PDA

View Full Version : Lak te nat om te schuren?



hanzeman
18 augustus 2007, 13:43
Ik denk dat ik het antwoord wel een beetje weet, maar klopt het dat als de lak een beetje gaat 'rullen' bij het schuren, de lak dan eigenlijk nog niet genoeg is uitgehard? Als ik schuur komen er een soort dunne spaghettisliertjes vanaf die ook aan mijn schuurpapier plakken...

no 1 hops
18 augustus 2007, 14:19
Ik denk dat ik het antwoord wel een beetje weet, maar klopt het dat als de lak een beetje gaat 'rullen' bij het schuren, de lak dan eigenlijk nog niet genoeg is uitgehard? Als ik schuur komen er een soort dunne spaghettisliertjes vanaf die ook aan mijn schuurpapier plakken...
meestal staat op de bus met lak wel hoelang het duurt voordat hij stofdroog is en hoe lang het duurt voordat de lak uitgehard is.
anders even de fabrikant mailen

fred dons
19 augustus 2007, 08:37
meestal kun je op de tijd die de fabrikant aangeeft nog wel 24 uur bij optellen maar inderdaad als je lak gaat rullen kan het zijn omdat hij nog te zacht is of omdat je schuurt op te verse lak met een schuurmachine, waardoor de lak warm (en dus weer zacht wordt). bij verse lak schuur ik daarom liever met de hand en ook liever nat zodat ik de lak niet te snel te warm maak

hanzeman
19 augustus 2007, 20:14
Ik heb sowiezo een probleem: in de lak zitten allemaal miniscule luchtbelletjes. Als ik ga schuren worden dat allemaal piepkleine kratertjes. Dan moet ik nog een laag dieper schuren, maar daar zitten weer nieuwe belletjes, nu zitik bijna op het hout...

fred dons
20 augustus 2007, 07:45
dan heb je te dik gelakt, de lak wordt het eerst hard aan de buitenkant waardoor je bij te dikke lak je de oplosmiddellen vastzet in die lak (die kunnen er niet meer uit en worden bubbeltjes) probeer in dunnere lagen te lakken en bij acryl lak haal even een natschuurpapiertje (600-800 grit) na een uur of 6 over de lak zodat die weer een beetje open gaat, bij cellulose kun je dat al na 20 minuten doen

Met die huidigen kraters, elke keer als je een nieuwe laag spuit, smelt de oude laag een beetje en kunnen die belletjes oplossen maar probeer dus wel dunner te spuiten (minimaa 30 cm van het oppervlakte af) en liever 1 dunne laag per dag