PDA

View Full Version : Ervaringen met nieuwe buizen



Ton_R
17 augustus 2007, 14:52
Ik hoor verschillende geluiden als het gaat om nieuwe buizen. Dat gaat van “nieuwe buizen zijn beter dan oude” tot “lang leve de NOS want die nieuwe deugen niet".
Voor een nieuw project ben ik me aan het orienteren op welke buizen ik zal nemen. Er wordt nogal wat aangeboden, en soms is het prijsverschil voor dezelfde soort buis wel een factor 2.
Dus ik ben benieuwd naar zowel positieve als negatieve ervaringen met nieuwe buizen.

Om te beginnen mijn eigen ervaringen:


JJ-Electronic, paartje E34L eindbuizen: het eerste paar matchte niet goed. Heb ze teruggestuurd en nieuwe gekregen; die matchten beter. Verder bevallen ze goed, niet duur.

JJ-Electronic, ECC83S preamp: van de drie was er één niet helemaal goed (lekstroom uit het stuurrooster). Afgezien van het defecte exemplaar zijn ze ok ... maar toch .. nieuw uit de doos hoort zo'n ding niet defect te zijn.

Reflector 6P14P-ER, via drtube.com, vervanger van de EL84 maar kan meer hebben: prima buis, vooral als de EL84's in je versterker te heet staan ingesteld.
Wat voor ervaringen hebben jullie met nieuwe buizen?

Groeten,

Ton

guitaraddict
17 augustus 2007, 18:22
Van de nieuwere buizen gebruik ik El 34 's en 6L6en van Svetlana, wel gekocht in 1998 voordat New Sensor Svetlana als merknaam overnam.
De Svetlana's "Winged C" hebben de reputatie beter te zijn dan die van Mike Matthews van New Sensor .
Een aantal jaren geleden heb ik ook een aantal van die russiche El84 's gekocht via het internet en die kwaliteit is heel goed, zeker voor cleane sounds.
De 6P14P EB is nog een longlife versie , uitstekend.

Verder heb ik wel een voorraad oude gebruikte buizen van Philips EL34's en EL84's en ecc 83's / ecc81's e.d maar deze zijn niet voor alledaags gebruik.

Hier heel veel info over oude buizen.

http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/EL84/EL84.htm

Alf

gvink
17 augustus 2007, 18:32
NOS buizen zijn leuk, maar vind ik persoonlijk te duur. 't verschilt ook per versterker welke buis waarin lekker klinkt.. Ik heb in mijn London City bijvoorbeeld u vier keer KT77 zitten. (gematched uiteraard) ik haal deze altijd bij Eurotubes.com.. Ben nog steeds niemand tegen gekomen die tegen die prijs de beste service verleent! En nog eens geweldig matched! Ik heb met zijn buizen nog nooit problemen gehad.
Maar ja, komt uit de VS en dan wil er nog wel eens wat door de douane bijgestopt worden qua kosten.

Voor mijn 18W Marshall Ceriatone kloon heb ik nu Harma buizen vanuit Engeland gehaald! Dit zijn blijvers en ik denk er ook over om dit merk in mijn LC te gaan stoppen. Tegen de tijd dat dat nodig zal zijn, dus dat duurt nog wel even.
Ik heb dan nu de E84L cryogenically treated buizen erin zitten die echt heerlijk klinken. Mooi rond hoog, toch erg helder, mooi diep laag en een heerlijk randje crunch eraan..! Eigenlijk precies wat de omschrijving op watfordvalves.com vertelt! Ik ga over een tijdje daar ook eens een paar series verschillende voorversterker buisjes halen. Die hebben bijna nog de meeste invloed op je klank.. (oké.. niet de meeste maar wel veel)

guitaraddict
17 augustus 2007, 18:59
Interessant te horen dat je die buizen van Watford valves geprobeerd hebt.
Daar worden goede dingen over verteld.
Dus denk je dat verhaal van die cryogenically treated tubes geen hype is ?
Jij vindt ze blijkbaar uitstekend klinken.
Dat bedrijf levert ook buizen aan Brian May voor zijn Voxen alhoewel hij vaak NOs buizen gebruikt *Mullards ) dus:

buizen voor een tournee http://i113.photobucket.com/albums/n233/alfafalfa/Mullard-EL84sfromBRianMay.jpg

Of een versterker dynamisch klinkt hangt voor een belangrijk deel af van goed voorversterker buizen, ik heb het nu over een cleane sound.
Toevallig kreeg van een vriend die de oude inboedle van zijn vader aan het opruimen was nor 2 zeer goed Philips ecc83 buizen . Gemeten en geprobeerd maar wat een verschil met veel nieuwe productie.

Heeft iemand al de Tungsol preamp buisjes geprobeerd ? Blijkbaar gebruikt Leendert Haaksma ze in zijn Hook amps.

Alf

gvink
17 augustus 2007, 19:33
Ik zou ze voor het beste oordeel moeten vergelijken met dezelfde buizen, maar dan niet cryo behandeld.. Ik kan ze nu alleen vergelijken met EL84's van JJ. Dat verschil is wel duidelijk! Veel meer definitie, helderheid en een veel 'rauwere' drive als je de versterker opendraait.. Ik blijf denk ik voorlopig voor de 18w bij Harma.. :)

Dat hele Mayer verhaal interesseert mij niet zoveel eigenlijk, maar dat hebben dat soort dingen eigenlijk altijd weinig gedaan.. Ben altijd zelf aan het testen/luisteren gegaan. Wel uiteraard veel geluisterd naar 'de groten der aarde' maar puur voor inspiratie, niet om na te gaan doen.. De echte grote en unieke gitaristen zijn ook uniek omdat ze niet iemand anders na doen, niet dat ik nu zo groot ben, maar wie weet.. :noob:

;)

guitaraddict
17 augustus 2007, 19:37
Die KT 77's heb ik ook nog een quartet liggen .

Daar heb ik overgelezen dat de eerste productie batch blijkbaar niet zo goed was. Maar ze komen inderdaad ook van Eurotubes dus het zal wel snor zitten.

Momenteel heb ik geen 100 watter dus blijven ze op de plank.

Alf.

jerome
17 augustus 2007, 19:39
Interessant te horen dat je die buizen van Watford valves geprobeerd hebt.
Daar worden goede dingen over verteld.
Dus denk je dat verhaal van die cryogenically treated tubes geen hype is ?
Jij vindt ze blijkbaar uitstekend klinken.
Dat bedrijf levert ook buizen aan Brian May voor zijn Voxen alhoewel hij vaak NOs buizen gebruikt *Mullards ) dus:

buizen voor een tournee http://i113.photobucket.com/albums/n233/alfafalfa/Mullard-EL84sfromBRianMay.jpg


Heeft iemand al de Tungsol preamp buisjes geprobeerd ? Blijkbaar gebruikt Leendert Haaksma ze in zijn Hook amps.

Alf

Ja ik, geweldige sound!
Komen voor mijn gevoel dicht bij NOS buisjes zoals van Philips.
Warm, vol en toch transparant.
Met een grom vanuit het laag, heerlijk!
Ik moet alleen wel uitkijken dat ik de midpot niet boven de 5 komt want dan wordt het geluid van mijn gear plotseling ineens wollig

Eerst nog gecombineerd met JJ's.
Nu gebruik ik voor alledrie de voorbuisjes Tung Sols: een V1 geselecteerde in V1, een gewone in V2 en een gebalanceerde in V3.
Ook EH's geprobeerd, vond ik te aggresief, te kil en te metal klinken
JJ's vond ik te te weinig laag geven, wel mooi helder transparant, maar ik miste de grom vanuit het laag.

gvink
17 augustus 2007, 20:06
Die KT 77's heb ik ook nog een quartet liggen .

Daar heb ik overgelezen dat de eerste productie batch blijkbaar niet zo goed was. Maar ze komen inderdaad ook van Eurotubes dus het zal wel snor zitten.

Momenteel heb ik geen 100 watter dus blijven ze op de plank.

Alf.

Zeer zeker aan te raden! Die van mij gloeien prima en klinken al net zo gaaf.. :)

Niks mis mee volgens mij hoor.. :rockon:

zjanke
17 augustus 2007, 20:36
Nu gebruik ik voor alledrie de voorbuisjes Tung Sols: een V1 geselecteerde in V1, een gewone in V2 en een gebalanceerde in V3.


Ik heb ook Tung sols in mijn JCM800 2204 zitten, maar de speciale V1 was microfonisch en heb ik terug gestuurd naar de leverancier. Even kijken hoe ze dat oplossen voor ik daar iets over ga roepen. Nu zit daar een standaard 12AX7 en het is inderdaad vol, warm en goed gedefinieerd. Ik gebruik mijn JCM als scheurbak en ben erg tevreden over de buisjes die er nu inzitten. Eindbuizen zijn KT77's.

Ton_R
17 augustus 2007, 21:23
Ik ben van plan een nieuwe 'oude' versterker bouwen. Voedings- en uitgangstrafo heb ik inmiddels. Gelet op de specs van die trafo's lijkt 4 x 6L6 een goede keus. Iemand ervaring mee? En van welk merk?

Gr Ton

Ton_R
17 augustus 2007, 21:37
... Ik heb in mijn London City bijvoorbeeld u vier keer KT77 zitten. (gematched uiteraard) ik haal deze altijd bij Eurotubes.com..
DrTube levert ze ook en is in Nederland gevestigd:
http://www.drtube.com/tubeshop.htm
Scheelt verzendkosten, invoerrechten en BTW ...

Gr Ton

zjanke
17 augustus 2007, 22:40
DrTube levert ze ook en is in Nederland gevestigd:
http://www.drtube.com/tubeshop.htm
Scheelt verzendkosten, invoerrechten en BTW ...

Gr Ton

Verzendkosten zijn iets minder bij drtube, maar BTW betaal je ook en invoerrechten heeft drtube al voor je betaalt, die zitten dus in de prijs.

Eurotubes, 64$ voor een matched quad, 18$ verzenden en dan btw en invoer, wordt ongeveer 75 euro totaal.

drtube is 110 euro voor een matched quad, excl verzenden. you do the math :sssh:

Chris Winsemius
18 augustus 2007, 01:00
Verzendkosten zijn iets minder bij drtube, maar BTW betaal je ook en invoerrechten heeft drtube al voor je betaalt, die zitten dus in de prijs.

Eurotubes, 64$ voor een matched quad, 18$ verzenden en dan btw en invoer, wordt ongeveer 75 euro totaal.

drtube is 110 euro voor een matched quad, excl verzenden. you do the math :sssh:

Met de fee van bijvoorbeeld TNT d'r bij wordt import minimaal 91 euro, voordeel van DrTube is ook de makkelijkere en goedkopere afhandeling mocht er iets mis zijn.

zjanke
18 augustus 2007, 10:09
Klopt, maar volgens mij ging de opmerking van Ton over de prijs. Drtube is niet echt goedkoop, maar goede service is zeker wat waard!

guitaraddict
18 augustus 2007, 11:04
Bij Tubetown.de kosten ze € 14.90 per stuk. Dus € 60 per quartet maar dat is niet gematched, kun je zelf doen als de apparatuur hebt.
En uit Duitsland dus geen extra kosten behalve verzendkosten.

Wat betreft de Tungsol 12ax7 buizen:
Ze lijken qua opbouw intern niet op een standaard ecc83 maar meer op een ecc81 (12at7)

Tungsol 12ax7http://i113.photobucket.com/albums/n233/alfafalfa/tungsol12ax7.gif
Hier wat tests van ecc 83's Van de "Tubestore"
Of deze verhalen allemaal objectief zijn weet ik niet.
ecc 83 's reviews (http://www.thetubestore.com/12ax7review.html#ts12ax7)

Alf

Ton_R
18 augustus 2007, 14:17
Ik ben van plan een nieuwe 'oude' versterker bouwen. Voedings- en uitgangstrafo heb ik inmiddels. Gelet op de specs van die trafo's lijkt 4 x 6L6 een goede keus. Iemand ervaring mee? En van welk merk?

Gr Ton
Ik Quote mezelf maar even, want hij zit op de vorige blz.
Iemand?

Gr Ton

Chris Winsemius
18 augustus 2007, 14:29
Ik Quote mezelf maar even, want hij zit op de vorige blz.
Iemand?

Gr Ton

Keuze buizen is vooral afhankelijk v/d gewenste sound icm het gebruikte circuit.

Zelf hoor ik het zo:
- JJ 6L6: warme klank
- TAD 6L6WGC-STR: dikke, stevige klank
- TAD 6L6GC-STR: heldere, cleane klank
- Sovtek 5881: kartonachtige klank maar zeer lange levensduur

@Alf
Die nieuwe Tungsol 12AX7 is 'n heerlijke buis en absoluut geen 12AT7 :)

guitaraddict
18 augustus 2007, 15:47
Die nieuwe Tungsol 12AX7 is 'n heerlijke buis en absoluut geen 12AT7

Dat hoop ik dus Chris !

Ik bedoel alleen maar, vind je ook niet dat hij sprekend lijkt op een 12at7 en niet op de normale 12ax7 ?
Vergelijk beide plaatjes eens , zoek de verschillen !

Die 62 er , daar lijkt hij wel op .

12ax7 http://i113.photobucket.com/albums/n233/alfafalfa/12ax7mull-thumb.jpg

Groeten , Alf

Chris Winsemius
18 augustus 2007, 16:04
You can't judge a book by looking at the cover :)

Gewoon ff proberen.

Ton_R
18 augustus 2007, 19:43
Keuze buizen is vooral afhankelijk v/d gewenste sound icm het gebruikte circuit.

Zelf hoor ik het zo:
- JJ 6L6: warme klank
- TAD 6L6WGC-STR: dikke, stevige klank
- TAD 6L6GC-STR: heldere, cleane klank
- Sovtek 5881: kartonachtige klank maar zeer lange levensduur


Dankje Chris!
Die TAD-buizen ben ik vaker tegengekomen. Is dat niet 'gewoon' een reseller die z'n eigen logo eroverheen plakt? (bij wijze van spreken dan)

Gr Ton

Ton_R
18 augustus 2007, 20:12
Hier wat tests van ecc 83's Van de "Tubestore"
Of deze verhalen allemaal objectief zijn weet ik niet.
ecc 83 's reviews (http://www.thetubestore.com/12ax7review.html#ts12ax7)

Interessante link. Verhalen over klankkleur lijken me in principe allemaal subjectief. En de klank hangt ook heel erg af van de versterker. Maar scores van 'microfonics' en 'noise' zijn wat meer objectief.
Voor m'n volgende versterker dus maar Tung-Sol's ...

Gr Ton

Chris Winsemius
19 augustus 2007, 01:33
Is te vergelijken met Ruby Tubes, Groove Tubes, etc.

Naar mijn weten is TAD de enige die die 6L6 types levert.

zjanke
19 augustus 2007, 11:27
Ik bedoel alleen maar, vind je ook niet dat hij sprekend lijkt op een 12at7 en niet op de normale 12ax7 ?

Groeten , Alf


Ik gebruik ze dus en de geluidsman van gisterenavond vond mijn Marshall erg agresief klinken, misschien wel te agressief. En dat voor drie 12AT7's en een setje KT77's ;)
Als het maar goed klinkt dan is het goed en is een type buis alleen een middel om er te komen in mijn beleving.

Freeqi
19 augustus 2007, 14:57
kantnota: Moet wel zeggen dat 20% van de 12AX7A Tung-Sols die ik al besteld heb stukgaat. Klinken heel leuk maar blijkbaar niet zo betrouwbaar !

TAD is ook niet allemaal geweldig, al redelijk wat 'matched' sets gehad die na een paar uur serieus verlopen en dan bedoel ik méér dan 20% ... ben beetje type per type aan 't uitproberen maar tot nogtoe geen absolute winners ... goeie mainstream.

Van al wat ik liggen heb is JJ duidelijk de winner, zowel in consistencie als klank. Sommige types wat minder gekleurd maar wel héél stabiel ... (KT77 durft ook wel eens haperen ;-)

heeft iemand die mullard re-issues uit rusland al geprobeerd ?

Chris Winsemius
19 augustus 2007, 19:58
Kwaliteit bij TAD is het afgelopen jaar helaas behoorlijk achteruitgegaan. Daarvoor 'n uitval van minder dan 2% (te accepteren imho) maar nu ruim boven de 5% hier.

Nadeel van JJ oktal-buizen: dunne pinnetjes....

TungSol 5881s moet ik nog 'ns gaan proberen.

Freeqi
19 augustus 2007, 23:34
TS 5881 is een geweldige buis voor bassmans en jtm45 al een paar tientallen de deur uit en steeds complimenten. Wel hoog genoeg biasen.

TAD: weet niet, iedereen doet daar zo druk over en nagenoeg alles wat ik van hen al geprobeerd heb was maar middelmaat. Ttz had steeds iets liggen dat betaalbaarder was en beter klonk ... TS, Svets, JJ ...
TAD KT66's > Tung-Sol KT66 is zeker zo goed. TAD's hebben nogal dun glas ???
TAD 6L6GC's > T-S 6L6GC en Svetlana GC's zeker zo vet ...
TAD EL34 nu aan 't proberen ...

Zou graag die Mullard EL34 re-issue eens aan de tand voelen ? Lijkt me wel een buis voor Marshalls ? Niemand al geprobeerd ? Moeilijk te krijgen hier in België lijkt me ...

Dosmanos
20 augustus 2007, 10:11
Het probleem van de dunne pinnetjes van de JJ buizen is verholpen aldus Bob van Eurotubes. Al een poosje geleden meen ik.

Mr.Jay
20 augustus 2007, 16:10
TS5881 >Harde, brutale stugge buis, leeft niet echt. Bovendien heeft die Russ.remake gene ene ruk te maken met de echte ouwe TungSol USA5881.

guitaraddict
20 augustus 2007, 16:56
" Bovendien heeft die Russ.remake gene ene ruk te maken met de echte ouwe TungSol USA5881. "

Net zo min als de Mullard remake iets met de oude Mullards te maken heeft.

Alleen de namen zijn opgekocht. De kwaliteit wordt hier alleen niet door gewaarborgd.

Zoals ik begrepen heb was het maken van buizen vroeger een vrij vervuilende business en tegenwoordig zeker met de "Rohs norm" zeker niet meer haalbaar tegen betaalbare prijzen.

Alf

Freeqi
20 augustus 2007, 18:21
Weet ook wel dat al die TS, Mullards, GE remakes enz geen zak te maken hebben met de oude, de oude TS werden in us gebouwd maar dat wil niet per sé zeggen dat het geen goeie buis kan zijn hé. Je kan toch moeilijk de befaamste EL34 ter wereld nabouwen en de grootste XXXbuis maken die er is ? Maakt me niet veel uit of exact hetzelfde is als origineel, wil enkel weten of ook goed is, misschien wel leuk karaktertje ? Al die remakes trouwens ... ze hebben wel de data en bouwplannen maar toch de originele grondstoffen niet meer ... ROHS wordt id een probleem langzaam aan voor buizenfreaks.