PDA

View Full Version : Gitaar of Versterker



Blaahaab
17 augustus 2007, 18:48
Ik weet niet precies waar ik dit moet neerzetten, dus dan maar hier.
Ik zit te twijfelen of ik van me vakantiegeld een goeie gitaar of een goeie versterker ga kopen, ik heb 2 Epiphone gitaren van zo'n 500 euro, en een Marshall 15w Valvestate.
Nu heb ik na de vakantie zo'n 1000 euro beschikbaar, en ik weet dus niet of ik daar een gitaar of een versterker van ga kopen. Als het een gitaar word, dan gaat 1 epi natuurlijk eruit.
Voor mijn geluid bezit ik ook al een Boss GT-3

wat denken jullie dat ik moet doen? eerst een goeie gitaar twv zo'n 1300 euro(gibson waarschijnlijk) of een versterker twv zo'n 1000 euro?? (marshall JCM waarschijnlijk)?

:nervous:

Arvoitus
17 augustus 2007, 19:00
Ik weet niet precies waar ik dit moet neerzetten, dus dan maar hier.
Ik zit te twijfelen of ik van me vakantiegeld een goeie gitaar of een goeie versterker ga kopen, ik heb 2 Epiphone gitaren van zo'n 500 euro, en een Marshall 15w Valvestate.
Nu heb ik na de vakantie zo'n 1000 euro beschikbaar, en ik weet dus niet of ik daar een gitaar of een versterker van ga kopen. Als het een gitaar word, dan gaat 1 epi natuurlijk eruit.
Voor mijn geluid bezit ik ook al een Boss GT-3

wat denken jullie dat ik moet doen? eerst een goeie gitaar twv zo'n 1300 euro(gibson waarschijnlijk) of een versterker twv zo'n 1000 euro?? (marshall JCM waarschijnlijk)?

:nervous:
Op dit moment is je versterker (naar mijn mening) meer je bottleneck.
Als je een leuke JCM kan vinden, dan zal je sound een behoorlijk stuk voor uit gaan. Je Ephiphones is zeker geen slechte gitaar.

Een gitaar van 1300 euro is natuurlijk super top, maar zonder top versterker zal ie maar "slecht" klinken.

Mitch
17 augustus 2007, 19:04
Versterker, zonder twijfel. Ding houden voor thuis, en voor bandgebruik een goede amp. Ga maar effe neuzen in Moderne Versterkers ;)

Blaahaab
17 augustus 2007, 19:07
gewoon voor spelen met mijn band, hoeveel watt buizenamp is dan voldoende? ik zat aan een 100 watt JCM 900 top+ 1960 cabinet te denken, maar dat is wel pokke-veel vermogen, verwacht niet dat ik zeer binnnenkort in hele grote zalen sta. En de kwaliteit tussen een top+cabinet en een combo, is dat heel erg? prijzenverschil is namelijk wel redelijk groot. En stel dat ik 2ehands nou een leuke versterker kan kopen, voor zo'n 400 euro zeg maar, dan heb ik 900 euro ofzo voor een gitaar, is het slim om dat te doen? of kan ik dan toch maar beter een dure versterker kopen, en dan nog maar een paar jaartjes werken voor een gibson ofzo?
Ik zit hier echt in een dubio :nervous:

Arvoitus
17 augustus 2007, 19:10
gewoon voor spelen met mijn band, hoeveel watt buizenamp is dan voldoende? ik zat aan een 100 watt JCM 900 top+ 1960 cabinet te denken, maar dat is wel pokke-veel vermogen, verwacht niet dat ik zeer binnnenkort in hele grote zalen sta. En de kwaliteit tussen een top+cabinet en een combo, is dat heel erg? prijzenverschil is namelijk wel redelijk groot. En stel dat ik 2ehands nou een leuke versterker kan kopen, voor zo'n 400 euro zeg maar, dan heb ik 900 euro ofzo voor een gitaar, is het slim om dat te doen? of kan ik dan toch maar beter een dure versterker kopen, en dan nog maar een paar jaartjes werken voor een gibson ofzo?
Ik zit hier echt in een dubio :nervous:

Ga voor een goede versterker. Een leuke combo van marshall boven de 1000 euro klinkt altijd (meestal) wel goed.

Een Marshall DSL 401 is wel een goede keuze lijkt me (bevestiging nodig van andere mensen).
Wattage is niet zo hard nodig, je hebt meestal toch PA. Alleen voor garage repetities is het nodig dat ie hard kan.

renier
17 augustus 2007, 19:13
gewoon voor spelen met mijn band, hoeveel watt buizenamp is dan voldoende? ik zat aan een 100 watt JCM 900 top+ 1960 cabinet te denken, maar dat is wel pokke-veel vermogen, verwacht niet dat ik zeer binnnenkort in hele grote zalen sta. En de kwaliteit tussen een top+cabinet en een combo, is dat heel erg? prijzenverschil is namelijk wel redelijk groot. En stel dat ik 2ehands nou een leuke versterker kan kopen, voor zo'n 400 euro zeg maar, dan heb ik 900 euro ofzo voor een gitaar, is het slim om dat te doen? of kan ik dan toch maar beter een dure versterker kopen, en dan nog maar een paar jaartjes werken voor een gibson ofzo?
Ik zit hier echt in een dubio :nervous:

er is geen enkele zaal denkbaar waar je een 100 watt buizenbak voor nodig hebt. mijn ervaring is dat elke zaal waar je meer dan een 30watt buizenversterker voor zou moeten hebben sowieso over een PA beschikt waarover je gitaar uitversterkt wordt. anders zou je dat ding op het podium zo pleuris hard moeten zetten dat je de rest van je band en de eerste 2 rijen publiek een permanente gehoorbeschadiging bezorgd.

ik speel op 50 watt buizen, en dat is eigenlijk nog teveel. ik wil in de toekomst juist een 25 of 30 watt bak, zodat ik hem ook eens daadwerkelijk voorbij standje 4 kan zetten.

met een budget van 1300 euro zou ik een 2ehands fender hotrod of peavey classic (400 a 500 euro) en een 2ehands les paul studio of usa fender tele of strat kopen(700 a 800 euro), al naar gelang je voorkeur. zo heb je een goeie amp en een goeie gitaar, en nog 1 epiphone over voor backup.

Blaahaab
17 augustus 2007, 19:14
Voor een versterker, ik heb gelezen dat buizen veel vermogen hebben (ik koop iig een buizenversterker), dus dan heb ik voor spelen met een band toch ruim voldoende aan 50 watt? Aangezien er tussen 50, 80 en 100 watt grote prijsverschillen zitten, en tussen combo en stack ook.
vat to do vat to do?

Luke-wannabe
17 augustus 2007, 19:19
Ik zou voor een buizencombo gaan als ik jou was. Maar wat voor muziek speel je? Ik speel zelf sinds 1,5 week op een JCM 800 van Marshall die me erg bevalt. Maar dit is geen cleane versterker. Meer crunch. Wel een héle lekkere crunch! Voor duidelijk heid qua wat ik bedoel:

http://s58.photobucket.com/albums/g269/RockLeon/?action=view&current=leonrock1-1.flv

http://s58.photobucket.com/albums/g269/RockLeon/?action=view&current=leonrock1.flv

Edit: Het is een 50 watter. Dit vind ik zelf een goed vermogen. Op een kwart van het volume wat ie kan staat ie hard genoeg voor in een band.

Kaboemba
17 augustus 2007, 19:24
gewoon voor spelen met mijn band, hoeveel watt buizenamp is dan voldoende? ik zat aan een 100 watt JCM 900 top+ 1960 cabinet te denken, maar dat is wel pokke-veel vermogen, verwacht niet dat ik zeer binnnenkort in hele grote zalen sta. En de kwaliteit tussen een top+cabinet en een combo, is dat heel erg? prijzenverschil is namelijk wel redelijk groot. En stel dat ik 2ehands nou een leuke versterker kan kopen, voor zo'n 400 euro zeg maar, dan heb ik 900 euro ofzo voor een gitaar, is het slim om dat te doen? of kan ik dan toch maar beter een dure versterker kopen, en dan nog maar een paar jaartjes werken voor een gibson ofzo?
Ik zit hier echt in een dubio :nervous:

Ik vind dat het beste idee, tweedehands kan je echt heel mooi spul scoren en mij ervaring is dat de meeste mensen behoorlijk zuinig met hun spullen omgaan.
Voor onder de 500 euro of daar omheen kan je een prima versterker scoren, een peavey of misschien een mesa caliber 22.
Dan heb je nog zat over voor een puik stukkie hout en waarom zou je die ook niet tweedehands kopen.
Je heb al 2 gitaren dus ik neem aan dat je iets meer bent dan een beginner en wij zij niet te beroerd om onze mening over een eventuele aankoop te geven.

Blaahaab
17 augustus 2007, 19:28
Ik speel zelf beetje klassieke rock/pop enzo, denk aan:
Dire Straits
Eagles
Led Zeppelin
Canon Rock (uiteraard :rockon: )
arctic monkeys
metallica
police
the who
guns n roses

beetje rock enzo, vooral wat interessante riffjes enzo die gewoon leuk voor mezelf zijn om te spelen. Beetje begeleidend speel ik ook wel, maar daar kan ik met me boss gt-3 wel effecten mee maken. Daarom denk ik meer aan een marshall versterker, omdat ik geen perfecte mooie clean hoef te hebben.
(voor zover ik weet moet je voor mooie clean beter een fender versterker hebben, en is marshall wat meer voor het ruigere werk)

Een 50 watt marshall buizencombo kost zo'n 400-450 euro 2ehands, dus dan zou ik nog best wat geld over houden voor een leuke gitaar toch? als ik 1 epi verkoop, voor laten we zeggen 300 euro ofzo, dan hou ik 850-900 euro over voor een gitaar. kun je daar 2ehands wel wat vets voor krijgen? Ik denk dat ik wel zo goed als zeker een Gibson Les Paul wil, aangezien ik helemaal gek ben van dat model. En naar mijn idee past het geluid daarvan bij mijn speelstijl.

Blaahaab
17 augustus 2007, 19:30
Ik vind dat het beste idee, tweedehands kan je echt heel mooi spul scoren en mij ervaring is dat de meeste mensen behoorlijk zuinig met hun spullen omgaan.
Voor onder de 500 euro of daar omheen kan je een prima versterker scoren, een peavey of misschien een mesa caliber 22.
Dan heb je nog zat over voor een puik stukkie hout en waarom zou je die ook niet tweedehands kopen.
Je heb al 2 gitaren dus ik neem aan dat je iets meer bent dan een beginner en wij zij niet te beroerd om onze mening over een eventuele aankoop te geven.

Ik heb eigenlijk mijzelf niet echt verdiept in versterkers buiten Marshall, meer dan de namen ken ik niet van die andere versterkers :p
Ik ben geen beginner nee, speel nu 8 jaar gitaar waarvan 5 elektrisch. En ik zit nu ook in een band, dus wil ik wel echt een upgrade voor me set-up, het enige wat ik vind dat echt goed is is mijn effectenbak :seriousf:

Piekhaar
17 augustus 2007, 19:32
Elke buizenversterker van 50 watt heeft meer dan genoeg vermogen voor alle podia waar je eventueel zou komen te staan.

De JCM 900 vind ik een fijne versterker (daarom heb ik hem ook) de Dual Reverb heeft trouwens een switch dat hij ook op 50 watt kan. Ik weet niet of het voor jou muziek de ideale versterker is. Maar voor mij is het een top ding.

Ik zou ook zeker voor een versterker gaan (nieuw of 2e hands). Met een Epiphone kan je rustig nog wel even door. Als je geld over hebt kan je altijd nog kijken naar een andere gitaar ofzo.

Blaahaab
17 augustus 2007, 19:39
Ik zou wel graag willen weten of het het geld waard is om voor 800-900 euro een gibson te gaan kopen, zit je dan niet in die prijsklasse dat je net zo goed een goeie epi kan hebben als een gibson? (1 van mijn epi's was 750 euro, is dat dan niet bijna net zo goed als zo'n gibson?)
Ok, 100 watt is dus een beetje aso om te gaan kopen, dan weet ik dat vast, want dan wordt het iig een combo en niet zo'n top met een monsterkast eronder. Gewoon een 50 watt buizencombo, nou, dat moet te vinden zijn.

Piekhaar
17 augustus 2007, 19:45
Ik zou wel graag willen weten of het het geld waard is om voor 800-900 euro een gibson te gaan kopen, zit je dan niet in die prijsklasse dat je net zo goed een goeie epi kan hebben als een gibson? (1 van mijn epi's was 750 euro, is dat dan niet bijna net zo goed als zo'n gibson?)
Ok, 100 watt is dus een beetje aso om te gaan kopen, dan weet ik dat vast, want dan wordt het iig een combo en niet zo'n top met een monsterkast eronder. Gewoon een 50 watt buizencombo, nou, dat moet te vinden zijn.

Ligt er een beetje aan of je een Gibson wilt omdat je 'weet' (of denkt) dat deze beter is. Of omdat je vind dat je huidige gitaar toch niet zo heel fijn of lekker speelt of klinkt.

Als je op dit moment tevreden bent met je gitaar zou ik daar voorlopig niet naar kijken.

Ik heb 2 Epiphone Les Pauls, Een Custom die ik nieuw heb gekocht en de Goldtop die ik 2e hands heb gekocht. Beide spelen naar mijn mening perfect. Van de Goldtop heb ik ook de Gibson mogen bespelen bij de lokale gitaarboer. Ik merkte er geen verschil tussen. Ik hoef dus zelf ook geen Gibson.

Als je vind dat je gitaar toch wat te wensen over laat kan je gaan kijken naar een andere. Ik zou je niet te veel laten sturen door dat Gibson een naam heeft. Bij Epiphone kom je ook uitstekende gitaren tegen.

Blaahaab
17 augustus 2007, 19:51
Nou, die duurdere epi (is een epi Coronet, onbekend model) gebruik ik vrijwel nooit, en die les paul speelt fijner, maar het geluid ben ik niet helemaal tevreden mee, dus dan doe ik liever 1 van die 2 weg en neem ik een gitaar waar ik wel echt tevreden mee ben, en naar mijn idee is dus een gibson wel een enigzins betaalbare gitaar. Ik denk niet aan fenders, want op 1 of andere manier vind ik het niet fijn spelen met die 3x single coils, ik blijf met me pick altijd haken achter die dingen, vreemd maar het is zo. Dus ik denk iig aan een Les Paul, omdat ze fijn spelen, en daarbij denk ik dan dus aan een Gibson. Maar in mijn prijsklasse kom je bij de studio les pauls, en ik hoor dat die gitaren toch wat minder zijn dan de standaard les paul enzo

Piekhaar
17 augustus 2007, 19:54
Heb je ze alleen maar getest over je oefenversterkertje? Misschien doet de Les Paul het over een andere versterker wel erg goed (ik neem ook altijd mijn eigen gitaar mee als ik voor een versterker ga kijken).

Verder ben ik niet zo'n enorme verbouw-fan, maar als jou gitaar lekker speelt kan je er ook gewoon andere elementen in plaatsen voor een ander / beter geluid.

renier
17 augustus 2007, 19:59
Nou, die duurdere epi (is een epi Coronet, onbekend model) gebruik ik vrijwel nooit, en die les paul speelt fijner, maar het geluid ben ik niet helemaal tevreden mee, dus dan doe ik liever 1 van die 2 weg en neem ik een gitaar waar ik wel echt tevreden mee ben, en naar mijn idee is dus een gibson wel een enigzins betaalbare gitaar. Ik denk niet aan fenders, want op 1 of andere manier vind ik het niet fijn spelen met die 3x single coils, ik blijf met me pick altijd haken achter die dingen, vreemd maar het is zo. Dus ik denk iig aan een Les Paul, omdat ze fijn spelen, en daarbij denk ik dan dus aan een Gibson. Maar in mijn prijsklasse kom je bij de studio les pauls, en ik hoor dat die gitaren toch wat minder zijn dan de standaard les paul enzo


gibson heeft maar 2 kwaliteitsklassen: customshop en niet customshop. alles dat niet uit de customshop komt (studio, classic, standard en custom) zijn in weze dezelfde gitaren, met als enige verschil visuele afwerking (studio heeft geen binding), soorten pickups (kwestie van smaak) en type hals (classic heeft geloof ik een iets modernere feel). kwaliteit is voor allen hetzelfde: er zitten gewoon goede en slechte exemplaren bij.

in de customshop kun je kiezen uit allerlei historisch correcte reissues: topgitaren, nog betere afwerking en kwaliteit maar ook loeiduur (vanaf een 3500 euro nieuw geloof ik)

qua kwaliteit is er dus geen verschil tussen een studio en een standard, classic of custom.

qua bang for the buck is een studio een prima koop, doet echt niet onder voor welke andere productie-gibson dan ook.

Blaahaab
17 augustus 2007, 20:00
Nou, ik denk dat van de les paul de nek niet helemaal perfect afgesteld is, want de D en de G snaar raken de 10e fret als ik in de 9e positie speel, en dat is voor solo's wel een redelijk veel gebruikte toon dus dat is vervelend, en om voor een epi van 500 euro nou zoveel geld uit te gaan geven om de nek bij te stellen enzo vind ik ook weer niet het geld waard. Maar wat je zegt, ik zal hem binnenkort eens gaan testen over een goeie amp, kijken wat er dan voor geluid uit komt.

Blaahaab
17 augustus 2007, 20:02
Ik vind zo'n studio zonder dikke laklaag best mooi, maar ik heb niet zovaak op gibsons gespeeld tot nu toe, ik ga binnenkort maar eens naar de Kees Dee in Amersfoort, daar hebben ze aardig wat Gibsons geloof ik, ook een witte studio die erg mooi is.

Luke-wannabe
17 augustus 2007, 20:42
Nou, ik denk dat van de les paul de nek niet helemaal perfect afgesteld is, want de D en de G snaar raken de 10e fret als ik in de 9e positie speel, en dat is voor solo's wel een redelijk veel gebruikte toon dus dat is vervelend, en om voor een epi van 500 euro nou zoveel geld uit te gaan geven om de nek bij te stellen enzo vind ik ook weer niet het geld waard. Maar wat je zegt, ik zal hem binnenkort eens gaan testen over een goeie amp, kijken wat er dan voor geluid uit komt.
Dat hoeft helemaal niet zo veel te kosten! Je kunt het zelfs ook nog zelf doen!

bert k
17 augustus 2007, 20:52
Shit, ik wou het topic al naar Moderne versterkers verplaatsen, gaat het opeens weer over gitaren... Zo maak je het een mod niet echt makkelijk :)
Open ook een topic in Moderne Versterkers, zou ik zeggen.

Nu weer privé: ik snap dat je een gitaar wegdoet, maar die Coronet, aaahhh! Juist zo'n lekker gitaartje. Maar geen populair model, da's waar. Qua amp zit je al op het goeie spoor, denk ik. 30 tot 50 watt buizencombo. Heb je zat aan. (Ik speel zelf live met 18 watt en nog nooit volume tekort gekomen.)

bass blom
17 augustus 2007, 20:56
maar is dat dan niet per ongeluk toevallig een klasse A 18 watt?

Blaahaab
18 augustus 2007, 12:26
Die coronet is idd een fijn gitaartje, heb hem nu 5 jaar, maar ik speel er te weinig op, aangezien ik helemaal verliefd ben op me epi les paul, qua bespeelbaarheid en looks. Ik denk verder ook dat ik voor 800 euro beter maar geen gibson ofzo kan gaan kopen, maar dat ik over een jaar ofzo beter voor 1800 ofzo een gibson kan nemen, want als ik een dure gitaar ga kopen wil ik wel een echt goeie die ik nooit meer weg doe.
Lijkt me dus beter als ik gewoon voor die epi lp nieuwe elementen ofzo ga kopen. Man, ik wordt alleen maar moe van mezelf als ik er over na blijf denken :dontgeti:

bert k
18 augustus 2007, 12:33
maar is dat dan niet per ongeluk toevallig een klasse A 18 watt?
Dat was beslist niet per ongeluk. Maar als je denkt daarmee een uitspraak over het volume te kunnen doen heb je het mis. 18 watt is 18 watt, dat is het uitgangsvermogen. Het verschil tussen klasse A en klasse B is de manier hoe de voeding werkt. Klasse A verbruikt veel meer stroom dan klasse B, en dat maakt het systeem minder geschikt voor hoge vermogens. Mijn amp verstookt tegen de 100 watt aan opgenomen vermogen.

bass blom
18 augustus 2007, 12:35
ah ik dacht dat klasse A meer lawaai kan maken.
maar die maakt dan dus alleen schoner lawaai :D

dr.distortion
18 augustus 2007, 12:41
@TS: Als jij die Epi LP niet lekker vindt klinken, zou je, naast een goede amp, ook andere elementen kunnen proberen; Seymour Duncan, Dimarzio, Bareknuckle etc. 't Ligt er even aan wat je zoekt, maar velen hier zijn je al voorgegaan qua elementen swap en alleen maar positieve reakties gelezen na zo'n wissel.

Blaahaab
18 augustus 2007, 12:51
wat raden jullie dan aan? ik wil graag elementen waarmee ik wel enigzins kan begeleiden (2 gitaristen in band die allebei soms solo, soms begeleiden) maar ook veel hoog, want ik merk dat met mijn les paul dat mijn hoge noten minder goed zijn, een stuk zachter klinken ze en het lijkt wel alsof het effect ook minder effect op die noot heeft zeg maar, een distortion effect bijv, dan klinkt die hoge noot alsof er veel minder distortion op zit, en ik heb een les paul met 2 humbuckers dus. Wat raden jullie aan? en hoe zit het met potmeters enzo? is dat de moeite waard om te vervangen? aangezien ik geen idee heb hoe het verwisselen van zo'n volumeknopje het geluid beinvloed

eazy G
18 augustus 2007, 20:21
gewoon voor spelen met mijn band, hoeveel watt buizenamp is dan voldoende? ik zat aan een 100 watt JCM 900 top+ 1960 cabinet te denken, maar dat is wel pokke-veel vermogen, verwacht niet dat ik zeer binnnenkort in hele grote zalen sta. En de kwaliteit tussen een top+cabinet en een combo, is dat heel erg? prijzenverschil is namelijk wel redelijk groot. En stel dat ik 2ehands nou een leuke versterker kan kopen, voor zo'n 400 euro zeg maar, dan heb ik 900 euro ofzo voor een gitaar, is het slim om dat te doen? of kan ik dan toch maar beter een dure versterker kopen, en dan nog maar een paar jaartjes werken voor een gibson ofzo?
Ik zit hier echt in een dubio :nervous:


Ik kan niet voor jou beslissen, maar ik zou echt tweedehands eens rond gaan kijken. Je pikt al gauw een mooie Gibson firebrand of THE paul tegen voor zon 600. je hebt dan een gitaar die echt beter is als wat je nu in de winkel kan kopen voor dat geld.
Qua versterker zou ik zoeken naar een JCM 800 combo. zoiezo makkelijk als nog je niet veel shows doet en je hebt ze in 100 en 50 watt.
Mocht je dan ooit iets willen zoals een top en kast hoef je er eigenlijk maar een kast met 2 speakers bij te kopen. Ik heb een Jcm 800 combo en geloof me die rocken!
Je hebt dan vette oude handgemaakte spullen voor weinig!

eazy G
18 augustus 2007, 20:28
wat raden jullie dan aan? ik wil graag elementen waarmee ik wel enigzins kan begeleiden (2 gitaristen in band die allebei soms solo, soms begeleiden) maar ook veel hoog, want ik merk dat met mijn les paul dat mijn hoge noten minder goed zijn, een stuk zachter klinken ze en het lijkt wel alsof het effect ook minder effect op die noot heeft zeg maar, een distortion effect bijv, dan klinkt die hoge noot alsof er veel minder distortion op zit, en ik heb een les paul met 2 humbuckers dus. Wat raden jullie aan? en hoe zit het met potmeters enzo? is dat de moeite waard om te vervangen? aangezien ik geen idee heb hoe het verwisselen van zo'n volumeknopje het geluid beinvloed


Seymour Duncan Pearly gates

ben79
19 augustus 2007, 17:31
als je gaat beslissen voor een nieuwe versterker dan zou ik niet direkt naar lampen gaan , verdiep je eerst maar eens in wat buizen betekent..
als je het verschil zelf toch niet hoort kan je beter transistor kopen, is ook heel wat goedkoper.
Ik speel zelf op een mesa roadster head (buizen dus) maar heb wel een hele weg afgelegd voordat ik een versterker van deze klasse had.
Kijk dus best ff eond naar een goed transistor of een 2de hands buizen (als je er al wat va kent) en koop een goedkope éde hands gibson erbij ofz, dan sal je ineens 2 vliegen in een klap.
als je trouwens nog een goedkope gibson zoektstuur je me maar ene pM

bert k
19 augustus 2007, 17:47
En waarom zou hij het verschil niet horen?

Blaahaab
19 augustus 2007, 18:08
het verschil tussen buizen en transistor is mij wel bekend, vandaar dat ik zeker weten een buizenbak wil hebben. Ik denk dat ik toch maar voor de jcm 800 of 900 ga, hangt er een beetje vanaf of ik er 1 voor een goeie prijs kan vinden, en dan plaats ik denk ik gewoon betere elementen in mijn epiphone.

eazy G
19 augustus 2007, 18:51
het verschil tussen buizen en transistor is mij wel bekend, vandaar dat ik zeker weten een buizenbak wil hebben. Ik denk dat ik toch maar voor de jcm 800 of 900 ga, hangt er een beetje vanaf of ik er 1 voor een goeie prijs kan vinden, en dan plaats ik denk ik gewoon betere elementen in mijn epiphone.

Let wel op dat een JCM 800 en een JCM 900 absoluut niet met elkaar te vergelijken zijn!! Koop alsjeblieft geen JCM 900, ik vind die echt compleet zuigen. Heb altijd JCM 800's gespeeld en JMP's, maar krijg af en toe wel eens jcm 900 te leen voor een optreden en ik kan daar absoluut niks mee, het klinkt gewoon niet!! zoals ik zeg echt helemaal niet te vergelijken. JCM 800 is pure 100% kickass rock - JCM 900 fake weak ass shit :)
Zoals ik eerder zei denk eens over een JCM 800 Combo man die heb je al voor 500/600 euro!! (it's a steal!) er staan er 2 of 3 op marktplaats.
Ik heb zelf een combo maar ook een top en kast maar gebruik vaker de combo. net zon goeie sound en een stuk makkelijker te vervoeren!

eazy G
19 augustus 2007, 18:54
wel een JCM 800 combo met 2 speakers zoals deze:

http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/107955780-marshall-jcm-800-combo-met-v30-s.html?return=eJwtjFEOgjAQRO9CAp%2FQ0oDYhhi4SS0YKi 3dsDWixru7qF%2Fz3u5ktOTyZSVTKHndyARHvZpJTTGCLIo5wL jkXq9zBKd1xHxxxa%2BSwwSnzbU8G7DFy4Cp6Hgq%2Bhj%2B4C LB08KO236rmTjUuz3IRMOrIyPzVOiWmx9Xa0jnO%2BnV%2BLSs StYw9k0T%2FJlm%2B4CWvmUGLU%2FU%2BwOr6jhJ&df=1&fta=eNo9j9tOxDAMRP8lEjzn0twc7bdUoSlLIG2qpt0trPbfcS rCi6U5ssczHgw8Cg6yr6m%2F%2BVSIQ9kBOdKFvYZyKe%2BhAH NbxpE2%2BImLSwcwRYVWLn2DMExa6qYF5n0a1zi4rzt8DtMLp4 ZSnEOe3rLLJQKv3mi9%2BOtIXETDAgJIDPjUg4JHBIrIAmHUdN xwydraySxjQnJdGW9MWym1oZWJxqjUShheWdeY1FZLc%2FrJxg SXXBlD3BMbYpAtLz6UPo3zdfuomzUNo0CGfV37OIfxaBTvJ3%2 F0tQmGD2dGDsTfa0W8IH%2F69q%2Bfv5V%2FZUA%3D&fta_ind=3


http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/108428251-marshall-jcm-800-combo.html?return=eJwtjFEOgjAQRO9CAp%2FQ0oDYhhi4SS 0YKi3dsDWixru7qF%2Fz3u5ktOTyZSVTKHndyARHvZpJTTGCLI o5wLjkXq9zBKd1xHxxxa%2BSwwSnzbU8G7DFy4Cp6Hgq%2Bhj% 2B4CLB08KO236rmTjUuz3IRMOrIyPzVOiWmx9Xa0jnO%2BnV%2 BLSsStYw9k0T%2FJlm%2B4CWvmUGLU%2FU%2BwOr6jhJ&df=1&fta=eNo9j9tOxDAMRP8lEjzn0twc7bdUoSlLIG2qpt0trPbfcS rCi6U5ssczHgw8Cg6yr6m%2F%2BVSIQ9kBOdKFvYZyKe%2BhAH NbxpE2%2BImLSwcwRYVWLn2DMExa6qYF5n0a1zi4rzt8DtMLp4 ZSnEOe3rLLJQKv3mi9%2BOtIXETDAgJIDPjUg4JHBIrIAmHUdN xwydraySxjQnJdGW9MWym1oZWJxqjUShheWdeY1FZLc%2FrJxg SXXBlD3BMbYpAtLz6UPo3zdfuomzUNo0CGfV37OIfxaBTvJ3%2 F0tQmGD2dGDsTfa0W8IH%2F69q%2Bfv5V%2FZUA%3D&fta_ind=1

Nobler
20 augustus 2007, 13:44
Ik ben het met de heersende mening eens: in jouw geval eerst investeren in een podiumversterker, de oefenversterker en minstens één gitaar houden. Als er met je favoriete gitaar iets mis is, ga er dan eerst eens mee langs een gitaarbouwer en als het geluid dan nog niet is wat je zoekt, probeer dan eens andere elementen (ga af op het advies van de gitaarbouwer). Als je een buizenversterker gaat kopen is 30 watt inderdaad waarschijnlijk al voldoende en 50 watt waarschijnlijk al te veel. Ik heb net een VOX AC15 gekocht omdat mijn AC30 in veel gevallen al te groot is. Ik ga hem in ieder geval voor repetities gebruiken, maar moet hem nog op een optreden proberen om te kijken of hij dat voldoende aankan. Een Gibson van 800 euro zou ik alleen kopen als je hem uitgebreid getest hebt en je hem lekkerder vind spelen en beter vindt klinken dan wat je hebt. Koop hem niet alleen voor de naam op de kop. Niet-gitaristen kennen de merken toch niet en goede gitaristen weten dat een Gibson van 800 euro niet beter (of slechter) hoeft te zijn dan een Epiphone van honderden euro's minder.

eazy G
20 augustus 2007, 14:23
deze gitaar zou dus een vette combi zijn met zon bovengenoemde marshall combo! Goekope echte vintage stuff, klinkt gewoon vet!
Gitaar en amp gemaakt voor het leven en met zo'n 1250,- precies binnen je budget!

http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/109840698-gibson-the-paul-1978-inc-koffer.html?return=eJwtilEOgjAQBe9CAp%2FQlhCkhBi8S YVqG0q7YUtEjXd3Qb92ZucpyeXbStai5DWTCWq1DKY1MYIsiim A9vmslimCUypi7l3xm%2BRg4Ly5jmcjdngbMS17npaXGP7gIsH Lwo7b%2FqsaXh%2FhSVaeWFMLspkGvV9nvdiBdHqQ3u0Vg09FJ Vg0%2BrigVkc5oKUuMuh40n6%2BPLY52Q%3D%3D&df=1&fta=eNo9j%2BFuwyAMhN8FafuNCQlg1GeJaGEpGklQSNpsVd99 Zlv656T7dPbZDjU%2BCgnbltTfXCrMku2Q7ekE776cyocvCHad SdKK3zHbtCO0BhSBL2w0N0rYMeO0jWGJF%2Ft5xyGeyzy9Cb5e A2l2W7JziSjqdoksuyEwG2llwQZZ9FTrsMVHRE7IIAPgUndtC0 esMm605J3RlYkXU1opKSprDqYABPzl5MHaToIWxJ70D5Wuc3a% 2B9ClMw3qtydoMHNllW5Y%2BTj7sB6X50e19vZoO9b%2F3CGTu Xt%2BhCfbvby%2F%2F%2FAFFomJc&fta_ind=2

Blaahaab
20 augustus 2007, 16:41
weten jullie of ze jcm 800 en 900 combo's hebben bij feedback apeldoorn? want daar ga ik binnenkort even rondneuzen.
Zoals het er nu uit ziet denk ik dat ik toch voor een 50 watt JCM 800 ga, die van 100 watt met 2 speakers is gewoon teveel vermogen wat ik waarschijnlijk nooit nodig zal hebben, en dat scheelt dan toch weer 200 euro, voor die 200 euro kan ik chille elementen voor me epi les paul kopen, ik hoorde dat voor mijn voorkeur een Seymour Duncan pearly gates erg goed schijnt te zijn, ik zal me toch wat meer in die elementen moeten verdiepen.

E-J
20 augustus 2007, 16:57
Let wel op dat een JCM 800 en een JCM 900 absoluut niet met elkaar te vergelijken zijn!! Koop alsjeblieft geen JCM 900, ik vind die echt compleet zuigen. Heb altijd JCM 800's gespeeld en JMP's, maar krijg af en toe wel eens jcm 900 te leen voor een optreden en ik kan daar absoluut niks mee, het klinkt gewoon niet!! zoals ik zeg echt helemaal niet te vergelijken. JCM 800 is pure 100% kickass rock - JCM 900 fake weak ass shit :)
Zoals ik eerder zei denk eens over een JCM 800 Combo man die heb je al voor 500/600 euro!! (it's a steal!) er staan er 2 of 3 op marktplaats.
Ik heb zelf een combo maar ook een top en kast maar gebruik vaker de combo. net zon goeie sound en een stuk makkelijker te vervoeren!

Wat jij vind zuigen kunnen andere weer een stuk beter vinden :) Een JCM800 is op de markt gekomen omdat de bekende Plexi's te weinig gain hadden, en de JCM900 volgens mij omdat min of meer de JCM800 weer te weinig had... het is ook een flink verschillende versterker, het heeft een scherper geluid, beetje agressiever met meer treble (iets moderner qua sound en daarom ook iets meer geschikt voor metal), maar 'slechter' is altijd een mening. 'Anders' is een beter woord.

Luister maar eens naar de volgende twee videotjes.

Bekijk/beluister de gitaarsolo vanaf 02:50, gespeeld door Brian Robertson over een JCM900. Gary Moore speelt trouwens ook over een verguisde Marshall, een DSL50.
'Thin Lizzy' - Still In Love With You (http://www.youtube.com/watch?v=ofqg7ApmieA&mode=related&search=)

Manic Street Preachers - Your Love Is Not Enough (http://www.youtube.com/watch?v=bLKerAikEg0)


weten jullie of ze jcm 800 en 900 combo's hebben bij feedback apeldoorn? want daar ga ik binnenkort even rondneuzen.
Zoals het er nu uit ziet denk ik dat ik toch voor een 50 watt JCM 800 ga, die van 100 watt met 2 speakers is gewoon teveel vermogen wat ik waarschijnlijk nooit nodig zal hebben, en dat scheelt dan toch weer 200 euro, voor die 200 euro kan ik chille elementen voor me epi les paul kopen, ik hoorde dat voor mijn voorkeur een Seymour Duncan pearly gates erg goed schijnt te zijn, ik zal me toch wat meer in die elementen moeten verdiepen.

Vergeet niet dat 50 watt ook erg veel is en dat je een Marshall echt moet opengooien om de versterker volledig te benutten... en dan moet 'ie toch flink hard?

Is dan misschien een leuke Vox AC15 niet wat voor je? Genoeg gain, wat handzamer en bovendien erg geschikt voor je stijlen :)

bert k
20 augustus 2007, 18:42
Nogmaals, dit forum is voor gitaren. Het gaat nu alleen nog maar over versterkers. Advies: discussieer verder in Moderne versterkers; ik verplaats hem.


Bert K, mod

Blaahaab
20 augustus 2007, 19:56
Luister maar eens naar de volgende twee videotjes.

Bekijk/beluister de gitaarsolo vanaf 02:50, gespeeld door Brian Robertson over een JCM900. Gary Moore speelt trouwens ook over een verguisde Marshall, een DSL50.
'Thin Lizzy' - Still In Love With You (http://www.youtube.com/watch?v=ofqg7ApmieA&mode=related&search=)

Manic Street Preachers - Your Love Is Not Enough (http://www.youtube.com/watch?v=bLKerAikEg0)


Die eerste video, geludi van die solo is wel erg vet, behalve dat ik de solo zelf een beetje kut vind :P

en die 2e video, is die witte les paul over de jcm versterker? wat is dat een lekker geluidje zeg, echt geweldig! Zit in allebei de video's dezelfde versterker? en is het de jcm 800 of 900??

E-J
20 augustus 2007, 20:11
Die eerste video, geludi van die solo is wel erg vet, behalve dat ik de solo zelf een beetje kut vind :P

en die 2e video, is die witte les paul over de jcm versterker? wat is dat een lekker geluidje zeg, echt geweldig! Zit in allebei de video's dezelfde versterker? en is het de jcm 800 of 900??

Bij alletwee de video's is het een Gibson Les Paul door een JCM900...

Alleen maar om aan te geven dat zoiets als gitaren en versterkers erg subjectief is... in dit geval ligt het eraan waar je de versterker voor gebruikt. Een JCM900 is nou eenmaal ontworpen om anders te klinken (scherper, agressiever, moderner) dan b.v. een JCM800.

Wat ik veel mensen de laatste tijd zie doen, is dat ze een winkel binnenlopen, een mooie buizenbak aanzetten, niet harder zetten dan twee en vervolgens gaan lopen schelden dat hij voor geen meter klinkt! Ja, kijk zo werkt het niet. Overigens, no offence eazy G, jou bedoel ik niet :) Maar het ligt er gewoon aan wat je zoekt... dat is bij iedereen anders. Gewoon uittesten die twee versterkers dus Blaahaab!

Tsja... en over die solo van Brian Robertson (eerste video). Hij was niet echt in vorm dat concert laten we zeggen. Veel drankproblemen gehad... afijn je kent het wel. :)

Mocht je geinteresseerd zijn: zelfde nummer, alleen met de échte Thin Lizzy. Ten hij nog wel in betere sferen was... de beide gitaarsolo's staan hoog in mijn lijstje van mooiste ooit... vooral die van Robertson. Publiek klapt ook heel netjes als hij zijn werk heeft gedaan :)
Thin Lizzy - Still In Love With You (http://www.youtube.com/watch?v=XsIubn5Pp6s)

Prachtige ballad van een fantastische band... damn.

Rormo
20 augustus 2007, 20:32
gibson heeft maar 2 kwaliteitsklassen: customshop en niet customshop. alles dat niet uit de customshop komt (studio, classic, standard en custom) zijn in weze dezelfde gitaren, met als enige verschil visuele afwerking (studio heeft geen binding), soorten pickups (kwestie van smaak) en type hals (classic heeft geloof ik een iets modernere feel). kwaliteit is voor allen hetzelfde: er zitten gewoon goede en slechte exemplaren bij.


Sorry, maar dit vind ik echt totale onzin. Een Custom is echt wel een stuk beter dan een Studio. En hij is ook niet meer dan 1000 euro duurder alleen maar door andere pickups en de soort hals. Er zit wel degelijk betere hardware op en ander hout. En een standard en Classic zijn ook weer beter dan een Studio.


en die 2e video, is die witte les paul over de jcm versterker? wat is dat een lekker geluidje zeg, echt geweldig! Zit in allebei de video's dezelfde versterker? en is het de jcm 800 of 900??

Blaahaap, Zowel de DSL als de JCM 800 als de JCM 900 zijn JCM's. De DSL is een JCM 2000. Als ik jou was zou ik me niet blindstaren op alleen Marshall. Test ook wat andere merken. Ga gewoon een dagje lekker naar een grote winkel en test een hele zooi versterkers uit. Als je tops gaat testen, test ze dan allemaal op dezelfde speakerkast. Heb je een top gekozen die je wilt kopen, ga dan eens verschillende speakerkasten testen.

eazy G
20 augustus 2007, 20:38
Mocht je geinteresseerd zijn: zelfde nummer, alleen met de échte Thin Lizzy. Ten hij nog wel in betere sferen was... de beide gitaarsolo's staan hoog in mijn lijstje van mooiste ooit... vooral die van Robertson. Publiek klapt ook heel netjes als hij zijn werk heeft gedaan :)
Thin Lizzy - Still In Love With You (http://www.youtube.com/watch?v=XsIubn5Pp6s)

Prachtige ballad van een fantastische band... damn.

Tsja dat klinkt een stuk beter, duidelijk geen JCM 900's die ik daar hoor.
das meer een aan de jcm 800 verwante, 1959 slp super lead plexi!!
tsja het blijft een kwestie van smaak maar dat klinkt dus ff veel echter dan een jcm 900.