PDA

View Full Version : 8 ohm speaker op een 5 ohm speaker out



styxie
17 augustus 2007, 11:49
Mijn stokoude tot-gitaarversterker-omgetoverde buizenradio heeft een speaker out van 5 ohm. Die speaker die ik wil aansluiten is 8 ohm. Hoe ga ik dat doen? Mag het ik gewoon aansluiting, of gaat de boel dan stuk?

Chris Winsemius
17 augustus 2007, 11:52
Met meer dan 99% zekerheid kun je die 8 ohm speaker gewoon aansluiten en...
bespelen!

guitaraddict
17 augustus 2007, 12:19
Ik wil graag nog iets toevoegen.

Vaak hebben speakers toch een iets andere impedantie dan opgegeven.
B.v. mijn 8 ohm ,12 inch Electrovoices EVL hebben een (gemeten )impedantie
van 5.3 ohm !!
En impedantie is ook nog frequentieafhankelijk.

Alf

no 1 hops
17 augustus 2007, 12:42
enigste belangrijke aan een buizenbak is DAT er een speaker aan hangt. nooit zonder speaker aanzetten/gebruiken.
en zover ik het begrepen heb, geen 4 ohm luidspreker aan een 8 ohms uitgang zetten.
een 16 ohms luidspreker aan een 4 ohms uitgang mag wel

styxie
17 augustus 2007, 14:57
Ik heb het maar gewoon gedaan, er is geen enkel probleem =) Alles doet het uitstekend.

dr.distortion
17 augustus 2007, 15:07
enigste belangrijke aan een buizenbak is DAT er een speaker aan hangt. nooit zonder speaker aanzetten/gebruiken.
en zover ik het begrepen heb, geen 4 ohm luidspreker aan een 8 ohms uitgang zetten.
een 16 ohms luidspreker aan een 4 ohms uitgang mag wel

Hier wil ik toch even iets aanhalen; Ik heb een peavey valveking combo 112. Deze heeft een aansluiting voor een extern cab van 16 ohm. Destijds had ik in mijn cab 2 x 12" Celestion V30 die op 8ohm uitkwamen. Ik heb peavey per mail de vraag gesteld of ik de 8 ohm aan het cab kon hangen, was geen probleem volgens hun. Daarna de vraag gesteld of ik 32 ohm cab eraan kon hangen zonder problemen, en dit was volgens hun een absolute no-go!

Franc
17 augustus 2007, 15:48
Dit blijft altijd een leuk discussie :)

welles

nietes

Praktijk is dat het afhangt van de kwaliteit van de uitgangstrafo. Een goeie kan flink wat mismatch hebben, een slechte niet.

Ezelsbrug (?): sommige versterkers hadden ter beveiliging op de uitgang een doorverbinding bij geen speaker ingeplugd. Doorverbinding = weerstand/impedantie 0 ohm (ik weet dat weerstand niet hetzelfde is als impedantie maar voor dit verhaal wel)
In mijn beginjaren heb ik eens vlammen uit een trafo gehad door GEEN speaker aangesloten. Geen speaker = geen belasting = weerstand oneindig ohm

Mijn conclusie is dus dat je beter te weinig dan teveel weerstand/impedantie kunt hebben. Dus een 4ohm in een 8ohm uitgang kan, een 16ohm in een 8ohm is riskanter. Want 4 is dichter bij 0 dan 8 en 16 is dichter bij oneindig dan 8.

dr.distortion
17 augustus 2007, 16:10
Door deze uitleg snap ik de mail van peavey ook ineens een stuk beter. Thanx Franc

SimonS
17 augustus 2007, 16:57
Ik wil graag nog iets toevoegen.

Vaak hebben speakers toch een iets andere impedantie dan opgegeven.
B.v. mijn 8 ohm ,12 inch Electrovoices EVL hebben een (gemeten )impedantie
van 5.3 ohm !!
En impedantie is ook nog frequentieafhankelijk.

Alf
Ik meende dat de gemeten weerstand van een speaker sowieso afwijkt van de werkelijke impedantie? Klopt dat?

Chris Winsemius
17 augustus 2007, 17:05
Ik meende dat de gemeten weerstand van een speaker sowieso afwijkt van de werkelijke impedantie? Klopt dat?

Klopt, als je met 'n multimeter de (gelijkstroom)weerstand gaat meten kom je meestal op +/- 75% v/d impedantie (wisselstroomweerstand) uit.

NB1: sommige speakers hebben 'n 15 ohms of 3.2 ohms aanduiding maar dat zijn ip. 16 of 4 ohms speakers.

NB2: Voor de eindbuizen is het meestal veiliger dat ze met 'n hogere impedantie worden belast (bijvoorbeeld 16 ohm ipv 8 ohm). Extreme mismatches zijn zowiezo niet goed. Pure kortsluiting op de uitgang v/e buizenversterker is meestal kortstondig niet erg maar bij langer gebruik sloop je gewoon je uitgangstrafo, eindbuizen en nog wat weerstanden/etc. Onbelast of 'n véél te hoge speaker-impedantie is ook niet goed.

SimonS
17 augustus 2007, 17:20
Klopt, als je met 'n multimeter de (gelijkstroom)weerstand gaat meten kom je meestal op +/- 75% v/d impedantie (wisselstroomweerstand) uit.
oke bedankt!

tittere-ie
23 augustus 2007, 13:05
Volgens enkele basiswetten uit de elektriciteit is toch vrij duidelijk dat je altijd moet oppassen met lagere belastingen dan aangegeven op de versterker!
P=UxI (U=IxR)
P=I²xR

Indien je je belasting gaat halveren, zou het vermogen theoretisch moeten verdubbelen... Dit is in de praktijk niet het geval, dus wat er vooral gaat veranderen is de stroom en die vloeit door de eindtrappen...m.a.g. dat deze zullen overbelast worden en ev. stukgaan.
De meeste versterkers kunnen wel met een vrij lage impedantie omgaan hoor !!
Het verhaal van Peavey slaat hier dan op : no go voor 32 Ohm , daarmee bedoelen ze waarschijnlijk dat je te veel vermogen verliest...

correct me if i'm wrong !!!

thx

Kim Wilson
23 augustus 2007, 13:11
Voor buizenamps zijn er iets andere wetten. Het fijne weet ik er ook niet van, maar buizen of transistor zijn twee verschillende dingen. Als je een goeie trafo in je buizenamp hebt zitten, kan ie dat wel aan.

THW
24 augustus 2007, 17:11
Het leuke van impedantie is dat het verschillend kan reageren bij elke situatie.

Het is een beetje dat "vingerspits gevoel" dat je ontwikkeld als je er heel lang mee bezig bent.

De theorie versie bij elektra is altijd een benadering omdat het in de praktijk altijd nog in de soep kan lopen door bijv idd door impedantie en afwijkingen in de onderdelen.

Daarnaast gelden de wetten bij impedantie voor spoelen nog eens anders. Waardoor er ook nog eens verschillen ontstaan tussen solid state en buizen versterkers.

Het is daarom altijd leuk om erover te discuseren.

Heerlijk dat elektrotechniek :D

Hell's Engl
14 september 2007, 23:24
Nu ben ik van plan op twee 4x12's te gaan bouwen.
Mijn HOOK heeft twee 4 ohm, twee 8 ohm en een 16 ohm uitgangen. Dus zou ik er dus 4 of 8 ohm speakers in moeten bouwen. Wat voor invloed heeft dat op t geluid?
Heb dat nooit helemaal begrepen?

Joost

Ton_R
15 september 2007, 20:19
Het verhaal van Peavey slaat hier dan op : no go voor 32 Ohm , daarmee bedoelen ze waarschijnlijk dat je te veel vermogen verliest...

correct me if i'm wrong !!!
De reden dat er geen luidspreker met een (veel) te hoge impedantie aan mag hangen, is dat daardoor aan de primaire kant van de uitgangstrafo zeer hoge spanningen kunnen ontstaan. Die kunnen zo hoog zijn, dat er doorslag van bedrading optreedt.
Om dezelfde reden, kun je een eventuele omschakelaar voor de uitgangsimpedantie (sommige versterkers hebben die) ook beter niet gebruiken als de versterker aan staat.

Gr Ton

Robin.ke
15 september 2007, 22:23
Volgens mij is het zo dat bij een te grote mismatch de trafo een te groot vermogen moet dissiperen. De wet van Kirchhoff is hierop van toepassing.

Ton_R
16 september 2007, 02:20
Kirchhoff is altijd van toepassing, maar mijn punt is dat Peavey - terecht - zegt dat je geen (te) hoogohmige luidsprekers moet aansluiten. En dat zeggen ze niet omdat het uitgangsvermogen vermindert (dat is op zich juist), maar omdat de uitangstransformator aan de primaire zijde ook hoogohmig wordt. Aangezien eindbuizen spanningssgestuurde stroombronnen zijn kan de spanning aan die primaire kant gevaarlijk hoog oplopen (= de wet van ohm). Normaal (bij een juiste impedantie-match) bereikt de piekspanning op de primaire kant van de uitgangstrafo van mijn London City bijna 1000 Volt. Als ik een hoogohmige (of geen) luidspreker zou aansluiten, dan zou die spanning nog hoger worden. Bij dergelijke voltages heb je kans op doorslaan van de isolatie van je bedrading, met kortsluiting als gevolg.
Enige masmatch kan m.i. geen kwaad (b.v. 16 ohm lsp op 8 ohm output), maar bij b.v. 32 ohm lsp op 4 ohm output wordt het 'spannend' ...

Gr Ton