PDA

View Full Version : Geldzaken e.d. als band zijnde



Lossesnaar
20 augustus 2007, 10:29
dag medemuziekanten, ik vroeg met af hoe de meesten dat doet met hun band.
Wij zijn zelf daar nog net niet aan toe maar alvast voor het vooronderzoek.

Zijn er bands die als, ik noem maar een zijstraat, "stichting" staan ingeschreven....geld verdienen en dat op een rekening hebben.....de kosten van spullen e.d. af te trekken zijn......uitstapjes met de band ook kosten zijn....enz.

maw wat is raadzaam om deze zaken te regelen...natuurlijk zou je de verdienste graag in je zak steken maar dat ligt (wit_) lastig d8 ik, iemand tip/ervaring? bvd

gr marco

Daemon
20 augustus 2007, 12:12
Ik zou je band in ieder geval dan als v.o.f. bij de kamer van koophandel laten inschrijven. Niet als stichting or something else. Hebben wij zelf ook gedaan & een andere band die we kennen ook. Je kunt dan inderdaad btw op aankopen die met de band te maken hebben terug declareren.
Voornaamste probleem is dat je nogal veel extra papierwerk krijgt. Je zult jaarlijks een balans moeten maken met inkomsten en uitgaven van de band. Als beginnende band zal het wel zo zijn dat je nog niet echt veel inkomsten zult hebben op zo'n balans. Dit komt omdat je als kosten bv: aanschaf nieuwe spullen, huur oefenruimte etc allemaal kunt opgeven. Ik heb nog niet echt ervaring met verdienstes verdelen binnen een v.o.f., maar ik geloof dat je dan ook belastingen etc moet afdragen. Vraag anders gewoon een info pakket aan bij de kvk. Dan kun je rustig doorkijken of 't iets is voor je band.
Goodluck!!

Baker
10 september 2007, 16:51
heb het destijds ook overwogen.
Toch maar niet gedaan vanwege de papierwinkel idd.

Treden nu altijd op doormiddel van de kleine vergoedingsregeling van de belastingdienst. Zo wit as maar kan. (niet echt rock&roll om na elk optreden die papieren in te vullen voor de kroegbaas, maar ja)

Piekhaar
10 september 2007, 18:03
Wij denken daar niet eens aan. Veel te veel (papier) werk om als band een KvK inschrijving te hebben. En we verdienen daar ook nog niet genoeg voor.

Waar nodig maken wij gebruik van een gageverklaring (kleine vergoedingsregeling) van de belastingdienst.

DeiDRagonas
10 september 2007, 20:44
Misschien ga ik nu iets heel fouts zeggen hoor, k weet niet...
Maar wij doen ALLES eigenlijk ZWART!
Gewoon na een optreden ff paar honderd eu in t handje en klaar, niks opgeven, niks papierwinkel en wel zo rock n roll.

Grt Roy.

Piekhaar
10 september 2007, 20:50
Misschien ga ik nu iets heel fouts zeggen hoor, k weet niet...
Maar wij doen ALLES eigenlijk ZWART!
Gewoon na een optreden ff paar honderd eu in t handje en klaar, niks opgeven, niks papierwinkel en wel zo rock n roll.

Grt Roy.

Zo gaat het vaak, maar sommige cafés (vooral jongerencentra die subsidie krijgen) willen een gageverklaring oid. Zodat ze kunnen verantwoorden waar het geld heen is.

Baker
10 oktober 2007, 13:04
Misschien ga ik nu iets heel fouts zeggen hoor, k weet niet...
Maar wij doen ALLES eigenlijk ZWART!
Gewoon na een optreden ff paar honderd eu in t handje en klaar, niks opgeven, niks papierwinkel en wel zo rock n roll.

Grt Roy.

helemaal mee eens....
Niks is zo'n rock&roll afknapper als na afloop van de gig allemaal braaf je sofinummer te noteren op een belastingdienst formulier.

Maar helaas, wij merken ook dat kroegen het steeds vaker eisen.
zij kunnen vaak ook niet anders.

JimiDylan
10 oktober 2007, 18:30
ik ben het er niet mee eens dat dat niet rock n roll is. je geldzaken goed regelen is juist een vak apart in de rock 'n roll, eentje wat je goed moet kunnen wil je het redden in die wereld. (of je hebt natuurlijk een manager/agent die het voor je regelt ;))

rjong999
10 oktober 2007, 22:14
wij hebben gewoon altijd een stapeltje ingevulde formulieren en kopieeen van paspoorten bij ons, kwestie van naam van de kroeg invullen, handtekening en klaar. We maken netto een verlies (ja, dure dingen, die mesa's en soldano's) dus geven geen inkomen op aan de belasting, maar houden het wel allemaal netjes bij. Voordeel: ook geen vof, stichting of weet ik wat nodig, lekker duidelijk allemaal.

Dude
10 oktober 2007, 23:11
Zo gaat het vaak, maar sommige cafés (vooral jongerencentra die subsidie krijgen) willen een gageverklaring oid. Zodat ze kunnen verantwoorden waar het geld heen is.

wij spelen toch aardig wat hier in de regio maar ik maak zelden mee dat het zwart gaat hoor. Elke kroeg moet verantwoorden waar zn geld heen gaat dus die formulieren horen erbij.

Bovendien..... is een avondje covers spelen meer rock and roll dan formuliertjes invullen bij de kroegbaas aan het einde van de avond ?


neuh....

Harald
11 oktober 2007, 09:16
En om als band boven die 135 Euro de man te komen die je bij de gageverklaring kunt opvoeren (of was het nu 136), moet je het niet van de kroegjes hebben, tenzij je solo of als duo speelt... En voor dat bedrag moet je aardig wat spelen wil je het niet op het eind van het jaar ook als onkosten bij elkaar hebben.

Papierwinkel idd gewoon voorbereiden zodat je alleen nog even een handtekening hoeft te zetten. Een keer goed invullen, (geloof dat wij zelfs de handtekeningen er al op hebben) en later alleen nog kroeg en datum invullen, no problem.

Ken mensen die ineens de belastingdienst achter zich aan kregen met zwart spelen, de schattingen die dan gemaakt worden getuigen van weinig inzicht in het nederlandse muziekwereldje. Was het maar waar, dan zou je de belasting ook graag ervan betalen. Maar als je een faillisement Rock & Roll vindt, vooral zwart doen natuurlijk ;)

Kim Wilson
11 oktober 2007, 09:17
Onze manager regelt dat altijd. Die heeft een stapeltje van die formulieren in de auto liggen, allemaal al volledig ingevuld. Het enige wat wij moeten doen, is even een handtekening zetten. Maar dat zijn we wel gewend, we doen na een optreden niet anders dan handtekeningen weggeven. En of dat nou op een tiet van een lekker wijf is, of op een ding van de belastingdienst, who cares? :cooler:


Ik vind het zelf afbreken van al je zooi na een optreden een veel grotere afknapper.

Harald
11 oktober 2007, 09:25
Ik vind het zelf afbreken van al je zooi na een optreden een veel grotere afknapper.

Precies !

Dude
11 oktober 2007, 10:58
we doen na een optreden niet anders dan handtekeningen weggeven. En of dat nou op een tiet van een lekker wijf is,


gezien de fotos van je publiek en de gemiddelde leeftijd daarvan zit jij vaak op je knietjes voor die rolators met je merkstiffie zeker.....

Kim Wilson
11 oktober 2007, 11:05
Ja, op de foto's... Die lekkere wijven zitten ons natuurlijk op te wachten in de kleedkamer! Die foto's zijn alleen maar om het thuisfront niet al te ongerust te maken. :)

Dude
11 oktober 2007, 11:24
wat ben je assertief de laatste tijd hans, sex dit sex dat sex voor sex na.... vertel !?

Kim Wilson
11 oktober 2007, 11:26
Rock & Roll, dude! :cooler: