PDA

View Full Version : Gaten boren voor string trough body



Van Dattum
16 augustus 2007, 20:23
Hallo lui!

Ik ben weer bezig met een leuke Tele en ik heb aan jullie de volgende vraag: Wat is de ultieme methode om netjes de gaten voor de snaardoorvoer door de body op een rijtje te krijgen????
Ik heb bij mijn vorige projecten van alles geprobeerd: Van staand vrije hand (smeken om problemen) tot een boormalletje met een blok hout (redelijk, maar niet meer dan dat).
Mijn boorkolom heeft niet genoeg ruimte voor een gitaarbody. Een radiaalkolomboor is zeldzaam en/of peperduur.
Ik heb gedacht aan een bovenfreeshulpstuk voor mijn Dremel, maar in de Dremel passen natuurlijk geen 8 mm boortjes.....
Ik heb op het web wel eens een boorstandaard gezien die je op je werkstuk kon zetten (net zoiets als een bovenfrees dus, maar dan met een boormachine), maar bij de gereedschaphandels en bouwmarkten krijg ik alleen een verdwaasde blik als ik er om vraag......

Kom maar op met jullie suggesties!

no 1 hops
16 augustus 2007, 20:39
je hebt het eigenlijk al zelf bedacht, een boormal maar dan van metaal
maak hem dik genoeg zodat de boor er ook werkelijk door gestuurd word

rinaldo
16 augustus 2007, 21:04
als je toevallig een kennis of familielid hebt die in de metaal werkt, dan zou je hem kunnen vragen of hij een boormal voor je maakt, en dan het liefst van hardbaar staal, c45 oid zodat je hem na het boren kunt harden, heb je nooit meer dat je gaten met de tijd steeds groter worden.

want ook met gewoon staal willen de gaten uiteindelijk uitlubberen,

leuk woord eigenlijk, :p

ik voel me zo uitgelubbert :seriousf:

maar rvs zou mischien ook nog wel kunnen, is van zichzelf ook erg hard, maar gaat op den duur ook ,komt ie weer ''uitlubberen''

Wheelie
16 augustus 2007, 21:21
Ik meet de positie van de gaatjes altijd uit, boven en onderkant van de body. Netjes van beide kant klein boren, uit de losse hand, steeds groter tot de gewenst diameter, en voorzichtig met een klein boortje in het midden van de body beide zijden verbinden.
Begrijp je me nog?
Ik heb altijd zo'n hekel aan dat uitlubberen. Je kan er vergif op innemen, als het eenmaal begint uit te lubberen, dat het verder uitlubbert.
Nadeel van een gehard boormalletje is dat het je boor naar zijn grootje helpt. Reken maar dat ie zich uitgelubberd voelt :D

Van Dattum
16 augustus 2007, 21:33
Na 7 Westmalles ben ik ook altijd wat uitgelubberd..........
Ik neig naar de oplossing van Wheelie. Ik denk nl. niet dat ik kans zie om netjes in keihard metaal te boren..... Ik denk dat ik dan met mijn Dremel in een bovenfreeshulpstuk ga beginnen met een klein boortje.
Ik ga eens experimenteren......
Als er nog meer goeie ideeen zijn, kom maar op!!

no 1 hops
16 augustus 2007, 21:37
Na 7 Westmalles ben ik ook altijd wat uitgelubberd..........
Ik neig naar de oplossing van Wheelie. Ik denk nl. niet dat ik kans zie om netjes in keihard metaal te boren..... Ik denk dat ik dan met mijn Dremel in een bovenfreeshulpstuk ga beginnen met een klein boortje.
Ik ga eens experimenteren......
Als er nog meer goeie ideeen zijn, kom maar op!!simpelste is natuurlijk een toplock brug te nemen.
hoef je niet te boren en dat lubbert niet

Ash ketchum
16 augustus 2007, 21:51
Voor een boorkolom kan je wel bij een technische school terecht of bij sommige garage's/werkplaatsen voor motorvoertuigen.

Van Dattum
16 augustus 2007, 21:51
Is waar... maar bij een Tele wel een beetje valsspelen natuurlijk....

oknarb180
16 augustus 2007, 23:07
Hey,

Ik zou het als volgt doen. Niet uit ervaring, maar gewoon om eerst te proberen.

Met de boorkolom in hardhout een mal(letje) maken voor een dun boortje (1 of 1,5mm) die je evt met een lijmtang o.i.d. kan vastzetten op de body. Daarna een voor de gewenste diameter. Dan eerst met het dunne boortje door het malletje voorboren en daarna met de gewenste diameter-mal de goede diameter boren. Door het voorgeboorde kleine gat blijft de dikkere boor gecentreerd en de goede richting volgen.

Eerst zou ik het op een proefhoutje testen en als het niet naar tevredenheid gaat, dan van 2 kanten boren.

Tenminste, als ik een kolomboor zou hebben, dan zou ik het zo eerst proberen.

vr.gr.

Branko

FreeGee
16 augustus 2007, 23:34
als je toevallig een kennis of familielid hebt die in de metaal werkt, dan zou je hem kunnen vragen of hij een boormal voor je maakt, en dan het liefst van hardbaar staal, c45 oid zodat je hem na het boren kunt harden, heb je nooit meer dat je gaten met de tijd steeds groter worden.

want ook met gewoon staal willen de gaten uiteindelijk uitlubberen,

leuk woord eigenlijk, :p

ik voel me zo uitgelubbert :seriousf:

maar rvs zou mischien ook nog wel kunnen, is van zichzelf ook erg hard, maar gaat op den duur ook ,komt ie weer ''uitlubberen''

Er bestaan z.g. boorbussen. B.v. hier http://www.gerimex.com/pdf/normdelen/7_02.pdf Dit zijn gehard stalen busjes die bedoeld zijn om boren te geleiden. Je hoeft dan alleen maar een gat te boren in een blok zacht ijzer of (hard)hout. Je timmert, perst of lijm daar het boorbusje in en je hebt een goede mal. Een goede ijzerhandel zou je hier aan moeten kunnen helpen.

Mattia
17 augustus 2007, 08:59
Nog een andere tip, gewoon boortechnisch: Klein stukje boren, teurg. Zaagsel eruit. Nog eens een stukje boren, terug. Zaagsel eruit. En zo door. Gewoon heel rustig, langzaam, de snelheid het werk laten doen, en de kans dat je boor aan de wandel gaat is stukken lager. Zelfs met geleider kan een boor van 3-4-5mm maar al te makkelijk scheef door het hout heen gaan boren als het te heet wordt, er teveel zaagsel tussenzit, etc.

Nielsje
17 augustus 2007, 09:04
Je kan kijken of je ergens in de buurt een metaalbewerkings bedrijf kan vinden. Met een beetje geluk hebben ze een freesbank (gewoon zo'n ouderwetse. Klem je body in, en frees er een paar mooie gaatjes in, door en door.

Je kan het ook proberen met een draaibank. Maar dat is wat meer hannessen.

Andere optie: waterstraalsnijden.

Lexvandoef
17 augustus 2007, 13:29
Euhm, ik zou het niet doen met een draaibank. Daarin draait je project (de gitaarbody dus) heel erg hard rond :seriousf:

Freesbank is dan een iets veiligere optie :sssh:

Nielsje
17 augustus 2007, 13:35
Euhm, ik zou het niet doen met een draaibank. Daarin draait je project (de gitaarbody dus) heel erg hard rond :seriousf:

Freesbank is dan een iets veiligere optie :sssh:

Nee harry :), je ook gewoon een boor in de klauwzetten..

G.G.
17 augustus 2007, 14:27
Nee harry :), je ook gewoon een boor in de klauwzetten..

Als dat kan, en je kan 100% haaks een plank monteren om je body tegenaan te klemmen, dan lijkt me dat een geniale oplossing.

rinaldo
17 augustus 2007, 14:27
als je iets wilt boren op een draaibank dan zet je de boorkop in conus, en je werkstuk in de klauwplaat, je werkstuk draait dus, en je boor staat stil.

dit is dus geen optie voor een gitaarbodie, en ook al zou je je boor in de klauwplaat doen, dan nog zou ik niet weten hoe je je bodie in moet spannen om daar gaten in een lijn in te boren, dus draaibank is geen optie.

en als je een metaal bedrijf vind, dan hebben die ook wel een goeie kolom boormachine waar het klusje mee geklaard kan worden :p

Wheelie
17 augustus 2007, 18:12
Probeer eens een stans-machine :stop:

Nielsje
17 augustus 2007, 18:39
als je iets wilt boren op een draaibank dan zet je de boorkop in conus, en je werkstuk in de klauwplaat, je werkstuk draait dus, en je boor staat stil.

dit is dus geen optie voor een gitaarbodie, en ook al zou je je boor in de klauwplaat doen, dan nog zou ik niet weten hoe je je bodie in moet spannen om daar gaten in een lijn in te boren, dus draaibank is geen optie.

en als je een metaal bedrijf vind, dan hebben die ook wel een goeie kolom boormachine waar het klusje mee geklaard kan worden :p

Ja, normaal gesproken draai je inderdaad je werkstuk. Maar het is wel mogelijk om in de klauw een boor te zetten, en je body op het hulpstuk aan de andere kant te bevestigen. Zelf zou ik het niet zo doen, ik zou gewoon een freesbank zoeken. Of een grote kolomboor idd.

j.augustus
19 augustus 2007, 17:35
Ik heb ongeveer een 7 tal hard tails gemaakt.

Mij is het perfect gelukt op de volgende manier.Ik boor van boven af 6 gaten met een 3 mm boor.Uit de hand.

Dan kom ik aande onderkant niet geweldig uit ,maar omdat het 3 mm gaten zijn ,maak ik een mal aan de onderkant met 8 mm gaten.Die boor ik iets mee dan een cm diep en boor vervolgensvanaf de onderkant naar boven met een 4 mm boor(tot ongveer een cm onder de bovenkant),vervolgens met een 5 mm boor weer iets minder diep.Als laatste een 6 mm boor ,

Als laatste neem ik een dunne ratte staart en laat ik t gat rimpelloos verlopen van 3 naar 6 mm,anders blijven de snaren zo hangen bij t verwisselen.Werkt perfect.

:jam: :B :B : :jam:

Van Dattum
21 augustus 2007, 21:29
Dames, heren!

Na jullie nuttige tips aandachtig te hebben bestudeerd, heb ik wat geexperimenteerd . Ik ben tot de volgende methode gekomen:
Ik begin met nauwkeurig aangeven waar de gaten moeten komen, vanaf de middenlijn op 5 15,5 en 26 mm naar onderen en naar boven en center ze.
Ik boor met mijn Dremel met bovenfreeshulpstuk en een 3 mm houtboortje (zo een met een puntje, hoe noem je dat eigenlijk?) de eerste gaatjes.
Daarna met de boormachine uit de vrije hand met een 6 mm conische boor. Je voelt dat de boor zijn weg zoekt. Niet duwen, langzaam beginnen en toerental opvoeren. Daarna hetzelfde met een 8 mm boor.
Tussendoor met een schuurblokje de splintertjes weghalen en regelmatig stof wegblazen.
Als laatste met een handboortje de gaten doorgeboord naar de bovenkant.

Dit is het resultaat:

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/DSC00810.jpg

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/DSC00811.jpg

Volgens mij krijg ik het met een kolomboor niet netter....

Jullie worden weer bedankt!!

Nielsje
21 augustus 2007, 21:32
Zeker niet slecht, wel jammer dat ie net wat splinterd aan het einde.

Maar, wat een enorme cavities! Je bent nogal wat van plan of niet?
Je zou er zo ineens een b-bender in kunnen stoppen..

madman
21 augustus 2007, 21:39
Van Dattum... ik mis hier wat...

Van Dattum
21 augustus 2007, 21:43
Ik denk dat ik van het splinteren niets ga zien, want ik gebruik van die busjes met een randje. Enne, wat betreft die enorme holtes, het wordt een thinline Tele en er komt nog een topje met een F gat overheen, waarschijnlijk zebrano.
Madman! Wat mis je nog?????

madman
21 augustus 2007, 21:45
Madman! Wat mis je nog?????

Meer foto's :D:D:D!!!!!!!!!!!

Van Dattum
21 augustus 2007, 21:54
Gaan er nog aankomen!

Van Dattum
21 augustus 2007, 22:42
Vooruit dan, speciaal voor Madman. Ik heb zelfs het kleedje weer tevoorschijn gehaald!

Ik hernoem dit draadje meteen naar HET GROTE MAAK EEN TELECASTER VAN VEEL MAHONIE TOPIC!

De hals: Mahonie met wenge toets
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/DSC00813.jpg

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/DSC00812.jpg

Wheelie
22 augustus 2007, 07:57
Ziet er heel goed uit. Makkelijk he, dat boren van die gaten. :cooler: Die hals is trouwens ook heel erg mooi.
Dat kleedje is ongetwijfeld de sleutel tot succes. Mischien moet ik er maar eens een cape van maken.

no 1 hops
22 augustus 2007, 08:39
netjes, ben zeer benieuwt naar het totaal plaatje

madman
22 augustus 2007, 10:26
moooooie hals!

Martijnisdenaam
22 augustus 2007, 10:35
Prima gelukt toch die gaatjes dacht ik zo?

Vette hals inderdaad, heb je hier verder nog iets aan gedaan (kwa finishing -> aangezien ik zelf ook met een tele project bezig ben)?

Van Dattum
22 augustus 2007, 13:35
Een paar keer inwrijven met Deense olie (Rustins Danish Oil in dit geval). Geeft een perfect aanvoelende hals.

Van Dattum
26 augustus 2007, 14:48
Gisteren ff naar Arnhem geweest voor wat tophout voor de Tele. Ik was van plan om er een zebrano topje op te gaan lijmen, maar ik liep bijna meteen tegen een paar schitterende paneeltjes purperhart aan voor....... 5 euri's p/s!
Meteen maar wat wenge toetsjes meegenomen voor toekomstige projectjes.

Meteen na thuiskomst de deeltjes verlijmd (waren al perfect even dik!) en vanochtend de omtrek grof uitgezaagd en het f-gat gemaakt. De body zit nu in de klemmen, dus helaas (nog) geen foto!

Maar wel 1 van het afdekplaatje wat ik ook alvast heb gemaakt.

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/DSC00814.jpg

Niks stainen, kleuren of lakken.... alleen een laagje olie. Wat een schitterende kleur! Zou je misschien ook blauwhart, geelhart of 3-tone sunbursthart hebben???

madman
26 augustus 2007, 14:54
Wat een schitterende kleur! Zou je misschien ook blauwhart, geelhart of 3-tone sunbursthart hebben???

lol, ziet er idd heeeeel mooi uit!!!

Van Dattum
26 augustus 2007, 18:51
Dat is dus het voordeel van een lamme zondag: Je kunt fijn aan je gitaar klussen!!

De body uit de klemmen gehaald en de randjes netjes bijgefreesd en afgerond met een 1/4" radius afrondfreesje. Even flink schuren met korrel 80 en dit is het resultaat

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/DSC00815.jpg

De kleuren komen nog niet uit de verf (....), maar als hier olie overheen komt, wordt het mahonie ..... ehhh mahoniebruin en het purperhard echt paars (zie afdekplaatje)!!

Achterkant

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/DSC00818.jpg

En een sneak preview.....

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/DSC00819.jpg

Je ziet aan de hals hoe het mahonie gaat kleuren. Verder komen er humbuckers met een chromen kapje en coil tap in.

Morgen verder......

up-guitarman
26 augustus 2007, 20:35
Ziet er mooi uit man !!!

Vorago
26 augustus 2007, 22:22
Ik neem aan dat die uw jack in dat afgeplatte stuk rechtsonder komt?

Ziet er graaf uit, hou het sober!

Van Dattum
27 augustus 2007, 21:39
Nou, na een avondje hard frezen, boren en schuren van 80 naar 600 is de body klaar! Vanavond de humbucker holtes gefreesd en wat boorwerk gedaan, waaronder het gat voor de jack (idd Vorago, op het platte kantje). Ik moest ook een uitsparing maken voor de brug, omdat het topje iets dikker was uitgevallen als gepland (9mm ipv de geschatte 6mm). Is gelukkig heel netjes gelukt!

Ik post een foto van de voor- en achterkant en over een half uurtje dezelfde foto's na het olieen.

Voorkant

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/DSC00822.jpg

En achterkant....

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/DSC00823.jpg

Tot straks!!

Van Dattum
27 augustus 2007, 22:09
Voorkant

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/DSC00825.jpg

Achterkant

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/DSC00826.jpg

Ik heb wat moeten rommelen met de kleuren in Photoshop, want door de flits komt het niet tot zijn recht, maar zo ziet er eruit!! Ik neem morgen nog een foto bij daglicht.

De eerstkomende dagen nog wat laagjes opbrengen, uitwrijven en dan.... afbouwen!!

Van Dattum
27 augustus 2007, 23:14
En nog maar even een voorproefje. Zo ggat ie worden!!

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/DSC00828.jpg

laurence
27 augustus 2007, 23:24
jezus wat een mooi ding. ziet er erg sjiek uit!

Vorago
27 augustus 2007, 23:56
Mooi!

.....

oknarb180
28 augustus 2007, 01:16
Hey,

ja hoor hij doet het weer, wat een tempo zeg en een mooi resultaat!!!
Maar had je i.p.v. een verdiept gedeelte in de top nog niet een beetje met de neckangle kunnen spelen?

Ik had een soortgelijk probleem met m'n PRS, alleen die heeft een verlijmde hals en die was al verlijmd. Het zou qua afstelling om misschien 1mm gaan, maar om het dan te laten lijken alsof het zo hoort, heb ik de frezing 3mm diep gemaakt. Dan weet ik zeker dat ik straks niet de bovenfrees in m'n pas gelakte top hoef te zeten.

Complimenten!!!

vr.gr.

Branko

Van Dattum
28 augustus 2007, 10:24
Hoi Branko!

Ik heb idd zitten denken aan een neck angle, maar het is een hele toer om de mal voor de neckpocket goed te plaatsen als de body al gevormd is. Eigenlijk lukt dat alleen goed als je het van te voren doet voordat je de body uitzaagt. Anders is de kans bijzonder groot dat je het zaakje verziekt.....
Ik moet er niet aan denken, al dat werk en dan een gigantische glijer maken met je frees omdat de mal wegschiet of zo....... :-s
Ik vond dit wel een elegante oplossing zo. Uiteraard wel eerst een mooi malletje gemaakt en uitgetest op een stukje afval.

G.G.
28 augustus 2007, 12:00
@ Van Dattum,

Ik heb geen tele en dus geen voorbeeld. Zou het mogelijk zijn, dat jij een kopietje freest van je mallen voor mij, tegen een vergoeding natuurlijk?

prs
28 augustus 2007, 12:53
Wow! Supergave gitaar.
Misschien is het ook nog mooi om de pickupraampjes van hout te maken (of te kopen).

Van Dattum
28 augustus 2007, 14:04
@ GG je hebt PM!!!!

@ PRS Ik heb ook zitten denken aan zwarte elementen met chromen ringen, maar het is toch dit geworden. Misschien zijn houten ringen wel tof, ga ik eens experimenteren.....

rinaldo
28 augustus 2007, 23:33
ziet er weer erg cool uit van dattum, maar waarom doe je niet een stukje purperhart op de headstock ? vind ik altijd mooi staan als de headstock hetzelfde is als de top. maar verder grote klasse :blast:

MarkF
29 augustus 2007, 07:53
Ziet er goed uit man. Vet kleurtje dat hout. Even een paar vraagjes over het olieen:

Hoe gaat dat olieen nou percies in zijn werk?
Gewoon een aantal lagen dun inwrijven en verder geen finish meer aanbrengen?
Welke olie gebruik je daar eigenlijk voor?
Moet je door de jaren heen de olielaag bijwerken?

Ik wil nl. zelf mijn nieuwe bas gaan bouwen en ben helemaal gek van geoliede bodies en satin halzen, vandaar een aantal vraagjes.

Groet, Mark

Van Dattum
29 augustus 2007, 09:23
Hoi Mark,

ik schuur het hout op met korrel 80, 120, 240, 400, 600 en fijn staalwol. Net zolang tot het krasvrij is (een heel gedoe.....).
Daarna lekker insoppen met de olie. Na een minuut of 10 het teveel met een doekje wegwrijven. Een uurtje of 8 laten intrekken. Dit doe ik 3 keer. En daarna met een schone doek poetsen, poetsen, poetsen.... Net zolang tot de body/hals niet meer "plakt" en een mooie satijnglans heeft.
Op dit moment gebruik ik Rustins Danish Oil. Ik heb ook Liberon Finishing Oil gebruikt. Werkt allebei prima. In principe zou je elke dikke meubelolie kunnen gebruiken, maar je moet opletten dat je een uithardende olie gebruikt en geen olie die alleen in het hout trekt.
Je moet de gitaar wel onderhouden, dus zo eens in de zoveel tijd (een jaartje of 2) als de finish lelijk wordt licht opschuren en een nieuw laagje olie. Voordeel is natuurlijk dat krasjes en zelfs kleine deukjes prima te repareren zijn.
In het lakfaq is ook e.e.a. te vinden over olieen.

MarkF
29 augustus 2007, 09:36
He tof, dank je voor de info. Dat "insoppen" is gewoon de olie met een doek of kwast/roller op het hout smeren? Of doop je het hout echt in de olie.

Bij de lak-faq had ik al gekeken, maar daar heb ik het niet zo duidelijk kunnen vinden. Na het olieen is er verder geen afwerking meer nodig?

Groet, Mark

Edit: geldt hier trouwens ook: hoe meer lagen olie, hoe donkerder het hout?

G.G.
29 augustus 2007, 09:39
Hoi Mark,

ik schuur het hout op met korrel 80, 120, 240, 400, 600 en fijn staalwol. Net zolang tot het krasvrij is (een heel gedoe.....).
Daarna lekker insoppen met de olie. Na een minuut of 10 het teveel met een doekje wegwrijven. Een uurtje of 8 laten intrekken. Dit doe ik 3 keer. En daarna met een schone doek poetsen, poetsen, poetsen.... Net zolang tot de body/hals niet meer "plakt" en een mooie satijnglans heeft.
Op dit moment gebruik ik Rustins Danish Oil. Ik heb ook Liberon Finishing Oil gebruikt. Werkt allebei prima. In principe zou je elke dikke meubelolie kunnen gebruiken, maar je moet opletten dat je een uithardende olie gebruikt en geen olie die alleen in het hout trekt.
Je moet de gitaar wel onderhouden, dus zo eens in de zoveel tijd (een jaartje of 2) als de finish lelijk wordt licht opschuren en een nieuw laagje olie. Voordeel is natuurlijk dat krasjes en zelfs kleine deukjes prima te repareren zijn.
In het lakfaq is ook e.e.a. te vinden over olieen.

Zelf gebruik ik meestal pledge meubelolie om eerst het hout te voeden, en daarna Kiwi vloeibare bijenwas om een hardere laag aan te brengen. Werkt prima, en ruikt heerlijk. Probeer het eens op een stukje afvalhout om te kijken of de kleur je bevalt )krijgt een heel klein beetje een rooie gloeid.

http://img72.imageshack.us/img72/1331/p1000642bi6.jpg

G.G.
29 augustus 2007, 09:41
He tof, dank je voor de info. Dat "insoppen" is gewoon de olie met een doek of kwast/roller op het hout smeren? Of doop je het hout echt in de olie.

Bij de lak-faq had ik al gekeken, maar daar heb ik het niet zo duidelijk kunnen vinden. Na het olieen is er verder geen afwerking meer nodig?

Groet, Mark

Edit: geldt hier trouwens ook: hoe meer lagen olie, hoe donkerder het hout?

Gewoon met een doek die geen pluisjes achterlaat. Ik snij meestal de ruwe kant van een schuursponsje af, en gebruik dat dat felgekleurde sponzige gedeelte. Eentje voor olie en eentje voor was.

Wat betreft donkerder worden, het wordt iets donkerder, maar dat gaat niet eindeloos door.

MarkF
29 augustus 2007, 09:42
@ G.G.: Je hebt toevallig geen foto van die "rooie gloed" zeker? (een voor en na foto ofzo :D )

Groet, Mark

G.G.
29 augustus 2007, 09:46
@ G.G.: Je hebt toevallig geen foto van die "rooie gloed" zeker? (een voor en na foto ofzo :D )

Groet, Mark

Nee, helaas. Sinds maart een nieuwe pc, en daar staan de oude foto´s niet op. De gitaren met een kale body waar ik dat op gebruikt heb, heb ik ook helaas niet meer.

MarkF
29 augustus 2007, 10:04
Nog eentje dan (de laatste, dan is het topic weer van jou Van Dattum :)).
Kun je trouwens ook eerst stainen en dan olieen?

G.G.
29 augustus 2007, 10:08
Nog eentje dan (de laatste, dan is het topic weer van jou Van Dattum :)).
Kun je trouwens ook eerst stainen en dan olieen?

Moet je aan Fred Dons vragen, die heeft denk ik het meeste ervaring met stainen. Persoonlijk heb ik altijd bij een stain een hele dunne laklaag gebruikt, net genoeg om de stain in het hout op te sluiten, maar net te weinig om een echte laag te vormen. Daarna met olie afwerken.

MarkF
29 augustus 2007, 11:14
Heb er even een apart topic voor aangemaakt (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=96852), kunnen we daar verder lullen en kan Van Dattum weer met z'n (hele mooie) thinline verder...

Van Dattum
29 augustus 2007, 12:23
Maakt mij allemaal niks uit wat er in dit topic geschreven wordt, als het maar nuttig, leuk, spannend of om te lachen is......
Zoals je ziet, er leidt weer een heel wegennetwerk naar Rome...

Zeg, GG, dat oranje blikje op de foto, smeer je dat ook op je hout??

@Mark na het olieen kun je idd nog een laagje was aanbrengen, maar dat hoeft niet. Deense olie hard van zichzelf ook uit. En het hout wordt idd donkerder door het olieen. Dit effect is met de eerste laag uiteraard het grootst, daarna steeds minder. De nerf van het hout komt schitterend naar voren!

G.G.
29 augustus 2007, 15:05
Zeg, GG, dat oranje blikje op de foto, smeer je dat ook op je hout??

Nee, net gestopt met roken, dus mijn smaak komt langzaam een beetje terug en kreeg trek in sinas. Smaakt nu wel beter dan vroeger.

Ben gelijk ff naar de werkplaats gereden en 4 stukken elzen gevlakt. 2 stukken voor een tele (jaja, ga het toch maar proberen en 2 stukken voor een strat)

Hout is zo gezaagd, dat de knoesten buiten de body vallen

Het vlakken (lekker makkelijk als je het juiste materiaal tot je beschikking hebt): (kleine foto, had alleen mijn mobieltje bij me)

http://img393.imageshack.us/img393/2940/image00005pe7.jpg

Halsje voor de strat, met esdoorn toetsje (stewmac)

http://img521.imageshack.us/img521/4904/p1000643or7.jpg

Mooie vlam in het halshout

http://img393.imageshack.us/img393/2452/p1000645jx3.jpg

Nu ff onderdeeltjes verzamelen en tegen de tijd dat ik echt begin open ik wel weer ff een topic met lekker veel plaatjes.

Van Dattum
1 september 2007, 20:51
HIJ IS AF!!!!!

Dit is 'm geworden! Hij speelt als een zonnetje en klinkt idem! De actie kan lekker laag afgesteld worden zonder ratels.

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/DSC00830.jpg

hassent
1 september 2007, 21:19
Klasse man, dat ziet er gaaf uit dat purperhart. Rollertrees op de kop zie ik? heb ik ook gedaan op mijn tele. Trekt ze net ff wat strakker over de topkam.

Wat misschien ook apart was geweest, maar da's achteraf lullen, het F-hole gat van binnen zwart spuiten.

Maar ik vindt 'm echt super. Ooit ga ik ook een thinline maken... Als ik tenminste ergens tijd vandaan kan halen!

Van Dattum
1 september 2007, 21:38
Thnx Hassent!

Zijn idd rollertrees, ik vond ze wel goed passen bij dit ontwerpje. Ik ga de binnenkant onder het F-gat ook nog olieen, ik moet alleen nog ff een penseeltje halen.

hassent
1 september 2007, 21:41
Was het niet handiger geweest om dat eerst te doen dan :satisfie: . Of heb je daar bewust voor gekozen?

Van Dattum
1 september 2007, 21:44
Niet echt voor gekozen. Een beetje de vaste werkwijze met als laatste handeling het olieen. Is geen probleem, ik steek een penseeltje met olie door het gat en het is geregeld...

hassent
1 september 2007, 21:49
Ok, ik snap het, ik ken dat soort "foutjes".
Bij de hals van m'n FR-tele kwam ik 2 uur na het verlijmen van het fretboard erachter dat ik vergeten was het plakbandje van de trussrod af te halen.... Dan ben je met Titebond dus ongeveer 1 uur en 55minuten te laat :sneaky: . Het zit er nog...

Van Dattum
1 september 2007, 21:56
Lekker laten zitten dat plakbandje..... dat doe ik ook altijd!!

Van Dattum
2 september 2007, 11:29
Even een paar nieuwe foto's bij daglicht, dan komt de kleur beter tot zijn recht.

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/DSC00831.jpg

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/DSC00832.jpg

Nu alleen nog even een nieuw topkammetje scoren, deze kwam van een oud projectje en past net niet helemaal....

hassent
2 september 2007, 11:52
Da's wel erg eh, paars, dat puperhart :). Maar wel echt heel erg mooi. Ik zou er een graphtec kammetje op zetten. Gebruik ze zelf ook altijd en zijn 10x beter dan al die plastic spullen.

Van Dattum
2 september 2007, 12:18
Ik gebruik altijd GraphTec of Tusq (ligt eraan of ik zwart of wit wil), werkt idd veel beter.
Voor de geinteresseerden, wat kost dit nu precies aan materiaal en hardware??
Sipo mahonie body+hals 70,-
wenge toets 7,-
purperhart top 10,-
stemmechanieken Schaller M6 mini 49,-
topkam Graphtec 7,50
dots (incl side dots) 7,-
fretdraad 10,-
truss rod 10,-
halsschroeven+ringen 9,-
brug 21,-
ferrules 7,-
strap studs 4,50
jack plate 6,50
vol. pot, toon pot (push pull), condensator, schakelaar 22,-
knoppen 6,-
Pickup's Wilkinson WVC n+b 72,-
Snaren 6,-
Totaal zo'n 325,-

Loopt toch nog aardig op... dus voor de goedkoopte hoef je het niet te doen! Ach, het is een leuke hobby en de voldoening is onbetaalbaar.....

MarkF
2 september 2007, 13:21
Ziet er heel goed uit! Ik blijf het een vette houtsoort vinden dat purperhart.


Wat misschien ook apart was geweest, maar da's achteraf lullen, het F-hole gat van binnen zwart spuiten.
Persoonlijk zou ik het zo laten, dan steekt de F-gat lekker af tegen te top en komt de kleur van de achterkant terug in de voorkant...
Of ga je hem naturel olieen?

Verder, als hij klinkt zoals 'ie eruit ziet zal je er veel plezier van hebben. Is die platte kant bij je jack plate standaard voor een tele?

Veel plezier ermee...
Mark

Van Dattum
2 september 2007, 13:25
Ik smeer er gewoon wat olie op, dan heeft de achtergrond van het F-gat dezelfde tint als de buitenkant en ziet het er niet zo "onafgewerkt" uit.
Dat platte kantje is inderdaad typisch Tele!

MarkF
2 september 2007, 13:31
Ik smeer er gewoon wat olie op, dan heeft de achtergrond van het F-gat dezelfde tint als de buitenkant en ziet het er niet zo "onafgewerkt" uit. Precies wat ik bedoel...

Dat platte kantje is inderdaad typisch Tele!Goh, was me nog niet eerder opgevallen, dacht dat het een thinline iets zou zijn. Weer wat geleerd...

Van Dattum
18 mei 2008, 12:46
Even een bumpje voor dit oude topic, want de purpleheart Thinline heeft een nieuwe hals gekregen, gemaakt van..... purperhart!
Vooral vanwege het visuele aspect, maar ik was ook benieuwd wat het nou precies aan verschil in geluid zou geven.

Eerst wat foto's.

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/P5180244.jpg

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/P5180245.jpg

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/P5180246.jpg

Er zitten maar 2 dunne laagjes olie op, eigenlijk alleen om de nerf naar boven te brengen. Voor de rest is de hals helemaal 'rauw'. Het gevoel laat zich het beste omschrijven als smooooth.... Een beetje als een composiet.

En het geluid is zeker anders. Moderner, strakker, meer bite, erg lekker!

Wel uitkijken met frezen. Purperhart is een knetterharde, maar behoorlijk warrige en dradige houtsoort (net als bv. padoek en wenge). Normaal gesproken gebruik je de frees om stukjes hout 'weg te happen', maar met deze houtsoorten vliegen dan de splinters om je oren. Dus tegengesteld frezen (meer slijpen) met hele dunne laagjes.

barno
18 mei 2008, 14:34
waw dat ziet er mooi uit! Graag ook es totaalplaatje?

Van Dattum
18 mei 2008, 18:40
We deliver...


http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/P5180243-1.jpg

KoenB
18 mei 2008, 19:55
Wauw, die is me een partij mooi :eek:

MarkF
18 mei 2008, 20:19
Ziet er top uit man. Toch wel gaaf kleurtje dat purperhart. Is dat hout ook met mooie tekening te verkrijgen?

Groetjes, Mark

Van Dattum
20 mei 2008, 22:50
Nee, niet als je bv. quilted of flame bedoelt. Op het kwartierse vlak heeft het gewoon een rechte nerf, dosse gezaagd kan het nog wel eens een leuke warrige tekening hebben (net als dosse wenge), maar niet zoals esdoorn. De charme zit echt een beetje in de kleur.

snaarplukker
20 mei 2008, 23:11
Ik heb gedacht aan een bovenfreeshulpstuk voor mijn Dremel, maar in de Dremel passen natuurlijk geen 8 mm boortjes.....!
Wel 3 mm boortjes. Op deze manier voorboren en dan met de handboormachine 8 mm boren. De boor vindt zelf zijn weg in het voorgeboorde gat.

Cees

Mattia
21 mei 2008, 07:16
Nee, niet als je bv. quilted of flame bedoelt. Op het kwartierse vlak heeft het gewoon een rechte nerf, dosse gezaagd kan het nog wel eens een leuke warrige tekening hebben (net als dosse wenge), maar niet zoals esdoorn. De charme zit echt een beetje in de kleur.

Oh, jawel hoor. Heb in het verleden verschillende stukken purpleheart met flame gezien. Maargoed, flame is in bijna alle houtsoorten te vinden.

Van Dattum
21 mei 2008, 08:46
@ Snaarplukker: En dat is exact hoe ik het heb gedaan!


@ Mattia: Dat lijkt me wel fraai! Ik zal de volgende keer eens extra opletten! Waar ben je dat tegengekomen?

Mattia
21 mei 2008, 18:45
@ Snaarplukker: En dat is exact hoe ik het heb gedaan!


@ Mattia: Dat lijkt me wel fraai! Ik zal de volgende keer eens extra opletten! Waar ben je dat tegengekomen?

Wel eens stukjes gezien bij de Amsterdamsche Fijnhouthandel, en Bob C in de VS heeft 't ook gehad (veel mooiere, moet ik toegeven, qua figuur, maar niet diep paars. Kan aan de foto's liggen), misschien heeft hij nog wel setjes:

http://www.rctonewoods.rcefaluguitars.com/images/Electric/ph_elec_002_001.jpg