PDA

View Full Version : Fender USA Standard uit '97?



Gieul
19 augustus 2007, 00:23
Hallo,
Ik ben van plan om misschien een USA Standard Strat te kopen uit het jaar 1997. Ik wilde weten of er verschillen zijn met de huidige USA Strats, vooral m.b.t. te hals van de gitaar.

Alvast bedankt.

vulvasonic
19 augustus 2007, 01:48
De gitaar die jij bedoelt is waarschijnlijk een American Standard stratocaster. Dat ding is 13 jaar, ik meen sinds 1987, ongewijzigd in productie gebleven.
Pas daarna heeft Fender de stratocaster (en andere modellen) op een paar puntjes aangepakt. De verschillen zijn echter vrij minimaal, maar een paar puntjes zijn wel met het blote oog waar te nemen en te voelen. De nieuwe serie werd 'American Series' genoemd.
Meest in het oog springende details zijn de stemmechanieken die nu tapsgewijs aflopen, waardoor nog maar 1 snaargeleider nodig is ipv 2. En de hals is bij de randen wat meer afgerond, waardoor de gitaar een ietwat ingespeelder gevoel geeft.
Dat heeft die 97'er waarschijnlijk dus niet. Aan de andere kant, het ding is al 10 jaar oud. Als de vorige eigenaar er met zekere regelmaat op heeft gespeeld, zou de hals van nature een ingespeeld gevoel moeten hebben.

Ik WEET dat de stratocaster op nog 1 of 2 puntjes is gewijzigd, maar ik kan me echt niet meer herinneren wat dat nu is geweest. Voor de sound heeft het in ieder geval een te verwaarlozen gevolg gehad, tot zover ik dat heb kunnen beoordelen.

Pepe
19 augustus 2007, 02:12
nou, een groot verschil lijkt mij dat de ninetees strats een boot frezing hebben, pas in 2000 kreeg elk pickupje weer zijn eigen freesje, kwa hals dus zoals vulva zegt.

vulvasonic
19 augustus 2007, 02:28
nou, een groot verschil lijkt mij dat de ninetees strats een boot frezing hebben, pas in 2000 kreeg elk pickupje weer zijn eigen freesje, kwa hals dus zoals vulva zegt.

Kijk, dát was ik dus vergeten!
Dank, Pepe! :D

Orpheo
19 augustus 2007, 07:55
nou, een groot verschil lijkt mij dat de ninetees strats een boot frezing hebben, pas in 2000 kreeg elk pickupje weer zijn eigen freesje, kwa hals dus zoals vulva zegt.

?? serieus?! zoiets had ik niet vewacht van fender USA. van squier indonesia, ok. maar van fender usa? :confused:

fred dons
19 augustus 2007, 08:17
fender USA was zelfs de eerste die de swimmingpool route deed, allemaal in het kader van het feit dat productie zo standaard mogelijk moet en je later in het productieproces de mogelijkheid hebt om zo veel mogelijk varianten pickups in de body te kunnen plaatsen. Pas toen (veel) spelers er achter kwamen (je wilt niet geloven hoeveel mensen er nooit onder de slagplaat kijken) en zich gingen beklagen over het gemis aan hout (wat daarvoor niet hoorbaar was) heeft fender dit aangepast (gelijk met het terug gaan van poplar naar elzen en het niet meer fineren van dat hout om het elzen te laten lijken)
persoonlijk vind ik de swimmingpoul route wel handig, ik heb gisteren nog bij een gitaar de routes moeten vergroten omdat de pickups nogal apart waren en niet in de normale cavity pasten :D

Luke-wannabe
19 augustus 2007, 12:06
...en zich gingen beklagen over het gemis aan hout (wat daarvoor niet hoorbaar was)...
Dit is echt een duidelijk voorbeeld van iets wat tussen de oren zit. Volgens mij valt het echt wel mee hoeveel verschil er zit tussen een swimmingpool en een sss routing.

Pepe
19 augustus 2007, 12:45
volgens mij wordt de neck routing nog steeds als humbucker gefreesd behalve bij de vintage modellen

wat dat tussen de oren betreft, dat is niet geheel onbelangrijk bij mij, sterker nog...

up-guitarman
19 augustus 2007, 12:54
volgens mij wordt de neck routing nog steeds als humbucker gefreesd behalve bij de vintage modellen

Je bedoelt de bridge routing waarschijnlijk? Ik heb nl. nog nooit een strat gezien met enkel aan de hals een humbucker...

Pepe
19 augustus 2007, 13:45
ja natuurlijk, you're right

Gieul
19 augustus 2007, 13:46
Dank, dank, dank.

Maar de hals is dus niet smaller ofzoiets, want ik speelde laatst op een nieuwe American Vintage en daarna op een wat oudere, en die oudere had een stuk smallere hals.

Pepe
19 augustus 2007, 13:54
fender maakt verschillende halzen.. C/D/V en U profielen en variaties daartussen en dan nog verschillende radiussen al of niet compound en daarop verschillende fretdiktes en ik geloof niet dat 1 bepaald model hals altijd vast zit aan een standaard .. het is gewoon uitproberen wat je lekker vindt

vulvasonic
19 augustus 2007, 16:19
fender maakt verschillende halzen.. C/D/V en U profielen en variaties daartussen en dan nog verschillende radiussen al of niet compound en daarop verschillende fretdiktes en ik geloof niet dat 1 bepaald model hals altijd vast zit aan een standaard .. het is gewoon uitproberen wat je lekker vindt

De American Standard had maar 1 halsprofiel. Fender maakte vele Strats met veel verschillende halsprofielen, maar dat waren altijd modellen die onder een andere naam werden aangeduid (strat plus, vintage RI, Deluxe, noem maar op).

Toch voelt het ene instrument altijd iets anders aan dan het andere. Dat zal in de meeste gevallen meer met de afstelling van het instrument te maken hebben dan met het verschil in profiel, waarmee ik niet wil tegenspreken dat er soms hele minieme verschillen merkbaar zijn.

fred dons
19 augustus 2007, 17:41
de nekken worden nog steeds met de hand geschuurd en een mm verschil is al een dramatisch verschil op een nek dus binnen een standaard maat kun je nog wel verschillen tegen komen (alleen zal dat niet zoals Vulva al zegt van V naar C shape gaan)

Pepe
19 augustus 2007, 18:25
ik begrijp dat je tegenwoordig niet meer een halsprofiel kan kiezen op je standaard? In de seventies had je behalve rosewood en maple ook de optie voor een C of D profiel naast de meer gangbare U profielen, bestelde de winkelier gewoon voor je als er niks toevallig al hing

vulvasonic
19 augustus 2007, 18:52
ik begrijp dat je tegenwoordig niet meer een halsprofiel kan kiezen op je standaard? In de seventies had je behalve rosewood en maple ook de optie voor een C of D profiel naast de meer gangbare U profielen, bestelde de winkelier gewoon voor je als er niks toevallig al hing

Sterker nog, je kon destijds STANDAARD kiezen voor de optie om een bredere hals te kiezen, alleen maakte niemand daar gebruik van. Op de hals, als je 'm er af schroeft, is aan een stempelcode te zien welk profiel gebruikt is en of gebruik wordt gemaakt van een afwijkende breedte. Maar mocht je ooit zo'n exemplaar tegenkomen, dan is ie uiterst zeldzaam. Of dat zich zal vertalen naar een hoger bedrag in het vintagewereldje weet ik niet.

Ik weet wel, maar goed, dan hebben we het over Japanse strats, dat ik een exact dezelfde strat heb als een vriend van me. Maar de gitaar van die vriend van me (ex-gitaar van mede-forummer Mark S) heeft een bredere hals dan die van mij. En dat is geen klein verschil!
En voor alle duidelijkheid, als ik het heb over een bredere hals, dan heb ik het over de 'aanzet' van de hals. Het deel dus beginnend bij de kop. Bij de body is de breedte hetzelfde.

@Fred; het klopt dat in het eindproces, waar het handwerk aan te pas komt, dat er kleine verschillen kunnen ontstaan die inderdaad soms een heel andere feel kunnen geven (een mm is al vrij veel). De halzen zelf worden echter allemaal met een computergestuurde machine gemaakt en zijn allemaal identiek aan elkaar, vóór ze de laatste fase van het afwerken ingaan.

In vroeger jaren was er niet eens sprake van een bepaald type halsprofiel. Wel kun je tendensen ontdekken, uitgesmeerd over bepaalde periodes, waarin men een nadruk ziet op een bepaald type hals (U, V, D, dik, dun). Maar dit was geen regel en geen optie. De halzen werden gewoon handmatig gemaakt door individuen. De ene keer pakte dat uit in een dikke C en de andere keer in een dunne D.
Jammer dat dit nu niet meer zo is. Mensen die een bepaalde voorkeur hebben voor een bepaald profiel worden nu tot op zekere hoogte gedwongen te kiezen voor een bepaald model (die ze misschien helemaal niet willen), of moeten een andere hals op de gitaar laten zetten.

Overigens is dit niet typisch Fender.
Zo heb ik een Gibson ES 347, waarvan ik ZEKER weet dat het halsprofiel van die gitaar NOOIT een standaard profiel is geweest. Daarvoor is ie veel te extreem. Bij die gitaar begint de hals bij de kop heeeeeel dun en erg afgeplat (en vrij smal, zeker voor een Gibson). Maar bij de body, nog vóór de hiel, heeft de hals de vorm van een halve O, is ie zeeeeeer dik en vrij breed. En dat speelt op de een of andere manier heel natuurlijk.

Maar och, ik ben het type mens dat van mening is dat de vorm van de hals altijd een onderdeel is van de 'persoonlijkheid' van de gitaar. Iedere vorm hals nodigt uit tot een andere manier van spelen, of een andere benadering van spelen. Zoals het geluid van een gitaar dat ook doet. Ik heb geen uitgesproken voorkeur voor een bepaald type hals. Behalve de hele dunne metalhalsjes (Ibanez wizzard), dat is me echt te iel. Bovendien ben ik van mening dat de hals een veel grotere invloed heeft op de klank van een gitaar dan meestal wordt gedacht. Een hals met meer hout zal (als ik mijn oren niet bedonder) doorgaans beter laten resoneren dan een hals met weinig hout.




Lekker hè?
Kletsen over de invloed van de hals op de gitaar en alles wat daarmee te maken heeft? :D

Rinze
19 augustus 2007, 19:03
Maar och, ik ben het type mens dat van mening is dat de vorm van de hals altijd een onderdeel is van de 'persoonlijkheid' van de gitaar. Iedere vorm hals nodigt uit tot een andere manier van spelen, of een andere benadering van spelen. Zoals het geluid van een gitaar dat ook doet. Ik heb geen uitgesproken voorkeur voor een bepaald type hals. Behalve de hele dunne metalhalsjes (Ibanez wizzard), dat is me echt te iel. Bovendien ben ik van mening dat de hals een veel grotere invloed heeft op de klank van een gitaar dan meestal wordt gedacht. Een hals met meer hout zal (als ik mijn oren niet bedonder) doorgaans beter laten resoneren dan een hals met weinig hout.




I agree. De vorm van de hals en de "feel" bepaalt voor een deel hoe je speelt.

Pepe
19 augustus 2007, 19:07
Maar och, ik ben het type mens dat van mening is dat de vorm van de hals altijd een onderdeel is van de 'persoonlijkheid' van de gitaar. Iedere vorm hals nodigt uit tot een andere manier van spelen, of een andere benadering van spelen. Zoals het geluid van een gitaar dat ook doet. Ik heb geen uitgesproken voorkeur voor een bepaald type hals. Behalve de hele dunne metalhalsjes (Ibanez wizzard), dat is me echt te iel. Bovendien ben ik van mening dat de hals een veel grotere invloed heeft op de klank van een gitaar dan meestal wordt gedacht. Een hals met meer hout zal (als ik mijn oren niet bedonder) doorgaans beter laten resoneren dan een hals met weinig hout.? :D

exactly....

MarkS
19 augustus 2007, 19:32
Ik weet wel, maar goed, dan hebben we het over Japanse strats, dat ik een exact dezelfde strat heb als een vriend van me. Maar de gitaar van die vriend van me (ex-gitaar van mede-forummer Mark S) heeft een bredere hals dan die van mij. En dat is geen klein verschil!
En voor alle duidelijkheid, als ik het heb over een bredere hals, dan heb ik het over de 'aanzet' van de hals. Het deel dus beginnend bij de kop. Bij de body is de breedte hetzelfde.
Ouch...

Vreemd genoeg bezat de andere gitarist van mijn toenmalige bandje dezelfde gitaar (met Kahler Spyder trem) maar met rosewood toets ipv mijn maple versie, en zijn hals was over de gehele linie beduidend smaller.

Eko
19 augustus 2007, 22:06
Ik bezit een hardtail uit `97. Geen badkuipfrezing. De rolled edges zoals ze heten ( afgeronde kant aan hals) zat al op de 40th ann. strat. Die werd in dat jaar geintroduceerd samen met TBX toneregeling ic.m. met een 2-point synch bridge.
De hals is een modern C met medium jumbo frets. Voor de rest gewoon polylak en stringtrees.

G.G.
20 augustus 2007, 00:27
fender maakt verschillende halzen.. C/D/V en U profielen en variaties daartussen en dan nog verschillende radiussen al of niet compound en daarop verschillende fretdiktes en ik geloof niet dat 1 bepaald model hals altijd vast zit aan een standaard .. het is gewoon uitproberen wat je lekker vindt

En het enige profiel dat ik lekker vind maken ze weer niet: Bovenop D en onderaan V (asymetrisch over de volle lengte) en dan lekker dik (volgens mij is warmoth de enige die dat aanbied).

Is een extreem comfortabel profiel dat bij de natuurlijke vorm van je hand aansluit.