PDA

View Full Version : Bas afstellen voor lagere tuning



chrise
19 augustus 2007, 11:58
Hoi allemaal,

met m'n band spelen we altijd alles een halve toon lager, dus Eb Ab Db Gb. Soms zelfs een drop D, dus Db Ab Db Gb. Nou geeft dat een mooi geluid, maar ik merk toch dat ik behoorlijk wat fretbuzzing heb, zeker bij de drop D. Ik vroeg me af of ik zelf m'n bas af kan stellen zodat ik daar minder last van heb. Ik heb gelezen dat ik m'n brug voorzichtig wat omhoog moet schroeven. Ik wou hier even checken of dat klopt.

Thanks!

Henkie spenkie
19 augustus 2007, 12:10
Soms zelfs een drop D, dus Db Ab Db Gb
sorry helemaal offtopic, maar ik dacht altijd dat drop D inhield dat je de E een D wordt en geen Db, of gebruik ik de term drop D nu altijd verkeerd? :confused:

chrise
19 augustus 2007, 12:29
Ja, technisch gezien heb je helemaal gelijk. Wij hebben alleen niet altijd meer helemaal door dat we een halve toon lager spelen, dus dan lijkt het net drop D.

MazeMouse
19 augustus 2007, 14:06
Gebruik je termen dan goed ;)

D-A-D-G => Drop D
Eb-Ab-Db-Gb => Halve toon omlaag
Db-Ab-Db-Gb => Drop Db

Anyway, als de fretbuzz rond de eerste frets optreed moet je de halspen een klein beetje bijdraaien. Als de fretbuzz rond de hogere frets zit dan moet je de brug iets omhoog zetten :)
(Globale lijn hoor, hoeft niet altijd zo te zijn)

chrise
19 augustus 2007, 14:19
Gebruik je termen dan goed ;)

D-A-D-G => Drop D
Eb-Ab-Db-Gb => Halve toon omlaag
Db-Ab-Db-Gb => Drop Db

Haha, ok.


Anyway, als de fretbuzz rond de eerste frets optreed moet je de halspen een klein beetje bijdraaien. Als de fretbuzz rond de hogere frets zit dan moet je de brug iets omhoog zetten :)
(Globale lijn hoor, hoeft niet altijd zo te zijn)
Cool, thanks! Ik ga er eens voorzichtig mee experimenteren. Ik heb trouwens geen idee hoe veel ik moet draaien, voorzichtig een slag per keer?

MazeMouse
19 augustus 2007, 17:25
Idd als je aan de halspen gaat draaien moet je kleine slagen per keer doen en dan eerst eventjes (15-30 minuten) het hout laten werken en dan kijken wat voor resultaat het gehad heeft.

OJJVZ
19 augustus 2007, 20:43
uhm, niet hele slagen, eerst maar eens een kwart tot max. een halve slag (een half omlaag zal niet erg veel uitmaken qua spanning?)
(soms kan het, zegt men, een halve dag duren totdat de hals volledig met de halspen is meegegaan, zegmaar... (dikke precision boomstammen enzo :P))

Thijs van der Burg
20 augustus 2007, 19:59
Idd als je aan de halspen gaat draaien moet je kleine slagen per keer doen en dan eerst eventjes (15-30 minuten) het hout laten werken en dan kijken wat voor resultaat het gehad heeft.

Handige tip, ik heb namelijk ook last van wat fretbuzz. :D

B-bass
21 augustus 2007, 16:54
dikkere snaren willen ook nog weleens helpen .110 of zoiets