PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar



Fatihtjuh
19 augustus 2007, 12:30
Hallo,

Ik ga deze komende week(en) een nieuwe elektrische gitaar kopen. Paar maanden geleden had ik een el. gitaar, maar had deze weer verkocht omdat het een dikke prul was. Dus deze keer ga ik een lekker op voorand vragen welke goed is enzo. Ik ben nog maar een beginner en kan tabs lezen en spelen.

Ik luister veel naar Heavy-Trash-Folk Metal als Iron Maiden, Megadeth, Finntroll en Korpiklaani. Dus dan denk ik dat ik ook in deze stijl zal gaan spelen.

Dit wil ik kopen:
Ibanez SA120 CN OF Epiphone SG Special edition
Marshal MG10 + Boss MT-2 OF Roland Micro Cube OF Cube 15X.

Ik twijfel hier nog over ofwel koop ik een Marshall en een effect ofwel één van die Rolands alleen. Want mijn budget is beperkt.

In deze winkel ga ik mijn gitaar kopen: http://www.llmusiccenter.com/

Groetjes

Tho
19 augustus 2007, 12:31
wat leuk! Ik hoop dat je er uit komt!

Gitarezzo
19 augustus 2007, 13:42
Ik heb zelf de roland cube 15x en daar zitten dus o.a. de effecten metal en metal stack in. Als je niet teveel geld wil uitgeven heb je aan die versterker wel genoeg als beginner.

Fatihtjuh
19 augustus 2007, 21:49
Als ik een Marshall MG10 + Boss MT-2 koop dan betaal ik evenveel dan als ik alleen de cube 15X koop.
Ik wil weten welke de beste is?

marter544
19 augustus 2007, 21:52
De Cube 15x.

-Steven-
19 augustus 2007, 23:35
Inderdaad, kan uit eigen ervaring spreken dat de Marshall MG serie niet veel soeps is.

gnoeontheboard
19 augustus 2007, 23:41
De Cube heeft ook gewoon meer mogelijkheden qua afstellingen dan die Marshall, bovendien is 10 watt net niets.
Over de MG's weet ik niet zoveel, maar de Cube die ik heb klinkt alleraardigst. Niet overdreven goed maar genoeg opties om 'het op te leren'.

allochthomas
20 augustus 2007, 00:01
ben zelf op een cube 30 en een sg special begonnen.
de cube is een prima versterker met veel mogelijkheden, heb er veel plezier van gehad.
de sg is een prima beginners gitaar, al heb ik wel problemen met mn neck pickup die af en toe hapert, ik weet niet of dat aan mijn gitaar ligt, of dat het bij meer specials is.
gezien de muziek de je speelt zou ik voor de ibanez gaan, maar je moet maar gewoon kijken wat het lekker.

Fatihtjuh
20 augustus 2007, 14:04
Als ik een cube 15x heb, zou dan de Boss MT2 overbodig zijn. Komt er goed genoeg metal geluid uit de cube 15x?

Gitaro
20 augustus 2007, 14:32
Komt er goed genoeg metal geluid uit de cube 15x?

Jazeker

Ik speel nu trouwens nog op een Cube 30 (een oude, dus niet eens zo'n nieuwe 30X), terwijl ik gezien spelniveau en gear allang aan Peavey of ENGL zou moeten :dance:. Ik speel er alles van jazz tot Cannibal Corpse mee.

Fatihtjuh
20 augustus 2007, 14:39
Dan wordt het dus:
Ibanez SA120 CN
Roland Cube 15x

Een pedaal is dus niet nodig.

Piekhaar
20 augustus 2007, 15:11
Cube 15x is inderdaad beter dan de Marshal MG10. Verder vind ik uit de nieuwe cube serie de 20X de beste (ook beter dan de 30X). Hij klinkt gewoon mooier en is bij de gitaarboer hierzo maar 30,- duurder dan de 15X.

Ik ben zelf nog steeds de gelukkige eigenaar van een Cube30 die ik thuis nog bijna dagelijks gebruik.

Fatihtjuh
20 augustus 2007, 20:50
Cube 15x is inderdaad beter dan de Marshal MG10. Verder vind ik uit de nieuwe cube serie de 20X de beste (ook beter dan de 30X). Hij klinkt gewoon mooier en is bij de gitaarboer hierzo maar 30,- duurder dan de 15X.

Ik ben zelf nog steeds de gelukkige eigenaar van een Cube30 die ik thuis nog bijna dagelijks gebruik.
Mischien neem ik dan toch de 20x, maar ik zal wel zien hoe het met mijn budget zal gaan want ik ben maar 15jaar oud dus kan geen vakantie werk doen.

Het wordt dus een Cube 15x of 20x(zal zelf wel zien)
Maar nu het gitaar nog: Ibanez SA120 OF Epiphone SG special ltd edition satin cherry met zebra p/ ups

En zou ik efecten/pedalen nodig hebben voor (goede) metal geluiden te krijgen uit de cube 15x?

Shadowzzz
21 augustus 2007, 00:09
Ik weet niet precies hoe het zit met de Cube 15X, maar ik heb pas een 30X gekocht en er komt zeker genoeg metal geluid uit (voor Metallica en Slayer, en ook nog wat zwaarder werk) !!! Ik weet niet wat een pedaal precies voor je geluid zou doen, maar op de cube 15X zit volgens mij ook de R-Fier model ( die het vetste metal geluid heeft, vind ik ) dus moet het wel goed zitten!!!

p.s. Ik probeer overal op het forum te patsen met mijn Dean Vendetta en Cube :)



Shadowzzz

GuitarAngel
21 augustus 2007, 16:06
Dan wordt het dus:
Ibanez SA120 CN
Roland Cube 15x

Een pedaal is dus niet nodig.

Ik heb zelf een Ibanez SA en hij klinkt behoorlijk goed. Zelf vind ik de hoge tonen niet egt perfect klinken maarja het blijft een goede gitaar.

Zelf heb ik ook de Roaldn Cube maar dan de X30. Bij mij zitten de effecten± Chorus, Flanger, Phaser , Tremelo , Delay en Reverb er al op weet niet of dat ook bij de X15 is

Fatihtjuh
26 augustus 2007, 22:52
Nu kan ik een keuze maken uit 3 verschillende gitaren:
-Ibanez SA120 CN 255€
-Epiphone Les Paul Special 199€
-Epihpone SG Special 230€ (Niet meer verkrijgbaar)

Roland Cube 15x staat vast nu nog een gitaar.

Ik luister veel naar Iron Maiden, Nightwish, Megadeth. Dus in de richtingen van Heavy-Folk-Trash-Symphonic Metal.

Blend
27 augustus 2007, 09:30
Ik zou voor die Ibanez gaan. Die goedkopere epi's zijn kwalitatief gezien niet echt geweldig zeg maar.

Fatihtjuh
27 augustus 2007, 11:34
Ik zou voor die Ibanez gaan. Die goedkopere epi's zijn kwalitatief gezien niet echt geweldig zeg maar.
Hoezo zijn ze slecht? De ene zegt dat ze super zijn en de andere zegt dat ze slecht zijn?

darkrazer
27 augustus 2007, 11:55
Ik heb zelf een ibanez sa120 cn, echt een goed gitaartje. Is de gene die je op het oog hebt de gene met de hoekige of ronde humbucker omlijsting? Ik heb de hoekige. (volgensmij de oude serie) De nieuwe vind ik iets slechter, minde mooi hout etc. maar das persoonlijk.
De ibanez is een heel erg veelzijdige gitaar, waarmee je echt veel verschillende sounds kan krijgen (van een warme sg tot rauwe ibanez en ook een jazz geluid)

De ibanez is dus veel veelzijdiger dan de epiphone, ik zou dus voor de ibanez gaan!

Fatihtjuh
27 augustus 2007, 12:00
Ik vind die Les Paul's zo prachtig, maar ik zal in de winkel zelf gaan spelen.
Als ik de Epiphone Les paul Special neem dan heb ik nog geld over voor een Boss DS-1.

Arvoitus
27 augustus 2007, 12:19
Ik heb een Marshall MG30 en dat ding is zo metal als wat. Kan wel een keer een clipje recorden als je wil maar mijn MG30 klonk beter als een cube 30X.

Piekhaar
27 augustus 2007, 12:20
Hoezo zijn ze slecht? De ene zegt dat ze super zijn en de andere zegt dat ze slecht zijn?

Veel mensen zijn van mening dat de goedkope Epiphones (onder de 300,- ofzo) slechter zijn dan andere merken uit de zelfde prijsklasse.

Of dit daadwerkelijk zo is weet ik zelf niet, ik heb alleen nog maar de wat duurdere Epiphones vast gehad. Waar ik zelf overigens zeer tevreden over heb.

Fatihtjuh
27 augustus 2007, 14:13
Ik heb een Marshall MG30 en dat ding is zo metal als wat. Kan wel een keer een clipje recorden als je wil maar mijn MG30 klonk beter als een cube 30X.
MG30 is over mijn budget.

Zij hier mensen die een Epiphone Special hebben en wat vinden jullie ervan?

robert-gitarist
27 augustus 2007, 15:04
Zij hier mensen die een Epiphone Special hebben en wat vinden jullie ervan?

Nee, heb er geen maar wel vaak genoeg op gespeeld om te zeggen dat ie kut met peren is.
Wat een klere planken als dat zijn zeg. Ze wegen al geen drol (niet dat het veel maakt maar toch..), elektronica laat wel snel los (soldeerwerk) en de hals vind ik niet lekker want sommige fretjes zitten er niet geweldig in waardoor je je vinger los haald. Geluid is ook niet veel beter. Kinkt na mijn idee nogal dof.
Voor het geld dat je een nieuwe SG special hebt, heb je een 2de hands SG400 die echt heeeeel stuk beter is. Mooier afgewerkt, betere elektronica en de bespeelbaarheid is zalig.

tabmaniac
27 augustus 2007, 15:44
Ik heb een Marshall MG30 en dat ding is zo metal als wat. Kan wel een keer een clipje recorden als je wil maar mijn MG30 klonk beter als een cube 30X.

haha, kerel..
ik weet niet of je de cube wel is geprobeert hebt, maar daar komt dus echt wel wat meer gain uit dan op een mg30 hoor;)

zelf zou ik voor de epiphone sg special gaan, hoewel die lp ook niet verkeerd is. met de sa serie van ibanez heb ik geen ervaring, dus kan er niks over zeggen.

zelf ben ik op de sg special begonnen en is me heel erg bevallen.
misschien een keer wat andere elementen erin (klopt.. de neck-humbucker hapert of doet het helemaal niet meer na een poosje)

nou begrijp ik dat dit allemaal erg verwarrent is, omdat er telkens wat anders geadviseerd word.

Beste advies:

ga naar de winkel en test!!

Fatihtjuh
27 augustus 2007, 16:33
SG kan ik niet meer kopen, ze waren limited en zijn op. Ik heb het hier over Epiphone Les Paul Special, lijkt me iets helemaal anders.

robert-gitarist
27 augustus 2007, 17:13
SG kan ik niet meer kopen, ze waren limited en zijn op. Ik heb het hier over Epiphone Les Paul Special, lijkt me iets helemaal anders.

Wat was er limited aan dan?
Die les paul is zn beetje het zelfde alleen andere vorm. In die goedkope prijsklasse van Epiphone merk je niet veel het verschil tussen een SG en Les paul maar merk je meer bij de duurdere series zeg maar. Die zijn een dikker en zitten andere elementen in etc..

Fatihtjuh
27 augustus 2007, 18:39
Epiphone Les Paul special is toch veel beter dan Stagg Les Paul 300.

Ik twijfel nog tussen Epiphone Les Paul Special en Ibanez SA120.

Hier ga ik mijn gitaren kopen: http://www.llmusiccenter.com/gitaren/index.htm Budget= +-200€


Edit: Als ik de review op thetabworld mag geloven dan is de Ibanez SA120 toch gelijk aan Epiphone Les Paul Special.

En dit was er limited aan die Sg Special: http://www.imuso.co.uk/directory/reviews/electric-guitar-reviews/epiphone-sg-special-limited-edition.htm

Fatihtjuh
27 augustus 2007, 22:25
:roll: Edit: Oeps, wou gaan bewerken maar had op quote gedrukt... :roll:

Vonk
27 augustus 2007, 23:51
Misschien klinkt dit wat vijandig, maar je zit nu al 10 dagen ons te vragen wat jij moet kopen. Beetje besluiteloos. Je krijgt de meest uiteenlopende adviezen, wat betekent:

JE MOET ZELF TESTEN EN VERGELIJKEN!

Koop die Cube, ikzelf heb de cube30 en die is helemaal goed voor je. Test op deze amp die 2 gitaren en kijk dan wel je lekkerder vindt spelen. Je hebt al een kutgitaar gehad, dus je weet waar je op moet letten dus.

Dan betaal je, vraag je nog even om wat plectrums en een snoertje en kun je eindelijk naar huis om gitaar te spelen...

iwamoto
28 augustus 2007, 01:54
nee man, heb jij nog nooit een gitaar gekocht?
de techniek die ik altijd hanteer is, eerst heel lang op gitaarnet gaan vragen welke het beste is, dan de winkel binnenstappen, gitaar afrekenen, en thuis pas zien wat ik in handen heb...

Fatihtjuh
28 augustus 2007, 10:52
Ik zou het wel zelf kunnen testen. Maar hoe de f*ck weet ik welke gitaar een goede neck heeft, goede pickups, goede hout... Daar snap ik echt niks van, daarom dat ik het hier al 10 dagen lang zit te vragen.

Natuurlijk moet ik het eerst zelf gaan testen, maar hoe kan ik weten of ik een goede gitaar koop?

Blend
28 augustus 2007, 10:57
Hoezo zijn ze slecht? De ene zegt dat ze super zijn en de andere zegt dat ze slecht zijn?

Het hout wat ze gebruiken is niet super, verder vind ik de kwaliteit brak. Epiphone wordt pas leuk als je rond de 800 euro zit. Ibanez daarentegen is gewoon kwalitatief gezien goed. Je krijgt een lekkere gitaar voor weinig geld. Hey, het is mijn tip, go and check it self (ofzo).

power_chord
28 augustus 2007, 11:07
kijk in je gitaar winkel bij de de gitaren die meer geschikt zijn onder de catagorie metal. meestal zitten der EMG elementen of humbuckers. vliegende bruggen zijn ook populair in de metalgebeure. maar raad ik je alleen aan om te kopen als je der echt iets mee gaat doen.
voor 500 kan je wel al ruim rocken.
marshalls zijn over het algemeen wel goed.
en mijn mij ibanez (rg 350 bk ex) ben ik ook tevreden.

Nevaratoiel
28 augustus 2007, 13:14
Epiphone Les Paul special is toch veel beter dan Stagg Les Paul 300.

Ik twijfel nog tussen Epiphone Les Paul Special en Ibanez SA120.Ik heb zelf een Epiphone Les Paul Special en ik vind 'm prima spelen. Mij is ook verteld, toen ik een gitaar wilde kopen, dat het prima voor een beginner is. Ook mijn gitaarleraar zei dat het een goed dingetje is. Ik heb zelf geen ervaring met de Ibanez, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Maar voor 199 euro is de Epi LP Special zeker geen slechte keuze.

Misschien is het wel een idee om even naar de winkel te gaan en kijken welke gitaar je het beste bevalt. Gewoon om te voelen. Dat heb ik ook gedaan. Maarja, ik was al een beetje bevooroordeeld omdat ik persé een LP wilde hebben. Het liefst Gibson, maar dat was (is) een beetje boven mijn budget. Dus nu heb ik een Epi LP Special & een Roland Cube 20x. Ben er zelf zeer tevreden mee.

Vonk
28 augustus 2007, 16:29
Ik zou het wel zelf kunnen testen. Maar hoe de f*ck weet ik welke gitaar een goede neck heeft, goede pickups, goede hout... Daar snap ik echt niks van, daarom dat ik het hier al 10 dagen lang zit te vragen.

Natuurlijk moet ik het eerst zelf gaan testen, maar hoe kan ik weten of ik een goede gitaar koop?

Of ie een goede nek heeft kan alleen jij bepalen. Waarschijnlijk speelt die Ibanez sneller door zijn dunnere, kleinere nek.

Pickups zijn natuurlijk niet het beste, wat wil je nou ook voor 200 euro. Als je gaat testen moet je bepalen welke je het beste vindt klinken. Kans is groot dat je na een tijdje toch wel wilt upgraden, omdat het geluid natuurlijk niet perfect is. En zodra de upgrade gaat beginnen: koop bij guitarfetish.com GFS-pickups. Spotgoedkoop, maar perfect geluid, evenaard de duurdere merken. Waarom zou je immers SD's of Dimarzio's in je 200 euro gitaar doen?

Hout maakt niets uit. De gitaren zitten onder een laag verf, dus het hout zelf zie je niet eens. En ik denk niet dat jij het hoort als er een knoest in het hout zit.

Belangrijkste is dat je een gitaar vindt die je een goed gevoel geeft.

Fatihtjuh
28 augustus 2007, 17:58
Ok, Ik vind Les Pauls zelf heel prachtige gitaren. Maar ik denk dat dat dan voor later gaat zijn. Ik ga nu toch uitproberen in de winkel en dan zie ik wel welke ik goed vind aanvoelen.


Maar als ik toch de Epiphone lekker vindt aanvoelen maar de geluid niet echt goed is, dan kan ik toch van die GFS-Pickups erin proppen?

En die Roland Cube 15X, zouden die effecten daarop goed genoeg zijn?

Nevaratoiel
28 augustus 2007, 23:13
Ok, Ik vind Les Pauls zelf heel prachtige gitaren.Dat ben ik helemaal met je eens. Daarom wilde ik persé een LP model :D

Vonk
28 augustus 2007, 23:41
Mijn eerste was ook een LP-model. Na iets van 1,5 a 2 jaar spelen merkte ik dat van al mijn apparatuur de elementen het zwakke punt waren. Door die goede reviews en aantrekkelijke prijs heb ik GFS gevraagd welke pups het meest geschikt waren voor mij. Dit bleek de Fat Paf te zijn. Zelf gemonteerd en nog steeds vind ik het waanzinnig klinken.

Dat je het geluid niet goed zou vinden kan komen door verkeerde instellingen, wees niet te snel met nieuwe pups.

Ik zie dat de Cube geen effecten heeft. Ik persoonlijk gebruik nooit dingen als flanger, chorus enz. De amp-modellen zijn wel erg gefocust op hardrock en metal. Lijkt me goed dus.

heinz3110
28 augustus 2007, 23:58
Dunnere nek beter spelen... dat vind ik erg persoonlijk. Ik vind een dunnere nek dus compleet ruk spelen. .

Beste topicstarter, ik ben bang dat je het zelf toch moet ondervinden. Zoals ik je posts lees, denk ik : We kunnen je van alles wijsmaken! Nog eens 8 pagina's dooremmeren over wat je moet en wilt( terwijl je eigenlijk geen flauw idee hebt wat er eigenlijk "moet" ) heeft geen zin.

Ergo: Door schade en schande word je wijs.Neem de duik in het diepe. Probeer wat adviezen mee te nemen in dit topic.Maar verbaas je er niet over als je warme bad een koude douche word.

Het hoort er een beetje bij. Als blijkt dat je eerste keuze een goede keuze is gebleken na een aantal jaren: Heerlijk. Zo niet: ook leerzaam, Weet je in ieder geval waar je op moet letten bij de volgende aanschaf.!

Fatihtjuh
29 augustus 2007, 11:02
Het hoort er een beetje bij. Als blijkt dat je eerste keuze een goede keuze is gebleken na een aantal jaren: Heerlijk. Zo niet: ook leerzaam, Weet je in ieder geval waar je op moet letten bij de volgende aanschaf.!
Tjah, als ik een gitaar wil kpen wil ik tenminste een goede kopen. Ik wil niet weer die fout als de vorige keer maken..

Danielovich
29 augustus 2007, 11:09
testen en koop wat je zelf fijn vind!!!! Als je dat zorgvulldig doet heb je toch een goeie gitaar die voor jouw geschikt is:S

Fatihtjuh
29 augustus 2007, 12:09
Van mag deze topic gesloten worden. Ik ga het zelf uitproberen.