PDA

View Full Version : Pickup voor akoestische



sash
16 augustus 2007, 20:13
Na uitgebreid testen van diverse akoestische gitaren van om en nabij de 1000 Euro heb ik uiteindelijk een Guild GAD-50 gekocht. Handcrafted in China, maar wat een toon en kwaliteit. Vele malen beter dan iedere vergelijkbare Martin, Taylor en wat al niet meer uit dezelfde prijsklasse.

Wat ik wel verrassend vond was dat de twee GAD-50's die in de winkel hingen flinke verschillen in toon vertoonden. De ene had wat meer twang en minder laag en de ander een dikke bas en een wat afgeronder hoog. De mensen van de oude garde op dit forum weten vast wel voor welke ik gekozen heb ;)

Dat daargelaten zal ik nu maar terugkomen op het onderwerp :) Heb gekozen voor een model zonder element zodat ik zeker wist dat al m'n centen naar de kwaliteit van de gitaar gingen en zelf het element erbij kan kiezen.
Heb me er al een klein beetje op georienteerd, maar heb tot een jaar geleden eigenlijk alleen maar sporadisch akoestisch gespeeld. De akoestische die ik hiervoor bespeelde had een ingebouwde Fishman, dus heb nooit veel aandacht besteed aan akoestische pickups.

Waar ik naar op zoek ben is een pickup (duh) die de sound zo natuurlijk mogelijk weergeeft, maar ook bijvoorbeeld tikken op de body versterkt. Het liefst wil ik ook niet gaan frezen of zagen in het apparaat.

Suggesties en overige info zijn dus zeer gewenst :)

Boom-chick-Franky
22 augustus 2007, 17:07
Hallo Sash

Ik heb in m`n Martin een fishman Elips-blend systeem zitten.Hiervoor hoeft er
eigenlijk helemaal niets aan de gitaar veranderd te worden.Alleen een gaatje onder het kambeentje voor de doorlaat van de piezo-kabel.Het element zit mbv.klitteband rond het klankgat en ook de batterij is inwendig bevestigd mbv.klitteband.Volumeregeling en regeling van microfoon-piezo zitten in het klankgat.


Als ik dus zo willen heb ik er zo alles uit, zonder gaten of sporen achter te laten.Het enige nadeel wat ik zie is dat je eigenlijk het klankgat niet kunt opvullen(ivm feedback), omdat je dan je bedieningsknopjes kwijtbent!
Maar voor de rest ben ik zeer tevreden!

http://i71.photobucket.com/albums/i132/Boom-chick-Franky/P1040910.jpg
Ik geloof dat je zo`n element ook best los kunt aanschaffen.

Frank
__________________
Niet zeiken ! Spelen !!!

--------------------------------------------------------------------------------
Laatst aangepast door Boom-chick-Franky : 25-06-2007 om 20:22.

Laser
23 augustus 2007, 13:59
Ben nu aan het experimenteren met LR Baggs M1
(http://www.lrbaggs.com/html/products/pickups_m1.shtml)
op verschillende gitaren.
Tikken en tappen levert - naargelang techniek en plaats op de body - een heel ander, dynamisch, gevarieerd geluid op. Ik ga er dus van uit dat body - trillingen heel goed overkomen.
Verder: goede weergave van de snaren, instelling van de poles mogelijk voor hoog/laagbalans. Moet het wel door een externe preamp sturen (heb passief model).
Wordt geleverd met alles wat nodig is voor installatie zonder boren. Durf je dat niet zelf (begrijpelijk met een goede en dure gitaar), vraag het dan even aan een vakman; is snel geklaard.
Nadeel is hier ook weer dat een feedbackbuster niet in het klankgat kan omwille van het element.

Maar er zijn nog andere en goede systemen, de Fishman Elips is er inderdaad één van.

EDIT:
dit kan ook bvb
http://www.2dehands.be/fishman-pro-eq-platinum-26379973.html?afdeling=muziek&muz_instr=25&rubriek=muz_instr

supergeezer
31 augustus 2007, 21:37
hey franky,

zorgt die pickup er niet voor dat je feedback krijgt als je live speelt?

Harald
1 september 2007, 02:29
Thuis van een gig, net een mailtje binnen dat de AER AK15+ ingebouwd is in mijn 12 string bozo. Hopelijk kan ik hem morgen ophalen, ben benieuwd, zal dan even wat posten. Net als het Fishman systeem een piezo gecombineerd met microfoon. Afregelmogelijkheden op gitaar zelf zijn wel wat beperkter. Feedbackbusters passen bij de Bozo trouwens niet dus dat is gelijk niet zo'n nadeel.

Boom-chick-Franky
1 september 2007, 10:07
hey franky,

zorgt die pickup er niet voor dat je feedback krijgt als je live speelt?

Geen idee, ik ben alleen maar een huis tuin en keuken gitarist. ;)

Maar ik denk, zeker door de `grote`resonantie van de gitaar,(als je gewoon al praat in de buurt van de gitaar trilt alles al.Ik heb ooit een taylor 712CE gehad die dit absoluut niet deed, en dit vondt je dan ook weer terug in de akoestische klank) dat het inderdaad nog al eens snel kan gaan rondzingen.(er zit wel een knopje op om de fase om te zetten,dus wellicht onderdrukt deze dan enige problemen)

Maar op zich komt er een mooi geluid uit!

Frank

Harald
1 september 2007, 11:01
Piezo zal niet zo snel feedback ellende opleveren (tenzij je tegen een paar marshall stacks op 11 op moet boxen) De microfoon is zonder feedbackbuster wel oppassen.

Harald
1 september 2007, 16:08
Heel korte indruk gehad nu, klinkt behoorlijk goed, en stukken beter dan de Bband die eerst in de gitaar zat. Microfoon lijkt vrij zacht door te komen, maar is er wel. Output is zo te horen erg hoog, mogelijk nog hoger dan van mijn Maton. De gitaar gaat wel mee naar de akoestische meeting, dan is hij daar te horen.