PDA

View Full Version : the editors



drudoc
18 augustus 2007, 20:27
ik ben totaal geen fan van de editors maar in smokers outside the hospital doors
zit een heel vette sound van de gitarist rond 44 sec filmpje joetoep (http://www.youtube.com/watch?v=blP9LWyKqzI)
weet iemand misschien wat hij daar gebruikt?

Dirk_Hendrik
18 augustus 2007, 20:36
klinkt een beetje lullig maar.


Een Gitaar. Klinkt voor mij als oktaafjeswerk.

Pepe
18 augustus 2007, 20:48
a la jonny greenwood watie hier vanaf 1.40 laat horen?

http://nl.youtube.com/watch?v=oo3ZnHJ0KTQ

Tristan
18 augustus 2007, 21:07
Volgens mij gewoon een (analoge) delay toch?
Maar ik hoor dat soundje wel vaker, bijvoorbeeld bij Oceansize, en weet ook niet precies hoe het te krijgen eerlijk gezegd, vind het ook cool klinken...
Octaafjes met delay zou inderdaad kunnen werken, alhoewel Johnny Greenwood in dat clipje duidelijk single notes speelt...

drudoc
18 augustus 2007, 21:11
jonny's sound can je waarschijnelijk nooit na doen, die heeft zoveel mooi spul. moet je maar eens eens googlen.
Ik moet denk ik inderdaat in de delay richting gaan zoeken voor deze sound
thnx

Tristan
18 augustus 2007, 21:52
Ik denk dat een analoge delay ingesteld met redelijk veel feedback en een wat langere delaytijd je wel enigszins in de richting zou moeten kunnen brengen, gecombineerd met achtste noten...

imlikeajungle
18 augustus 2007, 21:59
Oceansize

Aha, een fan!
Er zijn weinig mensen die deze vreselijk onderschatte band kennen... Ik heb ze 'ns in Rotterdam gezien in een leuke club, en dat was genieten van seconde één tot het absolute eind. Spijtig dat de laatste plaat wat minder was dan Effloresce.

Geen dure gear trouwens, die kerels! Ik heb het idee van de Tuna Melt van hen!

Over het soundje: ik gok idd octaafakkoordjes en wat delay, hoge feedback & weinig repeats.

Mitch
18 augustus 2007, 22:00
Jaja, Johnny Greenwood sound kun je niet nadoen blabla, maar je gaat voorbij aan een belangrijk punt: het filmpje dat Pepe als extra voorbeeld aandraagt is fundamenteel anders als het voorbeeld van die wannabe-Coldplay uit je eigen voorbeeld.
Ik kan me vergissen, maar het lijkt erop dat dat niet allen maar een gitaar en een delay is, ik krijg de indruk dat er ook een pitch shifter doorheen zit die 1 of 2 oktaven hoger zit. Dat in combinatie met delay geeft een dergelijk geluid. Zoek anders eens op 'shimmer' en 'the edge', kom je vanzelf op een site die op deze sound ingaat. Let wel: bij shimmer zit meer, maar het heeft wel dezelfde ingrediënten. Misschien dat het je een idee geeft.

Tristan
18 augustus 2007, 22:14
Aha, een fan!
Er zijn weinig mensen die deze vreselijk onderschatte band kennen... Ik heb ze 'ns in Rotterdam gezien in een leuke club, en dat was genieten van seconde één tot het absolute eind. Spijtig dat de laatste plaat wat minder was dan Effloresce.

Geen dure gear trouwens, die kerels! Ik heb het idee van de Tuna Melt van hen!

Over het soundje: ik gok idd octaafakkoordjes en wat delay, hoge feedback & weinig repeats.

Haha, ja, ik moet zeggen dat ik ze pas net ken via Suus, de zangeres van onze band, maar ik vind ze wel tof...
Ben benieuwd naar het nieuwe album, ik hoop dat de zang daar wat beter uit de verf komt, Effloresce vind ik ook beter dan Everyone Into Position, maar ik vind Music for Nurses (het tweede nummer van E.I.P.) wel weer te gek...
Waar heb je dat dan gevonden van die gear die zij gebruiken enzo?

Tristan
18 augustus 2007, 22:16
Jaja, Johnny Greenwood sound kun je niet nadoen blabla, maar je gaat voorbij aan een belangrijk punt: het filmpje dat Pepe als extra voorbeeld aandraagt is fundamenteel anders als het voorbeeld van die wannabe-Coldplay uit je eigen voorbeeld.
Ik kan me vergissen, maar het lijkt erop dat dat niet allen maar een gitaar en een delay is, ik krijg de indruk dat er ook een pitch shifter doorheen zit die 1 of 2 oktaven hoger zit. Dat in combinatie met delay geeft een dergelijk geluid. Zoek anders eens op 'shimmer' en 'the edge', kom je vanzelf op een site die op deze sound ingaat. Let wel: bij shimmer zit meer, maar het heeft wel dezelfde ingrediënten. Misschien dat het je een idee geeft.

Aha, ik denk dat je 'm daar te pakken hebt Mitch, ik snapte het ook al niet helemaal, hmm, dus toch maar op zoek naar een analoog pedaal dat clean een octaaf hoger bij je sound kan mixen, bestaat zoiets eigenlijk wel?

Pepe
18 augustus 2007, 22:24
nog een voorbeeld van radiohead op 3.00, beter te zien
http://nl.youtube.com/watch?v=ZEtuuAXVXD0

min of meer hetzelfde, een delay op dubbeling en iets met de pitch of harmonizer inderdaad

imlikeajungle
18 augustus 2007, 22:57
Haha, ja, ik moet zeggen dat ik ze pas net ken via Suus, de zangeres van onze band, maar ik vind ze wel tof...
Ben benieuwd naar het nieuwe album, ik hoop dat de zang daar wat beter uit de verf komt, Effloresce vind ik ook beter dan Everyone Into Position, maar ik vind Music for Nurses (het tweede nummer van E.I.P.) wel weer te gek...
Waar heb je dat dan gevonden van die gear die zij gebruiken enzo?

Ik heb goed gekeken aangezien ik ongeveer op 50cm van het hoofd van de zanger stond :dontgeti:

Hier staat ook wat:
http://www.oceansize.co.uk/forums/viewtopic.php?t=36&postdays=0&postorder=asc&start=0

On topic: misschien een HOG?

the feable
19 augustus 2007, 10:46
jonny's sound can je waarschijnelijk nooit na doen, die heeft zoveel mooi spul. moet je maar eens eens googlen.
thnx

Dat valt wel mee hij speelt op relatief goedkoop spul. Hij weet er gewoon mee om te gaan, dat is het meer! Weinig duur spul, vintage of boutique aan zijn gear hoor.

Mitch
19 augustus 2007, 11:53
Aha, ik denk dat je 'm daar te pakken hebt Mitch, ik snapte het ook al niet helemaal, hmm, dus toch maar op zoek naar een analoog pedaal dat clean een octaaf hoger bij je sound kan mixen, bestaat zoiets eigenlijk wel?
Foxrox Octron. Maar het wordt pas interessant als je een octaver in een loop van een delay kan zetten. Dat is bij bijv. rack-apparatuur iets gebruikelijker omdat het te programmeren is, maar er zijn ook wel stompboxdelays die een effectsloop hebben. Op die manier krijgt niet het droge signaal, maar de delay een pitch shift. En da's echt een heel ander geluid, erg cool.

up-guitarman
19 augustus 2007, 13:37
Welke delays hebben een FXloop^? Of zijn dat enkel de heel dure delays pedalen?

Ik denk dat je dit soort sound ook wel moet kunnen krijgen met een ebow. Ik heb ooit de band 'Lemon' bezig gezien op Werchter en die gitarist haalde als ik het me goed herinner een gelijkaardige sound uit zijn gitaar met een ebow en wat delay...

Pepe
19 augustus 2007, 13:47
de Ebow vervangt de aanslag, that's all. Op de video zie je die vingertjes heel snel op en neer gaan.. zo speel je de mandoline doorgaans

vulvasonic
19 augustus 2007, 15:47
de Ebow vervangt de aanslag, that's all. Op de video zie je die vingertjes heel snel op en neer gaan.. zo speel je de mandoline doorgaans

En wederom denk ik dat Pepe hier gelijk heeft.

imlikeajungle
19 augustus 2007, 15:50
Welke delays hebben een FXloop^? Of zijn dat enkel de heel dure delays pedalen?

Ik denk dat je dit soort sound ook wel moet kunnen krijgen met een ebow. Ik heb ooit de band 'Lemon' bezig gezien op Werchter en die gitarist haalde als ik het me goed herinner een gelijkaardige sound uit zijn gitaar met een ebow en wat delay...

Was dat Tom Barbier, die nu bij Zornik speelt?

up-guitarman
19 augustus 2007, 16:35
Was dat Tom Barbier, die nu bij Zornik speelt?

Gast met (toch wel zeer) lang haar. Speelde toen vnl. op een Jazzmaster...

Tristan
19 augustus 2007, 17:30
de Ebow vervangt de aanslag, that's all. Op de video zie je die vingertjes heel snel op en neer gaan.. zo speel je de mandoline doorgaans

Ja, dat klopt, alleen heeft de Ebow een in dit geval hele handige harmonische functie, hij kan namelijk de toon een octaaf hoger latenn feedbacken, vandaar dat het dan ook een beetje dat karakteristieke geluidje geeft denk ik...

@Imlikeajungle:
Thanks!
Jij bent dan wel echt een Oceansize nerd he, als je ook op die website zit en alles... :D

imlikeajungle
19 augustus 2007, 17:34
Ik zit niet op die site hoor, was er ooit 'ns naar op zoek en staat hier dus nog tussen favo's.

@Erik: jup, da's Tom Barbier!

gvink
20 augustus 2007, 09:52
komt naar mijn idee qua sound ook wel in de buurt van een whammy.. (de eerste dan).. En aardig wat drive erbij.

vwb (analoge) delays met een effect loop weet ik er iig twee.. De Diamond Pedals Memory Lane (maar die is redelijk duur) en de DD-3, maar dan gemod door Robert Keeley (+/- $200).

Tristan
20 augustus 2007, 11:06
Ik zit niet op die site hoor, was er ooit 'ns naar op zoek en staat hier dus nog tussen favo's.

@Erik: jup, da's Tom Barbier!

Ah, okee, het was maar een geintje hoor... :D