PDA

View Full Version : Ik kan maar niet van de brom afkomen.



drap
17 augustus 2007, 20:53
Major problem en ik word er al een tijdje helemaal gek van. Ik heb een brom probleem dat ik maar niet kan oplossen. Ik heb een zooi pedalen in deze volgorde:

Boss TU2 Tuner - Dunlop Crybaby wah (nog wel) - MXR Micro Amp - Boss LS2 Line Selector - Digitech DF7 - Pro Co Rat 2 - Ibanez FL9 Flanger - EHX Holy Grail - Boss DD6 Digital Delay.

Tussen de pedalen heb ik zelf in elkaar geflanste patchkabels van George L en heb de pedalen gevoed met een T-Rex Fuell Tank, behalve de wah, die gevoed wordt door een One Spotje.

Clean valt m'n brom probleem opzich nog wel mee, hoewel aanwezig, maar vooral de Rat versterkt enorm de brom. Het is denk ik wel een probleem in de setup van m'n pedalenbord, maar ik kan er niet achter komen wat. Drie versterkers thuis + wat andere versterkers in oefenruimtes geven allemaal hetzelfde probleem, dus de versterker sluit ik uit als boosdoener. De kabeltjes ben ik ook al meerdere keren bijlangs gelopen en kan het daar ook niet in vinden.

Nu wilde ik vanavond m'n nieuwe Z-Vex Fuzz Factory op m'n bord plaatsen, maar dit pedaal versterkt nog vele malen erger de brom en begint zelfs als een gek te fluiten, terwijl alleen dit pedaal prima klinkt, zei het dat je voorzichtig met de knopjes moet zijn.

Ik weet het dus niet meer, terwijl ik toch behoorlijk heb geinvesteerd in een beter signaal inmiddels, wat dus ook al flink wat centjes heeft gekost. Kan iemand mij alsjeblieft helpen?

Mitch
17 augustus 2007, 21:27
Ik zou eens proberen om een paar pedalen te voeden met een batterij en kijken of dat verschil maakt. Het apart voeden van de digitale zaken kan ook wel eens schelen. Verder zie ik het zo gauw niet, maar het was dan ook een lange dag en dan zakt mijn IQ dramatisch :nervous:

drap
17 augustus 2007, 21:32
Ik zou eens proberen om een paar pedalen te voeden met een batterij en kijken of dat verschil maakt. Het apart voeden van de digitale zaken kan ook wel eens schelen. Verder zie ik het zo gauw niet, maar het was dan ook een lange dag en dan zakt mijn IQ dramatisch :nervous:

Bedankt voor de tip, ga ik zeker ff proberen. Alleen moet ik er wel eerlijk in zijn dat ik niet zo kapot ben van batterijen met zoveel pedalen, dus het liefst los ik het op met de apparatuur dat ik nu tot m'n beschikking heb. Maar ik ga het in ieder wel ff proberen alles te voeden met batterijen.

dr.distortion
17 augustus 2007, 21:42
Mss als je alleen de Rat voorziet van batterijen. om te proberen omdat die als bromversterkend werkt? Heb je alles in 1 keten of is het gedeeld wah/dist voor de preamp en modulatie effecten in de fx-loop?

drap
17 augustus 2007, 21:49
Mss als je alleen de Rat voorziet van batterijen. om te proberen omdat die als bromversterkend werkt? Heb je alles in 1 keten of is het gedeeld wah/dist voor de preamp en modulatie effecten in de fx-loop?

De Rat is wel de extra storende factor als ie aanstaat in de zin van dat ie dan de brom ook weer gaat vervormen, maar het is niet het probleem opzich. Toen ik vanavond de nieuwe Fuzz Factory in de plaats van de Rat zette begon ie ook vreselijk te brommen en te piepen, zowel met batterij als met voeding. Alleen de Fuzz Factory tussen de versterker en gitaar en hij klonk gewoon goed. Het was ook de reden waarom ik de Rat ff verving voor de Fuzz Factory, om te kijken of dat het grote probleem was, maar helaas.

Ik heb wel alles in één keten, omdat ik de modulatie in de fx-loop echt ruk vond klinken. M'n clean werd ineens zo dun als wat.

Zou de Line Selector ook het probleem kunnen zijn, gezien het het tweede gebufferde pedaal is in de keten?

Mitch
17 augustus 2007, 22:01
Bufferen en brommen zijn echt twee verschillende dingen. Bufferen heeft met het behoud van je signaal/dynamiek te maken, brom is een voedings- of interferentieprobleem.
Die FF moet trouwens wel stijf vooraan staan, vóór je tuner. Ís een uitgekiend voorbeeld van een pedaal dat geen buffer voor zich duldt. Vandaar de piep op het moment dat -ie in de keten stond op de plaats van de Rat. Dat staat op zich, heeft niks met je storing te maken.
Met het gebruik van batterijen bedoelde ik ook alleen maar om te testen hoor, niet als tip voor definitief gebruik ;)

Leen anders eens van een maat een extra adapter en voed eens een paar pedalen middels die extra adapter i.p.v. alles over de Fuel Tank. Die Fuel tank heeft toch geen volledig gescheiden uitgaingen of herinner ik me dat verkeerd ?

drap
17 augustus 2007, 22:10
Bufferen en brommen zijn echt twee verschillende dingen. Bufferen heeft met het behoud van je signaal/dynamiek te maken, brom is een voedings- of interferentieprobleem.
Die FF moet trouwens wel stijf vooraan staan, vóór je tuner. Ís een uitgekiend voorbeeld van een pedaal dat geen buffer voor zich duldt. Vandaar de piep op het moment dat -ie in de keten stond op de plaats van de Rat. Dat staat op zich, heeft niks met je storing te maken.
Met het gebruik van batterijen bedoelde ik ook alleen maar om te testen hoor, niet als tip voor definitief gebruik ;)

Leen anders eens van een maat een extra adapter en voed eens een paar pedalen middels die extra adapter i.p.v. alles over de Fuel Tank. Die Fuel tank heeft toch geen volledig gescheiden uitgaingen of herinner ik me dat verkeerd ?

Kijk, dat van de Fuzz Factory wist ik niet, dus wellicht is dat probleem opgelost. Ga ik straks nog ff proberen denk ik. Thanx Mitch!

En wat betreft de Fuell Tank, nee volgens mij heeft ie inderdaad geen gescheiden uitgangen, althans, de 9 volt uitgangen niet. Ik ga het ook zeker ff proberen met meerdere adapters, hoewel ik juist de Fuell Tank heb aangeschaft om van die bos(s) snoeren af te zijn. Maar mocht dit al een groot deel van het probleem weghalen, dan moet ik maar weer aan de One Spotjes + de Fuell Tank. Ik zal ook in ieder geval eens beginnen de digitale pedalen ff los te voeden. Eerst met batterijen zoals je zei en daarna eens met losse adapters.

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Ik heb in ieder geval even weer wat mogelijkheden om te proberen :)

Man, ik was serieus bang dat ik een slecht of defect exemplaar had met die Fuzz Factory, maar gelukkig is dat niet het geval :)

dr.distortion
17 augustus 2007, 22:33
Idd zou gescheiden voedingen van pedalen "secties" het probleem kunnen oplossen.
Als dat 't niet zou zijn, zou ik ook nog kijken naar de gitaar zelf. Is er mss een aardingsprobleem? En kabel van gitaar naar het 1e effekt in de keten.

Hoop dat je er snel vanaf bent, ik heb zelf ook een hoop brom gehad en was erg blij toen ik er eindelijk vanaf was! Watt een rust ;)

drap
17 augustus 2007, 22:37
Van pedalen secties? Die snap ik niet, kan je dat uitleggen?

De gitaar is het probleem (gelukkig) ook niet trouwens. Ik heb het ook met m'n andere gitaren. Of ze zijn alle drie stuk :D

dr.distortion
17 augustus 2007, 22:42
ik bedoel eigenlijk: distortions op 1 voedingsunit, modulatie op een andere...de secties, zones, blokken...eigen termen...heb net anderhalf uur liggen pitten en probeer wakker te worden, excuseert U mijn homemade taalgebruik :seriousf:

drap
17 augustus 2007, 22:49
ik bedoel eigenlijk: distortions op 1 voedingsunit, modulatie op een andere...de secties, zones, blokken...eigen termen...heb net anderhalf uur liggen pitten en probeer wakker te worden, excuseert U mijn homemade taalgebruik :seriousf:

Ah, op die fiets! Ik begrijp 'm nu en ik verwijt u niks :D

dr.distortion
17 augustus 2007, 22:53
Gelukkig! Ik hoop dat U zeer snel van die vervelende brom afkomt zodat U met een schoon doch drukkend signaal lekker kunt jengelen! :soul:

up-guitarman
17 augustus 2007, 23:16
Ik heb een beetje hetzelfde probleem... Mss toch maar eens een PEdalPower aanschaffen... Of zijn er beter opties ???

dr.distortion
17 augustus 2007, 23:26
Ikzelf gebruik de 1spot, maar ik heb dan ook maar een paar effekten. Wah voor de preamp, chorus en delay in de effectsloop. Bij mijn weten gebruikt Drap er veel meer en is dus lastiger zoeken.

DeiDRagonas
18 augustus 2007, 00:31
Er is maar een goeie manier om uit te zoeken waar t probleem zit... Met 1 pedaal beginnen en steeds 1 toevoegen en luisteren welk pedaal het probleem is. Ik vrees trouwens dat er wel eens helemaal niks stuk hoeft te zijn. En ik vermoed dat je t ook niet gaat oplossen met andere voedingen. Misschien is t wel gewoon de combi van pedalen he, dat kan ook.

Ik mail je btw snel ff terug Drap... Weet mss wel iemand voor je.

Fijn weekend iedereen, greetz Roy!

Swan
18 augustus 2007, 10:01
ook even alle kabeltjes los van elkaar testen, ik heb ook n tijd n brom gehad en dat bleek een defect kabeltje te zijn, soms is t heel makkelijk maarja, kom er maar eens achter... ik zou iig ditsoort dingen uitsluiten voordat je veel geld gaat uitgeven aan dure stroomvoorzieningen enzo

Rinze
18 augustus 2007, 10:18
Ik heb zelf ook een poos met vier pedalen gespeeld en moet zeggen dat ik het ook maar een ruizige en brommerige bedoening vond. Het ligt idd vaak aan de combi van de pedaaltjes denk ik. En er hoeft idd ook maar één slecht kabeltje tussen te zitten of het wordt al storend, en een vervormer krikt dat soort geluiden meestal nog lekker even op, bah. Drap: heb jij met al die pedalen niet dat je geluid veel minder wordt? Dat er steeds wat van je sound wordt afgesnoept, zeg maar?

drap
18 augustus 2007, 10:36
Nauwelijks Rinze, maar misschien komt dat ook wel omdat ik een cleane booster gebruik en wellicht ook omdat ik twee gebufferde pedalen op m'n bord heb zitten, hoewel ik dat laatste niet zeker weet of dat veel invloed heeft in dit geval.

Vandaag kwam ik achter nog iets opmerkelijks en ik denk dat dat te maken heeft met wel of geen geaard stopcontact. Ik heb de Fuzz Factory nu in het begin van de keten gezet en als ik het pedaaltje aanraak dan werkt het net zo als dat je je snaren aanraakt, dus minder brom. Zal 'm waarschijnlijk in een niet geaard stopcontact zitten denk ik. Helaas is met deze constatering m'n probleem nog niet verholpen, want ik heb het in verschillende oefenruimtes ook en ik kan me haast niet voorstellen dat ze daar geen geaarde stopcontacten hebben.

Ik denk vandaag bij de post een Emtech Hum Eliminator te krijgen. Ik hoop maar dat dit ding al behoorlijk m'n probleem oplost. Het is in ieder geval alweeeeer een investering...

DeiDRagonas
18 augustus 2007, 10:56
Als je je pedalen voedt met een adapter zal het vast niet liggen aan wel/niet geaard. Zolang je maar zeker weten je AMP in een geaard stopcontact drukt.

Grt!

Swan
18 augustus 2007, 11:28
adapters voor effecten hebben toch nooit een aardepool dus n geaard stopcontact zal niet veel uitmaken, voor je amp wel idd!

drap
18 augustus 2007, 11:30
adapters voor effecten hebben toch nooit een aardepool dus n geaard stopcontact zal niet veel uitmaken, voor je amp wel idd!

Ja, maar ik gebruik ook geen adapters he, ik voed m'n pedalen met een Fuell Tank. Geen idee of dat verschil maakt moet ik eerlijk zeggen. Van het technische verhaal heb ik echt geen jota verstand.

Swan
18 augustus 2007, 11:32
moet je ff naar de stekker van die fuel tank kijken of er een aardepool aanzit, anders heeft t zowiezo geen nut...

drap
18 augustus 2007, 12:25
Yep, die zit eraan, heb net ff gekeken.

Rinze
18 augustus 2007, 12:27
Zitten alle stekkers op dezelfde groep? Soms wil het domweg omdraaien van een stekker ook wel eens helpen, bij hifi-spul in ieder geval wel. Wat voor lampen heb je in huis? Spaarlampen en tl-buizen veroorzaken ook een hoop extra shit.

misschien beter om dat rode neon bij je raam even uit te doen, dus :D

drap
18 augustus 2007, 12:40
Ghehe, nee, geen spaarlamp of rode neon hier :D

Maar ik heb het probleem ook niet alleen thuis he, ook in sowieso drie oefenruimtes (waaronder Viadukt). Ik snap het werkelijk niet zoals ik het nou doe. Aparte voeding, goeie patchkabels, de wah naast het bord en weer apart gevoed, wat moet je dan nog meer. Ik heb mensen gezien met meer zooi op hun bord dan ik en met patchkabels met alle kleuren van de regenboog en dat ging prima. Ik kan een beetje ruis of brom best hebben, dat hoor je toch niet terug in een oefenruimte of bij optredens, maar als je maar beter zo gauw mogelijk bepaalde pedalen kan uittrappen, omdat men anders denkt dat ze worden aangevallen door een zwerm killer bees, dan wordt het toch wat te gortig.

Maar de tip van Mitch is nog niet uitgeprobeerd, misschien dat het werkt. Ik denk alleen helaas dat ik er dit weekend niet meer aan toekom. Straks ben ik pleiter (o.a. om ff een zooi batterijen op te halen) en morgen mag ik naar het stoerste wijf van dit forum, BieBie :)

Mitch
18 augustus 2007, 15:01
Doe haar de hartelijke groeten !
Overigens, een goede methode is ook altijd het reduceren: iedere keer een ander pedaal uit de keten halen en kijken of het beter wordt. Daar elimineer je in ieder geval de 'hoofdschuldige' mee als die er is, maar het kan natuurlijk altijd een combinatie zijn. Ik had ook eens een boost en een delay aan één daisy chain hangen, dat gaf me een berg extra ruis !
Daarentegen heb ik ook wel eens clock noise gehad van een chorus, die pas wegging toen ik er een gebufferd pedaal voorzette. Een rat overigens, tijdens die test ;) Het blijft zoeken...

drap
18 augustus 2007, 21:58
Jipiejaheej! Ik heb de dikste brom weg gekregen! Ik heb nog wel een beetje ruis over, maar dat deert me niet zo, dat is volgens mij onoverkomelijk met 11 pedalen. Het probleem zat 'm waarschijnlijk toch in de voeding. Ik heb vandaag ff een one spotje erbij gehaald met een daisy chain en heb alle modulatie pedalen eraan geslingerd. En jawel, ik heb een veel stiller signaal! :cheerup: Zelfs de Rat in combinatie met de Digitech DF-7 en de MXR Micro Amp klinkt een stuk stiller nu. De Fuzz Factory laat ik maar op een batterijtje werken denk ik, gezien die erg gevoelig is voor wat van storing dan ook ben ik al achter gekomen, wat me trouwens erg tegenvalt van een boutiekpedaal. Het geluid is wel lekker krankzinnig, waar ik 'm ook zeker voor aangeschaft heb. Nu nog hopen dat het Ibanez WH-10 wah pedaal dat bij Dirk Hendrik ligt ook veel goed doet aan m'n signaal, inplaats van de Crybaby die ik nu nog gebruik. En de Ebtech Hum Eliminator, die helaas vandaag nog niet bij de post zat, hoop ik van dat ie nog wat overige brom weghaalt.

Afijn, het probleem is voor zover grotendeels opgelost, ik heb er alleen helaas wel weer een adapter bij. Hartstikke bedankt voor de tips iedereen!

drap
18 augustus 2007, 23:25
Whahaaa! De extra adapter is ook verschwunden :dance: Ik heb de wah aan de Fuel Tank geslingerd en no problemo, geen noemenswaardige extra ruis. De Fuzz Factory zit nu ook aan de Fuel Tank trouwens, lukt dus toch. Blijft dus één one spotje met daisy chain en de Fuel Tank over, net als voorheen, behalve dan de extra daisy chain, die toch niet in de weg zit, maar nu zonder de ergelijke brom. Als een kind zo blij! :jam:

Rinze
18 augustus 2007, 23:51
Das mooi! Ik heb vandaag wat voorzichtig een begin gemaakt met het programmeren van mijn nieuwe 19"spul en de footcontroller. Ging ook niet slecht, was minder moeilijk dan ik verwacht had.

drap
19 augustus 2007, 10:28
Das mooi! Ik heb vandaag wat voorzichtig een begin gemaakt met het programmeren van mijn nieuwe 19"spul en de footcontroller. Ging ook niet slecht, was minder moeilijk dan ik verwacht had.

Kijk en dat is nou één van de redenen dat ik pedalen heb. Ik geef een slinger aan de knopjes en kom er verder niet meer aan. Kind kan de was doen :D

Rinze
19 augustus 2007, 11:13
Kijk en dat is nou één van de redenen dat ik pedalen heb. Ik geef een slinger aan de knopjes en kom er verder niet meer aan. Kind kan de was doen :D

Taj, ik vind pedalen uiteindelijk altijd minder klinken dan zonder iets tussen gitaar en versterker, dus ik dacht laat ik eens een rackje proberen. Eigenlijk wist ik ook niet zo goed waar ik mijn GAS-aanval op moest richten. Met mijn neurotische inslag zou ik als vrouw waarschijnlijk flink shoppen :D Maar toch, het klinkt goed!

Al valt er altijd wel wat op aan te merken. :dontgeti:

Mitch
19 augustus 2007, 11:47
Fijn drap ! opvallend dat die One Spot gewoon stiller was dan de fuel tank !
Anyway, welke pedalen heb je nu waaraan hangen ?

drap
19 augustus 2007, 12:08
Fijn drap ! opvallend dat die One Spot gewoon stiller was dan de fuel tank !
Anyway, welke pedalen heb je nu waaraan hangen ?

Ik heb de flanger, tremolo, delay en reverb nu aan de one spot hangen. Het idee van groepen was in ieder geval een schot in de roos. Al die extra modulatie aan de Fuel Tank werkte dus niet blijkt achteraf. En zo leert men steeds weer bij :) Bijna alle 9 volt aansluitingen zijn ook al weer nuttig besteed van de Fuel Tank. Ik had eerst de Rat aan de Line Selector gekoppeld qua voeding. Nu dus niet meer. En de Fuzz Factory en wah zit nu aan de Fuel Tank.

up-guitarman
19 augustus 2007, 13:16
Ha, goed om te weten. Ik ga ook eens proberen mijn modulatie pedalen op een andere voeding te zetten dan !!!

Ben alleen nog aan twijfelen of ik dan een one spot ga kopen. Mss beter dan ineens een pedalpower. Die heeft toch ook volledig gescheiden uitgangen dacht ik !?! En is toch wat handiger op een pedalboard dan 2 adapters en een verdeelstekker...