PDA

View Full Version : Eerste elektrische gitaar



NightAntilli
16 augustus 2007, 22:01
Hey mensen,

De zoveelste zullen jullie denken :P Ik heb hier al op het forum zitten snuiven. Ben van plan om dus een elektrische gitaar te kopen, en het liefst onder de 200 euro, inclusief versterker. Nu heb ik eigenlijk al gezien dat dat te weinig is, en jullie zijn ook niet echt fans van starterpacks :P Maar goed.

Ben al 20, misschien aan de late kant om nu met gitaar te beginnen... Ik heb vroeger wel de venezolaanse quattro gespeeld. Voor degenen die dat niet kennen, dat is als het ware een minigitaar met 4 snaren:

http://www.chirike.com/cuatro.jpg

Weet niet of dat wat helpt.. Heb dat al lang niet meer gespeeld. Maar ben laatste maand begonnen met een spaanse gitaar (tweede hands voor 40 euro, dik verroest..) , ik volg geen lessen ofzo. Gewoon lekker in mijn uppie ermee klooien. Ik wil uiteindelijk toch een elektrische gitaar. Nu heb ik ook vaak gezien dat er gevraagd wordt naar het type muziek dat ik wil gaan spelen. Nou... Zoveel mogelijk, maar ik wil uiteindelijk de pop/rock kant op.

Van bepaalde merken waren jullie niet echt over te spreken, zoals Amuse en dat soort dingen. Over Squier echter vaak wel. Nu heb ik van Squier een starterpacket gevonden, en ik vroeg me af wat jullie ervan dachten. Komt ie:

http://www.gitaarwinkel.nl/N_art_991.html

Er staat over die gitaar:


Squier compleet Strat Pack

OP=OP !!

Speciale set met een Fender/Squier electrische Stratocaster gitaar en versterker. Deze set is compleet met een stemapparaat, draagband, gitaarkabel, plectra en een Fender instructieboek. De electrische gitaar is een Stratocaster model met 3 single coil elementen en een 5-standen schakelaar. Hiermee zijn de meeste sounds te maken. De versterker heeft toonregeling, een kanaal met vervorming voor een vet overstuurd geluid. natuurlijk is er ook een aansluiting voor een hoofdtelefoon. Een waanzinnig complete set voor een fantastische prijs.
Deze superaanbieding is tijdelijk en zeer beperkt leverbaar en dus op=op=op !!!

Squier® SE-100 Electric Pack Features:
Squier Stratocaster Zwart of Rood
Gig bag
Squier SP-10 10W practice amp with 6" speaker and switchable distortion
Electronic tuner
Strap, cable, picks
The Fender Guitar Method book


165,00 euro

Wat is eigenlijk het voordeel van een duurdere gitaar? Het verschil in geluid ga ik waarschijnlijk toch nog niet merken omdat ik zuig :P Op 1 of andere manier vind ik stratocasters er wel mooier uitzien dan telecasters. Geen idee hoe het geluidsverschil is.. Maar goed.. Zouden jullie dat pakket aanraden, of toch alles apart kopen? Heeft dat eigenlijk wel zin als ik onder de 200 euro wil blijven?

bass blom
16 augustus 2007, 22:19
vooral de versterkertjes in die startpakketten zijn vaak zowat echt nix.
deze mag dan squier heten maar stelt toch niet echt veel voor.
een squier strat is een prima gitaar om mee te beginnen.
ik kocht liever een tweedehands squier strat en dan wat ik vanmiddag zag bijvoorbeeld die benton ga5.
http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-107783.html
of de peavy blazer
http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/11063.html?id=WDSCAdWy

succes met de zoektocht.
en oja, ik zag schizo geloof ik zeggen, ga beter drummen of bassen
er zijn al erg veel gitaristen :D

NightAntilli
17 augustus 2007, 15:55
Maakt niet uit dat er al veel zijn. Ik word uiteindelijk toch de beste :P

Ok nu even serieus.. Ik ben vandaag langs een muziekwinkel geweest hier in Breda, en ze zeiden dat voor beginners het beste een starterspakket was bij hun (jaja..), en ze hadden mij de Silvertone pakket aangeraden. Ik denk dat het deze is, maar weet het niet zeker:

http://www.smcmusic.com/website_silvertone/products/package_ss11pk/index.htm

Het pakket kost €225. De verkoper zei dat heel veel beginnende spelers voor die gitaar kiezen, en dat ze er wel tevreden mee zijn, dat het vaak gebruikt wordt voor lessen en het geen gitaar is die het snel begeeft. Volgens hun gaan de meesten er minimaal 2 jaar lang mee.. Enig idee of hij de waarheid sprak? Of wil hij mij gewoon wat troep aansmeren? :P Ik vroeg wat de meerwaarde is van een duurdere, hij zei alleen dat deze al wel goed genoeg is voor een beginner...

bass blom
17 augustus 2007, 16:06
Maakt niet uit dat er al veel zijn. Ik word uiteindelijk toch de beste :P

Ok nu even serieus.. Ik ben vandaag langs een muziekwinkel geweest hier in Breda, en ze zeiden dat voor beginners het beste een starterspakket was bij hun (jaja..), en ze hadden mij de Silvertone pakket aangeraden. Ik denk dat het deze is, maar weet het niet zeker:

http://www.smcmusic.com/website_silvertone/products/package_ss11pk/index.htm

Het pakket kost €225. De verkoper zei dat heel veel beginnende spelers voor die gitaar kiezen, en dat ze er wel tevreden mee zijn, dat het vaak gebruikt wordt voor lessen en het geen gitaar is die het snel begeeft. Volgens hun gaan de meesten er minimaal 2 jaar lang mee.. Enig idee of hij de waarheid sprak? Of wil hij mij gewoon wat troep aansmeren? :P Ik vroeg wat de meerwaarde is van een duurdere, hij zei alleen dat deze al wel goed genoeg is voor een beginner...

merkloos, geen idee wat het is, maar reken dat je als je dat koopt, dat je feitelijk direct je 225 door de plee spoelt.
gitaar kan best wat zijn, maar zo'n ampje klinkt als een muffe kartonnen doos.
maar mocht je over 2 jaar met die gitaar bij hem komen om hem in te ruilen dan geeft ie je hooguit 50.
waar je dan zonder inruil 25 of zelfs ook 50 korting zou krijgen.
2e hands squiertjes zijn er bij bosjes voor gemiddeld 125? 150?

Roro92
17 augustus 2007, 16:10
Ga toch bassen! Gitaristen zijn er idd al genoeg. :)

Ajox
17 augustus 2007, 16:11
Kijk ook eens naar het merk Cort, vele beginnende gitaristen gebruiken die wel.Ze hebben ook starterspakketten maar zoals iemand hier al zei, die ampjes daarbij trekken op niets.

site: http://www.cortguitar.com/

RammerStein
17 augustus 2007, 16:28
ik zal een yamaha pacifica nemen:P
ik gebruik dr zelf nu ook 1 om gewoon mee te oefenen en me zelf dingen aan te leren enzo en heb dr een lesboek bij.

Luke-wannabe
17 augustus 2007, 16:32
@ Topicstarter: Check m'n Sig!

Nobler
17 augustus 2007, 16:49
Ik zou gewoon wél het Squire starterspakket nemen en ik vertel ook waarom.
Je moet eerst nog kijken of het wat voor je is, dus voor je grote bedragen gaat uitgeven terwijl je er later niets mee blijkt te doen kun je echt beter eerst een beginnersset kopen.
De gitaren van Squire zijn meestal prima om mee te beginnen. Waarom zijn ze veel goedkoper dan dure gitaren? Ze zijn van goedkoper hout gemaakt, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze slecht klinken of niet goed bespeelbaar zijn. Ze zijn met goedkope, maar sterke, lak gespoten. Tenslotte is de 'hardware' (met name de elementen, stemmechanieken en de potmeters (draaiknoppen) en de input, waar je het gitaarsnoer inplugt) niet van de beste kwaliteit, maar voor jou voorlopig waarschijnlijk ruim voldoende. Pas als je langer gespeeld hebt merk je dat de stemmechanieken misschien wat lastig goed gestemd te houden zijn, de potmeters meer aan-uit schakelaars dan fijnregelaars zijn (de meeste beginnende gitaristen hebben die toch op 10 staan) en dat andere elementen wel wat beter klinken, maar nogmaals, voor jou zal dat de eerste maanden en misschien jaren meer dan genoeg zijn. Ik adviseer wél een kennis te zoeken die goed gitaar kan spelen en die mee te nemen om jouw gitaar uit te zoeken, want meestal speelt de een duidelijk beter dan de ander, en dan kan hij meteen controleren of alles klopt (in- en afstelling van de snaren etc.).
Als je een goeie Squire hebt kun je die best houden als je eenmaal een betere gitaar koopt. Je krijgt er meestal weinig voor terug, je kunt hem upgraden met betere hardware en dan heb je een prima reservegitaar.
Ook zou ik, wat de anderen op dit forum ook zeggen, éérst echt genoegen nemen met zo'n oefenversterkertje van 5-10 watt uit een beginnerspack. Het enige dat de eerste tijd belangrijk is, is dat je de vervorming kunt regelen. Twintig jaar of langer geleden kon dat bij dergelijke oefenversterkertjes vaak niet, en dan kon je alleen 'clean' spelen, maar bij de tegenwoordige oefenversterkertjes kan dat bijna altijd. Daardoor kun je op laag volume toch vervormd spelen, zodat je met de radio of CD kunt meespelen met scheurende akkoorden of wat kunt beginnen te soleren. Echt, op huiskamerniveau kun je daar heel aanvaardbare geluiden mee maken.
De noodzaak voor een duurdere versterker komt pas als je buiten de huiskamer, in een bandje of zo wilt gaan spelen. Om boven de drums en andere instrumenten uit te komen heb je dan toch een versterker van minstens 50 watt voor een transistor versterker, of minstens 30 watt voor een buizenversterker nodig. Ik zou tegen die tijd nog niet meteen een buizenversterker kopen, maar eerst voor een paar honderd euro een transistor of hybride versterker (met buizen voor de sound) uitgeven, want buizenversterkers zijn nogal prijzig. Voor het oefenversterkertje geldt hetzelfde als voor de gitaar: die zou ik niet wegdoen als je een grotere versterker koopt, want je krijgt er weinig voor terug, dus laat hem dan gewoon naast je stereo staan om thuis mee te spelen met CD's.

frekie
17 augustus 2007, 16:50
Ik zou in plaats van een "gitaarversterker" van nix een 2dehands Line 6 POD oid kopen. Preamp dus waar je een koptelefoon in kan prikken zodat je thuis kan oefenen zonder je medebewoners tot waanzin te drijven. Of aansluiten op een stereootje, opname apparaat, computer enz. Kan je lekker klooien met diverse amp models, EQ, effecten enz. Leer je veel van. Als je dan in een band gaat spelen: POD meenemen naar de oefenruimte, inprikken in de PA of in een gitaarversterker daar, heb je toch je eigen soundjes.

NightAntilli
17 augustus 2007, 17:06
Ik heb die versterker gezien in de winkel. Een klein dingetje, ik denk 40 bij 40 cm ofzo? Helaas heb ik hem niet kunnen horen. Misschien als ik de volgende keer langsga. Maar die had ook een koptelefoonaansluiting, en ook EQ enzo. Hij had wel gezegd dat de versterker niet geweldig is, maar de gitaar zelf wel prima is.. De gitaar kan ik ook wel los kopen. Maar ik denk dat het pakket dan toch wat beter is..

Ik vond die Silvertone wel veel lekkerder in de hand liggen dan mijn akoestische gitaar. Maar goed. Dat valt vast niet te vergelijken. Nu twijfel ik toch dus tussen de Silvertone en de Squire pakketten.. Silvertone omdat ik aanneem dat die gast weet waar hij het over heeft, en Squire omdat het goedkoper is.. Ik denk dat ik toch voor de Silvertone ga. Die hoef ik dan niet online te bestellen en als er wat mis mee is kan ik altijd terug... Jullie kunnen me nog tegenhouden :P

bass blom
17 augustus 2007, 17:14
goede kans dat hij je liever de silvertone aansmeert omdat ze vaak op vage merken meer verdienen dan bekende.

zo werkt dat in die smerige geld verdien wereld ;)

Kakihara
17 augustus 2007, 17:38
Elk bekend merk biedt tegenwoordig starterspakketten aan voor rond de €250 : zowel Fender/Squier als Gibson/Epiphone en Ibanez. Persoonlijk zou ik eerder voor zoiets gaan qua starterspakket (als je écht een starterspakket wil) dan voor dingen als Silvertone of Jim Harley ... Daar staat tegenover dat je tweedehands nog een beetje beter kan vinden voor die prijs. En een versterker als Roland Cube 30 kost je ook geen linkerarm.

Blaahaab
17 augustus 2007, 19:11
op Feedback heb ik geloof ik een starterpack van 200 eurie gezien met een Ibanez erbij, gitaar ziet er tof uit en was niet eens echt een slecht ding geloof ik
http://www.feedback.nl/?id=55&b=GRX70JSUBK&a=9&treeID=
deze dus, ziet er toch nog best leuk uit voor een goedkoop beginnersgitaartje? Mijn neef heeft deze, en is geen slechte gitaar.

Ook al vinden veel mensen Feedback beetje kut, het is niet zo duur maar voor de service hoef je het meestal niet te doen...

Arvoitus
17 augustus 2007, 19:25
op Feedback heb ik geloof ik een starterpack van 200 eurie gezien met een Ibanez erbij, gitaar ziet er tof uit en was niet eens echt een slecht ding geloof ik
http://www.feedback.nl/?id=55&b=GRX70JSUBK&a=9&treeID=
deze dus, ziet er toch nog best leuk uit voor een goedkoop beginnersgitaartje? Mijn neef heeft deze, en is geen slechte gitaar.

Ook al vinden veel mensen Feedback beetje kut, het is niet zo duur maar voor de service hoef je het meestal niet te doen...

De gitaar is niet slecht, een heel degelijke gitaar voor het geld. Maar de kabel + versterker zijn heel slecht.

gnoeontheboard
17 augustus 2007, 20:31
LC + kleine 2e hands amp en gaan met die banaan!

Die LC kan je altijd kwijt, die dingen zijn uber-gewild.

Nobler
20 augustus 2007, 17:15
@ NightAntilli: zoals gezegd zijn er genoeg starterspakketten van voldoende goede merken. Neem er dan wel bij voorkeur een van Squier, Epiphone of Ibanez, en liever niet van een merk als Stagg of Behringer. De iets duurdere zijn het prijsverschil over het algemeen wel waard. Er is geen enkele reden om een Squier set online te moeten bestellen. Er is altijd wel een muziekzaak bij je in de buurt die Squier beginnerssets heeft, en anders pak je een starterspack van Epiphone of Ibanez.
Silvertone is een oude Amerikaanse merknaam. Het waren toen over het algemeen geen hoge kwaliteit gitaren als ik met goed herinner. Ze hebben nu wel een website, maar verder kan ik weinig meer vinden op het net dan particuliere advertenties en een verwijzing dat ze in Indonesie worden gemaakt. Ik kan dus niet beoordelen hoe groot de kans is dat de Silvertone beter zal zijn dan de Squier, maar als het niet te duur is moet je het gewoon maar eens uitproberen.