PDA

View Full Version : Alcohol voor Schellac



Mattia
15 augustus 2007, 22:21
Rare vraag misschien, maar: bij wat voor winkel kan ik nou alcohol (gedenatureerd, puur, dus 96%) vinden om schellac op te lossen? Ken er eentje in Amsterdam, maar het zit niet echt op een plek waar ik nou vaak kom, de bouwmarkt heeft 't niet, de drogist wel, maar alleen in absurd kleine, absurd dure flesjes (ik wil een liter, geen 100ml).

Iemand?

Malle Eppie
15 augustus 2007, 22:27
Pffff, da's bijna pure alcohol. Volgens mij is daar niet zo 1, 2, 3 aan te komen. Prijs wordt zo duur vanwege de accijns. Van pure alcohol kan je natuurlijk ook drank maken (niet iedereen gelooft je op je blauwe ogen als je zegt dat je dat voor een gitaar nodig hebt).

Denk dat zulke hoeveelheden erg moeilijk gaan worden...

Mattia
15 augustus 2007, 22:32
nee nee, mag gedenatureerd zijn (dus: giftig, niet drinkbaar, geen accijns).

ernieman
15 augustus 2007, 22:41
Hé Doktor in spé, ga eens naar de apotheek?

Gedenatureerd met ofwel 5% ether (stinkt naar ziekenhuis, maar die lucht ken je waarschijnlijk al) of 5% methanol (is redelijk giftig, maar in zo'n kleine hoeveelheid gaat het nog wel denk ik. Enkel opname via de huid of dampen) ofwel methyl-ethyl-keton, maar das even giftig als methanol dacht ik, en dat hebben ze ook niet bij de apotheek.

Zoiets moet ongeveer een euro of 8 a 10 kosten voor een liter dacht ik.

Je kunt het natuurlijk ook altijd bij VEL of een of ander chemische groothandel proberen.

Dootch
16 augustus 2007, 00:16
Methyl ethyl keton is gore troep en zelfs terratogeen (= induceert wijzigingen aan ongeboren kinderen) en zal zeker niet (niet meer) toegevoegd worden.

Meestal is het gewoon een product dat slecht smaakt dat toegevoegd is (bytrex of zo) + kleurstof (dikwijls blauw)

Ethanol gedenatureerd mag echt niet meer dan 2 a 3 euro kosten.
wordt ook wel brand-alcohol genoemd of ik meen soms ook brandspiritus.

Kijk steeds bij de kleine lettertjes of het ethanol is. De resterende 4% is ALTIJD water omdat 100% ethanol in de atmosfeer niet kan bestaan. Meer dan 96 % is alleen voor laboratoria te vinden (chemisch gedroogd) en is waanzinnig duur.

Koop het inderdaad bij de apotheker. Vraag Gedenatureerde ethanol zonder kleurstof (leg uit waar het voor dient).

Met veel regaars
Dootch

Mattia
16 augustus 2007, 07:11
Kijk, daar had ik nou niet aan gedacht. Dom, he?

Nou, ik ga vanmiddag dan maar eens langs!

ernieman
16 augustus 2007, 08:22
Dat keton spul werd vroeger toch wel gebruikt als denaturator, ik weet nog van mijn opleiding dat ze dat altijd gebruikte.
2-3 euro per liter? Waar haal jij je alcohol dan?
Branspiritus? is dat ook ethanol?
wiki zegt: De samenstelling van brandspiritus is doorgaans: 85% ethanol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton en 1% pyridine (geurstof) plus blauwe kleurstof.

Dootch
16 augustus 2007, 09:34
Ernieman je hebt gelijk, als we met gedenatureerde alcohol 96% willen halen valt spiritus af.

Dootch
16 augustus 2007, 09:53
blijkbaar wordt Methyl ethyl keton (MEK) dus toch nog gebruikt bij politoer ethanol:

http://www.bevepe.be/nl/producten.dhtml?oper=product&product_id=73&categorie_id=17&productgroep_id=3

en de kostprijs is 10.95 Euri per 5 liter = 2.2 /liter (zie in hun prijslijst)

Ze spreken van 98 % EtOH en 2% MEK. Lijkt me sterk.

Roro92
16 augustus 2007, 10:08
Kan wel. Pure alcohol (ethanol (C2H5OH)) bestaat voor ongeveer 98% (dacht ik, kan ook ietsjes schelen) uit ethanol, en is gedenatureerd door een beetje methanol toe te voegen. Methanol is zeer giftig, en kan zeker niet gedronken worden. Die andere 2% bestaat dus uit Methanol en andere (gevaarlijke) stoffen.


sluitend te gebruiken in een goed geventileerde ruimte, bij voorkeur een zuurkast. Bij contact met de huid afspoelen met veel water. Bij inslikken of contact met de ogen onmiddellijk een arts waarschuwen.

Dus ook uitkijken als het op je hand komt ;).

EDIT: Murw, waarom is die E rood lol?! (edit door mod. Er stond Methanol)

Oh...Is per ongeluk gegaan dan, zal wel gekomen omdat ik met m'n gedachte zat met dat methanol daarna :) Bedankt. Wie het dan ook gedaan heeft.

ernieman
16 augustus 2007, 11:10
98, 96, 95 % het maakt allemaal niet zoveel uit, zegt meer wat over kwaliteit van destileren en de hoeveelheid vocht die al door de ethanol is opgenomen.
Als je een bus pure ethanol open laat staan gaat ie van 98% zo naar omlaag naar 96 of minder.

Mattia
16 augustus 2007, 13:26
96% is het equilibriumpunt van pure ethanol in normale omgevingslucht, dus gewoon 'puur'.

Verder, MEK is enorm carcinogeen en teratogeen, ja, maar het wordt inderdaad gewoon nog gebruikt. Geen idee of het als denaturant in alcohol wordt gebruikt, maar als catalysator voor verschillende polyester laksoorten zeker wel...

Mattia
18 augustus 2007, 17:32
...nou, voor wie 't wil weten: 4 apotheken langsgegaan, menige drogist, zelfs een winkel met allemaal airbrush/kuntsbenodigheden, en allemaal hadden ze wel gedenatureerd alcohol, maar allemaal tegen belachelijke prijzen (drogist: 1.95 voor 100ml, apotheek 2.25 voor hetzelfde, kunstverfwinkel zelfs 6.95 voor 100ml).

Dus ben ik maar even richting Kremer Pigmente gegaan, 3 liter besteld, 11 euro nogwat. Tja.

Javaca
19 augustus 2007, 18:32
In Utrecht kun je shellac en alcohol vinden bij drogisterij Wortman aan de Neude. Vorig jaar was ik er zo'n 13 euro kwijt voor een liter (inclusief de prijs van een hervulbare glazen fles).

Heerlijk winkeltje trouwens, echt zon oude drogisterij. Levertraan, verf, terpentijn, pigmenten, wonderolie, hoestsiroop, sumatraolie, je kunt het zo gek niet verzinnen of ze hebben het.