PDA

View Full Version : Preamp in Peavey 5150



Murdock
19 augustus 2007, 18:04
Zoals de meesten van jullie weten is het moeilijk om echt een mooi clean geluid
uit de 5150 te halen, dus dacht daarom te gaan werken met een andere preamp
Heb dus een digitech rp7 valve in de return geprikt , heb nu een mooi clean
maar minder mooie oversturing. Zijn er nog andere mogelijkheden om toch
in de buurt te komen van de peavey oversturing, of is het toch een kwestie
van de instellingen van de digitech tweaken

www.inhaze.nl

classic rock band

Swan
19 augustus 2007, 18:45
misschien kan je beter 2 tops A/Ben; de 5150 voor oversturing en n andere voor clean...

Murdock
19 augustus 2007, 18:52
misschien kan je beter 2 tops A/Ben; de 5150 voor oversturing en n andere voor clean...


Ja, dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar ik wil gewoon over 1 versterker spelen


www.inhaze.nl

Classic Rock Band

DeiDRagonas
19 augustus 2007, 19:17
Als die loop een volume pot heeft kun je ook A/B-en op die ene amp toch. Volume van je loop op de helft ongeveer en dan via een AB switch naar je amp input OF je Digitech pre-amp met je cleane geluid.

Misery Signals
19 augustus 2007, 20:34
Misschien het schema van de amp erbij nemen als je dat hebt en kijken welke lampen verantwoordelijk zijn voor de oversturing?
Die lampen vervangen door JJ 12AX7 lampen, hebben evenveel gain en klinken warmer, meer als een buis, niet zo steriele bass maar meer echt levend.
Heb er nu in mijn Dual Recto's ook zitten op de distortion posities. Nog een EHX op de fx loop plaats en op de output voor toch een strakke heldere uitgang met punch en je hebt volgens mij al een andere amp... zware distortion die toch niet te steriel klinkt en betere warmere clean.
Mijn ervaring...

Swan
19 augustus 2007, 20:37
idd na het vervangen van buizen en het laten biassen klonk mijn 5150 ook stukken beter

BartT5R
19 augustus 2007, 20:47
Volgens mij kan je de loop gewoon schakelen, als die Digitech dan ook nog een schakelsturing heeft (zoals de Roland GP100) dan kan je gewoon via een Midipedaal en je Digitech de hele zooi schakelen.
Ik had vroeger mijn Rockmaster preamp op die manier geschakeld.
Succes

Murdock
19 augustus 2007, 20:57
Als die loop een volume pot heeft kun je ook A/B-en op die ene amp toch. Volume van je loop op de helft ongeveer en dan via een AB switch naar je amp input OF je Digitech pre-amp met je cleane geluid.


Loop heeft geen volume pot, en andere buizen is ook geen optie, want
de amp klinkt gewoon goed,maar net wat ik al aangaf mis af en toe
gewoon een sprankelend clean en dat haal je gewoon niet uit een 5150,toen
ik hem kocht ben ik echt gegaan voor de brute oversturing

www.inhaze.nl

Classic Rock Band

Jimwoud
19 augustus 2007, 23:07
Ik heb niet veel ervaring met de 5150, alleen even een keer op gespeeld bij bartT5R toevallig.

Maar heb welleens op harmony central gelezen dat als je er andere voorbuizen in doet die minder versterken(toch gain zat) dat het clean al een stuk beter wordt, en dat klinkt mij ook wel aannemelijk. Langer clean en misschien wordt de voicing ook wat beter.

succes

guitaraddict
20 augustus 2007, 17:21
De eerste buis heeft een anode weerstand van 220 k en daarmee is het probleem geschapen want dit geeft een grote versterking en al wat vervorming en zal dus het verschil tussen clean en distortion waarschijnlijk altijd een compromis blijven.

Je kunt 2 dingen proberen : een 12ay7 als 1e buis proberen of de anode weerstand van 220 K b.v naar 150 k of 120 k terugbrengen maar daarmee verminder je ook de totale vervorming.
Misschien blijft er toch voldoende over.

Lukt dit niet zou ik ook een 2e versterker voor het clean gebruiken!

Alf

Magic Bean
20 augustus 2007, 17:25
Of je kan gewoon een Peavey Rockmaster op de kop tikken. Klinkt als een 5150 en heeft 3 kanalen. Dus ook clean.

Jimwoud
20 augustus 2007, 17:27
Ik zou toch ook een keer een paar buizen preamps proberen, heb je misschien ook nog een andere distortion erbij. Heb trouwens ook erover nagedacht een setup te maken als jij nu bedenkt. Probeer eens een Jackson JX-3 preamp te scoren, die hebben wel een mooi clean, en kosten geen drol.


Of je kan gewoon een Peavey Rockmaster op de kop tikken. Klinkt als een 5150 en heeft 3 kanalen. Dus ook clean.
Heb hem ook gehad. Vond hem niet zo op een 5150 lijken eigenlijk, veel te fizzy distortion, en het clean wat ook niet echt lekker.

Geronimo
20 augustus 2007, 17:28
Je moet er geen JJ buizen indoen, zonde van je overdrive.

Met buizen gaan kloten om dit op te lossen heeft sowieso geen zin, het zal altijd een compromis blijven idd zoals guitaraddict zegt.

Je zou wel met een inputbuffer je gitaarsignaal kunnen splitten, en 1 in je peavey steken voor de overdrive, en 2 in de preamp, en dan kan je met een voetpedaal voor je fxloop tussen je clean en overdrive schakelen.

De 5150 heeft namelijk een voetpedaal aansluiting achterop voor je fxloop.

Murdock
20 augustus 2007, 19:52
De eerste buis heeft een anode weerstand van 220 k en daarmee is het probleem geschapen want dit geeft een grote versterking en al wat vervorming en zal dus het verschil tussen clean en distortion waarschijnlijk altijd een compromis blijven.

Je kunt 2 dingen proberen : een 12ay7 als 1e buis proberen of de anode weerstand van 220 K b.v naar 150 k of 120 k terugbrengen maar daarmee verminder je ook de totale vervorming.
Misschien blijft er toch voldoende over.

Lukt dit niet zou ik ook een 2e versterker voor het clean gebruiken!

Alf

Dit zijn heel wat bruikbare tips, denk persoonlijk dat ik toch met een preamp zal moeten werken om een goed clean geluid te krijgen.

www.inhaze.nl

Classic Rock Band

Negative K3 fan
20 augustus 2007, 21:24
De eerste buis heeft een anode weerstand van 220 k en daarmee is het probleem geschapen want dit geeft een grote versterking en al wat vervorming en zal dus het verschil tussen clean en distortion waarschijnlijk altijd een compromis blijven.

Je kunt 2 dingen proberen : een 12ay7 als 1e buis proberen of de anode weerstand van 220 K b.v naar 150 k of 120 k terugbrengen maar daarmee verminder je ook de totale vervorming.
Misschien blijft er toch voldoende over.

Lukt dit niet zou ik ook een 2e versterker voor het clean gebruiken!

Alf

dat gedoe over die anode weerstand is imo onzin, als je goed naar het schema kijkt zie je dat alle kanalen door alle gain stages gaan (6 stuks geloof ik), ondertussen wordt er een heleboel gain weggegooid. Ik denk niet dat die anode weerstand hét verschil zal maken en daarnaast verneuk je er ook de overdrive klanken mee.

een 12ay7 kan natuurlijk nooit kwaad denk ik.

Wat ik zou doen is je 5150 bias modden en retuben, maar geen JJs in de voortrap! bias modden scheelt een slok op de borrel en je sound wordt een stuk warmer.

Murdock
21 augustus 2007, 10:40
dat gedoe over die anode weerstand is imo onzin, als je goed naar het schema kijkt zie je dat alle kanalen door alle gain stages gaan (6 stuks geloof ik), ondertussen wordt er een heleboel gain weggegooid. Ik denk niet dat die anode weerstand hét verschil zal maken en daarnaast verneuk je er ook de overdrive klanken mee.

een 12ay7 kan natuurlijk nooit kwaad denk ik.

Wat ik zou doen is je 5150 bias modden en retuben, maar geen JJs in de voortrap! bias modden scheelt een slok op de borrel en je sound wordt een stuk warmer.


Bias modden kun je dat zelf?

www.inhaze.nl

Classic Rock Band

BartT5R
21 augustus 2007, 11:03
Zal het nog eens proberen:


Gitaar -> ABYbox die je op Y laat staan
A-> Input 5150
B-> Digitech Input -> Digitech output -> Effects Return in 5150

En dan schakel je met de footcontroller van de 5150 de loop in of uit, uitgeschakeld heb je het straight geluid van de 5150, de loop ingeschakeld krijg je gewoon het geluid van de Digitech door de eindtrap van de 5150.

Dit moet gewoon perfect lukken, kost je niks behalve misschien een ABY boxje of patchbay, geen gerommel met je 5150.

Succes

guhlenn
21 augustus 2007, 11:33
het verlies aan signaal zal zeer merkbaar zijn. maar goed, het was toch al een compromis toch?

pol
21 augustus 2007, 13:16
Je moet er geen JJ buizen indoen, zonde van je overdrive.



Waarom niet ? Ik heb JJ ecc83S en ecc803's in mijn amps zitten en die doen het prima, klinken gewoon goed en zijn betrouwbaar.

DeiDRagonas
21 augustus 2007, 13:23
Zal het nog eens proberen:


Gitaar -> ABYbox die je op Y laat staan
A-> Input 5150
B-> Digitech Input -> Digitech output -> Effects Return in 5150

En dan schakel je met de footcontroller van de 5150 de loop in of uit, uitgeschakeld heb je het straight geluid van de 5150, de loop ingeschakeld krijg je gewoon het geluid van de Digitech door de eindtrap van de 5150.

Dit moet gewoon perfect lukken, kost je niks behalve misschien een ABY boxje of patchbay, geen gerommel met je 5150.

Succes

Dit bedoelde ik dus min of meer ook (zie vorige pagina). Alleen dit werkte alleen lekker op mn amps met volume knop. Maar ik bedenk me net dat dat kwam omdat ik het volume niet lekker kreeg... Als jij met die Digitevh je volume mooi gelijk kan trekken met die van je normale input moet dit dacht ik wel gewoon werken. Gewoon simpel A/B boxje halen en klaar (een Y is niet eens nodig toch?)

Dit zou ik doen dus.

Jimwoud
21 augustus 2007, 13:41
Als jij met die Digitevh je volume mooi gelijk kan trekken met die van je normale input moet dit dacht ik wel gewoon werken. Gewoon simpel A/B boxje halen en klaar (een Y is niet eens nodig toch?)
Dit zou ik doen dus.
Dan moet je 2 keer switch, zodra er wat in de fx-loop zit(en aanstaat) komt er geen signaal meer van de preamp van de 5150. Dus Y switch is perfect.

Geronimo
21 augustus 2007, 16:23
Zal het nog eens proberen:


Gitaar -> ABYbox die je op Y laat staan
A-> Input 5150
B-> Digitech Input -> Digitech output -> Effects Return in 5150

En dan schakel je met de footcontroller van de 5150 de loop in of uit, uitgeschakeld heb je het straight geluid van de 5150, de loop ingeschakeld krijg je gewoon het geluid van de Digitech door de eindtrap van de 5150.

Dit moet gewoon perfect lukken, kost je niks behalve misschien een ABY boxje of patchbay, geen gerommel met je 5150.

Succes

Dat zei ik dus ook, alleen dient die y box wel een buffer te hebben, je kan het gitaarsignaal niet zomaar splitten.

Maar het is wel de beste oplossing.


Waarom niet ? Ik heb JJ ecc83S en ecc803's in mijn amps zitten en die doen het prima, klinken gewoon goed en zijn betrouwbaar.

Ik heb ze ook geprobeerd en voor brute scheur vond ik EH's stukken beter. Ik vond de JJ's maar lafjes, daarmee komt de amp niet echt tot zijn recht.

DeiDRagonas
21 augustus 2007, 21:55
[QUOTE=Geronimo]alleen dient die y box wel een buffer te hebben, je kan het gitaarsignaal niet zomaar splitten.QUOTE]

80% van alle boxjes hebben dat dacht ik toch wel.

Murdock
21 augustus 2007, 23:27
Zal het nog eens proberen:


Gitaar -> ABYbox die je op Y laat staan
A-> Input 5150
B-> Digitech Input -> Digitech output -> Effects Return in 5150

En dan schakel je met de footcontroller van de 5150 de loop in of uit, uitgeschakeld heb je het straight geluid van de 5150, de loop ingeschakeld krijg je gewoon het geluid van de Digitech door de eindtrap van de 5150.

Dit moet gewoon perfect lukken, kost je niks behalve misschien een ABY boxje of patchbay, geen gerommel met je 5150.

Succes



Als ik het dan goed begrijp wordt Loop A het overstuurde kanaal en
B met de preamp van digitech het cleane kanaal, maar kan ik bij kanaal
A dan ook nog effecten gebruiken?


www.inhaze.nl


Classic Rock Band

BartT5R
22 augustus 2007, 10:08
Dat kan in principe wel, maar ik vrees dat je geluid daaronder zal lijden, je moet dan de output van de effectsloop van de 5150 terug naar de Digitech sturen.

Wat je ook kan doen is een variatie op mijn voorstel, door de gitaar rechtstreeks in de Digitech te laten gaan, dan (als ie dat heeft) de 5150 preamp in de effectsloop van de Digitech te plaatsen, als je de loop tenminste kan verzetten in de effectschain van je Digitech.
Dit werkt ook, ik heb het met de GP100 destijds vaak gedaan, maar ik weet niet of het met je digitech kan.

Murdock
22 augustus 2007, 13:11
Dat kan in principe wel, maar ik vrees dat je geluid daaronder zal lijden, je moet dan de output van de effectsloop van de 5150 terug naar de Digitech sturen.

Wat je ook kan doen is een variatie op mijn voorstel, door de gitaar rechtstreeks in de Digitech te laten gaan, dan (als ie dat heeft) de 5150 preamp in de effectsloop van de Digitech te plaatsen, als je de loop tenminste kan verzetten in de effectschain van je Digitech.
Dit werkt ook, ik heb het met de GP100 destijds vaak gedaan, maar ik weet niet of het met je digitech kan.



Heb het ding zo niet bij de hand, maar denk niet dat het kan ,effecten staan
in een reeks en kun je niet verplaatsen, zit net te denken heb ook nog een
Pod 2.0 misschien kan ik hier ook wat mee, of niet??

www.inhaze.nl

Classic Rock Band

Geronimo
22 augustus 2007, 13:35
80% van alle boxjes hebben dat dacht ik toch wel.


Zal inderdaad wel als je een y versie hebt. Ik heb er weinig ervaring mee verder dus je zal wel gelijk hebben.


Dat kan in principe wel, maar ik vrees dat je geluid daaronder zal lijden, je moet dan de output van de effectsloop van de 5150 terug naar de Digitech sturen.

Het zal niet gaan met de oplossing die je bedacht had. Immers, de loop staat uitgeschakeld in de 5150 scheurstand, en dan komt er ook niets meer uit de send-output van de loop.

Jimwoud
22 augustus 2007, 13:39
Heb het ding zo niet bij de hand, maar denk niet dat het kan ,effecten staan
in een reeks en kun je niet verplaatsen, zit net te denken heb ook nog een
Pod 2.0 misschien kan ik hier ook wat mee, of niet??

www.inhaze.nl

Classic Rock Band
Probeer het eens zou ik zeggen, moet je wel zorgen dat alles op de pod ge-bypassed wordt. En dan de L en R output naar de input van de versterker en de input van de digitech en dan naar de return van de versterker.

Kan totaal geen kwaad, so give it a shot

swift05
22 augustus 2007, 15:19
Koop gewoon een 5150 MKII ?!

BartT5R
23 augustus 2007, 01:50
Het zal niet gaan met de oplossing die je bedacht had. Immers, de loop staat uitgeschakeld in de 5150 scheurstand, en dan komt er ook niets meer uit de send-output van de loop.

Loop van de 5150 staat dan altijd aan evenals het scheurkanaal van de 5150, het is de digitech die bepaalt of diens loop de preamp van de 5150 bypassed of niet.
Klinkt onoverzichtelijk waarschijnlijk, en ik kan hier geen blokdiagram maken, maar het werkt wel, althans met mijn oude setup toch.