PDA

View Full Version : Jem vraagje



Soulflyhigh
18 augustus 2007, 01:22
Ik had even een vraagje betreffende de Ibanez Jem 7 vwh. Overal waar ik deze gitaar nieuw zie aangeboden heeft deze een rosewood toets. Welke series van deze gitaar werden met een ebben toets en de 21e tot de 24e fret scalloped. Alvast bedankt

ps ik heb de jemsite al gechecked maar daar stond zoveel info op dat ik het niet kon vinden

rjong999
18 augustus 2007, 01:52
Ebben ? Nooit gezien...mijn 77fp heeft wel een scalloped 20-24, maar de toets is geen Ebben (ik denk rosewood maar weet het niet eens zeker, het ziet er wat te bruinig uit voor rosewood)

Soulflyhigh
18 augustus 2007, 02:32
http://jemsite.com/jem/model/jem7vwh.htm

Deze! ;)

rjong999
18 augustus 2007, 03:29
Ja, ik zie het nu ook , naast de vwh heeft ook de JEM10 en de JEM90HAM een ebony fretboard.

De VWH:

Ebony ('93-'03)
Rosewood (2004+)

Soulflyhigh
18 augustus 2007, 14:36
Ah bedankt van 93 tot 2003 dus. Weet iemand waarom ze gestopt zijn met die ebben houten toets? Het is nieuw toch een gitaar van een dikke 2000 euri en Steve gebruikt live ook bijna uitsluitend de Jems met de ebben toets

rjong999
18 augustus 2007, 15:30
Volgens diezelfde szite omdat de flo en evo van steve vai ook een rosewood toets hebben en men de vwh zo authentiek mogelijk wilde houden.

jemke
18 augustus 2007, 18:41
Volgens diezelfde szite omdat de flo en evo van steve vai ook een rosewood toets hebben en men de vwh zo authentiek mogelijk wilde houden.

Onzin. Gewoon prijs drukken.

rjong999
18 augustus 2007, 18:53
Het staat er wel, en is dus geen onzin...

Wat je zegt zou natuurlijk wel waar kunnen zijn, dus misschien dacht er iemand "hee, wat een goed idee, ik kan de kosten drukken en ook nog iets authentieker worden". Of is dat ook onzin ?

Jiboom
26 augustus 2007, 20:03
Ebben is gewoon duurder dan palisander (rosewood), dus het lijkt mij ook een kostenaspect.

Als het authentieke apect voor Ibanez echt zou boeien, zou Ibanez ook geen 5 piece hals (3 stukken esdoorn met walnootstrips) bouwen op de nieuwe modellen, en een Lo-Pro Edge i.p.v. Edge Pro trem moeten gebruiken. Zie de foto's hier (http://www.ibanezrules.com/new/jem7vwh.htm). En Vai's Flo is trouwens een wit gespoten JEM 777FP "bloemetjesgordijn" met een 555 hals (dus sowieso geen 7V).

Het ontstaan van de Edge Pro tremelo heeft te maken met het feit dat Ibanez onder de Floyd Rose licentiekosten uit wou komen (kortom: een kostenbesparing wou realiseren). Inmiddels heeft Floyd Rose via een rechtzaak alsnog afgedwongen dat Ibanez moet betalen.