PDA

View Full Version : Probleem met CPX 900 (Yamaha)



FerdiV
16 augustus 2007, 20:07
Als ik de tuner van deze semi-akoestische gitaar aanzet gaat hij automatisch uit na ongeveer een minuut. Tijdens het stemmen maakt het me niet zo veel uit, maar als ik hem op me computer aansluit gaat hij ook na een minuut uit, en dus kan ik maar een minuut opnemen. WTF?

Moet ik er nog een versterker tussen douwen ofzo dat hij dan pas merkt dat hij is aangesloten?

In de handleiding staat dat hij zelf merkt als er een kabel in zit. Maar dat lijkt hij dus niet te voelen, is hij kapot of doe ik iets verkeerd?

UPDATE: In de handleiding vind ik 2 interessante dingen:

- "The tuner will automatically switch OFF approximately one minute after the TUNER switch is pressed (energy saving function). To continue tuning, press the TUNER switch again."
- "The build-in preamplifier is automatically turned on when plug is inserted into the output jack. When not using the instrument, or when playing without amplification, be sure to remove the plug from the output jack so that the preamplifier power is turned off.
Also, even when the power is switched off, the system consumes a small amount of power for the tuner standby mode. If the instrument is not going to be used for an extended period of time, we recommend that the battery be removed in order to avoid power consumption or leakage.

Vreemd hoor.

Makor1966
17 augustus 2007, 00:28
Draai je wel het volume open als je 'm hebt aangesloten op je PC?

Laser
17 augustus 2007, 13:46
Ferdi,
voor alle duidelijkheid: valt je signaal naar computer uit als de gitaar aangesloten is, of valt de tuner in je gitaar na één minuut uit?
Heb je dat gecheckt op een versterker? Inpluggen, tuner even gebruiken, en dan blijven spelen. Valt je signaal ook weg na een minuut?

Dat de tuner uitvalt is logisch gezien de energie-spaarfunctie.
Indien dan ook en tegelijk het signaal uitvalt naar de uit-jack dan is er wat mis met de aansluitingen in de preamp/tuner, moet je laten nakijken.

Denk ik toch..... zomaar....

FerdiV
20 augustus 2007, 13:36
Ok heb wat getest en mijn gitaar blijkt in ieder geval niet kapot te zijn, gelukkig :)

Als ik hem aansluit op me gewone versterker dan doet hij het gewoon, maar als ik hem op me Mac aansluit niet.

Ik denk dat ik iets verkeerd met de kabels doe.

De 2 situaties:

Gitaar >>> Effectenpedaal >>> Versterker = Werkend
Gitaar >>> Effectenpedaal >>> Mac = Niet werkend
(de 2e situatie werkt alleen als ik de preamp zelf aanzet, maarja die valt na 1 minuut uit omdat hij denkt dat ik alleen maar wil stemmen)

Maar in de tweede situatie gebruik ik van Effectenpedaal naar Mac zo'n gewone audio kabel, die van de gitaar naar het effectenpedaal is een stuk dikker. Nu zit er dus een soort converter in het effectenpedaal zodat er ook een normale audio kabel in kan en die gaat dan naar me Mac. Maar me Mac schijnt niets te horen. Wat doe ik fout?

FerdiV
22 augustus 2007, 12:39
Is er nog iemand die me kan helpen?

Laser
23 augustus 2007, 14:08
Sorry Ferdi,
een tijdje niet opgevolgd.
Je pedaal en gitaar zijn in orde, dus dat zit snor. Gelukkig inderdaad.
Ik concludeer dan dat je signaal vanuit de effectenpedaal naar de Mac niet loopt zoals je zou willen.
Er kan iets mis zijn met elk van de schakels:
- contact in pedaal naar audiokabel die dan naar Mac loopt: zijn contact én kabel nog volledig in orde?(is dat een mini-jack?)
- contact in Mac waar audio in gaat ( een wit/rood combo?) : al met een andere input geprobeerd als minidisc oid om dat te testen?

Het signaal uit de pedaal is een mono, maar je brengt de kabel in de Mac als stereo in. Kan daar wat aan liggen?
De minijack die vanuit pedaal naar Mac vertrekt is voor stereo bedoeld, maar de uitgang van pedaal is mono - kan contactverlies opleveren.


Hier ben ik geen kei in, ik probeer maar mogelijke onderbrekingen in het signaal te vinden.
Ik zou met die verbinding wat gaan zoeken of de in- en uitgangen wel op de juiste jacks aansluiten.

Hou me op de hoogte?

Spitfire
23 augustus 2007, 14:42
Edit: laat maar, had je post niet goed gelezen :)

FerdiV
23 augustus 2007, 15:27
Sorry Ferdi,
een tijdje niet opgevolgd.
Je pedaal en gitaar zijn in orde, dus dat zit snor. Gelukkig inderdaad.
Ik concludeer dan dat je signaal vanuit de effectenpedaal naar de Mac niet loopt zoals je zou willen.
Er kan iets mis zijn met elk van de schakels:
- contact in pedaal naar audiokabel die dan naar Mac loopt: zijn contact én kabel nog volledig in orde?(is dat een mini-jack?)
- contact in Mac waar audio in gaat ( een wit/rood combo?) : al met een andere input geprobeerd als minidisc oid om dat te testen?

Het signaal uit de pedaal is een mono, maar je brengt de kabel in de Mac als stereo in. Kan daar wat aan liggen?
De minijack die vanuit pedaal naar Mac vertrekt is voor stereo bedoeld, maar de uitgang van pedaal is mono - kan contactverlies opleveren.


Hier ben ik geen kei in, ik probeer maar mogelijke onderbrekingen in het signaal te vinden.
Ik zou met die verbinding wat gaan zoeken of de in- en uitgangen wel op de juiste jacks aansluiten.

Hou me op de hoogte?

OK thnx man :) Heb een beetje zitten puzzelen.

Met het pedaal en de gitaar is niks mis, op het pedaal is te zien dat hij de gitaar ontvangt. Alleen me Mac lijkt niets te ontvangen van me pedaal dus.

Nadat ik de kabel van het pedaal naar de Mac in een ander output van het pedaal deed leek alles gewoon te werken. Eerst zat hij in "Line/Phones" die ik gebruikte om het geluid naar mijn versterker toe te laten gaan. Nu zit ie in "Guitar Amp" en dan in het Mono gat.

Nu lijkt het me wel handig om een kabel te hebben die stereo kan maar dat even ter zijde.

Het gaat trouwens om dit pedaal: http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/BOSS+ME+50.JPG
En zo'n kabel: http://www.drecom.de/images/product_images/popup_images/7940_0.jpg
Er zit dan bij mij pedaal nog een converter tussen de kabel en het pedaal zodat het weer zo'n dikke male wordt. Zeg maar dit ding: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/48/Mini_jack_to_jack_converter.jpg/260px-Mini_jack_to_jack_converter.jpg

Nu even het vreemde:
Als ik mijn akoestische gitaar rechtstreeks op mijn Mac aansluit ontvangt me Mac niets terwijl als ik hetzelfde doe met mijn electrische gitaar de Mac wel wat ontvangt.

FerdiV
30 augustus 2007, 13:08
Weet iemand dan hoe ik van die 2 grote outputs naar 1 input jack kan gaan?

Janne
30 augustus 2007, 14:04
Bij veel muziekwinkels/elektronica zaken hebben ze dat wel denk ik. Een kabel met twee mono jacks aan 1 kant (die dus in je pedaal gaan bij guitar amp) en aan de andere kant één stereo jack (zo'n kleintje) voor in je mac.

Jedeel
30 augustus 2007, 19:44
Bij veel muziekwinkels/elektronica zaken hebben ze dat wel denk ik. Een kabel met twee mono jacks aan 1 kant (die dus in je pedaal gaan bij guitar amp) en aan de andere kant één stereo jack (zo'n kleintje) voor in je mac.
Het "Onderdelenhuis" (in Apeldoorn) heeft tal van die mogelijke verlooppluggen.
Hopelijk heb je een onderdelenhuis bij jou in de buurt, Ferdi?