

Chris Winsemius
20 augustus 2007, 13:29
En 1 minuut later zat ik voor jou te spammen... :)

the feable
20 augustus 2007, 13:39
Het gaat toch om het volume? Niet om de gain.



Ja dan is deze optie toch geschikt?

Jimwoud
20 augustus 2007, 13:44
Ja dan is deze optie toch geschikt?
Ja je hebt gelijk, las je post een beetje verkeerd.

Goose
20 augustus 2007, 14:50
Waarom pak je je probleem net niet even anders aan? Ik heb zelf een cleaneboost maar zelfs in zijn laagste stand heb ik nog het zelfde volume. Daarom denk ik dat je misschien beter je "zachtere" geluid als instelling moet nemen op je amp en je "hardere" sound moet bereiken door er een boost voor te zetten.

DeiDRagonas
20 augustus 2007, 15:09
Een compleet cleane boost VOOR je pre-amp is geen optie... Die sleuteld ALTIJD aan de gain. Dus of een pedaal waarmee je iets van die gain terug kan draaien, waardoor je dus wel een iets ander geluid krijgt dan je nu gewend bent. OF een cleane boost in de loop. Wat mij de beste optie lijkt.

Grt Roy.

Nobler
20 augustus 2007, 15:18
Begrijp ik het goed dat je voor bepaalde partijen een lager volume wilt, maar wel dezelfde mate van vervorming wilt behouden? Is het dan niks om de tweetraps setup van Stevie Ray Vaughn te gebruiken? Twee Maxon OD-808 of een vergelijkbaar pedaaltje achter je 808, dan kun je de een op een lager volume zetten maar met voldoende vervorming, en de andere op je hardere geluid.

DeiDRagonas
20 augustus 2007, 15:24
Die 808 en TS9 dingen zijn niet clean genoeg denk ik... Ik heb het ook geprobeerd, maar je houdt niet hetzelfde geluid zoals je hem krijgt uit je amp. In dit geval Lijkt de Luca van Dirk me toch wel een goede kandidaat om gewoon in de loop te zetten. Hoewel ik hem nog niet gehoord heb trouwens hoor... Wat kost die btw? (Dirk?) Ik heb er ook wel belang bij als ie echt mooi strak is, want mijn ervaring is dat toch veel pedalen je geluid iets veranderen.

R.

vinni
20 augustus 2007, 17:44
Da's grappig!


Die Luca kan precies zijn wat ik zoek.

Ben bezig met de Marshall VintageModern versterkers.
Deze zijn maar éénkanaals.

maarru.....volgens mij maakt het wel verschil uit of je een humbucker gitaar aan de Luca hangt of single coils....

Zie ook mijn topics:
http://vintagemodern.informe.com/viewtopic.php?t=210

http://board.buildyourownclone.com/viewtopic.php?t=6597

Vinni

the feable
20 augustus 2007, 18:38
Of je kunt een tweede mastervolume in je amp (laten) bouwen. Maar dat lijkt me niet de meest eenvoudige en goedkope optie.

vinni
20 augustus 2007, 19:48
Nee,
Da's niet waar het om gaat.

Kijk die VintageModerns reageren heel goed op het terugdraaien van de volumepot op je gitaar. Zo kun je switchen van higain naar cleane soundjes.
Maar dat wil ik sneller laten gaan mer een voorspelbaar resultaat.

Groet,
Vinni

matto
23 augustus 2007, 13:04
Misschien dat er iemand een verslapper voor je heeft?:confused: :D

vinni
23 augustus 2007, 13:20
Een Argaiv-pedaal dus ! :satisfie:

Vinni

Dirk_Hendrik
23 augustus 2007, 13:33
Da's grappig!


maarru.....volgens mij maakt het wel verschil uit of je een humbucker gitaar aan de Luca hangt of single coils....

Vinni

Leg effe uit. Uit die topics maak ik niet op wat je precies bedoelt.

vinni
23 augustus 2007, 23:48
Nou....

Ik zoek dus een pedaal dat eigenlijk een soort mastervolume is van mijn gitaar.
De pedalen na dit pedaal denken dus dat ze een gitaar zien. Het volume op mijn gitaar staat voluit. Op het pedaal minder. Kan ik snel switchen als dit pedaal op een midilooper staat.

Als je single coils in je gitaar hebt, heb je meestal pots van 250K.
Humbuckers meestal 500K. Dus als die Luca dan een afgezwakt signaal wil
aanbieden op de daarop volgende pedalen maakt het mijn inziens wel degelijk
uit wat de Luca met je signaal doet. En volgens mij maak je de Luca dan OF voor singlecoils Of voor humbuckers.

Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

Trouwens het testen van die VM's en JVM gaat deze week niet door.
Ziek! :confused:

Vinni

Negative K3 fan
24 augustus 2007, 17:48
topicstarter is op zoek naar een volume pedaal voor in de fx loop, blijft je toon ook onaangepast.

vinni
25 augustus 2007, 19:13
Uhm ja.....Excusez!

Maar ik heb al wat gevonden! :D
http://www.jeverman.com/thepot.html

En voor de topicstarter :
Schijnt ook heel goed te werken in de FX-loop.
(maar let op....niet alle FX-loops zijn gelijk)

Alleen de prijs.....En ik heb ook zoiets van "Dat moet toch niet moeilijk
zelf te bouwen zijn!"

Afijn...nog ff wachten...ben momenteel ziek anders had ik al de Marshall VM 50/100Watt en JVM getest.

Moah...komt nog wel.

Enne.....voor nu......
Terug naar het topic. Toch mijn dank!

Vinni

David1223
25 augustus 2007, 22:12
Waarom pak je je probleem net niet even anders aan? Ik heb zelf een cleaneboost maar zelfs in zijn laagste stand heb ik nog het zelfde volume. Daarom denk ik dat je misschien beter je "zachtere" geluid als instelling moet nemen op je amp en je "hardere" sound moet bereiken door er een boost voor te zetten.


Is er dan toch geen pedaal die oorspronkelijk wordt bedoeld?

Ik vind het persoonlijk een beter idee dat je basissound een stevige distortion is en dan je voor de zachtere stukjes een soort anti boost gebruikt.
Inplaats van dat je basissound een zachte distortion is die je moet boosten voor de hardere stukjes.

Ik zoek eigenlijk ook zoon soort pedaal en ik zoek er ook een die wat van je gain afhaalt.

Maar bestaat dit uberhaubt?

Nellyrocks
28 augustus 2007, 14:14
Een retsoob moet te kopen. Das anderom.
























(sorry :confused: )

shredneck
29 augustus 2007, 00:18
Hmmmm.....een kwalitatief goede EQ-pedaal in de loop? (eentje met true bypass in combi met goede kabels)

Uiteraard kun je die kabels heel kort houden als je kiest voor een rackunit (in bijna elke fx unit zit wel een goede eq functie waarmee je ook -db in kan stellen), heb je meteen een fijn setje fx als je bijv een g-major of een intellifex koopt.

Succes!

Corvin