PDA

View Full Version : Buizenbakkie voor mijn Gretsch



Hotrod
20 augustus 2007, 10:59
Heb een Gretsch 6120-60 en ben zoekende naar een klein buizenbakkie voor thuis. Zo'n 5 watter lijkt me wel erg leuk. Zit een beetje te dubben tussen een Harley Benton GA5 of die kleine van Peavey. Speelstijl is vooral clean met zo nu en dan word meer bloezie scheur. Wat zijn jullie ideën????

Rinze
20 augustus 2007, 11:11
Die kleintjes doen niet echt clean geloof ik. Misschien een klein Fendertje of een tweedehands Peavey Classic 30? Dan heb je tenminste een fatsoenlijke speaker. Het is toch zonde om met zo'n mooie gitaar met een telefoongeluid te produceren...

Jimwoud
20 augustus 2007, 12:19
Ik zou kijken naar een Laney LC15. zijn echt goede dingen, ik heb er eergister één voor 100 euro op de kop weten te tikken.

Vind die 5 watt epi valve en waarschijnlijk ook de benton toch een beetje te iel klinken. Misschien is dat wel op te lossen met mods ofzo. Ik wil mijn Laney ook nog weleens modden om er een nog serieuzere sound uit te krijgen.

Squier4ever
20 augustus 2007, 12:22
kijk eens voor een Fender Blues Junior of een Champ. een gretsch met Fender is wel een ultra lekkere combo voor blues/rockabilly/whatevâh

q-elvis-p
20 augustus 2007, 13:40
Ik zou kijken naar een Laney LC15. zijn echt goede dingen, ik heb er eergister één voor 100 euro op de kop weten te tikken.

Vind die 5 watt epi valve en waarschijnlijk ook de benton toch een beetje te iel klinken. Misschien is dat wel op te lossen met mods ofzo. Ik wil mijn Laney ook nog weleens modden om er een nog serieuzere sound uit te krijgen.

Ik ben benieuwd naar die laney! heb je m al?

ACSlater
20 augustus 2007, 14:39
Heb een Gretsch 6120-60 en ben zoekende naar een klein buizenbakkie voor thuis. Zo'n 5 watter lijkt me wel erg leuk. Zit een beetje te dubben tussen een Harley Benton GA5 of die kleine van Peavey. Speelstijl is vooral clean met zo nu en dan word meer bloezie scheur. Wat zijn jullie ideën????

Ik heb beide besteld en ik verwacht ze nog vandaag. Daarnaast heb ik ook nog eens een Gretsch :) De Peavey heeft al een 8 ohm output en die HB kan gemod worden zodat die eveneens 8 ohm doet. Ik ben namelijk van plan om ze op mijn 2x12 V30 cab aan te sluiten want ik hou niet zo van kleine speakers. Heb echt zin om te kijken welke beter klinkt en post uiteraard mijn bevindingen op dit forum.

guitartub
20 augustus 2007, 18:46
Een 5watter? Marble Max!

ACSlater
21 augustus 2007, 12:00
Oei heb ze net binnen en er is een ding dat me opvalt aan beide combo's: het is wel HEEL droog zonder reverb! Gelukkig had ik hier nog een Danelectro Springking liggen en is dat opgelost. De Springking gebruik ik eigenlijk nooit want mijn Vox had ingebouwde reverb en met mijn Marshall over V30's heb je een natuurlijke reverb. Ik ben nog niet zo tevreden over het geluid met hb's en gelukkig heb ik coilsplit op mijn LP want dat klinkt al een stuk beter. De hb's hebben eigenlijk al teveel output voor deze versterkers. Ik ga nog ff door met testen.

bass blom
21 augustus 2007, 12:17
clipjes clipjes :strat:

ACSlater
21 augustus 2007, 12:55
Zo de Gretsch klinkt al heel wat beter dan de LP met niet gesplitte HB's. Komt natuurlijk omdat de TV Jones wat lagere output hebben de de Seymours in de LP. Ik ben wel van plan om clipjes op te nemen maar ik probeer eerst nog wat meer uit. Met de GA5, volume en EQ, heb je heel wat sneller de sweetspot gevonden maar die Peavey heeft een gain, tone en mastercontrol en daarnaast ook nog de high en low input. De koptelefooningang werkt wel maar het geluid is stukken minder dan over de speaker en breekt sneller op.

BLOK182
21 augustus 2007, 14:41
Ik ben ook al een tijdje aan het rondshoppen voor een klein buizencombootje voor thuis, en ondertussen heb ik het gevonden in een....oude Blaupunkt Sultan buizenradio uit de jaren 50. Class a op El84, kost geen drol zo'n ding, en klinkt lekker volwassen, enorm warm, volume genoeg voor thuis en het staat cool:-) Oh ja, de radio doet het ook prima, arrow classic rock klonk nog nooit zo authentiek 8)

Jimwoud
21 augustus 2007, 15:19
Ik ben ook al een tijdje aan het rondshoppen voor een klein buizencombootje voor thuis, en ondertussen heb ik het gevonden in een....oude Blaupunkt Sultan buizenradio uit de jaren 50. Class a op El84, kost geen drol zo'n ding, en klinkt lekker volwassen, enorm warm, volume genoeg voor thuis en het staat cool:-) Oh ja, de radio doet het ook prima, arrow classic rock klonk nog nooit zo authentiek 8)
cool, doe ie het ook lekker met pedaaltjes enzo?

BLOK182
22 augustus 2007, 12:28
Ja hij klinkt te gek, heb er een MI Audio Blues Pro voor, geen ubermetal uiteraard maar lekker om de radio over het randje te duwen, lekker bluesy, maar ook classic rock gaat prima:-) Het grappige is dat mijn Gretsch destijds, in 1960, een van de betaalbare instapmodellen was, en dat men vaker uit budgetoverwegingen op oude buizenradio's speelde, wanneer een echte versterker te duur was. En damn, wat een te gekke sound en mojo voor zo'n 50 jaar oude beginnersset!! Das toch wel ff anders dan een Ibanez Gio met een Bogey transistorbakkie! Mja, vroegah was toch alles betah 8)

Eko
22 augustus 2007, 17:07
Als de versterker geen reverb heeft , gooi er dan alleen eens een delay tussen. Net als Brian Setzer. Een goede 30-50 watt buizenbak doet wonderen.
Brian is niet te moeilijk om er af en toe ook eens een Tubescreamer tussen te gooien.
Mooie Bandmaster met 40 watt ( piggyback) en een 2 x 12 inch eronder staat nu op de verlanglijst.