PDA

View Full Version : Raar cubase foutje



Davidian
17 augustus 2007, 14:46
Ik heb een synth die ik via midi aanstuur, als ik hem aan doe heeft hij een vaste preset, laten we die preset 8 noemen.

Maar ik wil dus preset 6 dus selecteer ik die en speel ik mijn midi bestand af. Zodra ik op stop druk springt ie weer terug naar preset 8.

Dit is super irritant, hoe los ik dit op?

Don Capo
17 augustus 2007, 14:47
Preset 8 selecteren?

Ic3gl0vE
17 augustus 2007, 14:47
Midi reset uitzetten.

Davidian
17 augustus 2007, 15:07
Midi reset uitzetten.

Lol ik zie reset wel staan maar ik kan het nergens uitzetten?

Waar staat het? :$


edit: Ik denk dat ik het had gevonden, file/preferences/midi daar staat er 1 die heb ik uitstaan maar het gebeurd nog steeds.

bert k
17 augustus 2007, 17:17
Preset 6 selecteren en dan je midibestand opnieuw saven?

Davidian
17 augustus 2007, 17:24
Het is de preset van de VST zelf he.

Of mis ik iets?

bert k
17 augustus 2007, 18:11
Die presets worden toch ook in je midifile opgeslagen?

Davidian
17 augustus 2007, 18:35
dunno:P

Ben nogal een noob met midi.

bert k
17 augustus 2007, 20:55
Ik heb ook niet echt de wijsheid in pacht :) maar ik denk dat als je de midifile afspeelt, dat hij dan begint met een program change te sturen naar je synth.

Ic3gl0vE
17 augustus 2007, 23:24
Kan inderdaad zijn dat er een program change wordt verstuurd.
Voor dit soort 'onvindbare' probleempjes kun je altijd midiOX (gratis) downloaden, zodat je kunt zien wat er precies aan midi in en uit gaat.

Midiox is ook handig als je controllers wilt automatiseren in midi maar je weet niet over welke CC ze worden verstuurd.

Davidian
18 augustus 2007, 00:23
Ik snap er nu helemaal niks meer van, ik heb dat "to many buttons gevoel"

IK heb dat progammatje geprobeerd maar ik zie niet echt een probleem(van wat ik er van snap)

Is er niemand dit dit zelfde probleem heeft gehad?

rjong999
18 augustus 2007, 00:46
Kijk even in de event editor, daar zal wel een PC of een CC in de mid track staan

yhcmarc
18 augustus 2007, 10:28
Ik heb even een hieraan verwante vraag, heeft iemand een idee waar ik in cubase / nuendo kan instellen dat als ik de playback stop, dat hij dan ook stopt op het moment waar ik op stop druk zonder dat de pointer terug gaat naar de start positie?

Ik heb me echt rotgezocht in mijn cubase boek, help bestanden en het internet, maar kan het nergens vinden :(

Ic3gl0vE
18 augustus 2007, 10:37
1x op 0 drukken (op je numpad) is stop
2x op 0 drukken (op je numpad) is teruggaan naar de positie waar je de vorige keer gestart bent.

Davidian
18 augustus 2007, 11:34
Ik ben al wat opgeschoten, het probleem komt alleen als ik een midi laad die ik in gp5 gemaakt(of als ik algemeen een midi laad kan ook)

Als ik in cubase wat in elkaar zet switched die niet...

Edit:

Ik heb het switchen opgelost, ik maakte een nieuwe midi track en zette zelf en tekende zelf een opname en copy paste daarna de noten erin.

Maar...

Nu kan ik maar 1 sound gebruiken want als ik switch naar een andere sound gaan de presets van de andere midi tracks ook naar die preset.

rjong999
18 augustus 2007, 11:53
Dat komt omdat de VSTi die je gebruikt dan single instance is. En dat betekent dat je gewoon in je VST Instruments diezelfde plugin nog een keertje moet laden (die zie je dan met een (2) erachter). En die tweede wijs je toe aan het tweede spoor.
Wellicht ook nog even zinnig (als dat nodig is) om ook een ander MIDI Channel voor de tweede plugin in te stellen...

Davidian
18 augustus 2007, 11:57
Ja dat klinkt logisch idd, en het werkt ook maar me pc gaat dat geen leuke oplossing vinden:(

Maar ja zo moet dan maar even.

Bedankt voor alle reacties (Y)

Ic3gl0vE
18 augustus 2007, 12:01
Als je pc het niet aan kan moet je je VSTs freezen als je je spoor 'klaar' hebt, scheelt een hoop cpu load.

yhcmarc
18 augustus 2007, 12:06
1x op 0 drukken (op je numpad) is stop
2x op 0 drukken (op je numpad) is teruggaan naar de positie waar je de vorige keer gestart bent.

zowel 0 als spatie gaan in nuendo meteen terug naar de startpositie

imlikeajungle
18 augustus 2007, 18:16
zowel 0 als spatie gaan in nuendo meteen terug naar de startpositie

File -> Preferences -> Transport -> Return to start position on stop

sebastiaan88
19 augustus 2007, 00:09
WBT de VSTì's als je bijv van elk spoor een losse audiofile maakt door het te exporteren, en vervolgens importeren in je cubaseproject scheelt het ook super in CPU/RAM-load

Ic3gl0vE
19 augustus 2007, 00:30
Dan kun je je tracks beter freezen, omdat je ze dan nog kunt unfreezen zodat je ze nog kunt bewerken in plaats van dat je het helemaal opnieuw op moet gaan nemen.

imlikeajungle
19 augustus 2007, 01:11
Freezen? Hoor je ze dan nog wel of is dat zoals voices unassignen in PT?

bass blom
19 augustus 2007, 01:28
freezen is als render, mixdown je track.
alle plugins erop worden dan in een temp file gebakken en komen dus vrij.

imlikeajungle
19 augustus 2007, 11:14
Aha, cool! Thanks!

bass blom
19 augustus 2007, 11:41
en mocht je dan alsnog iets aan instellingen willen veranderen later dan kun je hem weer unfreezen ;)

rjong999
19 augustus 2007, 12:21
...wat overigens pas vanaf SX3 fatsoenlijk werkt...

Het is een beetje afhankelijk van de plugin of je 'm ook echt moet unloaden, sommige plugins delen het grootste deel van memory met de eerdere instantie en dan kost een extra plugin niet zo veel memory. Als de plugin ook veel memory nodig heeft om te renderen (bijv. samplers) dan helpt freezen heel goed voor memory issues.

bass blom
19 augustus 2007, 12:25
...wat overigens pas vanaf SX3 fatsoenlijk werkt...

Het is een beetje afhankelijk van de plugin of je 'm ook echt moet unloaden, sommige plugins delen het grootste deel van memory met de eerdere instantie en dan kost een extra plugin niet zo veel memory. Als de plugin ook veel memory nodig heeft om te renderen (bijv. samplers) dan helpt freezen heel goed voor memory issues.

het gaat toch meer om de processorcapaciteit dan het geheugen wat plugins gebruiken?
ja, als je 512MB hebt is het armoe :D

rjong999
19 augustus 2007, 12:35
ligt er een beetje aan wat voor plugin je hebt en waar je probleem zit. Op samples gebaseerde plugins zoals Reason gaan meestal eerst stotteren om dat de disk de bottleneck is, daarna memory en als laatste pas cpu. Samplers zijn meestal niet zo erg cpu-intensief omdat het meeste rekenwerk al gedaan is (dat zit in de sample library).
Echte software synths, die het geluid "zelf" maken, kunnen vooral erg cpu-intensief zijn. En dan met name als er ook nog eens flink gegalmd en geechoed wordt, Absynth enzo.

Ik zie nog wel eens mensen met een supersnelle laptop met 512Mb (of 1 Gb met Vista, ook een killer), dat geeft dan vaak wel problemen.

Het is overigens geen probleem om de buffer size van de soundcard gewoon heel hoog te zetten (als je ten minste niet live wilt spelen), dat lost vaak ook wel wat CPU-problemen op.

yhcmarc
19 augustus 2007, 13:42
File -> Preferences -> Transport -> Return to start position on stop

Super, thanx, daar zou ik het niet gezocht hebben.

imlikeajungle
19 augustus 2007, 15:39
Super, thanx, daar zou ik het niet gezocht hebben.

Graag gedaan, ik zoek me er elke keer een ongeluk naar..

imlikeajungle
19 augustus 2007, 15:41
Het is overigens geen probleem om de buffer size van de soundcard gewoon heel hoog te zetten (als je ten minste niet live wilt spelen), dat lost vaak ook wel wat CPU-problemen op.

Mijn PC doet de laatste tijd heel gek wat CPU betreft: Nuendo vliegt naar 100% met zo goed als geen plugs lopen, vroeger draaide ik op deze PC een PTLE met 24 sporen audio en wat plugs zonder enige issues... Ik heb de PC al getweaked volgens de online gidsen & heb zo goed als geen plugs lopen... Ik weet dat dit soort dingen een super long shot zijn, maar enig idee? :dontgeti:

rjong999
19 augustus 2007, 15:58
Eerst maar eens plugins uitzetten, denk eraan dat plugins geladen worden op het moment dat cubase (of nuendo) opstart, en vanaf dat moment dus cpu kunnen gaan vreten. Als er een vreemde eend in de bijt zit of als er eentje over de riedel gaat heb je gelijk een probleem.
Ik heb zelf o.m. grote problemen gehad met de Powercore plugins van TC Electronic, met hetzelfde verschijnsel.

Ic3gl0vE
19 augustus 2007, 16:16
Sommige freeware plugins willen je programma nog wel eens in de war gooien, ook als je ze niet gebruikt.
Wat je dan kunt proberen, is om de ddl's van je freeware plugins allemaal uit de VST map te halen en ze dan één voor één terug te plaatsen (steeds nuendo opnieuw starten natuurlijk) totdat je de probleemplugin te pakken hebt.

imlikeajungle
19 augustus 2007, 17:32
Oké, thanks, ga ik 'ns doen!

Ic3gl0vE
19 augustus 2007, 17:35
Schiet me ineens te binnen dat je plugins ook uit het programma kunt laden in devices-->plug in information