PDA

View Full Version : Is het mogelijk om kapjes op een open humbuckers te plaatsen?



E-J
19 augustus 2007, 13:14
Ik heb zojuist een gitaar besteld, en deze heeft open humbuckers, 'zebra' (Seymour Duncan '59 en JB).

Nu is mijn vraag, is het mogelijk om deze te voorzien van kapjes??? Of moet je dan weer de hele pickups molesteren... ?

DeiDRagonas
19 augustus 2007, 13:18
Dat is zeker mogelijk, maar ik zou t niet zelf gaan doen... Die kapjes schijnen ook vastgesoldeerd te worden ofzo. Ik heb het ook gedaan, maar heb ze er na exact een dag weer af laten halen omdat t mn gitaargeluid te erg verneukte. Maar mooier is het wel inderdaad. Ik heb nu ook van die zebra's... Zilveren kapjes was mooier geweest, maar ik moet zeggen t wend ook wel enigszins. In het begin stoorde ik me er echt aan. Dat is al helemaal niet meer zo.

Grt Roy!

up-guitarman
19 augustus 2007, 13:52
Mja, haalt wat hoog weg en zo. Goed voor een jazz soundje, classic rock, etc. Beetje meer vintage zeg maar... Voor high gain zou ik ze echter open laten... Ik weet niet wat je bedoeling is?

E-J
19 augustus 2007, 16:13
Mja, haalt wat hoog weg en zo. Goed voor een jazz soundje, classic rock, etc. Beetje meer vintage zeg maar... Voor high gain zou ik ze echter open laten... Ik weet niet wat je bedoeling is?

De looks up-guitarman... alleen de looks :D

Niet echt dat het nodig is... maar just a question!

up-guitarman
19 augustus 2007, 16:41
De looks up-guitarman... alleen de looks :D

Niet echt dat het nodig is... maar just a question!

Hehe, uiteraard... :D Maar wat voor muziek speel je?

E-J
19 augustus 2007, 16:48
Rock... harder als Thin Lizzy gaat het niet... :)

Alles behalve metal eigenlijk.

eazy G
19 augustus 2007, 19:03
Qua sound open laten daarbij vind ik zebra's juist mooi en niet zo "gelikt" als zulke chrome glimmende kapjes om over gouden maar te zwijgen.
Maar ja smaken verschillen.

DarknessAwaits
19 augustus 2007, 22:46
Je kan gewoon covers op je elementen zetten, zolang ze niet f-spaced of trembuckers zijn. Dat zullen ze waarschijnlijk niet zijn tenzij je een tremelo op je gitaar hebt.

De installatieprocedure volgens Seymour Duncan:


Q: I bought a metal cover for my humbucking pickup and find it hard to solder it to the bottom of the pickup. What can I do?

A: You will need to remove some of the plating off the inside of the pickup cover by using an abrasive stone with a Dremel tool. Use a tip made of Green Silicon Carbide because it is good for metal, aluminum, brass and silver. You need to use a soldering iron with enough temperature to allow the solder to flow. The cover and bottom plate act as a heat sink and you may find it hard to solder. Use a soldering iron and not a soldering gun that has a coil inside because it can demagnetize the magnet in the pickup. Use a rosin core solder and not acid core. I use Kester "44" Resin core solder with Sn60 alloy .062" diameter. The soldering iron should be about 7-800 degrees and a good size tip. I remember using a 120-Watt heavy duty soldering iron when doing seminars at Gibson. They work great for putting humbucking covers on and you don't have to apply the heat to long. Also try using a solid core solder. It will not leave excess resin on the plate.
Facts on soldering:
Solders are tin-lead alloys. Some are a 50-50 alloy that is 50 percent tin and 50 percent lead. Tin is always the first figure mentioned and is the most commonly used. Tin melts at about 420 degrees F. What I use the most is the 60-40 alloy which is 60 percent tin. This is best suited for electrical work. A higher percent of tin will result in a lower melting temperature alloy. Solder is available is several forms such as Solid wire (you would use a paste rosin) acid core (stay away from this as it is mainly used for plumbing and it can corrode your parts) resin core (use 60-40 alloy as this is best for guitars) and solid bar form (this is not to practical and doesn't work well except for making fishing sinkers). All metals oxidize and the surfaces have to be cleaned before you can successfully solder. Flux is used to prevent further oxidation before you solder. The metal is heated to the soldering temperature and allows the solder to flow evenly. Do not blow on the solder to cool it down as they can become what is termed a cold solder joint. Cold solder joints can work for a while and oxidation can take place at a later date and eventually cause the joint to fail. Resin is a noncorrosive flux that works best with electrical contacts. I like using non-resin solders too especially when using it with pickup covers. And never use a gas torch to solder your pickups, as you will not have anything left inside!

Over het geluid... het hoog schijnt iets gedempt te worden, of het merkbaar is voor gewone stervelingen blijft maar de vraag. In de jaren 60-70 werden de kapjes er af gehaald om juist een iets feller geluid te kunnen krijgen.


Much of the ’60s and ’70s craze to remove humbucker covers can be traced back to Jeff Beck, who was trying to get a slightly brighter tone from his Les Paul.

ACSlater
20 augustus 2007, 01:47
Ik geloof dat het niet alleen op goed solderen aankomt maar ook op waxpotten en of tape oid tussen de poolstaafjes en het kapje. Heb gehoord dat je dan mogelijk eerder nare feedback kan verwachten.

E-J
20 augustus 2007, 09:47
Wat een moeite voor van die ****** kapjes :D Dan maar niet! (het was echt puur voor de looks).

Maar bedankt voor de moeite!!!

Anyway, dit is de gitaar met de zebra humbuckers waar het om gaat.

http://img410.imageshack.us/img410/2198/lp57goldtopum4.png

bass blom
20 augustus 2007, 09:54
zowiezo zijn die stickers geen gezicht.
en ik zou mijn kapjes er dan juist af willen hebben als de gitaar er feller van wordt, maar doe dat niet omdat ik hem zo origineel mogelijk wil houden.
en op een zwarte vind ik het ook niet zo mooi.

:lp:

DarknessAwaits
20 augustus 2007, 22:11
Ik vind die zebra veel gaver staan eigenlijk... wél die lelijke stickers eraf halen natuurlijk.

Luke-wannabe
21 augustus 2007, 08:20
Wow :o Mooi die Edwards!

Martijnisdenaam
21 augustus 2007, 08:46
Dat rieten matje op de achtergrond komt me erg bekend voor :)
Al heel wat marktplaats spullen daar op zien liggen. Correct me if i'm wrong

gerrekat
21 augustus 2007, 11:28
niet doen! je hele tone gaat naar de klote, ik vind covered humbuckers zonder uitzondering een hoop bite missen.

Speeddemon
21 augustus 2007, 12:28
Dat rieten matje op de achtergrond komt me erg bekend voor :)
Al heel wat marktplaats spullen daar op zien liggen. Correct me if i'm wrong
Hishashi? :listen:

E-J
24 augustus 2007, 19:39
Ben net terug van introductie op de Universiteit.

Haha, jullie zijn beide fout :)

Nee, ik heb hem van een man uit Zwitserland gekocht, gloedje nieuw. De postbezorger was vanmiddag overigens langs geweest met de gitaar, maar ik was niet thuis en mijn ouders hadden het geld voor de invoerrechten (70 euro) niet paraat. Morgen, van 10:30-11:30, is de beste man er weer.

Ik zal wel even laten horen ;) Die stickers gaan er meteen af natuurlijk.

Dat van de kapjes was trouwens gewoon een vraagje. Het ging me puur om de looks, maar ik vind open zebra humbuckers op een Goldtop toch wel speciaal :).

Erg bedankt allemaal!!!

HaroldA
31 oktober 2007, 21:53
Heren, Dames,

Ik heb nu 2 elementen op mijn Gerrinez liggen: een of andere Ibanez element met mooie Nickel/Chromen kap en een DiMarzio ToneZone in het zwart.

Conclusie: "Ik wil een Tone Zone met Nickel/Chromen kap!!!"

Het geluid schijnt weinig verschil te maken, als het element maar volledig 'gevuld' is.

Maar waar haal ik die gekapte Tone Zone? Importeur Jic claimt 3 maanden nodig te hebben om 'm te importeren en Amerikaanse webshops hebben alleen creme, black en zebra Tone Zones...

Iemand suggesties?


En ja, ze bestaan. (Net als de gekapte Air Norton -> volgende aankoop)

GibsUn
18 november 2007, 17:56
ik kan het hier plaatsen hoef ikgeen nieuw topic te openen:
ik wil juist graag de kapjes eraf halen
ikheb een gibson lp studio ik heb heel men element eruit gehaald.. zie ik dat die kapjes vastgesoldeerd zitten..
kan ik deze kapjes er zonder al teveel moeite afhalen of is het misschien beter er met mijn poten af te blijven enmijn gitaar niet te verkloten?
solderen ga ik niet doen denk ik ben niet het technieker typpe.

waarom doe ik die kapjes eraf
wel ik speel vooral metal en momenteel ga ik nog geen metal gitaar kopen dus dacht ik als ik mijn kapjes er af haal heb ik mss meer crunch etc (dit is toch zo hé?) wel is het mogelijk ze eraf te halen zonder teveel zever?

alvast bedankt

Otje
18 november 2007, 18:28
Kapjes kunnen bij sommige elementen verschil maken. De Seymour Duncan Seth Lover elementen hebben een beetje neuzige, honkige toon die mede door 't kapje wordt veroorzaakt. En ik heb zelf net een Epi Les Paul gekocht met kapjes die ook dat nasale, honkige geluid heeft in de brug bucker. Ik had nog een ouwe Epi bucker liggen waarvan ik de coils heb gesplitst en daar heb ik het kapje niet op teruggezet. Reken maar dat 'ie zonder kapje anders klinkt. Maar als je in een Slipknot cover band speelt zal 't je ontgaan :cooler: . Je hoort 't vooral bij cleane en licht overstuurde toon.