PDA

View Full Version : rinkelende buizen



Frankiefrank2
17 augustus 2007, 02:05
Als ik even gespeeld heb .. (op zeer zacht volume of keihard) dan rinkelen mijn buizen bij het afkoelen. Beetje hetzelfde als een tikkende auto, te verklaren door het krimpen van het matteriaal.. Is dit een teken dat buizen op zijn? of is dat altijd zo?

Mvg Frank

bass blom
17 augustus 2007, 09:51
ik heb het veel vaker gehoord en denk dus dat het normaal is.

Sjel
17 augustus 2007, 09:57
is normaal. Het is belangrijk om zolang die buizen dat geluid maken niet met de versterker gaan sjouwen (en als het toch moet: heel voorzichtig). Wanneer de buizen warm staan, kunnen ze makkelijker kapot gaan.

Geronimo
17 augustus 2007, 13:01
Is normaal. Net als bij je auto.

De buizen worden wel 200 graden celsius en als je de spanning eraf haalt koelen ze weer af. De metalen onderdelen krimpen en kunnen dan geluid maken, helemaal als de buizen idd wat ouder zijn, wanneer er hier en daar wat speling in komt door al dat uitzetten/krimpen.

Het is onvermijdelijk dat alles uiteindelijk zo los komt te zitten dat ze bijgeluiden door je speaker gaan produceren. Maar vaak zijn ze dan sowieso al aardig versleten en aan vervanging toe, tenzij je er altijd als een aap mee omgegaan bent en ze dus ook snel mechanisch slijten.

Ik zou me er niet druk om maken en overdreven voorzichtig doen is ook niet echt nodig.

Frankiefrank2
17 augustus 2007, 14:19
Oke danku..

ik ben gerust gesteld.

Ajox
18 augustus 2007, 20:21
Ook het glas rond de buizen zet zich een beetje onder die warmte.
Wou ng even een tip meegeven, zoals velen hier al zeiden zijn de buizen meer breekbaar als ze warm hebben, dus na een repetitie laat je je amp best ng een uurtje ofzo afkoelen voor je ermee rond gaat wandelen of hem in je auto zwiert ;)

Grtz

Gibsonman
20 augustus 2007, 14:12
Ook het glas rond de buizen zet zich een beetje onder die warmte.
Wou ng even een tip meegeven, zoals velen hier al zeiden zijn de buizen meer breekbaar als ze warm hebben, dus na een repetitie laat je je amp best ng een uurtje ofzo afkoelen voor je ermee rond gaat wandelen of hem in je auto zwiert ;)

Grtz

Een uur is wel erg overdreven. Een kwartier is voldoende en niet in je auto zwieren maar gewoon voorzichtig doen. :zz:

Frankiefrank2
20 augustus 2007, 14:21
Wat volgens mij ook belangrijk is.. dat als het buiten koud en vochtig is dat je niet ineens met je warme amp naar buiten gaat lopen, omdat je dan kans hebt dat alles te snel afkoelt door de hoge luchtvochtigheid en dat de condens in je amp neerslaat.
Ik laat hem 10 minutjes afkoelen, ondertussen zet ik alles in de auto, en als laatste laat ik hem in de flightcase zakken en zet ik die ookin de auto.
k heb wel een goeie flightcase met een goede voering.
Zelf gemaakt.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90739&highlight=flightcase