PDA

View Full Version : fretstress



niekb
16 augustus 2007, 14:58
Hallo allemaal,

Ik ben met een fretjob bezig maar t zit allemaal bigtime tegen. Ik heb een hals gemaakt met binding maar de fretsleuven zijn deels volgelopen met secondlijm...:dontgeti:

Erg stom maar ik heb geen idee hoe ik die sleuven nu weer goed krijg. Zagen gaat niet ivm de binding. Ik ben al met een mesje aan de slag geweest en heel voorzichtig met een beiteltje maar dat doet t m ook niet.

Het fretboard heeft een mooie blokinleg (is hergebruik) maar zit er aan te denken om m weer los te stomen en een compleet nieuw fretboard te maken.

Ik wil m over 3 weken speelbaar hebben (ivm een optreden waar ie de vuurdoop moet gaan krijgen)

Heeft iemand een idee? Ik word hier niet echt vrolijk van.. :confused:

Mattia
16 augustus 2007, 15:04
Heb ik ook wel eens (vaker) gehad, zelfs met medium-dikte secondenlijm. Voor de toekomst (hebt er nu niks aan, maar toch): minder lijm, liefst dikke/gel secondenlijm, als het hout is titebond oid, en/of stukjes plastic (van een beker yoghurt of iets dergelijks, van die bakken van de zuivelhoeve en zo, meestal ongeveer goed qua dikte voor een fretsleuf). Secondenlijm plakt meestal erg slecht tegen gepolijst plastic achtig spul, ongeveer helemaal niet tegen inpakplakband, maar enfin, je probleem nu.

Enige oplossing die ik had gevonden (had dus dit probleem bij die rooie gitaar, met van die grote, ingewikkelde inleg, waarbij secondenlijm OVERAL in was gekomen, en een nieuwe toets, daar ging ik niet aan beginnen) was StewMac's refret zaagje. Deze dus:

http://www.stewmac.com/shop/Fretting_supplies/Saws_and_slots/Refret_Saw.html

Gewoon de standard maat (niet dun of dik), en ik heb (uiteraard) ook de fret slot cleaning tool. Heel handig, maar werkt het beste om stukjes uit de hoekjes te tillen, nadat je 'm mooi scherp hebt geslepen. De zaag doet het verder ook aardig. Niet geweldig, maarja, dat ligt meer aan het feit dat dit gewoon gepriegel is.

(je mag wat mij betreft ook even langskomen en er gebruik van maken, hoor, maargoed, of dat handig is, ook planning-technisch, dat weet ik niet...)

niekb
16 augustus 2007, 15:17
He thnx voor de snelle reactie.

Die zaag is idd een optie, ga es ff kijken en denken. Dat moet ook zelf te maken zijn.

Dat fretboard heeft me al genoeg kopzorgen gekost. Uiteindelijk had ik beter in eerste instantie de frets kunnen laten zitten maarja. Ze waren nog redelijk ok.
Wellicht ga ik alsnog voor een nieuw fretboard. Heb nog een mooi wenge fretboard maar dan zal ie zonder blokinleg worden. De gitaar is verder compleet van mahonie. Wenge zal hier denk ik wel qua toon goed aan doen (nu een rosewood toets)

Er komen EMG's in dus ik dacht dan maakt het wat minder uit..

Haha ik ga nog es rustig nadenken wat ik ga doen. Ben niet echt in de stemming voor priegel werk op dit moment. De slots moeten ook niet teveel beschadigd worden eh.

no 1 hops
16 augustus 2007, 15:22
bij de modelbouw winkels heb je ook vaak van die kleine zaagjes.
lijken wel wat op die japanse zagen mar dan kleiner
heb geen idee of je die door midden kan slijpen met de dremel en dan gebruiken zoals die stewmac

niekb
16 augustus 2007, 15:22
(je mag wat mij betreft ook even langskomen en er gebruik van maken, hoor, maargoed, of dat handig is, ook planning-technisch, dat weet ik niet...)

Hier had ik overheen gelezen.. bedankt voor het aanbod maar dat is idd niet al te handig qua tijd ook enzo. Woon in Zwolle en heb geen auto.

Ik ga vanavond nog ff in conclaaf ook met een bouwer hierzo. Wellicht heeft hij nog handige tips. Als dat zo is zal ik ze hier ook ff posten.

Groeten

G.G.
16 augustus 2007, 15:23
Juniorzaagblad is ook de juiste dikte. Einde afknippen (waar die twee puntje voor de beugel aan zitten) en dan de kant waar de tandjes niet zitten schuin afvijlen (ziet er dan uit als een Tanto mes met de snijkant aan de verkeerde kant.)

Zo kan je mooi in alle hoekjes komen van de fretsleufjes.

niekb
16 augustus 2007, 15:33
no 1 hops
bij de modelbouw winkels heb je ook vaak van die kleine zaagjes.
lijken wel wat op die japanse zagen mar dan kleiner
heb geen idee of je die door midden kan slijpen met de dremel en dan gebruiken zoals die stewmac

Dat is idd ook nog een optie! Ik ken die zaagjes, m'n pa bouwt modelvliegtuigen. Ik ga vanavond ook ff langs de modelbouwwinkel hiero. Die zijn ook mooi smal. Zowieso handig om te hebben denk ik. Thnx

rinaldo
16 augustus 2007, 15:57
ik had dit probleem dus ook met m,n lacewood tele, en ik heb toen van een junior zaagblad een stukje afgeknipt van ong een centimeter lang, en dat heb ik in een zelfgemaakt esdoorn handvat gelijmd, zodat je een zaagje hebt van een centimeter lang waarmee je tussen de bindings kunt zagen.

werkte wel redelijk goed, maar je moet wel voorzichtig zijn dat je niet uitschiet en de binding los beukt.

en ik heb van een zaagblad een soort haakje gemaakt waarmee ik makkelijk in de hoekjes de rommel er uit kan pulken.

maar mischien kan je nog beter de binding er weer afhalen, even je fret zaag weer door de gleuf halen, en dan weer opnieuw een binding er op, maar dan met aceton, schijnt heel goed te werken.

de aceton maakt als het ware de binding zacht, zodat je het er rustig op kunt plakken, ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb wel eens iemand hier op dit forum er over gehoord, het schijnt goed te werken en je hebt niet dat alles volloopt met die vervelende sec lijm.

niekb
16 augustus 2007, 16:17
T trucje met aceton ben ik een beetje huiverig voor. Naar mijn weten duurt het even voordat het de binding oplost..

Wellicht ga ik hier eens mee experimenteren op een stukje hout. Als het werkt scheelt het idd een hoop gedoe met die lijm. Nu mkaar ff niet.

Ik ga eerst es even met zaagjes aan de slag.
Op zich is het best wel een idee om de binding eraf te halen haha hoef natuurlijk niet meteen een heel nieuw fretboard op.

no 1 hops
16 augustus 2007, 19:25
T trucje met aceton ben ik een beetje huiverig voor. Naar mijn weten duurt het even voordat het de binding oplost..

Wellicht ga ik hier eens mee experimenteren op een stukje hout. Als het werkt scheelt het idd een hoop gedoe met die lijm. Nu mkaar ff niet.

Ik ga eerst es even met zaagjes aan de slag.
Op zich is het best wel een idee om de binding eraf te halen haha hoef natuurlijk niet meteen een heel nieuw fretboard op.daarbij dat je nog op moet passen wat de neck doet na het stomen.
hout en vocht, je neck met een twist en uit de bocht!
en je hebt tijd gebrek

niekb
16 augustus 2007, 21:25
en je hebt tijd gebrek

Dat is zeker! Maar hij zal hoe dan ook speelbaar zijn.
Ik heb bij de modelbouwwinkel een zaagje gekocht. Morgen maar eens even kijken hoe dat werkt. Ik ga ervan uit dat het gaat lukken allemaal.

M'n dag is weer goed! :sssh: heb een gratis EMG 81, dat maakt een setje emg 81/85 voor 80 eurie :rockon:

niekb
18 augustus 2007, 13:17
even een update:

Ik heb dus een zaagje gekocht bij de modelbouwshop. Soort van kapzaag maar dan kleiner. In eerste instantie wilde ik er een stukje uit slijpen om zo de slots lijm vrij te maken. Dit heb ik nog niet gedaan. Eerst maar proberen hoe het gaat. Omdat het handvat en het zaagblad appart gekocht moeten worden heb ik er dus ook een mesje bij (die zit bij t handvat)

Hiermee kan je mooi in de hoekjes schrapen. Met het puntje van de zaag kan je de rest verwijderen. Werkt goed moet ik zeggen. Al met al kost zo'n zaagje 11 euro dus een stuk goedkoper dan een speciale tool bestellen in the US of A.