PDA

View Full Version : Hoe lichte overdrive te krijgen?



MAY
20 januari 2003, 15:43
Ik probeer al een tijdje een goede lichte overdrive te krijgen maar het is me nog niet echt geod gelukt. Ik heb een prima buizenversterker en gitaar. Nu vraag ik me af hoe jullie dat doen?
- draaien jullie de volumeknop gewoon een beetje dicht.
- Draaien jullie de gain van de versterker wat verder dicht
- Ofis het misschien te krijgen met behulp van een pedaaltje.

Ik duid een beetje op Bijv. het geluid van Ritchie Sambora (Bon Jovi) op de cd These Days. verschillende keren heeft hij een mooie licht oversturing die erg helder klinkt. En dat is nu net wat niet echt lukt als ik het probeer.
Ik speel op een ENGL screamer 50.

BLOK182
20 januari 2003, 15:49
Je kan proberen de volumeknop op 10 te zetten, en dan heeeeeeeeeel voorzichtig met de gainknop te werken. Of de volume normaal gebruiken en de gain bijdraaien.

Dude
20 januari 2003, 16:23
als je een master volume versterker hebt gaat het makkelijker, klooi wat met de master en kanaal volumes onderling

Negative K3 fan
20 januari 2003, 16:41
de master volume van je buizen versterker op tien, dee gain rededlijk laag, maar hoger dan je wilt en dan fine tunen met de volume knop van je gitaar...

MAY
20 januari 2003, 16:49
Ik ga het nog eens proberen. Thanx

BLOK182
20 januari 2003, 17:35
yepz, met je volumeknop draaien wil ook helpen, dan kan j van een vette metalscheur nog een "brave" bluesy overdrive maken.

Mitch
20 januari 2003, 23:31
Hey MAY, hoe bevalt die Screamer je ?
Beetje mijn droom-combo, maar ach, ik ben al voldoende voorzien !

Trouwens: iets mildere setting als hierboven beschreven en dan een clean boost er over heen wil ook aardig werken.

InternEd
21 januari 2003, 09:02
Probeer ook 's de volumeknop van je gitaar wat terug te draaien. Daarmee wordt je inputsignaal lager en de oversturing minder.

Groeten, Ed.

ch@rlie
21 januari 2003, 10:11
ik denk dat dit het moeilijkste geluid is om goed te krijgen.

helemaal clean en zwaar overstuurd lijkt makkelijker mooi te krijgen.

ik vind een oud fender combo dat flink openstaat een mooie milde overdrive geven. misschien kan de engl het gewoon niet bar goed.. denk dus niet dat het alleen aan jou ligt.

MAY
21 januari 2003, 14:16
Op 2003-01-20 23:31, schreef Seymour Paul:
Hey MAY, hoe bevalt die Screamer je ?
Beetje mijn droom-combo, maar ach, ik ben al voldoende voorzien !

Trouwens: iets mildere setting als hierboven beschreven en dan een clean boost er over heen wil ook aardig werken.


De screamer bevalt me echt uitstekend. Ik heb heel veel verschillende versterkers geprobeerd o.a.: Mesa Boogie, Rivera, Peavey, H&K, Fender, Marshall. Maar ik vond de verhoudign tussen prijs/kwaliteit en mijn smaak het best bij de screamer. Echt een topcombo. Een heavey gain, een goede clean en hij is heel flexibel. Ik haal er een erg mooie warme distortian uit. En als ik mijn Ibanez pak kan hem weer op een vette kille Metallica sound zetten. erg veelzijdig.

Ik heb al verschillende keren geprobeerd om met volumeknop een lichte overdrive te krijgen. Maar hij gaat al snel wat wollig klinken (wel goed voor wat bluesy werk) Dit geluid is zeker niet lelijk al ik zoek een iets fellere overdrive. Maar met jullie tips ben ik al een heel eind in de goede richting.

Mitch
21 januari 2003, 16:23
Daar is ook nog een leuk trucje voor ! Vergeef mij mijn beperkte technische kennis, maar als je tussen tone en vol. pot een condensatortje zet (vraag me de waardes niet, iemand zal het vast nog beter uitleggen) krijg je als je je tone op 0 zet, bij het lager draaien van je volume wel een steeds zachter, maar wel helderder geluid. Ik heb dat zelf ook ooit op mijn wat bassige Epi Les Paul laten zetten en dat werkt perfect: in plaats van verlies aan hoog bij het normaal verminderen van volume zorgt de tone nu voor verlies van laag/midden !

qwerty
22 januari 2003, 13:52
wat je ook kan doen om een milde overdrive te krijgen is een tubescreamer aanschaffen. Deze plaats je tussen versterker en gitaar. Als je de drive op 0 draait, dan kan je vervolgens met volume de versterker een beetje meer prik geven. Voordeel: meet een druk op de knop overschakelen naar een volledig clean geluid.
(ik gebruik dit op mijn 1kan. amp om solo's een bluesy crunch te geven, werkt erg goed)

:B :B :B :B

MAY
22 januari 2003, 14:40
Dat is nu precies wat ik wilde proberen. Ik gebruik een tubescremaer en ik dat dat ik hem ook als een soort van treble-booster kan gebruiken. Ik denk dat dit een hele goede oplossing is.