PDA

View Full Version : SLO clone



hugo
19 augustus 2007, 16:07
Ik heb een JCM 900 4502 die behoorlijk gaar is, en ook zo klinkt, ik heb er nieuwe buizen in gezet maar het wordt er niet echt beter op, ik denk ook niet dat een paar kliene modificatie het echt gaat verbeteren. Dus ik zat meer te denken aan een wat grotere modificatie, ombouwen tot een Soldano SLO 50 watt. Ik heb printplaten gekocht via het SLO-Clone forum. Het zal een behoorlijke verbouwing worden, eigenlijk alles eruit en alleen de trafo's, buizen en het chassis gebruiken. Chassis moet wel worden aangepast, maar daar maak ik mij het minste druk om. Ik heb wel een vraag over de Drake trafo's:

Kan ik de power trafo gebruiken (leveren ze genoeg B+ en stroom voor de 2 extra ECC83)?
Wat zijn de kwaliteit van de Drake trafo's in een JCM 900, met name de OT?

Thx,
Hugo

Ibanez RuleZ
19 augustus 2007, 16:45
was dat niet juist het zwakke punt van de JCM900?? heb dr volgens mij genoeg gebitch over gehoord...

Harrald

Geronimo
19 augustus 2007, 16:48
Ik denk dat het technisch gezien wel kan, maar over de kwaliteit weet ik weinig. Zou het gewoon proberen anders doe je er toch niks meer mee.

sebastiaan88
19 augustus 2007, 18:20
het is een feit dat hij beter gaat klinken ondanks dat er mensen gaan zeggen dat het aan de trafos ligt, ik denk zelf dat dit niet het grote probleem is bij wat sommige mensen niet goed vinden aan de JCM900. Ik heb zelf een 4100 en heb uitgeplozen hoe of wat. Het is dus als volgt de dual reverbs hebben 3 ecc83s en 2/4 6l6's of EL34's.
1 ecc83 is buffer voor de eindtrap.
1 ecc83 is voor de Reverb/effectsloop
1 ecc83 zit in het preampcircuit.

De oversturing word grotendeels gemaakt door een soort van intern overdrivepedaaltje. Gewoon een paar opamps die je signaal versterken naar je ecc83 toe. Ook zit er een clipping ciruitje in om nog wat meer gain gevoel te geven. Stel je sloopt dus het preampboardje eruit en je gooit er een SLOpreamp / JCM800 of iets in, dan moet dat volgens mij best lekker gaan klinken. want naar mijn idee zijn het de opamps en de clippingleds die voor de "negatieve" sound zorgen (ipv een extra buisje voor de gain)

IK hoop dat je hier wat aan heb, en ik denk dat de trafos die erin zitten toch wel van zodanig goede kwaliteit zijn dat ze wel een aardige sound kunnen leveren, meneer JIM MARSHALL is ook niet meneer BEHRINGER hè

groeten sebas

hugo
19 augustus 2007, 18:43
Ik wacht nog even tot de X88r klaar is, eens kijken hoe dat klinkt door de effect loop, het is eventueel ook nog een optie om de preamp erin te klussen al wordt dat wel wat krap, en dan alleen de poweramp te gebruiken.

sebastiaan88
21 augustus 2007, 01:28
Dat zou nog mooier zijn

bentium
21 augustus 2007, 15:58
hehe, ik heb hier ook een oude amp staan (een dr103 clone uit 73) die ik ga ombouwen naar een sloclone :): 4el34

mijn PT is een ferme vent: 10A op 6,3V

Chris Winsemius
21 augustus 2007, 16:17
het is een feit dat hij beter gaat klinken ondanks dat er mensen gaan zeggen dat het aan de trafos ligt, ik denk zelf dat dit niet het grote probleem is bij wat sommige mensen niet goed vinden aan de JCM900. Ik heb zelf een 4100 en heb uitgeplozen hoe of wat. Het is dus als volgt de dual reverbs hebben 3 ecc83s en 2/4 6l6's of EL34's.
1 ecc83 is buffer voor de eindtrap.
1 ecc83 is voor de Reverb/effectsloop
1 ecc83 zit in het preampcircuit.

De oversturing word grotendeels gemaakt door een soort van intern overdrivepedaaltje. Gewoon een paar opamps die je signaal versterken naar je ecc83 toe. Ook zit er een clipping ciruitje in om nog wat meer gain gevoel te geven. Stel je sloopt dus het preampboardje eruit en je gooit er een SLOpreamp / JCM800 of iets in, dan moet dat volgens mij best lekker gaan klinken. want naar mijn idee zijn het de opamps en de clippingleds die voor de "negatieve" sound zorgen (ipv een extra buisje voor de gain)

IK hoop dat je hier wat aan heb, en ik denk dat de trafos die erin zitten toch wel van zodanig goede kwaliteit zijn dat ze wel een aardige sound kunnen leveren, meneer JIM MARSHALL is ook niet meneer BEHRINGER hè

groeten sebas

De sound v/e JCM900 is afhankelijk v/h circuit en de trafo's. Kwalitatif zijn ze beduidend slechter dan die van JCM800s....
JCM800/900 trafo's gebruik ik zelf als paperweights :D

Qua SLO100-cloning: B+ is beduidend hoger dan die van JCM900s.

Er is zeker 'n vergelijking tussen Marshall en Behringer: 't draait allemaal om de peseta's dus elke cent die bespaard kan worden op 'n onderdeel wordt direct gebruikt.