PDA

View Full Version : Gretsch



Eko
15 augustus 2007, 23:58
Ik maak niet vaak een eigen bericht. Eigenlijk pas de tweede in al die jaren. Maar deze keer heeft het een reden. Deze week heb ik mijn grote wens vervuld. Ik heb mijn Gretsch gekocht. Uit meerdere gezocht en ik heb er stad en land ( letterlijk tot ver in Duitsland ) voor af gereden.
Voor deze aanschaf had ik eigenlijk geen vast budget. Ik wilde de G6120 SSLO of tewel de duurste Setzer. Na diverse instrumenten naast elkaar gespeeld te hebben ( over mijn eigen amp en delay) toch de deur uit gegaan met een gebruikte zeldzame uitvoering uit 2003. Een G6120 SSU. Deze heeft een stel elementen als de TV-Jones , alleen gebouwd door Fender ( met de naam Gretsch). Het zijn de Alnico Filtertrons. Uiteraard met goede Bracing en alle toebehoren zoals de dobbelstenen enz...
Mensch wat een geluid, de Marble op meer dan half open ( kleine oversturing op de eindbuizen ) en een Gretsch die klinkt en klinkt...... De repetitie kon niet lang genoeg duren vandaag.
Voor foto`s...helaas kijk maar op de Gretsch site. Hij heeft tigerstripe in orange uiteraard.
Ik denk dat er nu een Marble bij gaat komen met 4 x 10.......

schizo910
16 augustus 2007, 00:14
Gefeliciteerd! En welkom bij de club :D

silenus
16 augustus 2007, 08:58
Klinkt zeer mooi Eko...wil er wel enige foto's van zien...

Nellyrocks
16 augustus 2007, 09:13
gaaf. gefeliciteerd.

Op de Gretschsite zitten we van die dobbelsteentjes op. Heb je die ook?

Eko
16 augustus 2007, 10:41
Yep, alle Brian Setzers signatures worden geleverd met de dobbelstenen , maar de normale pointerknoppen zitten er bij.
Dit is trouwens de eerste axe met een ebben toets. Speelt toch anders dan een rosewood . Het voelt harder en gladder aan.

q-elvis-p
16 augustus 2007, 10:44
gefeliciteerd!!!! ben blij voor je maar ook meteen jaloers!!!

Luke-wannabe
16 augustus 2007, 12:48
Gretsches zijn sexy! Gefeliciteerd!

ACSlater
16 augustus 2007, 15:10
Gefeliciteerd met je nieuwe Gretsch! Op je verhaal afgaand, heb je het zelfde model als ik heb. Zeldzaam zijn ze niet hoor! Gewoon een fabrieksmodel alleen eentje die niet zoveel verkocht wordt door z'n hoge prijs en daardoor redelijk exclusief. Zo een dus:

http://www.perfect-crime.nl/ssu3.jpg

Eko
16 augustus 2007, 17:12
Ze zijn ook niet super zeldzaam. Het model elementen is slechts kort geleverd. Het zijn eigenlijk de TV-Jones maar dan van Fender/Gretsch. Anders zitten er de normale Filtertrons in ( ook niet slecht!). de G6120 SSU wordt inderdaad nog steeds gewoon geleverd. Die van jouw is inderdaad 100% hetzelfde qua kleur e.d.

ACSlater
16 augustus 2007, 17:22
Ze zijn ook niet super zeldzaam. Het model elementen is slechts kort geleverd. Het zijn eigenlijk de TV-Jones maar dan van Fender/Gretsch. Anders zitten er de normale Filtertrons in ( ook niet slecht!). de G6120 SSU wordt inderdaad nog steeds gewoon geleverd. Die van jouw is inderdaad 100% hetzelfde qua kleur e.d.

Dat van die elementen snap ik niet helemaal. In die van mij zitten de TV Jones Classic's maar de mijne is dan ook van 2004.

guitartub
16 augustus 2007, 17:40
Ik blijf ze fantastisch vinden, die gretsches GEFELICITEERD!

Eko
17 augustus 2007, 00:11
De TV-Jones zijn ook eigenlijk de elementen die iedereen er in wil hebben omdat die gewoon de mooiste klank opleveren. Fender heeft even gedacht ( doen ze wel vaker) de elementen zelf wel te kunnen namaken. Een verschil was dat ze het merk TV-Jones niet droegen, wat voor een hoop mensen een reden was om ze niet te willen. Ook Setzer zelf schijnt er nogal wat van gezegd te hebben. Hij wilde de signatures zo veel mogelijk op zijn eigen gitaren hebben lijken. Omdat hij alleen met TV-Jones speelt en samen werkt is dat weer hersteld.
De elementen zijn gewoon zeer goed. Voor de rest niets, ik ben alleen gek op dit soort onzin dingen.

Nielsje
17 augustus 2007, 00:35
Het blijven echt mooie gitaren. Alleen kan ik ze niet veroorloven. Dat oranje vind ik een hele mooie finish, alleen zijn de dobbelstenen voor mij niets..

veel plezier ermee, moet niet zo'n probleem zijn denk ik :)

schizo910
17 augustus 2007, 09:37
Dobbelstenen haal je er ook gewoon af, de gewone knoppen zitten erbij. En je slagplaat sloop je er uiteraard ook vanaf :D

http://img403.imageshack.us/img403/2600/skiets6120sv1.jpg (http://imageshack.us)

Het enige dat ik nog eens wil doen is de bigsby vervangen voor een goudkleurige, dat past mooier bij de rest van de hardware...

Nielsje
17 augustus 2007, 09:49
Moet je er ook meteen gouden tuners opzetten. Maar oe wat een mooie gitaren :).

schizo910
17 augustus 2007, 10:02
Moet je er ook meteen gouden tuners opzetten. Maar oe wat een mooie gitaren :).

Ja, tuners volgen daarna.

@ACSlater, zie ik nu goed dat jou hardware zilver is?

Eko
17 augustus 2007, 10:15
Er zijn uitvoeringen met TV-Jones waar elementen op zit in zilver. De vorige eigenaar heeft bij de mijne de goudkleur iets gepoetst waardoor het een versleten indruk maakt. Het zilver komt er door heen. Dat heeft hij ook gedaan met de knoppen. Ik heb alleen de dobbelstenen er weer opgezet.

schizo910
17 augustus 2007, 10:17
Er zijn uitvoeringen met TV-Jones waar elementen op zit in zilver. De vorige eigenaar heeft bij de mijne de goudkleur iets gepoetst waardoor het een versleten indruk maakt. Het zilver komt er door heen. Dat heeft hij ook gedaan met de knoppen. Ik heb alleen de dobbelstenen er weer opgezet.

De knoppen en toggle switches lijken op die foto ook wel zilverkleurig...

ACSlater
17 augustus 2007, 16:22
Ja het huidige model (die ik heb) heeft op de pickuprings en slagplaat na alles zilver en een iets traditionelere bodyshape:

http://i91.photobucket.com/albums/k298/ACSlaterRocks/GretschSSU.jpg

schizo910
18 augustus 2007, 00:54
Ja het huidige model (die ik heb) heeft op de pickuprings en slagplaat na alles zilver en een iets traditionelere bodyshape

Is het dan eigenlijk niet vreemd dat ze dat verkopen als een Setzer signature? Terwijl de gitaar dus feitelijk is verandert? Niet dat het de gitaar er overigens minder goed of mooi van maakt... Mij zal het verder aan mijn reet roesten een mooie plank is een mooie plank, maar ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Eko
18 augustus 2007, 10:05
Er zijn meerdere uitvoeringen van de Brian Setzer Gretsches. De versies met de nitrolakken hebben de originele bracing,afmeting,halsvorm en electronica zoals zijn geliefde `59 G6120.
Omdat niet iedereen het geld heeft voor zo`n exacte kopie zijn er versies op de markt met iets minder exacte specificaties. De lak in poly i.p.v. nitro scheelt al aardig. Ook goedkopere bedrading tikt al weer door naar beneden.
Het wordt ook nog om een andere reden gedaan. Soms wordt een halsprofiel iets aangepast om een model prettiger te maken voor een grote groep spelers. De originele Setzers hebben een V-shape, niet iedereen vindt dat lekker spelen.
Of iedereen beter op een volledige exacte kopie moet spelen? Er zijn er net een aantal gemaakt in relic uitvoering door de Customshop. Voor slechts 23000,- euries heb je dan exact, maar dan ook echt exact , een Setzer. (Ik ben er nog niet veel in het wild tegengekomen.) Commercieel gezien voldoen de kopien, zijn al jaren lang de reden waarom Gretsch nog bestaat.

schizo910
18 augustus 2007, 11:23
Er zijn meerdere uitvoeringen van de Brian Setzer Gretsches. De versies met de nitrolakken hebben de originele bracing,afmeting,halsvorm en electronica zoals zijn geliefde `59 G6120.
Omdat niet iedereen het geld heeft voor zo`n exacte kopie zijn er versies op de markt met iets minder exacte specificaties. De lak in poly i.p.v. nitro scheelt al aardig. Ook goedkopere bedrading tikt al weer door naar beneden.
Het wordt ook nog om een andere reden gedaan. Soms wordt een halsprofiel iets aangepast om een model prettiger te maken voor een grote groep spelers. De originele Setzers hebben een V-shape, niet iedereen vindt dat lekker spelen.
Of iedereen beter op een volledige exacte kopie moet spelen? Er zijn er net een aantal gemaakt in relic uitvoering door de Customshop. Voor slechts 23000,- euries heb je dan exact, maar dan ook echt exact , een Setzer. (Ik ben er nog niet veel in het wild tegengekomen.) Commercieel gezien voldoen de kopien, zijn al jaren lang de reden waarom Gretsch nog bestaat.

Nee, ik vind niet dat iedereen op een exacte kopie moet spelen, het is meer een algemene vraag: wanneer mag je iets nog een signature noemen?
Die customshop Gretsch lijkt trouwens ook niet eens op Setzer zijn gitaar. Ik had ooit een poster waar dat ding op stond maar die kan ik na mijn verhuizing nergens vinden. Maar de kleur wijkt af en de stickers die op die custom zitten lijken totaal niet op de pin-up stickers die op Setzer zijn oude beestje staan. Als je dan een gitaar verkoopt voor 23.000 pleuro, maak hem dan wel exact na! Toch?!

BLOK182
18 augustus 2007, 12:14
Mooi hoor, gefeliciteerd! En inderdaad welcome to the club 8)

ACSlater
18 augustus 2007, 16:54
Dit is de enige echte Stray Cat, ooit door Setzer gekocht voor $100,- :

http://www.briansetzer.com/images/large/0610112252guit01.004.jpg

Als je de SSLVO koopt dan kom je dichter in de buurt van het origineel dan met die veel te dure Tribute. Foto komt van www.briansetzer.com en daar staat nog veel meer info over zijn gitaren. De SSU is wel degelijk een echte Signature omdat de gitaar door Gretsch in samenwerking met Brian is gemaakt. De trestle-bracing en TV-Jones pickups zijn Brian's toevoegingen aan dit model.

ACSlater
18 augustus 2007, 16:57
Eko, ben echt wel benieuwd naar de looks van je gitaar. Kun je niet een fotootje posten?