PDA

View Full Version : Welke electro-akoestische gitaar moet ik kopen?



Bart_-
19 augustus 2007, 23:50
Hallo akoestisch gitaristen :)

Ik speel nu bijna twee jaar electrische gitaar, en ik wil al een tijdje een (staalsnarige) akoestische gitaar erbij nemen. Omdat ik geen verstand heb van akoestische vragen leek het me een goed idee de hulp van de ervaren forummers vragen. De reden dat ik een electro-akoestische gitaar wil, is dat ik graag wat opneem met m'n Toneport, en geen goede microfoon heb.
Mijn budget is op het moment ongeveer €250, maar ik ben binnenkort jarig dus dan heb ik eventueel meer geld tot mijn beschikking.
Een aantal gitaren die me wel wat leken:

Ibanez AEG8E, (link (http://www.ibanez.co.jp/products/ac_page.php?AREA_ID=3&PAGE_ID=92&COLOR=CL01)), €198,-
Ibanez AEG10E, (link (http://www.ibanez.co.jp/products/ac_page.php?PAGE_ID=90&COLOR=CL02&AREA_ID=3)), €255,-
Stagg a2006, (link (http://feedback.nl/?id=55&b=STAGGA2006BK&a=&treeID=)), €159,-
De AEG8E en a2006 heb ik heel even in de winkel kunnen bespelen, de afstelling was niet echt geweldig dus een goede vergelijking heb ik niet kunnen maken (ook door mijn gebrekkige ervaring met akoestische gitaren). De AEG10E was in die winkel niet meer verkrijgbaar, volgens de verkoper omdat de kwaliteit van deze gitaar de laatste tijd drastisch verminderd was. Op Harmony-Central vind ik echter bijna alleen maar positieve reviews, dus of dit klopt weet ik niet...

Nu mijn vraag aan jullie: heeft iemand ervaring met deze gitaren, of weet iemand een beter alternatief binnen het budget (zie boven)?

Oohja, voor ik het vergeet: gitaren zonder cutaway vind ik op de een of andere manier niet mooi, dus dat speelt ook nog mee bij de keuze

Laser
20 augustus 2007, 11:50
Om even bij jouw eerste selectie te blijven:
- laat de Stagg waar ze is, niet aan beginnen als je iets of wat degelijke klank wil. Je kàn een geluksdag hebben, maar die zijn zeldzaam.

De Ibanez AEG10E lijkt me al iets beter, laat de 8 ook maar zitten.

Mijn idee:
wacht tot je verjaardag door is, en ga dan met je (wat gegroeide) budget op zoek naar wt je nog wel kan aankopen. De keuze wordt een eind groter.
Bezoek verschillende winkels, en bespeel zoveel mogelijk. Wil je écht electro-acoustisch (voor spelen met een groep dus dunnere body omwille van minder gevoelig voor feedback), ga dan naar merken met ervaring als Ovation, Yamaha, Takamine, Taylor. Er zijn er nog goede hoor. Dus neem even je tijd. Bespeel ze op een acoustische versterker in de winkel, en wanneer je 'de' gitaar gevonden hebt, denk er dan nog een paar dagen over na, ga terug en speel opnieuw. Moet nog even goed klinken. Laat je niet opjagen, noch door je ongeduld, noch door een verkoper :-).

De gitaar moet goed voelen en klinken, afstelling in orde. Of de winkel moet deze voor je in orde stellen voor je tot aankoop overgaat.

Nog wat geduld dus en plezier bij het zoeken...

Flipkoos
20 augustus 2007, 12:18
Koop een mooi Seagull S6 of Simon and Patrick SP6 tweedehands. Heb voor die van mij 2e hands 220 betaald. Mooi spul, LR BAggs erin...en het voordeel is dat ze onversterkt ook geweldig klinken. Daarin vind ik ze beter als bijv. Takamine en Ovation.

Bart_-
20 augustus 2007, 22:58
@Laser: Misschien was het niet zo verstandig van me om te vermelden dat het budget nog omhoog kan, aangezien dit meer bedoeld was voor het geval ik net te weinig geld had (bijv. €50) om een bepaalde (veel betere) gitaar te kopen. Electrische gitaar blijft mijn 'hoofdinstrument', de akoestische is gewoon voor erbij. Topkwaliteit is dus niet nodig, als het maar een goed bespeelbare gitaar is met een mooi geluid ben ik tevreden (Ter vergelijking: mijn electrische gitaar is een Dean Vendetta 1.0 van €200 en hier ben ik ook erg tevreden over, en dat is dan mijn 'hoofdinstrument'.

@Flipkoos: Tweedehands is natuurlijk ook een optie, al moet ik zeggen dat ik het toch altijd een beetje 'gevaarlijk' vind, helemaal als ik de gitaar niet in handen heb gehad voor de aankoop. Daarbij komt nog het probleem van ouders die niet ver willen rijden.
De gitaren die je opnoemt hebben geen van beide een cutaway, wat ik toch redelijk belangrijk vind...

Pais
20 augustus 2007, 23:09
Wil je écht electro-acoustisch (voor spelen met een groep dus dunnere body omwille van minder gevoelig voor feedback), ga dan naar merken met ervaring als Ovation, Yamaha, Takamine, Taylor.

De TS geeft aan een element te willen zodat hij kan opnemen via zijn pc. In dat geval zou ik zeker niet voor een dunnere body kiezen. Het tast de akoestische kwaliteit aan en gezien het gebruiksdoel van de topicstarter zal er geen sprake zijn van feedback problemen.


In die prijsklasse zal ik echt gaan voor een zuiver akoestische gitaar zonder element. Je hebt dan zeker weten een betere gitaar voor dat geld, al helemaal als je wat tweedehands rond gaat snuffelen.
Als je gewoon je deuntjes op wilt nemen voor jezelf, als onderdeel van het studeren, dan kun je een goedkoop microfoontje erbij kopen. Zo doe ik het ook. Het microfoontje heeft me 25 euro gekost.

Bart_-
21 augustus 2007, 00:21
@Pais: Ik ben misschien niet helemaal volledig geweest: nu zou ik het element alleen gebruiken om op te nemen, maar ik wil graag zo snel mogelijk in een band spelen (dat is alleen nog niet zo makkelijk te regelen) en dan is een element toch wel een vereiste... (Ik ben misschien een beetje laat met deze info)

nemmo
21 augustus 2007, 00:26
kijk ook een naar de Dean performer E. Die past binnen je budget en is zn geld waard vind ik. Voor vragen kun je mailen of pben.

Gr Reinier

Edit: Deze gitaar heeft een cutaway! feedback heeft em geloof ik

Flipkoos
21 augustus 2007, 07:51
@Flipkoos: Tweedehands is natuurlijk ook een optie, al moet ik zeggen dat ik het toch altijd een beetje 'gevaarlijk' vind, helemaal als ik de gitaar niet in handen heb gehad voor de aankoop. Daarbij komt nog het probleem van ouders die niet ver willen rijden.
De gitaren die je opnoemt hebben geen van beide een cutaway, wat ik toch redelijk belangrijk vind...

Ik had indertijd nog een OV... Nooit kopen voor je m zelf in handen heb gehad inderdaad. Je hebt ze allebei wel met cutaway hoor...
http://www.guitar.co.uk/documents/1045/1045-large.jpg
http://www.snidermusic.com/images/Instruments/seagull%20cwcedar.jpg
Je hebt voor het zelfde geld dan gewoon een heleboel 'meer' gitaar. Voor een fractie van de nieuwprijs heb je een gitaar die ongetwijfeld beter klinkt dan een gitaar met een nieuwprijs rond de 200/250 euro. Volgens mij kan een reisje dan vaak wel uit.
Er zijn natuurlijk by the way nog veel meer goeie gitaren dan alleen SP & Seagull die 2e hands goed scoren zijn.

Laser
21 augustus 2007, 14:16
Zelf speelde ik ooit in een band met mijn Seagull cutaway, ingebouwd LR Baggs element; zelfs met de feedback buster in het klankgat gaven bepaalde frequenties nog feedback (gezien de luide setup van het geheel van de band) en moest ik gaan uitfilteren. Jaren ervoor speelde ik met de band op een APX8, en daar had ik dat probleem niet mee (heb ze ooit spijtig genoeg verkocht om een andere gitaar te kunnen kopen). Daarom mijn voorstel van een thin body.

Je kàn naar een Stagg gaan als je echt geen hoge eisen stelt.
Maar voor een acoustisch iets betere gitaar zal je denk ik toch meer dan 200 moeten neertellen, zeker met element.

Maar goed, je eisen stel je zelf zo hoog als je wil...

Succes!

EDIT:
op de markplaats hier staat net een Seagull met element voor 350.
Als alles eraan nog in orde is is dat wel een koopje.

Bart_-
21 augustus 2007, 20:39
Ik ben vandaag bij m'n gitaarleraar geweest. Toen ik hem vertelde dat ik een akoestische gitaar wilde kopen, kwam hij meteen met het advies om een bepaalde gitaar te kopen, een Crafter (hij wist het type niet meer uit z'n hoofd) met cutaway en element, prijs: €460. Dit is wel even heel veel duurder dan ik in eerste instantie van plan was uit te geven, maar volgens mijn leraar is deze gitaar echt perfect, en de allerbeste in z'n prijsklasse.

Hier moet ik nog maar eens heel goed over nadenken, gezien 'ie zoveel duurder is dan m'n huidige budget, maar eerst nog: Heeft iemand enig idee welke Crafter gitaar hij bedoelt? Ik zou er graag wat over opzoeken, en ik zie mijn leraar pas over 2 weken weer...

@Flipkoos: Sorry, had verkeerd gekeken. De gitaren die ik als eerste te zien kreeg na het zoeken op het type hadden geen van alleen een cutaway, ik was er vanuit gegaan dat ze allemaal zo zouden zijn.

peter_heijnen
22 augustus 2007, 11:38
Vraag of je leraar met je mee wil naar de gitaarzaak ipv een les. Wordt je leraar toch betaald en heb jij een goede raadgever.

Kaboemba
22 augustus 2007, 12:21
Ik ben vandaag bij m'n gitaarleraar geweest. Toen ik hem vertelde dat ik een akoestische gitaar wilde kopen, kwam hij meteen met het advies om een bepaalde gitaar te kopen, een Crafter (hij wist het type niet meer uit z'n hoofd) met cutaway en element, prijs: €460. Dit is wel even heel veel duurder dan ik in eerste instantie van plan was uit te geven, maar volgens mijn leraar is deze gitaar echt perfect, en de allerbeste in z'n prijsklasse.

Hier moet ik nog maar eens heel goed over nadenken, gezien 'ie zoveel duurder is dan m'n huidige budget, maar eerst nog: Heeft iemand enig idee welke Crafter gitaar hij bedoelt? Ik zou er graag wat over opzoeken, en ik zie mijn leraar pas over 2 weken weer...

@Flipkoos: Sorry, had verkeerd gekeken. De gitaren die ik als eerste te zien kreeg na het zoeken op het type hadden geen van alleen een cutaway, ik was er vanuit gegaan dat ze allemaal zo zouden zijn.

Crafter is zeker niet de beste in die prisj klasse, of moet ik zeggen zeker niet de enige goede.
Ik heb zelf heel goede ervaringen met Cort (ntl-20) en zeker ook LAG. Het is niet te geloven dat ze erin slagen om in die prijs klasse een gitaar kunnen maken met een eigen karakter, maar LAG heeft dat zeker.
Heb meerdere keren een (semi)akoustische gitaar uitgezocht en elke keer viel crafter af.

Btw waarom gaan mensen er vaak vanuit dat een gitaar leraar wel weet wat de beste keus is ?

Pais
22 augustus 2007, 13:23
Waarschijnlijk omdat dat een goede gitarist, en vaak de enige goede gitarist, is in de directe omgeving van veel starters is?

Het zegt weinig inderdaad: mijn ex-gitaar leraar speelde op de meest beroerde (tevens goedkoopste) snaren die ik ooit op mijn gitaar heb gehad. :sssh: Maar volgens mij is hij inmiddels ook overgestapt.

Melt
24 augustus 2007, 00:36
Ik denk dat het beste is om eerst een paar gitaren te proberen. Jouw leraar geeft aan dat een Crafter heel goed is, terwijl ik persoonlijk er niet op kan spelen. Ik heb verschillende Crafters in mijn handen gehad, maar elke keer vond ik het minder. Mijn voorkeur gaat nog altijd naar de Yamaha APX 500, die heeft een kleinere body. Overigens vond ik de Takamnie EG440C ook lekker spelen. Ik ga denk ik nog een dagje naar Rotterdam, kijken of ze daar gitaren hebben die bij me past. Mocht ik daar een goede gitaar zien, ga ik hem mee naar huis nemen. En anders kies ik voor een Yamaha in Utrecht. Ik ben in ieder geval ook op zoek naar een electro-acoustische gitaar.

Succes met je zoektocht!

Groetjes,

bgcadmin
1 september 2007, 17:25
Ik heb enkele weken geleden een Ibanez EWC30-PDE acoustic gekocht en ben er heel tevreden over.

Ze is ietwat kleiner dan een "gewone" gitaar en ze heeft een spectaculaire look.

Ik kocht ze voor 340€, dus met de verjaardagscentjes erbij moet dat wel lukken ;-)

Hier (http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/eaa2404d8e593b64422113377dd55ae6.jpg) vindt je een foto.

Succes.

Andy
The Belgian Guitar Community (http://www.belgianguitar.be)
(ook op deze site: riffs en composities met mp3-playback en professionele tab)

Dog friend
15 september 2007, 22:53
hoi
ik heb pas geleden deze gitaar gekocht, het is een semi acc Samick (greg bennett design) om5 ce
tot zover ben ik tevreden maar ik ben hem nog aan het inspelen

past wel in jou budget ik heb er in de muziek winkel 270 euro
voor betaald.

Groetjes

http://i7.tinypic.com/68h2jqh.jpg

LaurentB
16 september 2007, 13:18
Crafter is zeker niet de beste in die prisj klasse, of moet ik zeggen zeker niet de enige goede.

(...)



Dat laatste is zeker waar, er is een verwarrende hoeveelheid keuze in die range. Maar ook met sterk wisselende kwaliteit binnen één merk.

TimmU
16 september 2007, 23:00
- KOOP GEEN STAGG!!!

ga inderdaad is kijken naar lag,je zal verbaast staan... ben zelf ook is rustigjes aan op zoek naar een goede akoustische , en die lags laten me niet onberoerd vind ik.

-probeer zo min mogelijk last te krijgen van GAS , hoe moeilijk het ook is. het kopen van een nieuwe gitaar, hoeveel ie nou moet kosten maakt niet uit, is een vrij tijdrovende bezigheid.

Goede tip van de gitaarleraar trouwens! +1`
suggestie van winkel ipv les kan natuurlijk, als je goed met je gitaarleraar kan opschieten vind ie het vast geweldig om nieuwe gitaren te kopen met z'n leerlingen. succes dude!