PDA

View Full Version : Yamaha FG 441S



harrie
18 augustus 2007, 10:28
Ik zag een leuke tweedehand Yamaha op marktplaats staan. Het betreft een FG 441 S. De vraagprijs is €250,-. Dit type gitaar wordt niet meer gemaakt en er is weinig informatie over te vinden. Yamaha heeft op dit moment wel een FG 720 S (nieuw verkrijgbaar voor ongeveer €270,-). Het hogere nummer in dit type doet vermoeden dat de 441 in ieder geval niet een betere gitaar is. De €250,- zou daar vanuit gaande te hoog zijn. De eigenaar vertelde mij dat de gitaar 6 jaar geleden voor ongeveer 1300 guldens is aangeschaft. Misschien is het inderdaad zo dat de typeaanduidingen niet 1 op 1 te vergelijken zijn en dat de oudere FG 441 S een klasse beter is. De gitaar ziet er heel leuk uit. Ik wil welweten of ik waar voor mijn geld krijg. Graag jullie informatie over deze FG 441. Zowel wat betreft eigenschappen als prijsindicatie.

Riste
18 augustus 2007, 12:38
Volgens mijn informatie is de FG-441S gebouwd in 1995. De 'S' staat voor Solid Top. Kwalitatief zou de gitaar min of meer moeten overeenkomen met de types FG730S / FG750S die nu nog bij Yamaha in productie zijn. In principe zou je voor een prijs van 200 à 250 euro ruim voldoende waar voor je geld kunnen krijgen. Succes ermee!

guitartub
19 augustus 2007, 10:34
Yamaha levert zowieso kwaliteit tegen aantrekkelijke prijzen. Een Yamaha tweedehands is mi altijd de moeite waard om even naar te kijken.

harrie
19 augustus 2007, 10:49
De FG 730 S is voor rond de € 280,- nieuw te verkrijgen (duitse site)
De FG 750 S is voor rond de € 380,- nieuw te verkrijgen (duitse site)

Dus ik weet niet of een € 441 S voor € 250,- een goede keus is.

Overigens zag ik ook een CPX 5 voor € 300,- tweedehands.

De gitaar moet in een band gebruikt worden. De FG 441 S zou ik dan eventueel van een Fishmann systeem laten voorzien waarmee hij op 450 Euro komt. De CPX 5 heeft een gelammineerd bovenblad en is daarmee m.i. een stap lager.

Ik weet het nog niet.

harrie
25 augustus 2007, 12:37
Inmiddels heb ik een Yamaha CPX 5 gekocht. Toch altijd lastig om een gitaar te beoordelen. Als je een gitaar een aantal weken hebt, in verschillende situaties hebt gebruikt en aan de gitaar gewend bent dan weet je pas of de gitaar je bevallen zal. Althans dat vind ik. Het volume valt me toch wat tegen. De kast is vrij groot. Ik weet niet of je het een jumbo model mag noemen maar het komt toch in de buurt en dan verwacht je toch een 'groot' geluid. Via een DI box aangesloten op een PA installatie produceert hij een redelijk geluid. Echter vergeleken met mijn Crafter T 045 met later ingebouwd Fishmann systeem valt ie toch wat tegen. Het geluid van de Crafter is duidelijk warmer van klant.