PDA

View Full Version : Bouwtekeningen Mainstram Cab's



GitaarLAB
19 augustus 2007, 04:41
Hoi allemaal,

Kan iemand me helpen aan redelijk accurate bouwtekeningen van diverse mainstream speakerkasten? Een link op het net zou ook geweldig zijn!

Ik ben dus ERG geinteresseerd in tekeningen van cab's van merken als ENGL, ORANGE, MESA BOOGIE, BOGNER, LAB SERIES, DYNACORD...... en dergelijke, jullie snappen de insteek wel.

Mijn doel met deze informatie/tekeningen is om 's te kijken wat 'de rode draad' bij deze kasten is en wat voor gemiddelde ik hiervan wil/kan afleiden. Met name de angle bij slanted modellen en het aantal liter inhoud van het cabinet.
Ook wil ik kijken in hoeverre dat bepaalde merken rekening hebben gehouden met de 'gulden curve' en in hoeverre ik dat dus wil doen.

Ook zit ik nog met 'vragen' als:

dikte baffle,
baffle klemmen/lijmen/schroeven/vrijhangend/of gedempt in siliconen-kit
diktes wanden, al dan niet interne bracing en of klank-balken (en hoe en waarom dan....)
intoneren v/d kast (gaatje boren ergens? waar en hoe te berekenen)
accoustische kortsluiting in 'n stereo-kast (jonge marshal stereokast is nogal lachwekkend op veel gebieden, dus zelfbouw wordt altijd beter...).
of misschien twee 2*12 kasten wat die accoustische kortsluiting nogal zou moeten opheffen en on-stage 'n podium-fill kan geven zodat we zelf nog horen wat we doen hihi...
tenslotte hoorde ik dat (noppen)foam bekleding aan de binnenkant van 'n kast meestal toch eigenlijk negatieve resultaten heeft. Maar dat 'n foam-ring om de magneet de speaker liet denken dat de behuizing meer inhoud had... hoe zit dit en wat kan ik daarmee?


Wat links naar informatie hierover zijn ook welkom.

Uiteraard zal ik ook update's blijven geven en denk ik erover om ff 'n hostje aan te maken om deze info en bouwtekeningen van iedereen centraal op te verzamelen zodat iedereen er bij kan!

Vast bedankt allen!

GitaarLAB

PS: ik snap inmiddels al lang dat de perfecte kast niet bestaat; zelfs dat de voor mij perfecte kast niet bestaat of te bouwen is. Toch hoop ik wel dat er voor ieder een 'geschikte keuze' bij zit of te bouwen is. Ook snap ik al lang dat als 'n perfecte kast zou bestaan, hij niet perfect is als instrument cabinet... de kast maakt immers deel uit van de sound!

AART
28 augustus 2007, 16:40
Ik zal hier zo een PDF bouwtekening hosten van een 1960A, moet eerst even een host vinden.

AART
28 augustus 2007, 16:41
http://files-upload.com/files/465205/1960A-Slant-Cab_rev1.pdf

Asteblieft. Controleer de host wel even, ik heb hem uit de eerste hit van google op 'free file host' geplukt.

SimonS
28 augustus 2007, 16:51
en als die niet werkt kun je me een PM of email sturen.

Hell's Engl
4 september 2007, 17:54
Wat is de maateenheid van die tekening? inch?

Joost

AART
4 september 2007, 18:20
Inch ja.

" is inch(2,54 cm)
' is foot(+- 33 cm)

Hell's Engl
5 september 2007, 07:40
Oke, thanx! Ook voor 't hosten natuurlijk

Joost

Fender75
5 september 2007, 11:12
Sorry gozer!!! Ik zie net je berichtje staan...Heb midden in een verbouwing gezeten, maar dan nog..my bad! Wil je ze nog?

edit: heb ze al aan je toegestuurd. pm voor vragen!

GitaarLAB
5 september 2007, 14:45
Hoi allemaal!!!

Als eerste wil ik graag alvast bedanken voor de reacties!

@Aart: Als IT-Meneer ben ik heel erg te spreken over deze gratis host (reclamevrij): xthost.info
Natuurlijk super bedankt voor de pdf tekening!

@Leon: Shit happens, ik ben zeer zeker blij met de tekeningen, mooi ontvangen! Heb je nog 'n mailtje gestuurd of je de autocad-tekening in *.3dm formaat op een makkelijke en snelle wijze kunt exporteren en mailen. Ik werk namelijk dolgraag met het gratis MOI 3D (http://www.moi3d.com/): ontwikkeld door de vader van Rhino 3D en Open Nurbs.

@Joost: gefeliciteerd met 't vaderschap ;-)

Greetz, aan allen en bedankt voor de hulp alvast, ik blijf met smacht wachten en zelf zoeken natuurlijk!

Fender75
5 september 2007, 17:11
Ik kan je ze in .dwg sturen, moet er eens induiken of dat ook werkt met je genoemde programma...Kan even duren..:)

Hell's Engl
5 september 2007, 21:45
@Joost: gefeliciteerd met 't vaderschap ;-)




Thanx man!

GitaarLAB
6 september 2007, 09:32
@Leon: Bedankt voor de snelle reactie, helaas denk ik niet dat ik daar iets mee kan.
Ik zie dat bestandsformaat niet bij de keuzemogenlijkheden van MOI staan. Ik zie enkel: *.3dm, *.3ds, *.iges, *.igs, *.stl, *.lwo, *.ai (illustrator) en *.obj (wavefront).
Ik ben al dankbaar voor wat je gemaild hebt, daarmee kom ik al 'n stuk verder!

Nu nog wat van dat vergelijkingsmateriaal. Klinkt 'n ENGL nu enkel beter door de niet spaanplaat achterkant en de fatsoenlijke baffle, mogenlijk in combinatie met 'n betere staande golf-verhouding doordat ie hoger is? Is dat ook weer de extra boost t.o.v een xxl ENGL kast? (dat ie nog hoger is?).

Vast bedankt iedereen!

Fender75
7 september 2007, 09:55
Die bestandformaten kan ik hier niet maken met Acad...misschien .3ds, moet ik even proberen!!

Fender75
26 september 2007, 10:00
Kan ik helaas niks mee, maar hoe staat het met de bouw?

GitaarLAB
26 september 2007, 12:49
Helaas nog geen bouw, ik zoek al meer dan 6 maanden me rot naar de bouwtekeningen van die andere kasten die ik noemde.

Tot nu toe heb ik enkel 2 tekeningen/gegevens van een marshall kast. En nog geen van mijn overige vragen zijn beantwoord :dontgeti:

Misschien kan ik beter mijn eerste post aanpassen zodat het misschien wat duidelijker is wat ik wil en mensen niet denken dat ik de zoveelste ... ben die zich 'blind' staart op 'maar' 'n marshall haha!

Bedankt voor het interesse, enige hulp blijft welkom!
Ik wil ook, zoals eerder gezegd, weer alles doordelen middels 'n kleine site/host!

John