PDA

View Full Version : Isolerer...alweer



Highway49
17 augustus 2007, 11:49
Jaja weer een topic, maar weer met een andere situatie denk ik.

Wij kunnen een ruimte huren in een soort schuur, waarvan wij de helft gaan gebruiken. Buiten mag er eigenlijk heel weinig te horen zijn.

Het schuurtje is gewoon gemaakt van bakstenen en het dak schijnt zelf al iets geïsoleerd te zijn.

Wij willen ook zo'n doos-in-doos constructie maken. Ik dacht zelf aan deze volgorde: Bestaande muur, 5cm ruimte, gipsplaat, steen/glaswol, gipsplaat.

Ik las in een topic op dit forum dat de volgende constructie het meest effectief is: Bestaande muur, 5cm ruimte, 2x gipsplaat, glaswol, 5cm ruimte, glaswol, 2x gipsplaat.

Alleen zal dit érg veel materiaal moeten gaan kosten ben ik bang. Alles enkel is al ca. 50 m2. Als ik dan in totaal 4x gipsplaat moet aanschaffen (200 m2) en 2x glaswol (100 m2) is dat bijna niet te betalen volgens mij.

Iemand tips?

Roman
17 augustus 2007, 14:07
Jaja weer een topic, maar weer met een andere situatie denk ik.
Dat zullen we nog wel eens zien! haha.


Het schuurtje is gewoon gemaakt van bakstenen en het dak schijnt zelf al iets geïsoleerd te zijn.
Baksteen is mooi, het dak is dus al een zwakte punt.


Wij willen ook zo'n doos-in-doos constructie maken. Ik dacht zelf aan deze volgorde: Bestaande muur, 5cm ruimte, gipsplaat, steen/glaswol, gipsplaat.

Ik las in een topic op dit forum dat de volgende constructie het meest effectief is: Bestaande muur, 5cm ruimte, 2x gipsplaat, glaswol, 5cm ruimte, glaswol, 2x gipsplaat.
Ik weet niet waar je dat hebt gelezen, maar zo dus niet. Hang je massa aan 1 kant van de muur omdat je al een bestaande muur hebt. Dus:
Baksteenmuur-lucht/isolatie-gips(2lagen bijvoorbeeld)

Het is veel effectiever om al je massa aan de buitenkanten te hangen ipv er nog een extra laag aan de binnenkant bij de doen (zoals jij voorstelt). Probeer altijd Massa-Lucht-Massa aan te houden. (dus niet massa-lucht-massa-lucht-massa etc)


Alleen zal dit érg veel materiaal moeten gaan kosten ben ik bang. Alles enkel is al ca. 50 m2. Als ik dan in totaal 4x gipsplaat moet aanschaffen (200 m2) en 2x glaswol (100 m2) is dat bijna niet te betalen volgens mij.
Ja, isoleren kost nu eenmaal een dot geld. Daar vergissen mensen zich maar al te vaak in. Je bent zo een paar duizend euro verder(!) wil je het goed doen.

Ik kan het wel globaal voor je berekenen, vergeet niet dat er dus ook een verlaagd plafond bij moet.
Wat zijn de maten van het hok, en hoe groot moet jouw ruimte zijn?

Highway49
20 augustus 2007, 09:43
Bedankt voor de reactie in ieder geval!

Wij gaan denk ik ca. 4 bij 5 meter gebruiken. Ik ga uit van een hoogte van ca. 2.3 meter. Dat lijkt me hoog genoeg.

Als we dan van jouw berekening uitgaan (1 laag isolatiemateriaal, en dan 1 laag gipsplaat) hoeven we van beide materialen dus maar 1 laag te hebben. Scheelt in ieder geval in de kosten. Waar ik dat vandaan had zat ook een plaatje bij met verschillende constructies, en het aantal decibel dat tegengehouden werd. Ik heb het plaatje hier maar weet niet hoe ik dat bij kan voegen.

Ik heb trouwens wel ergens gelezen dat, zoals we het volgens jou het beste kunnen doen, er erg veel vocht in het isolatiemateriaal trekt. Sommigen raden het af het isolatiemateriaal ergens tussen te doen. Maar aangezien de ruimte al behoorlijk dicht is verwacht ik dit probleem bij mij nu niet.

Dus het plan wordt nu dus: Baksteen muur, lucht, isolatie, gipsplaat ?

Bedankt voor de moeite! Ik ben benieuwd wat de kosten ongeveer worden.

Han S
20 augustus 2007, 10:29
http://img110.imageshack.us/img110/1271/walls2lu.gif


Plaatje

Highway49
20 augustus 2007, 10:31
Ja precies die was het! Bedankt =)

Plaatje lijkt niet door een onnozel iemand gemaakt. Op elk forum en in elk topic lees ik weer andere meningen. Maakt het er allemaal niet makkelijker op ;-)

imlikeajungle
20 augustus 2007, 10:44
Doos-in-doos is zéér duur.

Wat moet het uiteindelijke resultaat naar buiten toe zijn? Bedoel je met 'zeer weinig' dat je amper mag horen dat er gespeeld wordt of dat er op normaal volume moet gecommuniceerd worden of ... ?

bass blom
20 augustus 2007, 10:45
en dat in een schuur die je huurt.
ik zou mezelf nog eens goed over de bol krabben..

Highway49
20 augustus 2007, 11:17
Ik denk dat de situatie erger lijkt dan ie is. Schuur klinkt erg gaar, het is een gebouwtje van 4 bij 9 meter waar zich nu de werkplaats van een timmerman bevindt. Zonder enige isolatie gebruikt hij daar nu de hele dag een tafelzaag etc. met ook behoorlijk wat geluid. Boven dat volume mag het sowieso niet uit gaan komen van buitenaf, liefst nog iets lager.

En dat huren gaan we alleen op vooruit, de kosten zijn niet hoog. ca. 500 per jaar wat neerkomt op 10 euro p.p. per maand. Om een complete ruimte te huren zoals we nu doen (1x per week) zijn we 20 per maand p.p. kwijt, en daarbij komt ook nog dat we er dan zo vaak in kunnen als we willen, kosten blijven hetzelfde, al spelen we 3x per week.

Mijn neefje werkt in de bouw en zegt dat er vaak glas/steenwol weggegooid wordt wat we mogen hebben. Gipsplaat wat overblijft daar mogen we ook meenemen omdat ze dat niet vaak kunnen vervoeren zegt ie. We kunnen allicht 15 m2 daarvan krijgen ga ik vanuit.

Zoals mijn berekeningen nu zijn is een enkele laag (zonder dak nog) 40 á 50 m2. Als elk bandlid (5 man) 150 euro neerlegt hebben we al een beginbedragje van 750 euro.

Zoals ik al zei, het gebouw zoals het nu is is qua muren al best goed (baksteen) en het dak heeft zelfs al iets isolatie.

Ik ben naar de Karwei gegaan voor een indicatie van bepaalde prijzen per m2:

Gipsplaat: € 2,85 m2 = ca. 150 euro voor 50 m2
Glaswol: € 3,30 m2 = ca. 170 voor 50 m2

De kosten van wat hout voor het 'geraamte' schat ik zelf rond de 150/200 euro. Opgeteld zou dat dus rond de 500 euro uitkomen, en denk ik dus met 750 euro (250 apart voor de misrekeningen en bijkomsten) een heel eind te kunnen komen.

bass blom
20 augustus 2007, 12:04
lijken mij wat magere schattingen en je zal ook een deur plus kozijn moeten hebben.. en stroom, of mik je gewoon ergens een dikke kabel over de rand?
en ventilatie..

imlikeajungle
20 augustus 2007, 12:11
Ik was 2k+ kwijt om een kleinere ruimte deftig te isoleren, en dan heb ik het nog niet over de deur & het raam. Ik vrees dat je écht wat meer gaat moeten rekenen, plus ik geloof nooit dat je met enkele rotswol & enkele gipsplaat zoveel demping creëert...

Highway49
20 augustus 2007, 12:41
M'n pa is in het bezit van een zeer ruime werkplaats op zijn bedrijf (eigen bedrijf) waar ik veel spullen kan pakken/lenen. Dat kozijn etc. zat bij de kosten van het hout in. Enkel-laags ga ik het denk ik ook niet mee halen, we zitten eraan te denken om een laag isolatie tegen de bakstenen muur te doen, dan 5cm lucht en dan de doos constructie (isolatie + gipsplaat)

Kosten van de stroom zitten bij de huur in. Hoorde net van iemand die bij 1 of ander bedrijf werkt waar stapels afgekeurde/kapotte autobanden liggen dat we die mogen hebben. Misschien dat we een dubbele bodem willen maken (schotten op de autobanden) en dat we via de vloer de stroom naar binnen kunnen halen. (is dit erg aan te bevelen of zou ik die optie beter open kunnen laten voor het geval het niet genoeg isoleert? Om achteraf alsnog een zwevende vloer te maken)

Ik wil eigenlijk kijken hoever we hiermee kunnen isoleren, en ervoor zorgen dat we van binnenuit extra kunnen isoleren mocht het niet genoeg zijn.

Helpt het trouwens veel om vloerbedekking op de grond en evt muren te plakken of is dit een loze actie?

Deuren zijn trouwens overal gratis af te halen heb ik gezien. (ik dacht zelf aan een dubbele deur, de ene deur opent naar buiten, dan een kleine ruimte en de andere deur opent naar binnen. Beide kanten van beide deuren bekleden met die noppenzooi en zorgen dat ie goed sluit met dikke tochtstrips ofzo?

Roman
20 augustus 2007, 12:53
Ik reken altijd grofweg zo'n 200 tot 250 euro per m2. Da's inclusief muur, vloer, plafond en alles wat er bij komt. Dubbele gips lagen.

Het plaatsje wat HAN liet zien is leuk, maar niet voldoende.
Er wordt daarin gesproken over STC (Sound Transmission Class) welke uitgaat van een weging in het spraakgebied. Niet toerijkend dus voor geluidsisolatie voor muziek.

Overigens is STC geen absolute dB waarde. Dus STC 35 betekend niet 35dB vermindering in geluidstransmissie.
STC is een oude methode (1961) om muren te classeren over een frequentie reeks van 125 tot 40.000 Hz.
Je ziet, de laag-grens is "slechts" 125hZ. Terwijl je meestal last hebt van lage frequentie lekkage.

Maar het plaatje geeft WEL aan hoe je een muur moet bouwen: Massa-Veer-Massa. Hou dat principe aan.

Roman
20 augustus 2007, 13:01
..<knip>...Enkel-laags ga ik het denk ik ook niet mee halen, we zitten eraan te denken om een laag isolatie tegen de bakstenen muur te doen, dan 5cm lucht en dan de doos constructie (isolatie + gipsplaat)
Ik zou inderdaad minimaal voor 2x12mm gips gaan. Je hoeft geen isolatie tegen de bakstenen te doen etc. Je kunt prima de hele luchtspouw vullen met wol. Met isolatiemateriaal bedoel ik dan ook enkel en alleen glas/steen WOL.
Je hebt minimaal een spouw van zo'n 25mm nodig (een spouw kan dus lucht en.of wol zijn). Ik plaats een frame minmaal 25mm van de muur. Het frame 75mm en die vullen met wol. De totale spouw is dan 100mm.


...Hoorde net van iemand die bij 1 of ander bedrijf werkt waar stapels afgekeurde/kapotte autobanden liggen dat we die mogen hebben. Misschien dat we een dubbele bodem willen maken (schotten op de autobanden) en dat we via de vloer de stroom naar binnen kunnen halen. (is dit erg aan te bevelen of zou ik die optie beter open kunnen laten voor het geval het niet genoeg isoleert? Om achteraf alsnog een zwevende vloer te maken)
Wat is je huidige vloer, een betonnen vloer?
Bedenk dat een zwevende vloer wel moet "veren", dat kun je berekene/testen. Domweg autobanden onder een plaat hout plaatsen zal verre van ideaal zijn.


Helpt het trouwens veel om vloerbedekking op de grond en evt muren te plakken of is dit een loze actie?
Qua isolatie niet. Qua akoestiek maakt het uit en ik raad het af. Is tevens niet altijd even brandveilig. Akoestiek kun je met WOL aanpassen (is tevens brandveilig).


Deuren zijn trouwens overal gratis af te halen heb ik gezien. (ik dacht zelf aan een dubbele deur, de ene deur opent naar buiten, dan een kleine ruimte en de andere deur opent naar binnen. Beide kanten van beide deuren bekleden met die noppenzooi en zorgen dat ie goed sluit met dikke tochtstrips ofzo?
Ja, goedkope kartonnen deuren.. of deuren met glas er in etc. Je wilt massiefe deuren. Massa moet minimaal de muur kunnen complimenteren. Voor de buitendeur zou je zelf iets kunnen maken. Een grote dubbelplaats MDF deur met ZAND gevult bijvoorbeeld. Deur mag ook niet lekken. Vergeet die noppenshit en eierdozen en all that crap. Ook in die "sluis" kun je een laag wol plaatsen om een holle kast klank te voorkomen.

Verder dit forum zoeken naar dergelijke threads en nog een keer lezen kan nooit kwaad. Ik heb hier al veel over geschreven.

Han S
20 augustus 2007, 13:05
Als je bas gaat spelen met een 5 snarige bas is je B ergens bij 32 hz. Als je dan een flinke amp neerzet met een 18" en 4*10" of zoals bij mij een 18", een 15", 2*12" en 4*10", dan kun je die bas als het even tegenzit in de woonwijk 150 meter verderop nog horen, of je nou wel of geen gipsplaatjes met glaswol overeind timmert. Die 32 hz toon van 120+dB hou je alleen tegen met heel veel massa en heel veel demping.

Een 26" basdrum is ook zo gezellig.

Roman
20 augustus 2007, 13:49
Als je bas gaat spelen met een 5 snarige bas is je B ergens bij 32 hz. Als je dan een flinke amp neerzet met een 18" en 4*10" of zoals bij mij een 18", een 15", 2*12" en 4*10", dan kun je die bas als het even tegenzit in de woonwijk 150 meter verderop nog horen, of je nou wel of geen gipsplaatjes met glaswol overeind timmert. Die 32 hz toon van 120+dB hou je alleen tegen met heel veel massa en heel veel demping.

Een 26" basdrum is ook zo gezellig.
Ja, wat een ellende die lage freqs... . .
Ook een goede redenen om zoveel mogelijk te ontkoppelen. Beginnen met de amp zelf :) (zodat niet je hele ruimte en aanliggende gaan trillen, zo kun je geen kopje meer op de tafel laten staan.. kinkeldekinkel. . aaaargh)

-geert-
20 augustus 2007, 13:53
Ik zou zowiezo wel een luchtspouw houden van liefst minimaal 5 centimeter, anders heb je kans dat de boel vocht aantrekt en dat wil je ook niet in je stijl en regelwerk-gips.en je hebt geen contact geluid enz. je hebt ook nog eventueel dampdorlatende folie voor de buitenkant en dampdichte voor binnen, maar als je luchtspouw hou is dat wel voldoende. Zijn er trouwens niet speciaal geluidsdempende isolatiematerialen? die zal wel erg duur wezen. je ken ook wat dikkere wand maken, en dikkere isolatie gebruiken voor meer dempen

bass blom
20 augustus 2007, 14:01
Ik reken altijd grofweg zo'n 200 tot 250 euro per m2. Da's inclusief muur, vloer, plafond en alles wat er bij komt. Dubbele gips lagen.


dat is dan doe het zelf tarief neem ik aan?

Roman
20 augustus 2007, 14:27
dat is dan doe het zelf tarief neem ik aan?
uiteraard!

guhlenn
21 augustus 2007, 10:23
mijn ruimte van 2 x2 x4 heb ik voor zo;n 4-500 euro geisoleerd.

Highway49
21 augustus 2007, 20:52
Ben ik weer...

we hebben het er nog eens over gehad hier. Omdat we de doos echt 100% los willen hebben van de muren, zullen ze dus elkaar (en doormiddel van de vloer) omhoog moeten gaan houden.

Ik had zelf zoiets van, als we een stevig frame van flinke balken hout in elkaar zetten (per muur) en elke muur met dikke bouten/ringen aan elkaar draaien daar, dat het naar mijn idee redelijk moet gaan blijven staan. Toen was het nog het idee om deze volgorde aan te houden: gipsplaat/glaswol/gipsplaat. Je krijgt dan een muurtje van 10 á 13 cm dik. Toen kwam het idee terug om deze volgorde te doen: Gipsplaat,glaswol, spauw,glaswol,gipsplaat. Op die manier krijg je een muur van zeker 25cm. Het voordeel daarvan is dat deze opzichzelf al veel steviger zal staan (meer oppervlak)

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Of zal ik tóch af moeten wijken van die 100% los van de muren, en dan ergens mee aan de bakstenen muur bevestigen?

Over de vloer, we zijn er van overtuigt dat als een vloer niet per se nodig is, het toch zal helpen omdat de doos nooit helemaal af zou sluiten met de betonnen vloer die er al ligt. Door die vloer die bijv. 5 cm hoger wordt kun je de muren daar omheen tegenaan bouwen. Of vinden jullie dat onnodig?

Wel een meevallertje gehad, gisteren ging ik fitnessen en waren ze aan het verbouwen. We hebben ruim 30 m2 aan isolatievellen mee kunnen nemen en 3 rollen vloerbedekking (schijnen zelfs brand-vrij te zijn) Die vellen willen we onder de vloer leggen waarschijnlijk.

Highway49
21 augustus 2007, 21:35
Hier een idee. Het bruine is het hout (staat glaswol maar dat zit er zegmaar achter/tussen)

Wat zouden jullie hieraan veranderen om een beter resultaat te krijgen?
Bovenop de muur zal ie sowieso ook nog dichtmoeten, tips?

Veel materiaal zal trouwens (vooral hout en wol) tegen inkoopprijs gekocht kunnen worden dus dat scheelt alweer

http://highway49.nl/Zijkant2.JPG

bass blom
21 augustus 2007, 21:49
inkoop prijs..
je zou ook kunnen kijken of je slopers in de buurt hebt.
ik heb ooit een studiowand neergezet en daar van de sloop ongeveer 8 cm dikke steenwolpanelen voor gebruikt, 2 lagen. (was ook in huurruimte dus moest niet te duur)
waren van die platen die je echt moest zagen, donkerbruin spul.
balken, 3 lagen 9mm spaanplaat en je hoorde alleen heel zacht een basedrum aan de andere kant.
ook dubbele ruit, en dubbele massieve deuren ;)


Vergelijk van steenwol en glaswol.

Thermische isolatiewaarde: de thermische isolatiewaarde van steenwol (ofwel rotswol ) is iets beter dan glaswol.

Geluidsabsorptie: de geluidsabsorptie steenwol is beter dan die van glaswol

Geluidsisolatie: de geluidsisolatie van steenwol is beter dan die van glaswol ( door de hogere massa )
Waterafstotend: steenwol is gelijk aan glaswol

Brandwerendheid: de brandwerendheid van steenwol is beter dan die van glaswol .

Han S
21 augustus 2007, 22:11
Ontkoppelen die twee wanden, dat hout moet niet met elkaar worden verbonden anders dan door middel van sponsachtig rubber waarmee je beide wanden aan elkaar lijmt of iets dergelijks. Geen schroef of spijker mag er aan vast zitten, één spijker is al funest.

Highway49
21 augustus 2007, 22:54
Hee Hans, bedankt. Ik weet niet of je het goed begrijpt (hoewel je gelijk hebt hoor) maar die spauw is niet de spauw tussen de 2 dozen. Er komen zegmaar 2 spauwen. Die muur op de tekening is de muur van de binnenste doos, die komt wél helemaal los van de bakstenen muur.

De rede waarom ze aan elkaar zitten is (wat ik in dat verhaal erboven zei) dat de muren dan 25 cm dik worden ipv. 10 cm (eerst wilden we alleen gipsplaat/glaswol/gipsplaat) Wanneer ze 25 cm zijn zullen ze veel steviger blijven staan, aangezien de 4 muren, het dak en de vloer alleen elkaar hebben om te blijven staan.

Nog mijn complimenten voor je studio trouwens, ziet er echt práchtig uit!

Han S
22 augustus 2007, 00:09
Dank je wel, bij mij is het binnen muisstil en dat is als volgt gedaan, een complete constructie van regelwerk met daar tegenaan (aan de binnenzijde) een laag gips en achter dat gips 15 cm glaswol. Daar achter lucht en dan weer een laag gips tegen een stalen constructie, van die lichte gegalvaniseerde stalen profielen. Daar tegenaan weer een laag glaswol, dan een lucht spouw en dan de bakstenen buitenmuur.

Die binnenste constructie staat helemaal los van de andere wanden, het is dus een doos in een doos en ook de onderste ligger rust op een laag zacht rubber. De zaak wordt op zijn plaats gehouden door om de paar meter een redelijk groot gat in de liggende balk waarin een fretbout zit welke in de vloer is gedraaid en om die fretbout heen is de ruimte volgespoten met zacht blijvende kit. Het tweede plafond rust op die binnenwanden en hangt aan de dakconstructie met een ontkoppeling door rubber. Stel de twee beugels voor, de een omgekeerd op de ander en 90 graden gedraaid, met er tussen gelijmd een blok siliconenrubber. De ene beugel zit aan de bestaande dakconstructie en aan de andere beugel hangt de nieuwe constructie.

Wat je moet doen is het volgende: ik zie de bruine lijnen in je tekening als de houten constructie en die zit boven en onder met elkaar verbonden. De geluidstrillingen van de binnenste wand worden zo doorgegeven aan de buitenste wand, dus die onder en boven verbinding moet ontkoppeld worden. Ik zou een strook van dat vlokkenschuim nemen wat je in de bouwmarkt kunt kopen, het is wat stugger dan een matras. En die strook zou ik op de ene kant lijmen met Bisontix en daar zou ik de andere houten ligger daar weer tegenaan lijmen. Je krijgt dan een sandwich constructie die vrijwel geen geluid van de ene wand op de andere doorgeeft.

Er zijn betere constructies maar die zijn ook duurder, de Amerikanen gebruiken resilliant channel, zoek maar eens daar naar op Google, kom je ook tekeningen tegen. Toegangsdeuren en ventilatie is ook een probleem, maar daar had Roman het ook al over.

http://www.kineticsnoise.com/arch/isomax/images/isomax_color.jpg

bass blom
22 augustus 2007, 00:26
ehm.. het ging toch (maar) om een oefenruimte? :)

Han S
22 augustus 2007, 00:31
ehm.. het ging toch (maar) om een oefenruimte? :)

Klopt, maar we hebben hier te maken met natuurkundige wetten en principes en die gelden ook in oefenruimtes. Het is zonde om geld en veel tijd te besteden en dan door een foutje een veel minder resultaat te halen.

bass blom
22 augustus 2007, 00:36
das waar, maar ik meen dat hij het voor super low budget wil doen.
zou ik ook doen in een gehuurde schuur.

Highway49
22 augustus 2007, 00:37
http://highway49.nl/voorbeeld2.jpg

Dus dit is volgens jou beter? De gele blokjes zijn dat vlokkenschuim wat jij bedoelde. Als ik dat dus op beide frames plak wordt het alsnog 1 geheel? (zoals op het plaatje)

Het idee was bij mij om de buitenste zijden met gipsplaat te bekleden, en ín die vakken komt glas/steen wol. Je ziet ook de spauw van 5 cm.

Nu zit ik dan met 1 ding, zoals op dit plaatje gaat dat prima met dat schuim. Maar voor de stevigheid wilden wij de muren aan elkaar maken met bouten, heel strak. Maar als we dat gaan doen is het resultaat alsnog verdwenen zeker? (zie plaatje, schuim is hier niet geel gemaakt) Zoals je ziet zit dat de binnenste muur van de linker, vast aan buitenste van de rechter. (de 2 balken met rode stippen) De buitenste op de 1 of andere manier tegen elkaar zou wel werken?

In ieder geval erg bedankt tot nu toe. Wat kost trouwens zo'n stalen constructie ongeveer? (voor 4 bij 5)

http://highway49.nl/voorbeeld3.JPG

Han S
22 augustus 2007, 00:59
Die stalen profielen kun je gewoon in de bouwmarkt vinden, is speciaal voor tussenwandjes of een zolderkamertje maken.

Wat die blokjes vlokkenschuim betreft: je kunt ook gewoon lange stroken snijden en de hele boel aan elkaar lijmen. Er zijn zelfs complete sandwichconstructies te koop van twee latten welke aan elkaar zitten met een strook van dat vlokkenschuim er tussen. Ik heb het bij de bouw van een nieuwe studio laatst gezien. In de ene lat zitten dan gaten van een mm of 20 zodat je de andere lat met een schroef vast kunt schroeven aan de bestaande constructie.

Ontkoppelen is zeer belangrijk, als je muziek gaat maken zal de binnenste wand gaan meetrillen en resoneren. Zorg dat die energie niet wordt doorgegeven naar de volgende wand.

Highway49
22 augustus 2007, 01:20
Okee bedankt, ik ga ff verder brainstormen.

Nog even iets, ik heb net het gehele topic van Emieltje zitten lezen die zijn blokhut helemaal heeft verbouwd. Aangezien de muren daarvan max 4 cm (hout) zijn, en hij alleen een laagje isofix en gipsplaat erop heeft geplakt (zonder spauw zelfs) vind ik dat ie het helemaal niet slecht voor elkaar heeft gekregen. Ik heb dat filmpje eens gekeken, en ik weet dat het niet te vergelijken is met een live-drum. Maar toch denk ik dat het dan goed te doen moet zijn, aangezien ik al een bakstenen muur om me heen heb ipv. een houten muurtje.

Jouw volgorde is dus van binnenuit: Gips, glaswol, spauw, gips glaswol, spauw, muur. Gaat dat niet tegen het plaatje in dat je me liet zien? Waarin volgens hun één van de beste methode's is: Gips,glaswol, spauw, glaswol, gips?

Of om het heel anders te doen, is het handig om de bestaande schuur van binnen te isoleren ook nog?

Roman
22 augustus 2007, 07:58
Jouw volgorde is dus van binnenuit: Gips, glaswol, spauw, gips glaswol, spauw, muur. Gaat dat niet tegen het plaatje in dat je me liet zien? Waarin volgens hun één van de beste methode's is: Gips,glaswol, spauw, glaswol, gips?
Gelukkig zag je het zelf al aankomen. Onthoud: Massa-Veer-Massa.

Stel we nemen jouw voorstel:

gips(1)-lucht-gips(2)-lucht-baksteen.
Als we nu de gips(2) laag weghalen en deze tegen de gips(1) laag schroeven win je alleen maar.
- Je behoudt de massa maar plaatst deze anders.
- Je vergroot je luchtspouw
- Je haalt de extra resonantie van gips(2) uit de spouw waardoor het binnen in de spouw stiller wordt en dus beter isoleert.
- Is makkelijker te construeren

How about that. ;)

** wol en lucht is samen de spouw (veer gedeelte van Massa-Veer-Massa)
De wol absorbeert trillingen binnen in de spouw, om een klankkast te voorkomen EN, wanneer deze tegen het gips drukt, de resonantie van de gips laat te verminderen.

Roman
22 augustus 2007, 08:05
we hebben het er nog eens over gehad hier. Omdat we de doos echt 100% los willen hebben van de muren, zullen ze dus elkaar (en doormiddel van de vloer) omhoog moeten gaan houden.Goed idee


Ik had zelf zoiets van, als we een stevig frame van flinke balken hout in elkaar zetten (per muur) en elke muur met dikke bouten/ringen aan elkaar draaien daar, dat het naar mijn idee redelijk moet gaan blijven staan.De functie van gipsplaat is tevens dat deze het frame verstevigd en dus ook staande houdt. Je hoeft het frame dus niet al te strak aan elkaar te knopen.


Toen was het nog het idee om deze volgorde aan te houden: gipsplaat/glaswol/gipsplaat. Je krijgt dan een muurtje van 10 á 13 cm dik. Toen kwam het idee terug om deze volgorde te doen: Gipsplaat,glaswol, spauw,glaswol,gipsplaat. Op die manier krijg je een muur van zeker 25cm. Het voordeel daarvan is dat deze opzichzelf al veel steviger zal staan (meer oppervlak) Zie boven en daarboven ;)


Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Of zal ik tóch af moeten wijken van die 100% los van de muren, en dan ergens mee aan de bakstenen muur bevestigen?Maakt qua geld niet te veel uit, dus: loskoppelen.


Over de vloer, we zijn er van overtuigt dat als een vloer niet per se nodig is, het toch zal helpen omdat de doos nooit helemaal af zou sluiten met de betonnen vloer die er al ligt. Door die vloer die bijv. 5 cm hoger wordt kun je de muren daar omheen tegenaan bouwen. Of vinden jullie dat onnodig?Bij een betonnen vloer hoef je geen extra (zwevende) vloer te leggen. Een nieuwe plaatvloer levert alleen maar nieuwe vervelende resonanties op. Beton is ideaal, leg er rechtstreeks je laminaat op en klaar. De muren kun je gewoon lekker stevig op de betonvloer leggen. Gips goed kitten aan randen (dus ook aan de onderkant) en je zit gebakken.


Wel een meevallertje gehad, gisteren ging ik fitnessen en waren ze aan het verbouwen. We hebben ruim 30 m2 aan isolatievellen mee kunnen nemen en 3 rollen vloerbedekking (schijnen zelfs brand-vrij te zijn) Die vellen willen we onder de vloer leggen waarschijnlijk.
Heb je een merk, type etc van dat spul? Vloerbedekking zou ik nog even mee wachten. Niet de beste oplossing qua akoestiek.

Highway49
22 augustus 2007, 10:32
Hey, nee eigenlijk niet naar gekeken, heb ze meteen gedumpt waar ze gebruikt gaan worden. Het zijn steenwolpanelen van 4/5 cm dik. Dat vloerbedekking heb ik ook maar gepakt omdat het gratis was, je weet nooit.

Ik zie deze 'meevallers' trouwens niet als financiele meevallers hoor. Ik wil hetzelfde uit blijven geven, dit is gewoon extra isolatiemateriaal.

Maar jij zegt dus: 2 lagen gipsplaat/glaswol/spauw/bakstenen muur ?
Klinkt prima opzich. Qua geld ook. Één van onze bandleden dacht gisteren het tegenovergestelde over gips, dat het te makkelijk breekt en dat de constructie dat maar moet houden. Maar volgens jou zal het gips meehelpen het overeind te houden? Ik wil het vanwege de geluidsisolatie hoe dan ook met gips doen, spaanplaat/multiplex zullen denk ik niet werken.

En is het aan te bevelen om (net als wat Emieltje in z'n blokhut deed) tegen de betonnen muur isofix ofzo te zetten? Dán de spauw en dan de doos?

Heb jij nog tips voor het dak trouwens? De kamer wordt 4x5 meter, hoe ga ik balken erboven hangen zonder dat het in het middelpunt in gaat zakken?

Han S
22 augustus 2007, 11:11
http://www.acousticalsurfaces.com/vibration_mounts/images/iso_hangers03.gif

Beugeltje

http://www.gitaarnet.nl/forum/printthread.php?t=81199&pp=40

Roman
22 augustus 2007, 11:12
Hey, nee eigenlijk niet naar gekeken, heb ze meteen gedumpt waar ze gebruikt gaan worden. Het zijn steenwolpanelen van 4/5 cm dik. Dat vloerbedekking heb ik ook maar gepakt omdat het gratis was, je weet nooit.Als je kunt achterhalen WAT het is, of schiet er een plaatje van wellicht kan ik er dan iets over zeggen.


Maar jij zegt dus: 2 lagen gipsplaat/glaswol/spauw/bakstenen muur ?Jup.


Klinkt prima opzich. Qua geld ook. Één van onze bandleden dacht gisteren het tegenovergestelde over gips, dat het te makkelijk breekt en dat de constructie dat maar moet houden. Maar volgens jou zal het gips meehelpen het overeind te houden?ja hoor, gips is steviger dan je denkt.

Ik wil het vanwege de geluidsisolatie hoe dan ook met gips doen, spaanplaat/multiplex zullen denk ik niet werken.Klopt, gips heeft een hogere dichtheid. Goedkoopste massa die je kunt krijgen.


En is het aan te bevelen om (net als wat Emieltje in z'n blokhut deed) tegen de betonnen muur isofix ofzo te zetten? Dán de spauw en dan de doos?Nee. Dat spul kost vermogens dus gebruik het dan op de juiste manier. Het is gemiddeld te licht om als massa door te gaan en te zwaar om als absorber te fungeren in een spouw.


Heb jij nog tips voor het dak trouwens? De kamer wordt 4x5 meter, hoe ga ik balken erboven hangen zonder dat het in het middelpunt in gaat zakken?Een overspanning van 4 meter is te doen. Kijk eens op internet naar een overspanning calculator. Je hebt hier wel stevige draagbalken voor nodig. Verder is een plafond gewoon een muur, zelfde isolatie argumenten gelden daarbij.

bass blom
22 augustus 2007, 11:37
ik scoorde voor nop ergens in 1995 een keer 4 van deze platen, 70 gulden ex btw waren ze toen.

http://www.hetgelegevaar.nl/schuim.jpg

waanzinnige geluidvreters :P
als je hem met beide handen vasthebt en een beetje buigt en dan wat zegt is het net alsof je een paar oordopjes inhebt.

iemand tips hoe ze, niet vast, op te hangen?
wil ze op verschillende plekken kunnen gebruiken.

Han S
22 augustus 2007, 12:06
http://www.warmteplan.nl/produkten/geluidsisolatie/midikruisbeugel/index.htm


Kijk even naar de plaatjes.

Highway49
22 augustus 2007, 12:28
Nee. Dat spul kost vermogens dus gebruik het dan op de juiste manier. Het is gemiddeld te licht om als massa door te gaan en te zwaar om als absorber te fungeren in een spouw.

Bedoel je de bestaande muur helemaal niet isoleren of niet met isofix? Wel met glas/steenwol?

Highway49
22 augustus 2007, 12:31
Han, jouw mening over die vloer...het is nu beton. Vind jij ook dat er geen andere vloer in hoeft of wel?

Zo niet, is kitten dan wel dé manier om de doos met de betonnen vloer dicht te maken/af te sluiten?

Roman
22 augustus 2007, 13:00
Bedoel je de bestaande muur helemaal niet isoleren of niet met isofix? Wel met glas/steenwol?Ik bedoel die isofix, gebruik WOL in je spouw

Roman
22 augustus 2007, 13:03
ik scoorde voor nop ergens in 1995 een keer 4 van deze platen, 70 gulden ex btw waren ze toen.

http://www.hetgelegevaar.nl/schuim.jpg

waanzinnige geluidvreters :P
als je hem met beide handen vasthebt en een beetje buigt en dan wat zegt is het net alsof je een paar oordopjes inhebt.

iemand tips hoe ze, niet vast, op te hangen?
wil ze op verschillende plekken kunnen gebruiken.
Ik ken ze. Zijn met name, zoals je al had gemerkt, in het spraakgebied absorberend. Of beter; niet in de lage frequenties. Dus pas op dat je niet te veel hiervan gaat op hangen.
Het patroon er op gemaakt impliceert een "diffuser" effect, wat het niet is en ook niet zo zal werken. Wellicht esthetische toevoeging.

Het ophangen kan o.d. door ze op een plaat hout te lijmen en daarin haakjes zetten bijvoorbeeld.

Highway49
22 augustus 2007, 13:24
Ja ok, maar ga jij voor deze volgorde: Bakstenen muur/glaswol/spauw/glaswol/gips(2x)

Óf: Bakstenen muur/spauw/glaswol/gips(2x) ... dus geen glaswol tegen de bakstenen. Het zal vast helpen om het wel te doen, maar als het resultaat te minimaal is (wat ik dus graag hier hoor) is het misschien beter om met dat geld iets anders te doen (beter dak ofzo)

Zijn er trouwens ook specifieke tips over ventilatie? Ik snap dat dat moet gebeuren, maar hoe kun je dat het beste doen en met zo min mogelijk verlies van geluidsisolatie?

bass blom
22 augustus 2007, 13:25
ja hoog vreten ze ook prima en ze halen mooi de 'holligheid' uit een gipsplaten hok.
heb ze gisteravond ff provisorisch achter me gehangen, waar op 2 afstand meter faay wand staat, spaanplaat met gips, systeemwandje..
hout, goed plan, dun triplex, wellicht slechts 2 smalle stroken.
lijmen.. wel oppassen dan waarmee anders is het strax 1 klont chemisch afval :D
toch nog eens kijken, daar waar ik ze kreeg hangen er volgens mij nog een hele zooi niet gebruikt..

bass blom
22 augustus 2007, 13:28
Zijn er trouwens ook specifieke tips over ventilatie? Ik snap dat dat moet gebeuren, maar hoe kun je dat het beste doen en met zo min mogelijk verlies van geluidsisolatie?

actief, buisfannetje, er bestaat geloof ik iso buis.
bij gamma enzo te koop, neem er 1 die niet te weinig kuubs per uur doet.
en je moet dan ook inlaat hebben natuurlijk.

Highway49
22 augustus 2007, 13:32
daar waar ik ze kreeg hangen er volgens mij nog een hele zooi niet gebruikt..

Give me ! ;)

Roman
22 augustus 2007, 13:46
Ja ok, maar ga jij voor deze volgorde: Bakstenen muur/glaswol/spauw/glaswol/gips(2x)

Óf: Bakstenen muur/spauw/glaswol/gips(2x) ... dus geen glaswol tegen de bakstenen. Het zal vast helpen om het wel te doen, maar als het resultaat te minimaal is (wat ik dus graag hier hoor) is het misschien beter om met dat geld iets anders te doen (beter dak ofzo)
Het gaat om Massa-Veer(lucht)-Massa.
Ik schreef eerder dat het veer gedeelte zowel lucht als wol is/kan zijn. Hoe meer wol in de spouw hoe beter. Maakt niet uit aan welke kant. Dus of je nu EN aan de muur EN in het frame doet.. of. Alleen Frame maar dan 2x zo dik, is exact het zelfde. Ik zou, voor het gemak, gaan voor steen/lucht+wol(in frame)/gips. Dus een frame bouwen minimaal 25mm vanaf de muur (die 25mm is dan je lucht). In het frame hang je de wol en aan de buitenkant de gipsplaten.
Wol aan de muren hangen is lastiger dan deze tussen een frame stoppen :) Een frame van 10cm dik absorbeert ietsjes beter dan 1 van 7,5cm.


Zijn er trouwens ook specifieke tips over ventilatie? Ik snap dat dat moet gebeuren, maar hoe kun je dat het beste doen en met zo min mogelijk verlies van geluidsisolatie?
Goed punt. Wanneer je een geluidsdicht hok (=luchtdicht!) bouwt heb je wel luchtverversing nodig. Dan kan, zoals Bas al aangaf, met een kanaalventilator bijvoorbeeld. Wel een flexible stukje buis door je muren gebruiken. Je hebt zowel aan als afvoer nodig. Je kunt (laten) berekenen hoeveel lucht je per uur nodig denkt te hebben. Minimaal 4x per uur verversen is wel lekker.
Een krachtige motor kan op halve snelheid draaien en daardoor krijg je minder externe herrie (van die motor bv).

bass blom
22 augustus 2007, 13:54
oja, die buis, niet aluminium maar dat flexibele plastic spul nemen, die alu maakt een pracht klankkast :D
en invoer laag, uitvoer hoog.

Highway49
22 augustus 2007, 14:46
Okee bedankt

Dan gaan we waarschijnlijk voor: bakstenen muur,spauw,wol,gipsplaat. Het beste is uiteraard om zowel wol als gipsplaat dubbele laag te doen, maar dat kost ook meteen 2x zoveel. Wat is denk je effectiever áls je zou kiezen? 2 lagen wol 1 laag gips, of 1 laag wol en 2 lagen gips? Ik kan natuurlijk gewoon gaan bouwen met 2 lagen wol en 1 laag gips, en later altijd nog een extra laag gips doen. Achteraf nog een laag wol is niet te doen, dan moeten we alles weer afbreken. Over de constructie van de doos ben ik dan uit denk ik. Denk je dat het plafond wel met enkele laag wol en gips kan?

Over die muren, het wol komt dan wel aan de buitenkant, gaat dit later geen problemen opleveren met vocht?

Roman
22 augustus 2007, 14:56
Okee bedanktgraag gedaan :)


Dan gaan we waarschijnlijk voor: bakstenen muur,spauw,wol,gipsplaat. Het beste is uiteraard om zowel wol als gipsplaat dubbele laag te doen, maar dat kost ook meteen 2x zoveel. Wat is denk je effectiever áls je zou kiezen? 2 lagen wol 1 laag gips, of 1 laag wol en 2 lagen gips? Ik kan natuurlijk gewoon gaan bouwen met 2 lagen wol en 1 laag gips, en later altijd nog een extra laag gips doen. Achteraf nog een laag wol is niet te doen, dan moeten we alles weer afbreken.
1xwol 2xgips.
De wol is slechts om te absorberen, de gipsplaten zijn de ECHTE isolatie materialen -> Massa. Hoe meer massa hoe beter. De wol isoleert feitelijk niet.


Over de constructie van de doos ben ik dan uit denk ik. Denk je dat het plafond wel met enkele laag wol en gips kan?Plafond is eigenlijk gewoon een muur, net als de vloer. Meestal ook het zwakke punt.
Je hebt bakstenen muren maar w.s. een houten dak.... geluid is 3 dimensionaal. Probeer alle wanden (ook plafond en vloer dus) te matchen aan elkaar wat massa betreft. Net als je deuren en ramen. Je ruimte is zo sterk als het zwakste punt. Dus je kunt je muren wel erg gaan verzwaren, maar als je niets met het plafond doet heb je er nog niets aan.
Als je een partij tegels over hebt, leg die op je dak :) (wel eerst zand oid eronder)


Over die muren, het wol komt dan wel aan de buitenkant, gaat dit later geen problemen opleveren met vocht?Buitenkant? Het is onderdeel van je spouw. Eigenlijk moet je spouw ventileren. Dat kan door een voeg uit de muur te stoten/gaten boren. Maar ja, da's dan weer een geluidslek. Overigens zal, indien van hout, je frame flink wat water (kunnen) absorberen. Is je ruimte nu droog? of heb je natte muren?

Highway49
22 augustus 2007, 15:54
De muren zijn sowieso droog. Het vochtgehalte zou íets hoger kunnen liggen dan een gemiddeld huis maar dat zal zelfs nog meevallen. Moet goedkomen.

Nog over het houten frame. Ik ben uitgegaan van balken van ? bij 10 cm. Dat leek logisch omdat er dan precies stukken glaswol van 10 cm tussen passen.

Laten we de muur van 5 meter als voorbeeld nemen, die wordt 2,3 meter hoog. Is het dan stevig genoeg om het op deze manier te doen?

Onder balk van 5m, boven balk van 5m en in het midden van 5m (allemaal liggend dus zegmaar)
En links en rechts balken van 2,3m, en nog 2 op elke kwart. (zo krijg je dus in totaal 6 legen vakken waar wol in moet gaan komen)

Als we van elke muur zo'n geraamte maken, en die tegen elkaar zetten met bouten (de balken van 2,3m aan elkaar) zou het stevig genoeg moeten zijn?

Highway49
23 augustus 2007, 01:00
Dit zal dan de muur worden zoals het er nu naar uitziet:

Bruin=hout
Geel= glas/steenwol
Grijs= Gipsplaat

http://highway49.nl/doorsnedemuur2.jpg

Highway49
23 augustus 2007, 12:44
We zijn gisteren weer wezen repeteren waar we dat nu altijd doen (en waar ik ook 1 avond achter de bar staat) Die beheerder ken ik goed dus heb hem ook eens gevraagd hoe hij zijn constructie had. Hij was voor 4 oefenruimtes (helemaal netjes aangekleed en een luxe gang van ca. 30 meter) 80.000 euro kwijt. Volgens hem heeft een spauw van 10/15 cm. helemaal geen zin, waar ik het niet helemaal mee eens ben. Hij heeft spauwen van 50 cm ofzo. Het zal allicht veel beter werken, maar dat het helemaal geen zin zou hebben is niet waar toch?

Roman
23 augustus 2007, 14:08
We zijn gisteren weer wezen repeteren waar we dat nu altijd doen (en waar ik ook 1 avond achter de bar staat) Die beheerder ken ik goed dus heb hem ook eens gevraagd hoe hij zijn constructie had. Hij was voor 4 oefenruimtes (helemaal netjes aangekleed en een luxe gang van ca. 30 meter) 80.000 euro kwijt.Da's een pittige prijs, vast geen DIY

Volgens hem heeft een spauw van 10/15 cm. helemaal geen zin, waar ik het niet helemaal mee eens ben. Hij heeft spauwen van 50 cm ofzo. Het zal allicht veel beter werken, maar dat het helemaal geen zin zou hebben is niet waar toch?
Hij heeft deels gelijk; hoe groter de spouw hoe beter deze fungeert. Dat wil niet zeggen dat een spouw van 10/15cm niet werkt. In tegendeel. (vergeet niet, nogmaals, dat het wol in het frame ook onderdeel is van de spouw, dus die 15cm is zomaar gehaald)

Highway49
23 augustus 2007, 15:15
Okee prima

Ik zag nu op de website van Hornbach dat ze daar Stucplaten hebben. Die kosten 2 euro per m2. Scheelt dus 85 cent. Werkt dit net zo goed of minder goed dan gips? Het lijkt er erg op namelijk. Is 95 mm dik, stuk dikker ook nog eens dan gips toch?

Highway49
24 augustus 2007, 01:44
Goed en slecht nieuw voor m'n band...Die timmerman die nu die ruimte gebruikt gaat er pas in januari uit. Dus dat duurt nog 4/5 maanden. Het goede nieuws is dat we nu alle tijd hebben om alle plannen klaar te maken en alles bij elkaar te krijgen. Zekerheid dat alles zorgvuldig gebeurd en extra de tijd om evt. materiaal over te kopen zodat dat weer in de kosten scheelt.

Ook nog het voordeel dat we boven die € 1000,- kunnen gaan werken aangezien we wat spaartijd hebben.

Meteen nog een vraag, ik heb een adresje gevonden om gebruikt glaswol voor maarliefst 15 cent per m2 over te kopen. Ze MOETEN er gewoon vanaf. Helaas is het maar 3 cm dik en ik zat er daarom aan te denken om het 4 lagen dik te doen. Één van de bandleden denkt dat dit een heel groot verlies heeft op de isolatie, we wilden eerst enkele laag van 10cm doen. Nu doen we 4 lagen van in totaal 12 cm. Ik kan begrijpen dat meerdere lagen wat verlies op zal leveren, maar als je het goed 'aanstampt' moet dat toch goed te doen zijn? Desnoods voor die prijs 6 lagen.

Solidkick
24 augustus 2007, 09:01
Ik kan begrijpen dat meerdere lagen wat verlies op zal leveren, maar als je het goed 'aanstampt' moet dat toch goed te doen zijn? Desnoods voor die prijs 6 lagen.

Ik heb geleerd dat het "aanstampen" van glaswol de isolerende werking grotendeels teniet doet.
Het keurig (en strak) tegen elkaar plaatsen (liefst op zo'n manier dat de naden elkaar overlappen) zou prima moeten werken.

Met een budget van 1000 Eur zou ik ook niet al teveel gaan miereneuken.
Probeer de platen wel zelf uit te zoeken. Beetje een vieze klus maar dan weet je zeker dat je geen (natte) stapel rotzooi krijgt met gaten en missende hoeken etc.

Highway49
24 augustus 2007, 09:51
Nee okee, maar jij zegt dus dat (zolang we niet aanstampen) er best 4 lagen op elkaar kunnen? Ik moet ook nog maar kijken wat de kwaliteit is hoor, ben erg benieuwd

Han S
24 augustus 2007, 10:24
Je hoeft niets aan te stampen, grof kippengaas aan de achterkant en het kan geen kant meer op.

Roman
24 augustus 2007, 10:29
Ik zag nu op de website van Hornbach dat ze daar Stucplaten hebben. Die kosten 2 euro per m2. Scheelt dus 85 cent. Werkt dit net zo goed of minder goed dan gips? Het lijkt er erg op namelijk. Is 95 mm dik, stuk dikker ook nog eens dan gips toch?Stucplaat heeft ongeveer dezelfde massa als gips geloof ik, dus zou kunnen werken. Maar ik adviseer de bewezen gips platen boven alternatieven.

Roman
24 augustus 2007, 10:32
Goed en slecht nieuw voor m'n band...Die timmerman die nu die ruimte gebruikt gaat er pas in januari uit. Dus dat duurt nog 4/5 maanden. Het goede nieuws is dat we nu alle tijd hebben om alle plannen klaar te maken en alles bij elkaar te krijgen. Zekerheid dat alles zorgvuldig gebeurd en extra de tijd om evt. materiaal over te kopen zodat dat weer in de kosten scheelt.Heel goed, neem je tijd om te plannen.


Meteen nog een vraag, ik heb een adresje gevonden om gebruikt glaswol voor maarliefst 15 cent per m2 over te kopen. Ze MOETEN er gewoon vanaf. Helaas is het maar 3 cm dik en ik zat er daarom aan te denken om het 4 lagen dik te doen. Één van de bandleden denkt dat dit een heel groot verlies heeft op de isolatie, we wilden eerst enkele laag van 10cm doen. Nu doen we 4 lagen van in totaal 12 cm. Ik kan begrijpen dat meerdere lagen wat verlies op zal leveren, maar als je het goed 'aanstampt' moet dat toch goed te doen zijn? Desnoods voor die prijs 6 lagen.
Het is al geschreven: Nee niet aanstampen, dan verliest het zijn eigenschappen. Wol moet als het ware "ademen". Bij aanstampen creëer je feitelijk weer "massa", maar wel hele lage massa.

Let wel even op WAT voor iso het is, kun je dat achterhalen? (link/plaatje/merk-type etc)

Ja hoor, je kunt prima meerdere lagen wol plaatsen, hoeft ook niet strak tegen elkaar aan (zie opmerkingen boven). Niet te moeilijk over denken. Het "vastzetten" van meerdere lagen kost je wel iets meer tijd. Je kunt idd kippengaas doen, of nylon touwtjes kruislings er achter spannen.

Highway49
24 augustus 2007, 10:33
Maar Roman en Han, volgens jullie is het niet zo erg om bijv. 6 lagen van 3 cm te doen ipv. 1 laag van 10?

bert k
24 augustus 2007, 10:44
Dan krijg je dus een laag van 18 cm. Beetje scheve vergelijking.

Highway49
24 augustus 2007, 10:54
Ja nouja, ik ben benieuwd of meerdere lagen van 18cm echt mindergoed zou werken dan een enkele van 10 cm. Daar moet toch wel een antwoord op bestaan of zie ik dat verkeerd.

bass blom
24 augustus 2007, 10:55
hahaa, ja meerder lagen van 18 zijn beter :D

Han S
24 augustus 2007, 11:30
Ik denk dat zo'n beetje alles er over is gezegd, geluidsisolatie berust op het principe massa-veer-massa en ontkoppeling hoort daar ook bij.

De massa mag geen resonanties meer hebben, dus meerdere lagen gipsplaat werkt veel beter dan een gibo wandje (is ook gips) van 7 cm dik. Achter die massa gebruik je demping en glaswol bestaat uit miljoenen heel dunne draadjes welke de nog overgebleven energie door middel van meetrillen omzetten in warmte.

Als je er dus goed over nadenkt is het helemaal niet zo moeilijk. Een ander voordeel is dat je veel warmte isolatie creëert en dat schept nieuwe problemen. Er zijn nog steeds mensen die de dampremmende laag aan de buitenkant doen, aan de koude kant dus en dan heb je een groot probleem. Binnen een paar maanden is de laag glaswol kletsnat geworden door het condenseren van de (lucht)vochtigheid.

Een ander probleem is de ventilatie en dat moet je ook oplossen met geluidisolerende slangen of labyrinth kokers.

En het volgende probleem is de beglazing, neem dikke ruiten, maar niet twee keer dezelfde dikte en zet ze in een eigen kozijn, dus ook twee kozijnen los van elkaar, ontkoppelen dus.

Wat de massa en de veer betreft: meer is altijd beter, zet wanden niet bot aan de vloer vast maar ontkoppel de boel door middel van zacht rubber of een strook vlokkenschuim van een hoge densiteit.
Zoals Roman al zei, een plafond is ook een wand, het verschil is dat de wand staat en het plafond ligt en dat is het enige verschil. Er staat in deze thread ergens een link naar de beugeltjes met de rubber blokjes waaraan je de boel kunt ophangen. Als je meerdere van die beugeltjes gebruikt, bijvoorbeeld om de 1.5 meter, dan kan je nieuwe plafond gemaakt worden van relatief goedkope 2x3" balkjes (dit zijn in de bouw de meest gebruikte en relatief goedkoop), waaraan de tengels geschroefd kunnen worden voor de gipsplaten.

bert k
24 augustus 2007, 11:36
Ja nouja, ik ben benieuwd of meerdere lagen van 18cm echt mindergoed zou werken dan een enkele van 10 cm. Daar moet toch wel een antwoord op bestaan of zie ik dat verkeerd.
Wat ben jij met getallen aan het goochelen! Het gaat om de dikte. Het maakt niet uit of dat 1 laag is of opgebouwd uit meerdere lagen. Maar een laag van 18 cm dempt beter dan een laag van 10 cm.

Highway49
24 augustus 2007, 11:38
Ja okee, voor zover is het vrij duidelijk en ook ongeveer wel wat we gaan doen. We zitten eraan te denken om 3 lagen gips te doen, maar dat kan achteraf misschien altijd nog.

Voordeel bij ons is dat er geen ramen inhoeven, we gaan (nog) geen mengpaneel-kamertje bouwen etc. en naar buiten kijken hoeft niet zo nodig. De ramen in het huidige gebouw willen we liefst ook helemaal dichtmaken (hebben we ook toestemming voor)

Plafond gaat inderdaad net zo worden als de andere muren. Ventilatie zal inderdaad moeilijk worden dan daarvoor moeten we echt nog meer research doen. Lijkt me moeilijk om dat goed te doen met zo min mogelijk verlies van geluids-isolatie. Maar moet wat op te bedenken zijn, het gebeurd immers overal.

Dude
4 september 2007, 22:40
Dit zal dan de muur worden zoals het er nu naar uitziet:

Bruin=hout
Geel= glas/steenwol
Grijs= Gipsplaat

http://highway49.nl/doorsnedemuur2.jpg


sja...

wellicht wat laat, maar dit heb ik dus ook. Losstaand frame met glaswol + dat zwevende schuim met alu platen + dubbele gipsplaat maar een bandje laten spelen in mn hok is niet aan de orde hoor....

en dan heb ik dus naast wat jij nu tekend dat zwevende schuim + alu platen waarvan ik even niet op de naam kan komen......

succes

Roman
5 september 2007, 07:54
en dan heb ik dus naast wat jij nu tekend dat zwevende schuim + alu platen waarvan ik even niet op de naam kan komen......
ik was al zeer benieuwd wat je bedoelde... en hoe en waar je het hebt gebruikt. :hippie:

JvD.
5 september 2007, 09:23
ik heb foto's gezien van james maynard keenan(zanger van tool) waar hij bezig is met vocalen voor zijn solo project: puscifer.
hij was gewoon aan het homerecorden en had een tent opgezet in de kamer.

Roman
5 september 2007, 13:43
ik heb foto's gezien van james maynard keenan(zanger van tool) waar hij bezig is met vocalen voor zijn solo project: puscifer.
hij was gewoon aan het homerecorden en had een tent opgezet in de kamer.
Ik ken het (grote tool fan hierzo), volgens mij heb ik zelfs die recordings nog ergens.

Maareuh, wat wil je er mee zeggen? Dat een tent goed is om in op te nemen? Ook JMK weet wist niet beter dan... What was he thinking anyway!?!?

JvD.
5 september 2007, 13:49
Ik ken het (grote tool fan hierzo), volgens mij heb ik zelfs die recordings nog ergens.

Maareuh, wat wil je er mee zeggen? Dat een tent goed is om in op te nemen? Ook JMK weet wist niet beter dan... What was he thinking anyway!?!?

nou de nieuwe puscifer stuff neemt ie dus op in een tend in een gewoon huis.
http://static2.trig.com/binary/production/Image/1/4/9/3/1/1/0/0/0/0/max:520x380/Splash15.jpg

http://static2.trig.com/binary/production/Image/2/9/1/4/1/1/0/0/0/0/max:520x380/splash5.jpg

guhlenn
5 september 2007, 14:19
ha! nieuw werk van maynard. mooi mooi. is het al te vinden op het web? iemand al gehoord? hoe is het? (gooi er gelijk een recording sausje overheen en bespreek de geluidskwaliteit? ;) )

JvD.
5 september 2007, 14:20
gewoon zijn site in de gaten houden. puscifer.com ofzo

guhlenn
5 september 2007, 19:21
klinkt leuk... ligt het aan mij of valt maynard's goede smaak voor uhm... visuele effecten op? :D


ps. joel, leuke muziek, vooral peculiar... kudos

Dude
5 september 2007, 21:52
ik was al zeer benieuwd wat je bedoelde... en hoe en waar je het hebt gebruikt. :hippie:


isofix....

en eerst een houten wand met daartussen glaswol. Daarvoor isofix en daarvoor dubbele gipsplaten.

En nee.... daar kan je niet met een band spelen. Alle basweergave wordt echt doorgegeven. Nou zal dat bij mij deels komen door de cv buizen en stalen bint die er ongeisoleerd doorheen lopen maar goed... voor mij doet het wat het moet doen en daar gaat het om.

Rewind
4 november 2007, 13:37
Vraagje:

Als je nou de besproken volgorde aanhoud (ik ga het niet weer herhalen). En je creëert een houten frame wat je opvult met steenwol, worden dan niet trillingen alsnog doorgegeven door het hout? Het hout hoort zeg maar ook bij de massa, en op die punten is het dan puur massa / kleine veer (lucht) / massa. Zou je het hout dan ook nog moeten beplakken met iets o.i.d.?

Roman
4 november 2007, 16:37
Vraagje:
Als je nou de besproken volgorde aanhoud (ik ga het niet weer herhalen). En je creëert een houten frame wat je opvult met steenwol, worden dan niet trillingen alsnog doorgegeven door het hout? Het hout hoort zeg maar ook bij de massa, en op die punten is het dan puur massa / kleine veer (lucht) / massa. Zou je het hout dan ook nog moeten beplakken met iets o.i.d.?
Nee, dat heeft geen zin. Ja, het frame maakt deel uit van de muur en heeft inderdaad massa. Het is geen onderdeel van de spouw, dat is dan weer de ruimte IN het frame (waar de wol zit)

Het gips en het frame gaan trillen wanneer er geluid in de kamer is. Net zoals je vloer, wand, plafond en al het andere in je kamer. De spouw (dus de lucht EN de wol) breken de flankering. Daarbij absorbeert de wol een deel van de trillingen in de spouw (en zet deze om in de warmte) en tevens verminderd het de amplitude van de trillingen in het gips.
Je kunt nagaan dat het gips makkelijker in trilling wordt gebracht dan het hout.

Een dergelijke voorzet wand zal luchttrillingen verminderen.

Wel geldt; hoe groter de spouw hoe meer de trillingen worden gebroken en overgebracht naar de andere muur.

Highway49
19 februari 2008, 11:17
Dag iedereen,

het is alweer lang geleden dat we het erover gehad hebben, maar de bouw van het hok is dan helaas ook drastisch uitgesteld. De man die het hok huurt kreeg de vergunningen voor z'n nieuwe werkplaats maar met moeite rond (je kent gemeentes) maar is nu dan daadwerkelijk begonnen met z'n nieuwe stekkie, we hopen er rond mei in te kunnen.

Maar natuurlijk kent elk nadeel z'n voordelen...zo hebben we via het werk van onze zanger zeer veel gratis spullen op kunnen halen. Ongeveer eens in de 1,5/2 maanden komt er een partij steenwol vrij, en dat mogen we dan heel fijn komen ophalen. Leek me wel leuk om even met jullie te delen:

We hebben nu ca. 35 stuks hardgeperste steenwolpanelen van ca 12 cm (de echte zware jongens) van 60x200 cm.

En helemaal mooi, omdat de ruimte ca. 12 m lang is, en wij ongeveer de helft gaan gebruiken, hebben we deze jongens gratis op mogen halen om de ruimte in 2'en de delen:

http://highway49.nl/sandwitch.bmp

Hiervan hebben we 7 stukken van 3,5 meter meegekregen (1,20 breed) Wat is jullie mening over dit materiaal? Waar hij werkt is de complete muur hiervan gemaakt. Buiten staat een aggregaat achtige machine te loeien, die hoor je nauwelijks enkel dankzij deze muur... (20 cm dik trouwens)

Kan niet wachten om te beginnnen....

Highway49
19 februari 2008, 11:29
Oh en dan ook nog een vraag..er is mij verteld de isolatielaag aan de buitenzijde te plaatsen zodat dit kan 'ademen' (dat het niet nat wordt en gaat schimmelen)

Nu heb ik een boekje gekregen van iemand: Basic Home Studio Design van Paul White. In principe vertelt hij wat ik hier ook zo'n beetje hoor, maar op de illustraties doet hij aan de beide kanten van de muur 1 of 2 lagen gipsplaat. Fout in het boekje dan?

Roman
19 februari 2008, 11:48
We hebben nu ca. 35 stuks hardgeperste steenwolpanelen van ca 12 cm (de echte zware jongens) van 60x200 cm.Gooi die dan meteen maar weg, tenzij ze zoo ontzettend loei zwaar zijn. Dan kun je ze als massa gebruiken. Weeg eens 1 z'n plaat dan weten we het meteen. Voor absorptie hoef je ze niet te gebruiken iig. Daar heb je poreus materiaal voor nodig; het moet kunnen "ademen".

En helemaal mooi, omdat de ruimte ca. 12 m lang is, en wij ongeveer de helft gaan gebruiken, hebben we deze jongens gratis op mogen halen om de ruimte in 2'en de delen:
http://highway49.nl/sandwitch.bmpWat is het? Ziet er uit als vermacel of y-tong gips. Vraag eens wat voor spul het exact is. Ook dit kun je wegen.


Oh en dan ook nog een vraag..er is mij verteld de isolatielaag aan de buitenzijde te plaatsen zodat dit kan 'ademen' (dat het niet nat wordt en gaat schimmelen)Je bedoelt de papier/folie laag? Liever geen laag (je kunt het er met beleid afhalen) en anders tegen de gips kant aan.


Nu heb ik een boekje gekregen van iemand: Basic Home Studio Design van Paul White. In principe vertelt hij wat ik hier ook zo'n beetje hoor, maar op de illustraties doet hij aan de beide kanten van de muur 1 of 2 lagen gipsplaat. Fout in het boekje dan?Hangt van de situatie af. Als het een voorzetwand betreft dan is het fout ja. Is het een scheidingswand, dan niet.

Overigens kan ik iedereen het boek van Rod Gervais aanbevelen. Hij heeft vorig jaar het "Homestudio: build it like the pros" boek uitgebracht welke naar mijn mening het beste op het gebied van dergelijke zaken is. Rod is een pro studio bouwer en weet exact waar hij het over heeft. Verkrijgbaar bij bv. bol.com voor zo'n 25 euries. Aanschaffen!

Highway49
19 februari 2008, 11:58
Ik kan ze nu niet wegen omdat ze al op plaats van bestemming liggen.

Die op het plaatje is een soort schuim dat geperst zit tussen 2 metalen lagen. 1,20 x 3,5 M kun je met zn 2en tillen maar is behoorlijk zwaar. Je kan ze in elkaar schuiven als complete wand zegmaar.

Dat steenwol was qua gewicht overdreven, maar ze zijn zwaarder dan 'gewoon' steenwol en glaswol. Zo'n plaat til je in je eentje makkelijk op, maar is zeker niet hard genoeg voor de massa. Je kan er nog in knijpen zegmaar....het is alleen samengeperst

Roman
19 februari 2008, 12:05
Die op het plaatje is een soort schuim dat geperst zit tussen 2 metalen lagen. 1,20 x 3,5 M kun je met zn 2en tillen maar is behoorlijk zwaar. Je kan ze in elkaar schuiven als complete wand zegmaar.
Klinkt als vermacell... voor een scheidingswand kun je het eventueel gebruiken hoewel het niet optimaal is! Dan kun je het beter gebruiken om er een vloertje mee te leggen (hangt dan weer van je huidige vloer is)


Dat steenwol was qua gewicht overdreven, maar ze zijn zwaarder dan 'gewoon' steenwol en glaswol. Zo'n plaat til je in je eentje makkelijk op, maar is zeker niet hard genoeg voor de massa. Je kan er nog in knijpen zegmaar....het is alleen samengeperst
Nog steeds klinkt het als onbruikbaar spul. Voor absorptie, waar je de wol voor gaat gebruiken, in zowel muren als akoestische panelen heb je poreuse wol nodig. Je kunt het testen door er door heen te blazen, lukt dat niet dan is de dichtheid te hoog om daadwerkelijk als absorber te kunnen fungeren. Hoewel je ze wellicht nog als bass-traps kunt gebruiken (hoewel volume daar het sleutel woord is, niet dichtheid.)

Denk goed na over wat je wel en niet wilt gaan gebruiken, want iets bouwen met verkeerde materialen schiet niet op. Dan is het verloren moeite. Je wilt het uiteraard wel "goed" doen.

bass blom
19 februari 2008, 12:12
hmm, ik heb in 1995 een buigslappe wand gemaakt met van die steenwol die je moest zagen, 8 of 10 cm dikke platen, donkerbruin spul..
2 lagen van dat en 3 x 9mm spaanplaat..
dubbele deur en ruit erin en het was stil, alleen een vaag beetje bhoemboem van een bassdrum kwam er nog doorheen.

Roman
19 februari 2008, 12:50
hmm, ik heb in 1995 een buigslappe wand gemaakt met van die steenwol die je moest zagen, 8 of 10 cm dikke platen, donkerbruin spul..
2 lagen van dat en 3 x 9mm spaanplaat..
dubbele deur en ruit erin en het was stil, alleen een vaag beetje bhoemboem van een bassdrum kwam er nog doorheen.
Ik heb het al eens eerder gezegd: Als je iets doet, kun je het beter goed doen.

Tuurlijk werkt die methode ook, maar je behaalt lang niet het maximale resultaat.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar de kortste is toch het meest efficient. En als je toch onderweg naar Rome bent rijdt het toch fijner in een VW Bora dan een VW Lupo... :)

bass blom
19 februari 2008, 12:54
ja maar wat heeft het voor zin iemand die een zooi spul gratis krijgt aan te raden ander duurder materiaal te gaan kopen.
en het gaat toch om een repetitiehok als ik me goed herinner?

Roman
19 februari 2008, 13:09
Om te voorkomen dat het niet gaat werken en je dan alsnog aan de slag moet. Niemand zit op teleurstellingen te wachten.

Ook al kun je de gehele wereld aan materiaal gratis krijgen, dat betekend nog niet altijd dat het geschikt is om een hokkie mee te bouwen. Natuurlijk is iedereen vrij om te doen en laten wat hij/zij wil, ik adviseer alleen maar op de hoop dat meer mensen met tevredenheid een eigen hok kunnen bouwen.
Als het geld er niet is zul je idd moeten werken met wat je hebt.

Was jij ook niet de gene die al die eierdozen aan de muur had hangen?
Het is altijd makkelijk om te zeggen "maar het werkt wel". Ja, tot dat je het verschil hoort. Net als die volkswagens... die lupo rijdt wel. Maar dan stap je in een bora (ik ben geen autokenner, maar ken wel het grote verschil in die 2.. ervaring) :)
Of kan ik beter, op dit forum, een vergelijking in gitaren doen gebruiken. Hondo vs Gibson oid :)

bass blom
19 februari 2008, 13:18
nee, geen eierdozen hier :D

ok, je haalt gitaren aan, wat voor zin heeft het iemand die een hondo voor nop kan krijgen te zeggen dat ie beter een gibson kan kopen?

bert k
19 februari 2008, 13:26
Net wat Roman al zegt, al krijg je honderd Hondo's, de Gibson blijft de betere gitaar.

Kim Wilson
19 februari 2008, 13:27
Maar als de Hondo goed genoeg is voor wat jij ermee wil doen, prima toch? Het is maar net wat voor eisen je eraan stelt.

Roman
19 februari 2008, 13:32
Maar als de Hondo goed genoeg is voor wat jij ermee wil doen, prima toch? Het is maar net wat voor eisen je eraan stelt.
Een waarheid als een koe Kim!

Daarom is het ook belangrijk bij een dergelijk project dat je eerst je wensen/doelen inzichtelijk maakt. (hoewel je me geluidsisolatie ook nog aan bepaalde normen zal moeten voldoen). Aan de hand daarvan kun je je plan trekken.

Han S
19 februari 2008, 13:49
http://highway49.nl/sandwitch.bmp


Dit is volgens mij het materiaal waarvan ze bedrijfsgebouwen in elkaar knutselen, een sandwich van metaal met een vrij hard schuim er tussen dat dient als warmte-isolatie. Hoeveel het aan geluid tegenhoudt weet ik niet, maar veel kan het niet zijn.

bass blom
19 februari 2008, 13:50
het doet mij een beetje denken aan het topic pas van michaelae? die trots foto's van zijn muziekzoldertje plakt en dan een hele meute over hem heen krijgt dat het niet goed is..

Han S
19 februari 2008, 13:58
het doet mij een beetje denken aan het topic pas van michaelae? die trots foto's van zijn muziekzoldertje plakt en dan een hele meute over hem heen krijgt dat het niet goed is..

Ja mooi, maar Michae maakt een hobbykamertje waar hij lekker muziek gaat maken en terecht trots op is. Hij plakt vloerbedekking tegen de wand en tietenschuim. Hij krijgt tercht opmerkingen dat als het zijn bedoeling is om hiermee geluid tegen te houden, dat hij dan een misrekening maakt. De mensen die hier (door schade en schande) ervaring mee hebben maken in mijn ogen een terechte opmerking daarover.

En Michael reageert een beetje geïrriteerd, wat ik dan ook wel weer begrijp, maar als je zo'n hokkie voor jezelf maakt kun je het in een keer beter goed doen.

Ik raad iedereen dan ook aan dat als hij een ruimte gaat maken voor dat doel, om zich eerst heel goed te informeren in de materie want ook op dit forum is er al heel veel over te vinden.

Niets is frustrerender dan er achter komen dat je buren veel last van je hebben terwijl je dacht dat je zo goed had geïsoleerd. Het is een op zich simpele materie, maar de uitvoering in de praktijk is bepaald niet simpel.

bass blom
19 februari 2008, 14:18
ja dat is dan ook wel weer zo, als het niet werkt is het vet balen.

Highway49
19 februari 2008, 15:06
Het is ook goed dat jullie kritisch zijn...alleen maar positiviteit en vervolgens een slecht resultaat heb ik natuurlijk weinig aan...

Alleen lijkt het alsof eroverheen gelezen wordt wat ik zei, dat de muur van dat gebouw ervan is gemaakt, en dat je die machine die hooguit 30cm van die muur afstaat en een gigantische herrie maakt, binnen nauwelijks hoort. Dan zit er in die muur (3 meter van die machine vandaan) nog een deur. Wel een redelijke dikke houten deur, maar deze is niet erg geluidsisolerend (gaat al té makkelijk dicht, je hoeft m niet zoals in oefenruimtes hard dicht te trekken). Dus als zelfs dan het geluid nog minimaal is lijkt mij dat het toch wel behoorlijk wat weghoudt. En daarnaast is deze muur extra, de doos komt daar nog achter.

Ik sta helemaal open voor kritiek, maar als ik 't resultaat ter plekke gehoord heb, geloof ik het eerlijk gezegd wel.

Zeg Roman, heb jij foto's/website van iets wat jij ooit gemaakt heb? Han S geloof ik altijd erg graag omdat ik veel van 'm heb mogen aanschouwen. Heb je zelf een studio o.i.d. want zou graag zien waar jij je ervaring vandaan haalt.

Han S
19 februari 2008, 15:19
Het is ook goed dat jullie kritisch zijn...alleen maar positiviteit en vervolgens een slecht resultaat heb ik natuurlijk weinig aan...

Alleen lijkt het alsof eroverheen gelezen wordt wat ik zei, dat de muur van dat gebouw ervan is gemaakt, en dat je die machine die hooguit 30cm van die muur afstaat en een gigantische herrie maakt, binnen nauwelijks hoort. Dan zit er in die muur (3 meter van die machine vandaan) nog een deur. Wel een redelijke dikke houten deur, maar deze is niet erg geluidsisolerend (gaat al té makkelijk dicht, je hoeft m niet zoals in oefenruimtes hard dicht te trekken). Dus als zelfs dan het geluid nog minimaal is lijkt mij dat het toch wel behoorlijk wat weghoudt. En daarnaast is deze muur extra, de doos komt daar nog achter.

Ik sta helemaal open voor kritiek, maar als ik 't resultaat ter plekke gehoord heb, geloof ik het eerlijk gezegd wel.

Zeg Roman, heb jij foto's/website van iets wat jij ooit gemaakt heb? Han S geloof ik altijd erg graag omdat ik veel van 'm heb mogen aanschouwen. Heb je zelf een studio o.i.d. want zou graag zien waar jij je ervaring vandaan haalt.

Op elke post van mij staat mijn website adres waar je kunt zien welke ruimte ik heb gebouwd. Binnen is het doodstil terwijl aan twee kanten van de loods een parkeerterrein is, maar binnen hoor je absoluut niets. Als er binnen een metalband op volgas staat te spelen kun je buiten iets van de basdrum en de bas horen, maar bij de buren hoor je niets meer.

Er zit dan ook een vrachtwagen vol gipsplaat en een vrachtwagen vol glaswol in dat gebouw. Van buitenaf gezien is het gevelsteen-lucht-glaswol-gips-lucht-dikke laag glaswol-gips. In totaal wel 60 a70 cm dik en het plafond is ongeveer hetzelfde verhaal, een extra balklaag is opgehangen aan de originele balklaag middels flexibele ophanging welke geen contactgeluiden doorgeeft. Op het eerste en onderste plafond van gipsplaat ligt een laag glaswol van 15 cm, dan een luchtspouw, dan weer gips, dan luch en de bestaande vloer waar bovenop weer een laag glaswol ligt.

Het kan nog veel beter maar dit is in mijn situatie voldoende.

bass blom
19 februari 2008, 15:20
als jij dus het spul zelf in actie gehoord hebt EN t voor nop kan krijgen zou ik er niet te lang over nadenken.
tenslotte huur je de schuur ook en dat kan zomaar veranderen, dan sta je met alle dure zooi die je er in gestopt hebt :D

TIMBER
19 februari 2008, 22:13
We hebben nu ca. 35 stuks hardgeperste steenwolpanelen van ca 12 cm (de echte zware jongens) van 60x200 cm.

http://highway49.nl/sandwitch.bmp




Zijn dat van die Unisol gevelpanelen..??

Highway49
19 februari 2008, 23:55
Ik heb eerlijk gezegd géén idee maar het zou zomaar kunnen. Het is wel een bedrijf dat oa. gevels test en keurt, dus het zou zomaar kunnen....

TIMBER
20 februari 2008, 07:43
Kun je eens navraag doen wat het nu precies is want als het Unisol is dan kan ik je precies vertellen wat je er wel/niet mee kunt/moet doen.
Of even een foto van dichtbij maken..?? wellicht eentje doormidden zagen en ff een foto van de binnenkant..??