PDA

View Full Version : 4x12 of 4x12XL? Merken? Speakers?



Marc Oblivian
17 augustus 2007, 10:38
Moge,

Ik ben op zoek naar een cabinet voor bij mijn Engl Powerball.
Cab zal gebruikt worden voor redelijke harde (straatje Guns n' Roses) rock en snelle deathmetal.
Het zal hoogstwaarschijnlijk een 4x12 worden, aangezien je zeker bij metal nogal wat laag/druk nodig hebt.

Ik zat nu te twijfelen tussen een gewone 4x12 en een extra large 4x12 (XL).
Heb 1 keer op een XL cab gespeeld, maar was daar niet van onder de indruk. Dit was echter wel een Marshall Mode Four cab, en ik heb twijfels over de kwaliteit van dit cab.
Vraag is dus: heeft iemand ervaring met de verschillen tussen gewone cabs en XL cabs (zo ja: welke verschillen zijn dat dan??) en kan iemand mij vertellen of een XL echt toegevoegde waarde heeft?

Daarnaast heb ik een beetje tussen de verschillende kwaliteitsmerken zitten te kijken en wat me opviel is dat de prijzen niet misselijk zijn.
Nu blijkt Kool-Elfring ook cabinetten te bouwen en voor een zeer redelijke prijs. Heeft iemand ervaring met die cabinetten?

Tenslotte: ik twijfel voor de speakers tussen V30's en G12-K100.
Mijn probleem is momenteel dat mijn sound bij snelle stukken wat modderig kan zijn en soms wat minder goed door de mix heen prik (speel nu overigens op 4x12 greenbacks)......dat hoop ik een beetje op te lossen, zonder de "vette" sound te verliezen...
Heb de samples van verschillende speakers op de site van Kool-elfring beluisterd en vond de v30 en g12-k100 eruit springen.
Samples zijn uiteraard maar samples, dus: kan iemand mij iets zinnigs over de verschillen/karakteristieken tussen deze speakers vertellen, voor welke muzieksoorten ze het meest geschikt zijn en of ze een beetje goed in de mix liggen???

Hoop vragen......

Snks!!

pol
17 augustus 2007, 10:47
Ik vind van niet, heb zelf een mesa oversized met V30 gehad, en die was te bassig, en hol in de mids

Misschien dat die kool & elfring dit niet heeft, maar toch, een normale 4 x 12 met V30's heeft normaalgezien meer als genoeg laag.

interessander
17 augustus 2007, 10:52
Ik heb de ENGL XXL naast de standaard ENGL gehad en merkte dat de standaard ENGL kast een duidelijker laag heeft, de XXL klinkt zeker niet verkeerd maar voor snelle death metal is een kast met standaard afmetingen volgens mij beter geschikt. Als je sound bij snelle stukken modderig wordt dan zou ik de century vintage speakers overwegen, die hebben ze ook bij kool & elfring, dit zijn 'snelle' speakers met als bijkomend voordeel dat ze minder wegen dus dat je kast beter te tillen is.

Marc Oblivian
17 augustus 2007, 16:04
Nog meer mensen met info?