PDA

View Full Version : Vergelijking TC Nova / Eventide TimeFactor Delays



ruezzz
18 augustus 2007, 11:23
Hey,

Voor de delaysfreaks:

Iemand heeft de twee nieuwe delays van TC en Eventide uitbreid aan de tand gevoeld. Misschien overweegt iemand een van beide units en heeft hier iets aan...

http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=280629

artnaz
18 augustus 2007, 13:11
Cool! Thanks!

Tristan
18 augustus 2007, 14:41
Goh, ben ik nou gek of klinken ze gewoon allebei kut?
Met name die modulatie, niet om aan te horen... :dontgeti:

Mitch
18 augustus 2007, 14:57
Ghehe, ik dacht gisteravond: zal ik 'm doorlinken ? Ach, laat ook maar :D
Nu -ie er toch staat: in de eerste plaats vind ik de vergelijkende soundclip redelijk waardeloos omdat het bijna té puur geluidstechnisch is. Je hoort niet hoe de sound echt mengt met de delays bijvoorbeeld. Maar goed, afgezien daarvan, de hoeveelheid dynamiek en hoog die de Eventide weghaalt is schokkend. De modulatie ervan vond ik wel te pruimen verder, die van de TC is inderdaad erg kunstmatig. De hele delay sound vind ik ook vrij middy van de TC, het zijn echt van die 'plops'. Het tophoog er keurig af, daar knalt het gelukkig niet, maar het werd wel erg middy. Die sound had de EVentide duidelijk beter, maar ja... ik zit niet op een pedaal te wachten wat mijn hele level naar beneden haalt :dontgeti:

ruezzz
18 augustus 2007, 15:25
maar ja... ik zit niet op een pedaal te wachten wat mijn hele level naar beneden haalt :dontgeti:

Hoe bedoel je Mitch, level: qua kwaliteit of volume?

Mitch
18 augustus 2007, 15:32
Volume ! Het verschil tussen de beide was echt verbazingwekkend. Eventide is toch geen Electro Harmonix zal ik maar zeggen, dat je de toffe sound hebt maar een lager volume voor lief moet nemen.

Tristan
18 augustus 2007, 16:38
Ja, inderdaad, ik vind op de clipjes die delays van die TC ook zo afschuwelijk middig klinken en die modulatie, om te kotsen zo kunstmatig...
Die Eventide vind ik ook niks op die clipjes, wat een ruisbak en die modulatie klinkt zo vals als een kraai, dat kan bij de Deluxe Memory Man ook wel, maar het hoeft niet...

ruezzz
18 augustus 2007, 17:13
Tja... de MM Deluxe vind ik ook onverslaanbaar.
Maar hij gaat me om de haverklap kapot.
Ben bang dat ik em nu ook weer naar DH moet sturen.
Beetje regen over heen gegaan tijdens een open-air gig.
Ding meteen weer naar de kloten.

vinni
19 augustus 2007, 12:28
Zag ook de link op TGP.

Maarru...Al die clips and reviews....Het zegt eigenlijk allemaal nix.

Kijk...als 99 van de 100 personen iets kut vinden klinken dan zal er
waarschijnlijk wel wat aan de hand zijn. Maar vaak is het maar net hoe het
klinkt is die setup en ook hoe goed de gitarist in kwestie om kan gaan met zn apparatuur. Smaak is zo subjectief.

Vaak steek ik ook nog wel eens mijn vingetje op als er iets gevraagd wordt over pedalen. Maar ja...het blijft altijd mijn mening.

Vind zo-wie-zo dat je ze altijd beide moet testen en niet zomaar iets bestellen. Daarnaast zijn die gasten op TGP wel een beetje errug Hype-geil.
Het nieuwste van het nieuwste is altijd geweldig.
Na een tijdje worden de meeste pedalen weer in de opruiming gedaan.

Erik van de Haar importeert de Madprofessor Deep Blue Delay.
Retro-sonic komt met een analoge delay gebaseerd op de DM-2.
Gegarandeerd dat deze pedalen ook gehyped worden op TGP.

Is dit een zinnige bijdrage in dit topic?...och geen idee! :D

Wat ik wel jammer vind aan de Nova (toch ff ontopic) is dat je niet remote een preset kan selecteren. Gemiste kans in MIJN beleving.

Vinni

Mitch
19 augustus 2007, 13:19
Je zal mij ook niks horen zeggen over het geleuter en de halleluja ;)
De clips gaven wel een duidelik beeld qua sound. Niet in een muzikale contect helaas, maar wel de pure geluidskwaliteit. Als je dan eerst duidelijk de droge sound hoort durf ik met wat ik onderhant allemaal gehoord heb op delay-gebied best iets te zeggen over de sound van de repeats.
Relativeren is goed, maar je moet ook weer niet te voorzichting worden om wat te zeggen hoor !

Dat middige van de TC leek overigens behoorlijk op de sound van de Mad Professor DBD. Inderdaad ook zo'n overhyped kreng; best goed, maar qua prijs/kwaliteit totaal uit verhouding.
The Gearpage levert me vaak leuke info op, maar je moet er net als alle andere fora even wennen aan de manier van schrijven en daar weer doorheen prikken. Elk forum heeft zo zijn eigen cultuur hè...

Tristan
19 augustus 2007, 17:43
Haha, scherp Mitch, waar op TGP de hallelujah vaak klinkt rinkelt er bij sommige GN'ers (waaronder ook ikzelf) vaak een ander belletje... :D

Speeddemon
19 augustus 2007, 21:53
Als ik 't zo lees, hoef ik m'n Line 6 Echo Park voorlopig niet weg te doen.
(en dat terwijl ik toch een aantal niet misselijke vintage analoge delays hier heb liggen).

Ik overweeg overigens die RE-20 nog wel, omdat er ook wat galm op zit. Ik gebruik meestal toch maar 1 instelling.

Mitch
19 augustus 2007, 22:24
Zeker als je maar één sound gebruikt is het wel een aanrader. RE20 klinkt wel iets lekkerder, iets natuurlijker dan de Echo Park, al is het zeker geen organisch klinkende analoge. Maar goed, dat digital modelling nooit helemaal the real deal vervangt maar wel verrekte praktisch kan zijn hoef ik jou niet te vertellen.

Speeddemon
19 augustus 2007, 22:48
Maar goed, dat digital modelling nooit helemaal the real deal vervangt maar wel verrekte praktisch kan zijn hoef ik jou niet te vertellen.
Toch, ik kan me jou en mij samen op het podiumpje van Pedalday I herinneren, met mijn Boss DM-2 en Ibanez DE7 (made in Taiwan versie) naast elkaar en dat we elkaar aankeken met een blik van "nou, als dit zo doorgaat... analoog wie?" :D :listen:

thisafternoon
11 september 2007, 19:15
Is er al nieuws over de levering van de Time Factor (en de Mod Factor?)

thijst
24 september 2007, 14:53
Is er al nieuws over de levering van de Time Factor (en de Mod Factor?)

Ik heb van musik-produktiv een leverdatum van 28 september doorgekregen. Thomann heeft hem inmiddels op 24 oktober staan ... ik hoop dat MP gelijkt heeft en hij inderdaad voor het einde van de maand op mijn deurmat ligt.

dml
30 september 2007, 10:34
Gisteren voor het eerst de Nova Delay live gebruikt. Valt totaal niet tegen, verre van, zelfs. Ik had thuis even een paar presets gemaakt en die bleken live prima bruikbaar. Geluid is gewoon goed, natuurgetrouw.
Wel makkelijk is dat ik de FX-loop in en uit kan schakelen, dat maakt een tonesuck-beoordeling ook mogelijk. En die beoordeling valt ook zeer positief uit. Tot gisteren gebruikte ik een Boss GT-Pro en ben nu echt blij dat ik 'm er niet meer tussen heb hangen. De chorus in de Nova is en blijft niet mijn ding. Verder absoluut een aanrader!!

ruezzz
26 oktober 2007, 17:47
Via onderstaande link (naar boven scrollen in die pagina) vind je een Virtual Time Factor Audio Demo.
http://www.eventidestompboxes.com/productinfo#

Klinkt erg overtuigend moet ik zeggen...

ewout
26 oktober 2007, 22:58
Goh, ben ik nou gek of klinken ze gewoon allebei kut?
Met name die modulatie, niet om aan te horen... :dontgeti:

Inderdaad...

Gekgenoeg heb ik een paar weken geleden een deluxe memory man gekocht van iemand die overgestapt was naar de TC. Hij vroeg of ik hem nog wilde proberen naast de TC over z'n fender twin, want misschien hoefde ik hem dan niet meer. Volgens hem deed de TC hetzelfde als de dmm, maar dan beter. Nou, dat viel wel tegen ;-). Zelfs mijn echopark klinkt beter. Ik vind de TC delay echt doods en de modulatie leek niet eens op de dmm. Jammer, want het leek een gaaf pedaal.

ewout
26 oktober 2007, 23:00
Toch, ik kan me jou en mij samen op het podiumpje van Pedalday I herinneren, met mijn Boss DM-2 en Ibanez DE7 (made in Taiwan versie) naast elkaar en dat we elkaar aankeken met een blik van "nou, als dit zo doorgaat... analoog wie?" :D :listen:

Die DE7 is echt erg goed! De gitarist van mutemath speelt met twee van die dingen en heeft echt de meest heftige delay sounds. Ik dacht echt analoge delays te horen totdat ik op z'n bordje ging kijken... en wat oscileren ze mooi...

Tristan
26 oktober 2007, 23:43
Inderdaad...

Gekgenoeg heb ik een paar weken geleden een deluxe memory man gekocht van iemand die overgestapt was naar de TC. Hij vroeg of ik hem nog wilde proberen naast de TC over z'n fender twin, want misschien hoefde ik hem dan niet meer. Volgens hem deed de TC hetzelfde als de dmm, maar dan beter. Nou, dat viel wel tegen ;-). Zelfs mijn echopark klinkt beter. Ik vind de TC delay echt doods en de modulatie leek niet eens op de dmm. Jammer, want het leek een gaaf pedaal.

Haha, jij ook aan de Deluxe Memory Man, cool... :D
Goed om te weten dat je die TC in real life niet echt kon waarderen, dat bevestigt mijn vermoeden nog eens dat het ook niks voor mij is...

dml
14 november 2007, 15:23
Gisteren toch maar weer een Boss DD-20 gekocht, vanwege de kill-dry mogelijkheid. I.c.m. een parallelle FX-loop werd ik bij de eerste tonen meteen (weer) blij. Ook de bediening is een stuk overzichtelijker dan de dubbele functies van bijna alle knopjes op de TC. De geluidskwaliteit van de Boss mag dan wat minder zijn dan van de TC maar ik vind het in ieder geval goed genoeg.

Dweezman
14 november 2007, 17:01
Ik begrijp, al lezend, dat niemand zijn MMdlx weg doet?



Jammer hoor.

ewout
16 november 2007, 23:03
Ik begrijp, al lezend, dat niemand zijn MMdlx weg doet?



Jammer hoor.

Hoezo? Ik had er juist eentje omdat iemand veel blijer was met de TC en ik denk dat dat geen uitzondering was...

vinni
17 november 2007, 07:36
Ik heb hier een TC Nova.

Als er iemand uit de buurt van Assen/Groningen is die wil vergelijken?
Ik wil dat wel eens persoonlijk horen/uittesten.

Groet,
Vinni

Rick trodat
17 november 2007, 09:05
Vinni had het over de madprofessor Blue delay. Leuk ding hoor alleen €300,- voor een pedaal vind ik belachelijk hoog. Dan ben ik meer blij met met boss dd6. Klinkt net even wat minder, maar is de helft van de prijs.

ruudpp
19 november 2007, 10:18
Ik heb gisteren een TC Nova delay gekocht en uitgeprobeerd. Ben erg te spreken over het pure geluid. Heeft totaal geen invloed op je basissound en doet dus alleen wat hij moet doen. Wil 'm graag live gebruiken tijdens de 5 shows die we komende week moeten doen maar heb geen gelegenheid om 'm live te testen, Wel wat presets gemaakt en hier zit 'm dan ook mijn twijfel.
Het lijkt mij best wel gecompliceerd op van preset te veranderen tijdens optreden. Aangezien we Pink Floyd materiaal spelen moet ik dus nogal wat switchen, Heeft iemand hier ervaring mee??

dml
19 november 2007, 19:22
Ik heb gisteren een TC Nova delay gekocht en uitgeprobeerd. Ben erg te spreken over het pure geluid. Heeft totaal geen invloed op je basissound en doet dus alleen wat hij moet doen. Wil 'm graag live gebruiken tijdens de 5 shows die we komende week moeten doen maar heb geen gelegenheid om 'm live te testen, Wel wat presets gemaakt en hier zit 'm dan ook mijn twijfel.
Het lijkt mij best wel gecompliceerd op van preset te veranderen tijdens optreden. Aangezien we Pink Floyd materiaal spelen moet ik dus nogal wat switchen, Heeft iemand hier ervaring mee??

Als je alle 9 patches gebruikt, ben je qua voetbediening aardig in de aap gelogeerd. Gebruik je er maar 4 of 5, dan kun je het patchbereik programmeren, dan is het niet nodig om door alle patches te tappen. Wel moet je die 4 of 5 patches achter elkaar zetten. Zie daarvoor de gebruiksaanwijzing.

vinni
19 november 2007, 22:01
Heb ook de TC,

Het is juist super simpel om live van patch te veranderen.
Stel je staat op P1......als je dan naar P2 wil dan
1X op taptempo en twee keer op de on/off......
Supersimpel.....je moet het even weten en er aan wennen.

En inderdaad....als je maar vijf patches gebruikt kun je
het aantal patches wat je moet doorlopen tot vijf beperken voordat-ie
weer naar de eerste patch gaat.

Tip.....zorg er altijd voor dat de time-knopo precies op de indent staat.
Zo gaat de time niet langzaam voor of achteruit.

Tip2.....zorg ervoor dat de presets zo staan dat je altijd de meegeprogrammeerde time krijgt. (tenzij je dit niet wilt natuurlijk)

Vinni

Don Olivier
19 november 2007, 23:03
Heeft iemand toevallig een PDF of link naar de Engels talige gebruiksaanwijzing van de TC Nova?

dml
20 november 2007, 02:32
Heb ook de TC,

Het is juist super simpel om live van patch te veranderen.
Stel je staat op P1......als je dan naar P2 wil dan
1X op taptempo en twee keer op de on/off......
Supersimpel.....je moet het even weten en er aan wennen.

En inderdaad....als je maar vijf patches gebruikt kun je
het aantal patches wat je moet doorlopen tot vijf beperken voordat-ie
weer naar de eerste patch gaat.

Tip.....zorg er altijd voor dat de time-knopo precies op de indent staat.
Zo gaat de time niet langzaam voor of achteruit.

Tip2.....zorg ervoor dat de presets zo staan dat je altijd de meegeprogrammeerde time krijgt. (tenzij je dit niet wilt natuurlijk)

Vinni

Ik zei ook niet dat niet supersimpel is, maar als je van P1 naar P9 wilt.......

Kaboemba
20 november 2007, 08:03
Heb ook de TC,

Het is juist super simpel om live van patch te veranderen.
Stel je staat op P1......als je dan naar P2 wil dan
1X op taptempo en twee keer op de on/off......
Supersimpel.....je moet het even weten en er aan wennen.

En inderdaad....als je maar vijf patches gebruikt kun je
het aantal patches wat je moet doorlopen tot vijf beperken voordat-ie
weer naar de eerste patch gaat.

Tip.....zorg er altijd voor dat de time-knopo precies op de indent staat.
Zo gaat de time niet langzaam voor of achteruit.

Tip2.....zorg ervoor dat de presets zo staan dat je altijd de meegeprogrammeerde time krijgt. (tenzij je dit niet wilt natuurlijk)

Vinni

En dat noem jij simpel, is het dan ook zo dat als je naar patch vijf of negen wilt je 5 of 9 keer moet trappen ?
Dat noem ik niet simpel dat noem ik tapdansen, simpel is 1 druk op de knop.

dml
20 november 2007, 08:42
En dat noem jij simpel, is het dan ook zo dat als je naar patch vijf of negen wilt je 5 of 9 keer moet trappen ?
Dat noem ik niet simpel dat noem ik tapdansen, simpel is 1 druk op de knop.

Dat zei ik al. Gebruik je alle 9 patches, en je wil van 1 naar 9, dan moet je dus eerst 1x op tap-tempo, daarna 9x op on-off. Handig zou ook zijn als in één oogopslag kan zien, in welke patch je zit. Maar daarvoor moet je dus eerst 1x op tap-tempo trappen en 1x op on/0ff.
Wat ik ook miste, was een duidelijke "klik" bij de footswitches, maar da's persoonlijk.

ruezzz
20 december 2007, 11:16
Nou, heb gister eindelijk de Eventide Timefactor binnengekregen...
Geloof ergens in maart al besteld ofzo. Werd tijd dus.
Vannacht even mee geklooid, eerste indruk: dik in orde. Mooie transparante sound, zo'n beetje alles is vrij intuitief te editten. Modulatie en vintage-delays klinken erg mooi. Loop-functie werkt als een tierelier... was het wachten wel waard allemaal.

Toevallig: was gister bij Tivoli bij Fiction Plane, de gitarist had ook een Timefactor op zijn board. Haalde hij erg leuke dingen mee uit. Vooral richting modulatie/vintage delays. Hij gebruikte ook nog een andere delay meen ik, een zwart twin-pedaal-achtig iets. Weet iemand wat dat was?

artnaz
20 december 2007, 12:41
Mooi om te horen. Je hebt hem toevallig niet met de Nova Delay kunnen vergelijken?

En dat delay-twin-pedaal, misschien een DD-20?

http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/catalog/images/Boss-DD-20_4.jpg

Eezz
3 januari 2008, 12:46
Uit de handleiding van de Timefactor die ergens op de site van Eventide te vinden is, kreeg ik de indruk dat de tapfunctie alleen te gebruiken is in de playmode, niet in de bankmode. Dit betekent volgens mij dat je het tempo van de presets niet met de tapknop kunt instellen.

Weet iemand of dit ook echt zo is? Zo ja, is dit probleem op te lossen met een extern tappedaal?

Hoe zit het op het moment met de beschikbaarheid van de timefactor, ik lees dus dat de eerste pedalen inmiddels geleverd zijn. Liggen ze ook al in de winkels?

BeeJee
3 januari 2008, 13:16
De Damagecontrol Timeline delay lijkt me ook erg mooi, maar dat terzijde. In de nieuwe gitarist wordt deze geloof ik naast de beide delays uit dit topic gezet.