PDA

View Full Version : advies speakerkabel



glasbier
16 augustus 2007, 11:43
Ik heb een speakerkabel nodig voor mijn 50 Watt buizentop en mijn speakerkast Marshall 1936 2x12.
Er zijn verschillende waarden betreft deze speakerkabels.
Welke heb ik nodig?

Kim Wilson
16 augustus 2007, 11:48
Huh? Verschillende waarden voor speakerkabel? Welnee!

Weet je wat je doet? Je gaat naar de bouwmarkt of auto-hifizaak voor een stukje 2x2,5qmm (of 2x4qmm) kabel, naar de muzieksjop of elektronicawinkel voor twee Neutrik pluggen (als het kan 1 haakse die je cab ingaat, dat voorkomt schade aan je input. Als je input diep ligt, kan dit niet, let dus op), en je soldeert het zootje aan elkaar. En voilá, een goeie superdegelijke kabel is geboren. :)

Franc
16 augustus 2007, 12:01
Precies. Ik haal altijd bij de Gamma dat doorzichtige speakerdraad. Lekker dik, 1 zilver- en 1 koperkleurige ader. Perfect spul.

glasbier
16 augustus 2007, 13:09
Huh? Verschillende waarden voor speakerkabel? Welnee!

Weet je wat je doet? Je gaat naar de bouwmarkt of auto-hifizaak voor een stukje 2x2,5qmm (of 2x4qmm) kabel, naar de muzieksjop of elektronicawinkel voor twee Neutrik pluggen (als het kan 1 haakse die je cab ingaat, dat voorkomt schade aan je input. Als je input diep ligt, kan dit niet, let dus op), en je soldeert het zootje aan elkaar. En voilá, een goeie superdegelijke kabel is geboren. :)

Waar staat die qmm voor?

Kim Wilson
16 augustus 2007, 13:14
qmm staat voor vierkante millimeter, of mm². Het is de oppervlakte van de koperkern. Gewoon schemerlampsnoer is 0,75 mm², een goeie voedingskabel van je dikke versterker in de auto is minimaal 10 mm². Een beetje speakerkabel is dus minimaal 2,5 mm². Ik heb in de auto aan mijn subwoofer wel 2x6mm² gehad, dat was redelijk overkill. :D

glasbier
16 augustus 2007, 13:37
Okay,is duidelijk!
Zal zo ff een snoer gaan halen.
Erg bedankt!

Paul Heetebrij
16 augustus 2007, 14:26
qmm staat voor vierkante millimeter, of mm². Het is de oppervlakte van de koperkern. Gewoon schemerlampsnoer is 0,75 mm², een goeie voedingskabel van je dikke versterker in de auto is minimaal 10 mm². Een beetje speakerkabel is dus minimaal 2,5 mm².

Dit is even theoretisch en voor mij wat te lang geleden om uit te rekenen of het ook praktisch effect heeft, maar er is zoiets als Skin-effect.

Naar mate de frequentie van een wisselspanning toe neemt, verplaatst de geleiding zich meer een meer naar de buitenkant van een draad. Daarom is de ene 2,5 mm² de andere niet. Hoe meer de beschikbare oppervlakte over verschillende aderen (kleine draadjes) verdeeld is, hoe beter het geheel geleidt in de hogere freqenties.

Voor de Wis-/Natuurkundeliefhebbers: Via de Maxwell-vergelijkingen is dit na te rekenen.

Een eenvoudig 230V tweelingsnoertje is daarom niet persé een goed alternatief voor een speakerkabel.

Kim Wilson
16 augustus 2007, 14:31
Nee, een schemerlampesnoer zal niet voldoen. Maar de 2x2,5mm² van de bouwmarkt (doorzichtig of rood-zwart, wat jij wil) voldoet perfect als speakerkabel naar je cab. Door meerderen hier op het forum gebruikt en als zeer goed aangemerkt. En het is bijna de goedkoopste oplossing. :)

bass blom
16 augustus 2007, 14:37
Okay,is duidelijk!
Zal zo ff een snoer gaan halen.
Erg bedankt!

check dan ook even wat er van de trafo naar de outputs gaat.
als dat dun spul is heeft een dikke kabel daarachter niet zoveel zin.
en dus in je cab moet ook fatsoenlijk spul zitten..

Kim Wilson
16 augustus 2007, 14:42
check dan ook even wat er van de trafo naar de outputs gaat.
als dat dun spul is heeft een dikke kabel daarachter niet zoveel zin.
en dus in je cab moet ook fatsoenlijk spul zitten..
Over een korte afstand is een dunnere kabel minder erg dan over een grotere lengte. 20 cm dunne kabel en 1,80 m dikke kabel staat qua weerstand (en dus geluidsvermindering) niet gelijk aan 2 meter van die dunne kabel.

glasbier
16 augustus 2007, 17:28
Ik heb net een kabel van 2x2,5 mm inelkaar geplakt met een lengte van 1 meter.
Ik neem aan dat dat okay is?

bass blom
16 augustus 2007, 18:23
met 10 seconde lijm? :D

ja dat zit dan vast wel goed.

glasbier
16 augustus 2007, 18:30
nee,met pritt!

bass blom
16 augustus 2007, 18:33
oei das niet okee :D

glasbier
16 augustus 2007, 18:38
spuug dan?